סגולה לפרנסה בנקל – להתפלל במניין
נא ונא תמסור את נפשך להתפלל את השלוש תפילות שחרית מנחה ערבית במניין דיקא, וזו סגולה לפרנסה בנקל, כי מי שמתפלל במניין זוכה לדבר שבמניין.
אשר בנחל, מכתב אשסא, אדר התשע"ב
סגולה לפרנסה בנקל – לגרוס משניות וללמוד דף היומי, ובפרט מסכת יומא
תגרוס הרבה פרקים משניות, כי "משנה" עולה כמספר "פרנסה" . על ידי ריבוי גירסא במשניות תהיה לך פרנסה בשפע, ועל כולם תכניס את עצמך בלימוד גמרא, ומי ייתן שתלמד בכל יום את הדף היומי, ותחזור על הדף כמה וכמה פעמים.
אגב, היום מתחילים ללמוד יומא שצדיקים אמרו שזו סגולה לפרנסה. כי "יומא" עולה במספר "זן", שהקדוש ברוך הוא זן ומפרנס את בריותיו.
אשר בנחל, מכתב תפח, כסלו התשע"ד
סגולה לפרנסה בנקל – נתינת צדקה בזמנים שונים
האריז"ל אמר שצריכים לתת צדקה בעת שאומר "ואתה מושל בכל", ומובא מצדיקים שהפרוטות האלו שנותנים אז, זו סגולה לפרנסה בנקל.
וכן קודם שאומרים תיקון הכללי אמר רבנו לתת פרוטה לצדקה. וכן בעת האוכל כדאי לתת צדקה.
וכן קודם שיוצאים לדרך אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן לא) כדאי לתת צדקה כדי להינצל מסכנות שיש בדרכים, מתאונות דרכים.
כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי, ברכות פרק ד, הלכה ד): "כל הדרכים בחזקת סכנה.
אשר בנחל, מכתב א תתטו, אדר א התשע"ד
סגולה לפרנסה בנקל – להיות רק בשמחה
סגולה לפרנסה להיות רק בשמחה, ולכן תעשו כל מה שביכולתכם להתחזק להיות בשמחה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח את ידיך, יוצא גם מפסוק (דברים טז, טו) והיית אך שמח, ולכן הדבר הראשון אתם צריכים להשתדל להיות מאוד מאוד בשמחה, ולשמח את עצמכם.
אף שאני יודע שמאוד מאוד קשה לכם ומר לכם החיים ממות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר, ולכן הדבר הראשון רק להיות בשמחה.
ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח? הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לכם שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.): "אין עני אלא מדעת".
עיקר העניות תלוי בחיסרון דעת. כי המאמין האמתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:): "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה".
שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזים על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח.
ואמר רבנו (ספר המידות, אות ממון, סימן פג): "אמונה הוא טוב לפרנסה". ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשנו גוי, כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, תפתח לכם כל צינורי השפע והפרנסה.
אשר בנחל, מכתב גתקעב, אב התשע"ב
סגולה לפרנסה בנקל – שיעור יומי בחומש וברש"י
נא ונא תקבע לעצמך שיעור בחומש ורש"י בכל יום חוק ולא יעבור, כי זה מסוגל לפרנסה ויראת שמים שלמה.
אשר בנחל, מכתב כד. תרנט, שבט, התשנ"ז
סגולה לפרנסה בנקל – אפיית "חלת מפתח" בשבת שלאחר פסח
מנהג ישראל שכל אלו שאופות חלות לכבוד שבת, השבת הראשונה אחר חג הפסח, כשאופים חלות מדביקים מבצק כדמות מפתח, וזו סגולה לפרנסה, כי המצות שאכלו בפסח היה להם טעם מן, ותיכף ומיד כשעבר חג הפסח צריכים עכשיו את המפתח של פרנסה, ומנהג ישראל תורה היא.
אשר בנחל, מכתב אתתקפט, ניסן התשע"א
סגולה לפרנסה בנקל – אמירת תיקון חצות
מובא בשם צדיקים, כי אמירת תיקון חצות מסוגל לפרנסה ביום, והלבישו את זה בפסוק (משלי לא, טו): "ותקום בעוד לילה ותיתן טרף לביתה", היינו בזה שקם בעוד לילה, בזה "ותיתן טרף לביתה" – ינתן לו פרנסה, והבן.
וידוע מכתבי האריז"ל את גודל התיקונים הנעשים בכל העולמות בשעת אמירת הסדר הזה.
אשר בנחל, מכתב ה. מב לסדר בא, ה'תשמ"ג
סגולה לפרנסה בנקל – טיפות יין של הבדלה
יש אנשים ששמים מהיין של הבדלה בכל הכיסים שלהם, ואומרים שזה מסוגל לעשירות. אני תמיד אומר שצריכים לשים רק על המוח במקום התפלין. כי כשיש שכל יש הכול, ואם אין שכל אין כלום.
לכן העיקר לבקש ממנו יתברך, על דעת ועל שכל, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מא) "דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית".
לכן העיקר לשים טיפת יין על המוח במקום התפלין, וכשיש שכל יש כבר פרנסה בשפע.
