לימוד בספר "פעולת צדיק" – סגולה לנשמה
מה טוב ומה נעים אם כל אישה תתחיל לעיין בכל יום בספר "פעולת הצדיק" ששם מובא כל ההשתלשלות מחיי רבנו, מעת שנולד עד שעלה מעלה מעלה, והידיעה לדעת ממנו זו סגולה מאוד מאוד לנשמה.
אשר בנחל, מכתב בתתמה, אב התשע"א
לימוד דף גמרא – סגולה לנשמה
נא ונא למד היום חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום, ותגרוס כמה פרקים משניות ותלמד את הדף היומי. היום הדף הוא בכורות כג ומי יתן שתחזור על זה פעם פעמיים אשר אפילו האמירה של דף גמרא זוהי סגולה לנשמה ותלמד כמה הלכות נחוצות שאמר רבנו )שיחות הר"ן סימן כט(: "אשר כל בר ישראל מחויב ללמוד בכל יום הלכה".
אשר בנחל, מכתב שצב, כסלו התשע"ב
לשנן ולגרוס משניות – מסוגל מאוד לנשמה
תמיד צריכים לשנות ולגרוס במשניות, והוא מאד מסוגל לנשמה, אפילו יותר מעסק הייחודים; כי בוודאי עסק הייחודים הוא דבר גדול מאוד, זה רק כשאינו יכול ללמוד, כגון: שההכרח לו לדבר עם בני אדם או לעסוק במשא ובמתן וכדומה, שאז אין למעלה מזה, שהוא דבוק בו יתברך, ומייחד ייחודים קדושים, אבל בשעה שיכול ללמוד, צריך מאוד מאוד להישמר לא להפסיק ממשנתו, והבן למעשה.
פרקי אבות, פרק ג, משנה ט, פרוש נחלת אבות
לימוד פרק אחד בספר הרמב"ם – סגולה לנשמה
הטעם שרבנו אסר ללמוד את ספר "מורה נבוכים" הוא מפני שיש שם המון קושיות, ואף שמתרץ את התירוצים הנכונים, אבל יש מוחות קטנים שלא מבינים את התירוצים, אזי הם נשארים בקושיות, וכל קושיה באמונה זה גורם פגם מאד גדול להנשמה.
לכן הזהיר רבנו, לא ללמוד את הספר הזה, אבל על ספרי "יד החזקה" של הרמב״ם, התבטא רבנו: "הוא עשה מאוד מאוד טוב". ואמר: "שמשיח יפסוק כמו הרמב"ם". לכן אשרי מי שלומד בכל יום על כל פנים פרק אחד ברמב״ם שהוא תמצית תורה שבעל פה.
ואמר הרב הקדוש מאפטא זי"ע שלשון הזהב של הרמב"ם הוא סגולה לנפש, רוח, נשמה, והחזון ואי"ש זי"ע אומר על הרמב"ם שבלי רוח הקדש אי אפשר לכתוב ספר זה.
מסופר שהרמב"ם בא בחלום לרב הקדוש רבי מרדכי מנשכיז זי"ע ושאלו:
"מדוע אינו לומד אות מספר 'יד החזקה'?"
ענה לו: "מפני שהוא טרוד מאד שבאים אליו הרבה אנשים בכל יום לבקש על נפשם".
אמר לו הרמב"ם תראה שלפחות הספר שלי יהיה על השולחן שלך, כדי שתוכל מפעם לפעם להסתכל בתוכו.
תהילה לאל, יש לי ספריה גדולה מאוד מאוד של ספרים, כי אני מאד חובב ספרים, וזו כל התאווה שלי, אבל את הספר הזה, מורה נבוכים, אין בביתי כי רבנו הקפיד על זה, ואצלי מה שרבנו אומר זה קודש הקודשים.
