השאלה ההלכתית בנוגע למאכלים שאוחסנו מתחת למיטה מושפעת משאלה נוספת: האם הרוח הרעה חזקה בדורנו כמו שהייתה פעם? • להלן הדרכה הלכתית בנושא כ"א בטבת תשע"ה 12/01/2014 | הרב יעקב ועקנין |
|
כתב מרן השולחן ערוך (יורה דעה סימן קט"ז סעיף ה'): "ולא יתן תבשיל ולא משקים תחת המיטה, מפני שרוח רעה שורה עליהם". ודעת הש"ך שם, שאפילו אם הם מכוסים – רוח רעה שורה עליהם, וכן פסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל: "שראוי להחמיר בדינים אלו, כי ידוע שהגר"א החמיר בדינים אלו". יש בהלכות אלו הרבה פרטים ומחלוקות הנובעות מהשאלה האם הרוח הרעה בדורנו חזקה כמו שהייתה פעם. יש מקילים כאשר המאכל מונח בכלי בתוך כלי – שאז יהיה מותר, ויש אומרים שכל האיסור הוא דווקא כשמדובר בקרקע שאינה מרוצפת, ויש מקילים במקרה של הפסד מרובה כאשר מדובר במאכלים יקרים. הלכה למעשה: א. אם הניחו מאכלים מתחת למיטה ולא ישנו עליה באותו לילה, יש להקל בדיעבד אפילו בהפסד קטן. ב. מאכלים סגורים וחתומים בכלי, כמו קופסאות שימורים, אפשר להקל בדיעבד אפילו אם אין הפסד מרובה. ג. מיטת קומותיים (מצוי מאוד באומן): לכתחילה ראוי לא להניח מוצרי מזון גם מתחת למיטה העליונה, אך בדיעבד מותר. ד. מאכלים ששהו מתחת למיטה כאשר ישנו עליה רק ביום ולא בלילה מותרים באכילה כיוון ששנת היום אינה אוסרת. ה. מאכלים שהיו תחת מיטת תינוק או מתחת לכיסא מטוס שישנו עליו – מותרים. ו. מאכלים שהיו מונחים מתחת לכרית, בכיסי הפיג'מה או מתחת למזרון מותרים בדיעבד. ז. מאכלים שהיו מתחת למיטה ונאסרו באכילה מותר למוכרם לגוי. סיכום: לכתחילה לא מניחים שום מאכל או בקבוקי שתייה מתחת למיטה, אך אם הניחו יש הרבה צדדים להקל. אך אם זה מאכל מועט כגון סוכריה או עוגיה וכדומה שנפלו לילד מתחת למיטה ראוי להחמיר. גם בנסיעה לאומן, ליושנים במיגומטר, ששם הצפיפות רבה – יש להקפיד שלא להניח מזוודות המכילות מוצרי מזון מתחת למיטה, והבא ליטהר מסייעין אותו מן השמים.
» בפעם הקודמת למדנו על שמירת הנפש – שום בצל וביצה |