אשר בנחל, מכתב אתתקפב, אדר התשע"ג
סגולה לפרנסה בנקל – אמירת פרשת המן
מקובל מהצדיק הקדוש רבי מנחם מענדיל מרימנוב זי"ע, מי שאומר ביום שלישי פרשת בשלח את "פרשת המן" שנים מקרא ואחד ותרגום, זה מסוגל לפרנסה, ולכן אל תהיה בטלן, ותשתדל לומר היום את זה, כי מה הפסדת אם תאמר את זה?
בכלל טוב מאד לקיים מה שכתוב בשלחן ערוך (אורח חיים, סימן א, סעיף ה) "טוב לומר פרשת המן", וכתב המשנה ברורה: "והטעם לזה כדי שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית" וכך כתיב (שמות טז, יז) "המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר" להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה, ואיתא בירושלמי (ברכות): "כל האומר פרשת המן, מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו", עיין שם.
אשר בנחל, מכתב אקח, ו' בשבט התשע"א
סגולה לפרנסה בנקל – כזית מרור בפסח
צריך שתדע, אהובי, בני אשר רבנו אמר (ספר המידות, אות ממון, סימן לה): כזית מרור שאוכלים בפסח – מסוגל לפרנסה. כי בזה שאדם מקבל על עצמו, שאיך שהוא מה שרק לא יעבור עליו, אפילו כל מיני מרירות שבעולם, הוא לא יברח מהקדוש ברוך הוא, על ידי זה יזכה לפרנסה.
כי מובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן נח): כשאדם בכעס, הוא מאבד את פרנסתו, ואפילו כבר נגזר עליו שיהיה לו ממון ופרנסה, אם הוא כועס, אזי מאבד את פרנסתו.
ורואים שהכעס בא לאדם מחמת המרירות שנכנסה כי מי שממורמר – הוא בכעס, ועל ידי זה הוא מאבד את פרנסתו. ולכן אם אדם מקבל על עצמו, שאפילו תעבור עליו מרירות דמרירות, הוא לא יהיה בכעס, ולא יהיה קורא תגר נגדו יתברך, על ידי זה ימתקו ממנו כל הדינים, ותימשך עליו פרנסה בשפע.
הגדה של פסח, ע"פ פרוש אור זרוע, עמ' רא
אמירת מזמור כד בתהילים
תדע, אהובי, בני, שאמירת מזמור כד בתהלים עכשיו בליל ראש השנה, יש בזה סודות נוראים ונפלאים עד מאד, ומסוגל מאוד לפרנסה לכל השנה.
ועל כן תכווין היטב היטב באומרך מזמור זה, כי כשאומרים מזמור זה, מבקשים ומתחננים ממנו יתברך, שתתגלה קדושת ארץ ישראל, ויגאל את ארצנו הקדושה מהקליפות והסיטרא אחרא שנדבקו בה, שזה פירוש: "לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה", שאנו מגלים ומפרסמים אשר אין בלעדיו יתברך כלל, הארץ היא ארץ ישראל, תבל זה חוץ לארץ )כמו שפירש רש"י ), הכול ממנו יתברך, ארץ ישראל היא נועם וחוץ לארץ הם חובלים (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן עא)
ספר הנהגות ראש השנה, עמ' קא
ברכת המזון מהסידור ובשמחה עצומה – סגולה לעשירות
אתה צריך לדעת שברכת המזון זה דאורייתא, ולכן צריכים לברך ברכת המזון בדרך ארץ גדול וביראת שמים שלמה, וככל שיכולים להיזהר בזה, הן בלבוש והן בכוונה, מה טוב ומה נעים, ורבנו אמר (ספר המידות, אות אכילה, חלק ב, סימן ג): "על ידי ברכת המזון מתוודע השם יתברך בעולם".
באמת, בני אדם לא יודעים להעריך מה זה ברכת המזון, ובשביל זה הם מזלזלים בה, כי מי שמברך ברכת המזון מתוך הסידור דיקא, זו סגולה לעשירות, ובפרט כשמברך ברכת המזון בשמחה עצומה, כמו שכתוב (משלי י, כב): "ברכת הוי-ה היא תעשיר ולא יוסף עצב עמה", ואמרו (זוהר החדש, רות): "גדול כוח ברכת המזון שמוסיפה ברכה על מעשה ידיו של אדם".
אשר בנחל, מכתב אתקטז, אדר התשע"ב
להיות סנדק – סגולה לעשירות
אודות סנדק, אם אין מחלוקת בדבר, ראה אתה להיות סנדק, והוא דבר גדול מאד מאוד, ומסוגל לעשירות, ונעשה כמזבח שמקטירים עליו קטורת, אשרי מי שזוכה להיות סנדק, אבל העיקר שלא יהיה, חס ושלום, מחלוקת בין אביך לחמיך רק בהסכמתם, ודי לחכימא.
אשר בנחל, מכתב א. רמב, לסדר אחרי מות – קדושים, התשל"ד
נתינת מעשר וצדקה – סגולה לעשירות
"מעשרות סייג לעושר": אדם צריך להרגיל את עצמו להרבות בצדקה, ולפזר את מעותיו לעניים ולקשיי יום, וזו סגולה לעשירות, ועל ידי עשירות יתרחב דעתו, ויוכל להכיר את הבורא יתברך שמו, וילמד תורה בגדלות המוחין.
