אשרי מי שזוכה לצחוק מכל העולם ולהחיות את עצמו עם הנקודות הטובות שיש בו ולא מסתכל על אף אחד ואז הוא הכי מאושר בחיים. כי בזה העולם אסור להסתכל על אחרים.
(אשר בנחל, כרך קסו מכתב ה תרמה, חשוון תשסח)
ידידי היקר, בוודאי כך הוא, כי לאדם יש עליות וירידות בכל יום, אך עיקר ההצלחה לכל דבר הוא מידת השמחה. כי מי שתמיד בשמחה – הוא מצליח.
(ספר המידות, אות שמחה, חלק ב' סימן א)
אך על השמחה יש כל מיני כבדות, כי מה ש'הבעל דבר' רוצה מהאדם הוא רק, שילך תמיד במרירות, שבור ומדוכא… ורבנו בא לעקור את הדבר הזה מן העולם. כי הוא בן השמחה, המשמח את כלל נשמות ישראל. כי הוא שר לפניה את העשרה מיני נגינה (עיין בסיפורי מעשיות, מעשה יג, מיום ו').
(אשר בנחל, כרך כג, מכתב ג' תקמט תשמא)
כל מה שאדם מרגיל את עצמו לדבר עמו יתברך, כמו כן נכנסת בו התחזקות ושמחה וביטחון חזק, עד שתמיד שמח. כי יש לו לפני מי לספר את העניינים והבעיות שלו. על כן נעשה לבו כצור חזק ואמיץ, וכבר אינו מתיירא משום בריה שבעולם.
כי שמחה והתבודדות הן שתי הרגלים של חסיד ברסלב, שבזה הולך לבטח דרכו, ומי שאינו שמח, ואינו מתבודד עדיין, הוא רחוק מרבנו.
(אשר בנחל, כרך כג, מכתב ג' תקמט תשמא)
המאמין באמונה פשוטה, אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, אזי סובל את כל הבא עליו, ותמיד שש ושמח בלב רחב.
(אשר בנחל, כרך כה, מכתב ג' תתקעג, תשמא)
מוהרנ"ת סיפר פעם, שהצאר חקר, למה חיילי צרפת מצליחים כל כך? ונתוודע לו, שעל החזית הראשונה הביא חיילים עם תזמורת, וזה הכניס שמחה בחיילים, וכך הצליחו.
(אשר בנחל, כרך כט, מכתב ד' תרלב, תשמב)
אחי היקר! אתה ממילא לובש בכל יום ויום ציצית ותפילין, ויש לך מזוזה על פתח ביתך, ואתה שומר שבת קודש, מדוע לא תקיים זאת בשמחה?!
וידוע מה שמובא בספרים הקדושים, אף שאמרו חכמנו הקדושים (קידושין לט:), 'שכר מצווה בהאי עלמא ליכא', אבל אם האדם מקיים את המצווה בשמחה עצומה מקבל את השכר גם בזה העולם.
(אשר בנחל, כרך כט, מכתב ד' תשלא, תשמב)
שמחה – היא העיקרית והיסודית בחיי האדם בגשמיות וברוחניות. כל מה שעובר על כל אחד ואחד בזה העולם, הוא רק מחמת חסרון השמחה. כי השמחה היא הכלי לקבל בו את כל האורות וכל ההשפעות ברוחני ובגשמי.
כי השמחה מרחבת את המוחין, ומרימה את הדעת ומחזקת את הלב ומיישבת את חושיו. על כן היסוד והעיקר בעבודת ה' יתברך היא השמחה. צריך לעשות כל מיני פעולות שבעולם לזכות להגיע אל מידת השמחה. בלעדי שמחה אין לו שום כלים לקבל בהם קדושה ודעת אור וחיות שפע גילוי אלוקותו יתברך.
צריך שתדע, אהובי, אחי, שמי ששמח ביותר, מעלתו גבוהה ביותר, וכל עבודת איש ישראלי בתורה ובמצוות ושיחה בינו לבין קונו, צריך שיביאוהו אל מצוות השמחה, לשמוח בו יתברך, וכל זמן שאינו שמח, אין בעבודתו בשלמות.
(אשר בנחל, כרך יא, מכתב א' תנה, שנת תשלד)
העיקר ראה לחזק את עצמך להיות תמיד בשמחה, כי השמחה היא ישועה בין בגשמיות ובין ברוחניות. מוהרנ"ת הבטיח לאחד מאנשי שלומנו, אם יהיה בכל יום בשמחה וירקוד, על ידי זה לא יראה פני גיהינום.
ובאמת מהו גיהינום? שאדם נעקר לגמרי ממנו יתברך, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו את הגן – עדן עוד בזה העולם, כי מרגיש את חי החיים. את הקדוש ברוך הוא עוד בזה העולם, אשרי מי שזוכה להגיע אל מדרגה זו.
(אשר בנחל, כרך יג, מכתב א תתיא, תשל"ה)
כי אין לך עוד שמחה בעולם כשמחה זו, שאדם זוכה לידע כי ה' יתברך איתו, עמו ואצלו. וגם במקומו שהוא מונח שם, גם משם יכולים למצוא אותו יתברך, כי בכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם ממש.
(אשר בנחל, כרך יג, מכתב א תתלא, תשל"ה)
ואין לך עוד שמחה בעולם ובכל העולמות כשמחה זו, כשזוכים לגלות את כל ההסתרות, ולמצוא אותו יתברך, האדם ממש מתחיל לרקוד משוב שמחה – "הלא ריבונו של עולם אתה".
על כן כלך מקטנות המוחין, ולחשוב תמיד מאחרים, מה זה יעשה לך וכו', או מה זה יעשה לך וכו', שום בריה לא תעשה לך שום דבר, כי הם אינם ברשותם רק ברשותו יתברך, וכמו שהוא יתברך ירצה – כן יהיה.
על כן ברח לך רק אליו יתברך, ותרחיב לבך ודעתך, וראה להיות רק בשמחה, ותקבל את כל אדם בסבר פנים יפות.
(אשר בנחל, כרך טז, מכתב ב' קצ, תשלו)