שאלה: האם אדם החוזר בתשובה יכול לערוך את ליל הסדר עם משפחתו הרחוקה מתורה ומצוות?
ת: אדרבה ואדרבה, בליל פסח אז הוא הזמן לחבר את כל המשפחה אפילו אלו שעדיין רחוקים לגמרי לגמרי, ולכן בליל הסדר מה אנחנו מה מוצאים? כנגד ארבע בנים דיברה התורה אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול', אומר רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל'): שזה שחרי"ת: ח'כם, ר'שע, ת'ם, ש'אינו י'ודע, זה המדרגה הכי עליונה.
הרי אנחנו מחכים ומקווים ומצפים שכבר יהיה לנו עלות השחר, שיגיע זמן שחרי"ת, עדיין אנחנו בגלות שנמשל לערבית, לחושך, אנחנו מצפים בכל יום בכל שעה ובכל רגע שיאיר לנו השחר, שיהיה זמן שחרי"ת, שאז מתקבצים יחד החכם הרשע התם ושאינו יודע לשאול, ולכן דייקא בימי פסח כדאי ללכת ולהתאחד יחד עם המשפחה, ואפילו שאני חכם בוער בי האין סוף ברוך הוא, ועל ידי דייקא יושב רשע, שעדיין מסכן לא זוכה לקיים את המצוות, לא זוכה לגילויים האלו, או יושב תם – שהוא בכלל לא יודע, או שיושב שאינו יודע לשאול – שאפילו לא מתחיל לדעת כלום, עם כל זאת זה הייחוס של עם ישראל שמתאחדים יחד, וזה יהיה הגאולה, שנוכל לשבת יחד כל המשפחה.
אפילו שאני חכם ואחי מסכן עדיין רשע, ואחי היותר קטן מסכן הוא עדיין תם, לאחי הקטן הוא עדיין שאינו יודע לשאול, אסור לי להפרד ממנו, אלא לבוא ולספר לו: 'עבדים היינו לפרעה במצרים ויוצאינו ה' אלוקינו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה ואילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו במצרים הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו זקנים כולנו יודעים את התורה מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים' (הגדה של פסח), רואים מזה שזה השלימות לא להיפרד מהמשפחה.
וזה הטעות הכי חמורה שלומדים היום עם בעלי תשובה, הרגע שחוזר בתשובה אומרים לו אל תלך אל האבא והאמא, מה?! אתה תלך בחתונה מעורבת? שאחותך מחתנת? אתה לא מתבייש? איזה בעל תשובה אתה? אתה תלך בחתונה של האח שלך שמתחתן עם רחמנא ליצלן מי יודע מי? איפה אתה? אתה לא בעל תשובה! זה טעות! זה הגלות! זה עדיין ערבי"ת, זה החושך של הגלות, אם יש איזה פירוד תדעו לכם שזה חושך, כשזה חושך אז אחד מרביץ לשני, אחד נכנס בשני, אחד נתקל בשני, כי זה חושך הוא לא יודע איפה ללכת הוא נכנס בתוך השני, אבל כיוון שנעשה אור השחר, אז אני רואה רגע, רגע, ברוך השם זכיתי לחזור בתשובה שלימה, ואני זוכה להניח תפילין להתעטף בציצית לשמור שבת ולאכול כשר, אז אני בכלל חכם, כי אני יודע שזה התכלית, וזה רק מה שיישאר איתי, וזה מה שילך לפני, אבל מסכן האח שלי עדיין רשע, הוא מחלל שבת, לא מניח תפילין הוא לא אוכל כשר, אומר רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפב') שצריכים לדון אותו לכף זכות, אפילו רשע גמור צריכים לדון אותו לכף זכות כי מסכן מאיפה ידע מה זה שבת? לא חינכו אותו, מאיפה ידע מה זה כשרות? לא חינכו אותו, מאיפה ידע מה זה ציצית ותפילין? לא חינכו אותו, עלי לסבול בסבל לאט לאט כמו שסבלו אותי ככה אני צריך לסבול את אחי, וכל שכן זה התם שבכלל לא יודע, וכל שכן וכל שכן זה שאינו יודע לשאול, הוא אפילו לא מתחיל אפילו להבין מה קורה פה? זה שחרי"ת ראשי תיבות ח'כם ר'שע ת'ם ש'אינו י'ודע לשאול, זה יהיה הגאולה שנוכל להתאחד יחד עם ישראל, נאהב אחד את השני.
זה מה שרצה רבנו ז"ל לא להיפרד אחד מהשני, אלא להתאחד אחד עם השני, ואז נזכה להגיע להיות כלי לקבל בו אור וזיו וחיות ודבקות הבורא יתברך שמו, ולכן כל מי שחוזר בתשובה צריך תמיד לזכור את העבר שלו, וכך יבין גם את הזולת, נשאלה השאלה איך אני באמת חזרתי בתשובה יכול ללכת אל החתונה של אחותי, ששמה יש תערובת, ריקודים מעורבים וכדומה, או אצל אחי, מסכן מתחתן רח"ל עם מישהי רח"ל, אלא מי שדבוק בהקב"ה מתבודד להקב"ה, הוא נותן לעצמו עצה אני כן שמה ואני לא שמה, הנה אני פה מסתובב והולך והנה אני כבר בחוץ מתבודד, עוד פעם אני פה, המשפחה אפילו לא שמה לב מרוב שמחה וריקודים שיש שם שאני לא נמצא שם רואים אותי הנה אני מסתובב הנה אני נכנס הנה אני יוצא אף אחד אפילו לא קולט שאני לא אוכל שמה, זה לא כשר, אבל מים אני שותה, ואני הולך ומסתובב נותן שלום לזה, לדוד הזה, לדודה הזו, ולגיס הזה, לגיסה הזו, הולך נכנס ויוצא, מקדש שם שמים ברבים, מזכיר את שמו יתברך ואף אחד לא קולט שאני באמת לא נמצא, ואני כן נמצא.
וכך צריך להיות דרך התשובה, לא להיפרד מהמשפחה, וכל שכן מאבא ואמא שזה מצוות עשה כיבוד אב ואם, זה חמורה שבחמורות שאפילו גוי שנתגייר עדיין מחויב בכיבוד אב ואם, ולכן זהו העצה שרבנו ז"ל נותן לנו שחרי"ת, זה גילוי אלוקות, מתאחדים יחד, אחד ח'כם החכם מחזיק באחד בהקב"ה, אחד ר'שע הרשע גם כן מחזיק באחד בהקב"ה אבל זה נעלם ונסתר ממנו, אחד תם, גם התם מחזיק באחדותו יתברך אלא שהוא לא יודע מה זה, אחד שאינו יודע לשאול, גם השאינו יודע לשאול אצלו מאיר האלוקות אבל זה בהעלם ובהסתר ולכן מי שמקורב אל הצדיק באמת הוא המלמד הטוב ויכול לגלות לנו את כל אלו הלימודים להוריד לנו אורות מאין סוף ברוך הוא מעילא לעלול, משכל עליון לשכל תחתון.