תבשיל שבישלו גוי, אסרוהו חז"ל משום שמא יתחתן עם הגויים וגם שמא יתרגל היהודי לאכול מבישולי הגויים ויאכילוהו דברים טמאים, ולכן אפילו אם הגוי מבשל את התבשיל בביתו של הישראל, ויודע שהכל כשר ומהודר, לא חילקו חכמים בדבר ואסרוהו משום בישולי גויים כ"ט חשוון תשע"ז, 30/11/2016 | 19:30 | הרב יעקב ועקנין |
|
שני תנאים לדבר:
א. שזה דבר שלא נאכל כמות שהוא חי אלא מבושל.
ב. עולה על שולחן מלכים. אבל דבר שנאכל כמות שהוא חי, אין בו משום בישולי גויים, וכן אם אין תבשיל זה ראוי לעלות על שולחן מלכים מותר לאוכלו ואין בו משום בישולי גויים.
על פי כללים אלו:
א. חומוס קלוי: אין בו משום איסור בישולי גויים כן דעת מרן וכן עיקר.
ב. פולים קלויים: כנ"ל אין בהם משום בישולי גויים.
ג. פולים מבושלים: יש בהם משום בישול גויים.
ד. אורז: שבישלו גוי אסור משום בישולי גויים.
ה. כרוב ושאר חמוצים הכבושים במי מלח וכן מלפפונים חמוצים מותר לקנותם מן הגויים, כיוון שכל האיסור הוא בבישול על האש.
ו. ביצה: שבישלה גוי אסורה אע"פ שיכול לגומעה חיה.
ז. פטריות: אסורים משום בישולי גויים כיוון שאינם נאכלים חיים.
ח. קפה: מותר לשתות קפה של גויים ואין לחוש בזה לאיסור בישולי גויים, וכן פשט המנהג בכל המקומות והרוצה להחמיר תע"ב.
ט. מטוס של גויים: מי שנוסע במטוס של חברת נסיעות לא יהודית ומגישים לו קפה, צריך להיזהר שמא השתמשו בחלב גויים ואז הקפה אסור בשתיה.
י. מדליק ומניח: אם הסיק הישראל את האש, והגוי נתן עליו את קדירת התבשיל, אף על פי כן אסור משום בישולי גויים, שאין ההיסק שעל ידי ישראל מועיל, אלא צריך שהיהודי יניח את קדירת התבשיל על האש )ובני אשכנז מקילים כדעת הרמ"א בהסקת האש בלבד(.
יא. אירוח בבית מלון: ספרדי שמתארח בבית מלון יברר אם ההשגחה גם לדעת מרן השו"ע.
יב. פת בעל הבית: גוי שאופה פת בביתו, אסור ליהודי לאכול מפת הגוי, אך במאפיה של גויים מקילים לאכול מפיתם.
יג. בלחם יש להקל גם לספרדים שמספיק שהיהודי ידליק את האש גם אם לא יניח את הפת בתנור.
יד. מחלל שבת: אין דין בישולי גויים נוהג במחלל שבת בפרהסיא.
» בפעם הקודמת למדנו על 'דגים וחלב' |