אדם שגזל ולא יודע למי איך יעשה תשובה?
חכמינו הקדושים אומרים (ביצה כט.): "גזל ואין יודע למי גזל יעשה מהם צרכי רבים", אם אדם יודע למי הוא גזל, אז הוא צריך לחפש ולבקש עד שימצא את האדם הזה, ואם האדם הזה נפטר בר מינן, אז השאיר אישה וילדים, צריך להחזיר את הגזלה, הגניבה שגנב ליורשיו.
אבל אם אדם גנב ואין יודע למי גנב, למשל היה לו חנות, והוא יודע שהוא רימה בני אדם, לא נתן להם את העודף מה שמגיע להם, או שרימה אותם עם המחיר, עבד על בני אדם, שזה גם כן גניבה, למה אתה צריך לעבוד על בני אדם? עולה נגיד מאה שקל ואתה הלכת וסיפרת לו סיפורים, ומכרת לו בשביל מאתים וחמישים שקלים, בשעה שאתה יודע שגנבת ממנו מאה וחמישים שקל, לדוגמא, ועשית את זה ככה להרבה קליינטים, במשך הזמן אתה לא יודע למי, על זה שייך "גזל ואין יודע למי גזל יעשה מהם צרכי רבים".
מה זה צרכי רבים? צרכי רבים זה נכנס בזה הרבה דברים, הדבר הראשון שייתן את זה לתינוקות של בית רבן, תלמוד תורה, שילדים לומדים שם תורה, שיחלק את זה בין המלמדים, מסכנים מלמדים לומדים עם ילדים, מקבלים משכורת מאוד זעומה, אז שיחלק את הכסף בין מלמדי תינוקות, או שייתן את זה לבניין בית הכנסת, ששם יתפללו, וילמדו תורה, או שייתן את זה לאברכי כולל, או שייתן את זה לכל דבר שבקדושא, והנה למשל (ערוץ) 'כל האמת' (שבו כ"ק מוהרא"ש זי"ע ענה על השאלות שהגיעו אליו ברדיו), שיהיו בריאים, הערוץ שמזכים את הרבים, נותנים את זה בשביל זיכוי הרבים, אז "גזל ואין יודע ממי גזל יעשה מזה צרכי רבים", כדאי לעשות מזה צרכי רבים, מה שפגמתי בזה אני ייתקן.
ובוודאי שזה מכפר כך אומרים חכמינו הקדושים, מי שאמר 'לא תגנוב', אותו הקב"ה אמר ש"גזל ואין יודע למי גזל יעשה מהם צרכי רבים", איזה שאלה זה, אבל צריכים לעשות צרכי רבים, אם אני יודע רח"ל בר מינן שגנבתי אלף שקל ואני לא יודע ממי, אני צריך לקחת את האלף שקל הזה, ולתת מזה לצרכי רבים, אם גנבי השם ישמור עשר אלף שקל השם ישמור אותי, אז אני צריך לעשות מזה צרכי רבים, ולעשות מזה לאט לאט תשלומים אם אין לאדם, תעשה תשלומים, והקב"ה יעזור שנזכה לתקן מה שאין לנו ביד רח"ל כסף של שני.