אשר בנחל, מכתב אשפז, טבת התשע"ג
לימוד בספר "שולחן ערוך" – סגולה לנשמה
כשחיבר מרן את השולחן ערוך רצה שיחזרו על זה כל שלושים יום, וזה נקרא "שולחן ערוך הקטן" – שהדפיסו רק את המחבר והרמ"א שבד' חלקי שולחן ערוך. יותר מאוחר הדפיסו את המגינים דהיינו, את ה"טורי זהב" ואת ה"מגן אברהם" ואת ה"מחצית השקל" וכן בשאר חלקי שלחן ערוך וזה נקרא "שולחן ערוך הגדולים", דהיינו עם כל המפרשים.
לכן אומר רבנו, שיעשו שני שיעורים – שיעור אחד פשוט לחזור הרבה על מחבר ורמ"א כדי שיהיה בקי בהלכה ושידע כל הלכה איפה היא נמצאת, וזה מאוד מסוגל לנשמה.
אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן ח) שעל ידי לימוד שולחן ערוך מבררים את הטוב מהרע ונזדכך האדם. כן אומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן סב): "על ידי לימוד שולחן ערוך זוכים לאמונה מזוככת בו יתברך. כל זה נקרא "שולחן ערוך הקטנים" – היינו מחבר ורמ"א .
עם כל זאת, ראוי לכל אדם ללמוד את ה"שולחן ערוך הגדולים". היינו, עם המגיני ארץ שהם ה"מגן אברהם" ה"טור" ושאר הפוסקים. שאומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן רפו): "שעל ידי לימוד שולחן ערוך נעשה בעל הבית של העולם" – שהוא מגלה איך שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ודומם צומח חי מדבר, זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא. כי על ידי לימוד פוסקים יכול לברר לעצמו את ההלכה.
ועל זה ידי זה הוא נעשה בעל הבית על העולם, כי מגלה שבדומם יש הלכות, ובצומח יש הלכות, ובחי יש הלכות, ובמדבר יש הלכות, נמצא שבכל פרט בבריאה יש בו הלכות, ובזה מגלה את הקדוש ברוך הוא.
אשר בנחל, מכתב ב. כז, אדר א התשע"ד
לימוד בספרי רבנו מר"ח אלול עד יוה"כ – סגולה לנשמה
פעם דברו לפני מוהרנ"ת מעניין שנוהגים לומר כל ימי אלול תיקוני זוהר, היינו שמתחילים מערב ראש חדש אלול עד יום הכיפורים מסיימים את כל ספר תיקוני הזוהר.
ענה ואמר על זה מוהרנ"ת גם אמירת ספרי רבנו שהם "ליקוטי מוהר"ן" סיפורי מעשיות", "ספר המידות" גם כן מסוגל מאד לנשמה לאומרו ולסיימו מערב ראש חדש אלול עד יום הכפורים.
אשר בנחל, מכתב תפ, חשוון התשע"ה
להיות בקי בספר "פעולת צדיק" – סגולה לנשמה
עיינו הרבה בספר "פעולת הצדיק", להיות בקי בכל תולדות רבנו ומה שעבר עליו, אשר הידיעה בעצמה היא סגולה מאוד מאוד לזיכוך הנשמה, כי אשרי ואשרי מי שזוכה לידע מרבנו, ומה עשה ופעל בזה העולם, אשר הידיעה בעצמה היא מאוד מאוד מסוגלת לנשמה, ומחברת אותה אל רבנו.
אשר בנחל, מכתב ד. תקסא, לסדר טהרה, התשמ"ב
לימוד בפירוש "אור החיים" – סגולה לנשמה
אשרי מי שלומד בכל יום על כל פנים איזה קטע מה׳אור החיים׳ הקדוש, אשר זו טהרת הנפש. ומקובל מהרב הקדוש רבי מנחם נחום מטשערנובל זי"ע , בעל ה"מאור עיניים", שאמירת ׳אור החיים׳ הקדוש מסוגל לנשמה כאמירת זוהר הקדוש.
אשר בנחל, מכתב טו. תשה, אייר, התש"ן