פרקי אבות, פרק ג, משנה יז, פרוש ברית אבות
מי שעוצר את כעסו – סגולה לעשירות
מה שכתבתי לך, שעל ידי שקיבל על עצמו ר' חיים פוקס להיות סבלן על כל הבא עליו, נעשה עשיר גדול, נזכרתי עכשיו שהוא מאמר בליקוטי מוהר"ן (חלק א, סימן סח): "שעל ידי כעס — מפסידין העשירות". כי שובר את החומה ונעשה חימה, ולהיפך — כשעוצר כעסו וזוכה לסבלנות, יזכה לעשירות גדולה.
בזה פרשנו פעם מה שאמר רבנו האריז"ל לכוון בכל יום באומרו פסוק: "פותח את ידיך" – ראשי תיבות וסופי תיבות: חת"ך אפ"י, הינו בזה שאזכה לחתוך את אפי, ותהיה לי אריכות אפיים, על ידי זה אזכה שתושפע עלי השפעה גדולה בפרנסה, "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", כי מידת הסבלנות מסוגלת לעשירות.
רבנו אומר שם: "כפי תאוות מידת הכעס, האדם מאבד את עשירותו", וכשבא לאדם הכעס, ידע שבאותו זמן רוצים ליתן לו השפעה גדולה, ועל ידי כעסו הוא מרחק ממנו את ההשפעה ועל כן צריכים להיות סבלן גדול.
אשר בנחל, מכתב ד. תתקפה, לסדר וישב, ה'תשמ"ג
כוס קידוש מהודרת – סגולה לעשירות
רבנו אמר לאחד מאנשי שלומנו, שיהדר שתהיה לו כוס נאה ויקרה לקידוש, וזה מסוגל לעשירות. ואמר לו אז, כי "כוס" גימטריה "אלוקים". ואלוקים הוא בחינת יראה, ויראה היא בחינת אישה, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.): "אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו".
אשר בנחל, מכתב ו. תקפז, לסדר אחרי מות קדושים ה'תשמ"ה
תפילין, שבת, כשרות ומזוזה – סגולות לעשירות
ראה להניח תפלין בכל יום, ותשמור שבת קודש, ותיזהר לאכול רק מאכלים כשרים, ותקבע מזוזות כשרות על דלתות ביתך, ותיתן בכל יום כמה פרוטות לצדקה, ואז תזכה לראות שינוי בחייך.
כי כל אלו הדברים, הם מאוד מסוגלים לעשירות ולהרחבת הדעת, אם יתבונן מה שהוא עושה.
אשר בנחל, מכתב ח. רכו, טבת ה'תשמ"ו
לכווין בברכת "תקע בשופר" – סגולה לצאת מהחובות
מובא בכוונות, לכווין בתפילה בברכת "תקע בשופר" במלים: "וקבצנו יחד מארבע כנפות" שיוצא מזה שם קדוש ונורא: "חב"ו" שהוא השם המוציא את האדם מחובותיו.
כי השם הזה מסוגל לקבץ את כל הטיפות שהוציא ואיבד לבטלה, אשר מזה החטא בא לאדם שיהיה בעל חוב תמיד (עיין שיחות הר"ן, סימן קיב): "כי יש עבירה שגורמת לאדם שיהיה תמיד בעל חוב", ולא רק הוא יהיה בעל חוב, אלא גם יסחוב את אחרים בחובות, עיין שם.
אשר בנחל, מכתב ה. ד לסדר שמות, ה'תשמ"ג
הקפדה על נטילת ידיים – סגולה להינצל מעניות ולזכות לעשירות
תקפידו מאוד מאוד על נטילת ידיים כשאתם קמים בבוקר, וכן כשיוצאים מהשירותים, וכן לפני האכילה לטול ידיים עם נטלה דיקא.
כי נטילת ידיים מסוגלת להינצל מעניות, כי על נטילת ידיים ראשי תיבות ענ"י, מי שמזלזל בנטילת ידיים נעשה עני.
אמרו חכמינו הקדושים (שבת סב:): "אמר רב חסדא אנא משאי מלוא חפניי מיא ויהבו לי מלוא חפניי טיבותא".
תרגום: אני נטלתי ידי עם מלא מים, נתנו לי חופניים מלא טוב, כי רב חיסדא היה עשיר גדול מאד, והכול בזכות נטילת ידים שהיה מקפיד על זה.
אשר בנחל, מכתב א. תקכא, שבט התשע"ד
שמירת שבת, שלום בית, מזוזות וכשרות – סגולות להצלחה בעסק
תקפידי על שמירת שבת, כי השבת מעשרת .וכן שיהיו מזוזות כשרות בבית ובעסק, ועל כולם לשמור על שלום הבית ולא לריב חס ושלום, כי השלום והאהבה בבית זה מאוד מאוד מסוגל להצלחה בעסק.
אשר בנחל, מכתב בתשמז, אייר התשע"ג