טבילת כלים:
על כלי אחד מברכים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֶּלִי
על הרבה כלים מברכים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֵּלִים
סרטון הלכות טבילת כלים:
כלים מתוצרת הארץ, האם צריך לבדוק האם בעל המפעל הוא גוי?
שאלה:
שלום לכבוד הרב.
א. כשקונים כלים מתוצרת הארץ, האם יש צורך לבדוק האם בעל המפעל הוא גוי כדי לדעת אם יש צורך בכל זאת בטבילת הכלי? ב. אלו כלים חייבים בטבילה, כלים שנעשו על ידי גוי או גם במקרה שבעל המפעל הוא גוי ופועליו הם יהודים? תודה רבה.
תשובה:
נחלקו הפוסקים באדם שקונה כלי מיהודי ויש ספק האם נוצר בבית חרושת על ידי יהודי או גוי האם צריך טבילה או לא, ואם כן צריך טבילה, האם צריך ברכה.
דעת מרן מלכא הגר"ע יוסף שליט"א, שבמקומות שרוב בתי החרושת לכלים הם של יהודים וקנה כלים ואינו יודע אם הם של בתי חרושת של גוים או לא, פטור מלהטביל. (מדין כל דפריש מרובא פריש).
אמנם בשו"ת אגרות משה כתב שטוב ונכון לברר על ידי מי מיוצר. אף על פי שבכלי זכוכית שהם מדרבנן אפשר לומר ספק דרבנן לקולא, אין להחשיב זאת כספק מחמת העצלות לברר. ואם אין בידו לברר – שיטביל בלא ברכה אפילו כלים שחיובם רק מדרבנן.
ובערוך השולחן כתב שגם אם הבית חרושת של ישראל, יברר אולי שיתף עמו גוי וממילא חייב בטבילה.
לסיכום:
אם יכול לברר בקלות מהיכן הכלי וכן האם יש שותפות של גוי בבית החרושת – טוב ונכון שיעשה כך ולא יבטל הברכה.
אם לא ניתן לברר וכדומה – יטביל בלא ברכה שמא ישנם מניות של גויים השותפים באותו מפעל של הישראל ואם כן חשיב ככלי של גוי.
אם רוצה בכל זאת לברך – יקח כלי שחייב ברכה ובזה יפטור כלי זה שיש בו ספק.
—
מקורות: שו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ט', יביע אומר ח"ו מיו"ד סימן י"ב, שו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סימן ד', ערוך השולחן חלק יו"ד סימן ק"כ סעיף נ"ח, וע"ע בשו"ת תשובות והנהגות להגר"מ שטרנבוק ח"ג סימן רנ"ח-רנ"ט משכ"ב.
התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' הלל אמדדי שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "היכל הקודש" חסידי ברסלב יבנאל
האם צריך לטבול כלים שוב אם טבלתי אותם עם המדבקות?
שאלה:
לרב שלום וברכה.
טבלתי כלים חדשים אתמול ורק לאחר מכן בבית שמתי לב שעל חלקם יש עדיין מדבקות, האם אני צריך לטבול אותם שוב?
תשובה:
לגבי כוסות או כלים שהטבילו אותם ואחר כך ראו שיש עליהם מדבקות.
אז ההלכה היא שזה תלוי באדם עצמו, כלומר אם אנחנו מקפידים שלא להגיש את הסכו"ם האלו או את הכוסות האלו לפני האורחים עם המדבקה, זאת אומרת שזה מפריע לנו ואנחנו לא נגיש אותם לפניהם, זאת אומרת שאנחנו נקראים מקפידים, לכן צריך לחזור ולהטביל את הכלים האלו, אחרי שהורדנו את המדבקות, להטביל כמובן בלי ברכה.
ואם אנחנו לא מקפידים על זה, אלא אנחנו יכולים להגיש את הכלים האלו לאורחים עם המדבקה, אז זה נקרא – מיעוט שאינו מקפיד, ומיעוט שאינו מקפיד אינו חוצץ ואינו צריך לחזור להטביל.
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' אלמוג לוי, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.