בעזרת השם יתברך, מוצאי–שבת–קדש לסדר וארא ה'תשכ"ד החיים והשלום וכל טוב סלה לידידי, אהובי, הבחור השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
אחי חזק ואמץ בתורה ובתפלה, ואל תיפול בדעתך משום דבר שבעולם, ואף שלא יכולת לעמד בנסיון, והבעל-דבר הכריח אותך לחתם, חס ושלום, חס ושלום, נגד רבנו ז"ל, אף-על-פי-כן תדע מאמר רבנו ז"ל (שיחות הר"ן, סימן ג): גאט איז גרויס מען ווייסט גארנישט וכו' (הקדוש ברוך הוא גדול… לא יודעים כלום, כי לגדולתו אין חקר ולא כלו רחמיו, ועל-כן תתחיל מחדש להתקרב להשם יתברך על-פי דרכו של הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, להיות תמיד בשמחה, אף שעובר עליך מה שעובר, אל תיפול בדעתך, כי על כל איש כשר עובר וכו', כי ברישא חשוכא והדר נהורא (שבת עז :). ועיקר הכל – תרגיל עצמך לייחד לך מקום שאין שם בני-אדם, ותפרש שיחתך להשם יתברך, כאשר ידבר איש עם רעהו, ואם תהיה חזק בזה, תזכה להתקרב אל השם יתברך בשלמות, כי העיקר בזה העולם, המלא צרות וייסורים ומניעות והרפתקאות וכו', הוא רק שמחה והתבודדות, ורק על-ידי שני היסודות האלו, יכולים לעבור בשלום את זה העולם, בבחינת (קהלת ז, יח): "טוב אשר תאחז בזה, וגם מזה אל תנח את ידך, כי ירא אלוקים יצא את כולם", ועל-ידי שמחה והתבודדות יכולים לזכות להינצל מתאוות ניאוף ומכפירות ואפיקורסות, דכתיב (במדבר טו, לט): "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" וכו', ודרשו חכמינו הקדושים (ברכות יב ) אחרי לבבכם – זו מינות… ואחרי עיניכם – זה הרהור עברה; ואיתא בדברי רבנו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן קסט): מי שהוא בשמחה תמיד, על-ידי-זה השם יתברך בעצמו שומר אותו מפגם הברית, וכן תפלה והתבודדות הן עניין אמונה (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימז ז, עין שם), שמאמין שיש בורא כל העולמים יתברך שמו, ומשגיח בהשגחה פרטית, ושומע תפלת כל פה.
אשרינו ואשרי חלקנו, שזכינו להתקרב אל אור נורא וגנוז כזה, "ובודאי יתקננו רבנו" כמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל, טוב להודות להשם יתברך על כל החסד שעשה עמנו, כי זוהי זכות גדולה לנשמה, שיודע האדם מרבי קדוש ונורא כזה וכו'.
ידידך הדורש שלומך…
(אשר בנחל חלק א מכתב לה)