כידוע לכולם, במשך השנים תשס"ג עד לשנת תשס"ו התנהל מסע רדיפה איום ונורא נגד כ"ק מוהרא"ש זי"ע לאחר שמסרו אותו בטענה של "נישואי קטינים", עם סיפוריים שקריים ומצוצים מהאצבע.
בעקבות כך נפתחה חקירה במשטרה תחנת טבריה (אין כאן המקום להאריך מי מסר את הצדיק ומדוע, ודו"ק).
כתוצאה מכך לא יכל הצדיק להיכנס לארץ ישראל, ולבקר את קהילתו הקדושה שהקים ב"יבנאל עיר ברסלב", הצער של הצדיק היה קשה מנשוא, והוא עשה ככל יכולתו לנהל את הקהילה ממקום מושבו בארה"ב, בעיקר דרך כתיבת מכתבים וקשר טלפוני, במכתבים הוא מבטא את כאבו הנורא שהוא נאלץ לשהות כל כך רחוק מקהילתו האהובה, והביטוי של חז"ל (פסחים קיב: ): "יותר משהעגל רוצה לינוק רוצה הפרה להניק" היה שגור בפיו.
רבבות של דולרים שפך מוהרא"ש לעורכי דינים מהשורה הראשונה שיטפלו בכך, והיו מספר ניסיונות להגיע להבנות, התנאי של הצדיק היה ברור: הוא מוכן לבא לחקירות הכי קשוחות ומתישות אולם שלדבר לא יתלווה 'מעצר', לא על כבודו חס הצדיק, אלא על כבוד שמים, שהרי הדבר יפורסם מיד בכל העיתונים שלהם שיפרסמו כדרכם בשמחה לאד: "אדמו"ר גדול נעצר אמש בשדה התעופה", וביזוי שם רבנו ז"ל והספרים הקדושים שכבר נודעו לתהילה בכל הארץ, ועתה שיופרסם שמחברם נלקח לחקירה ירד ערכם בעיני המון עם שלא יודע להבחין בין טוב לרע, וכל קירוב הרחוקים העצום וקירוב הגאולה שנגרם מכך עלול חלילה להפסק.
לאחר שהתחלפו מספר עורכי דין שטיפלו בתיק, נקרא עו"ד א. צ. לטפל בתיק ואכן הוא הצליח להגיע לסיכומים עם הפרקליטות, והצדיק הגיע לארץ ישראל וכבר בשדה התעופה התלווה לחוקר הלבוש אזרחית, שנסע עמו לנצרת שם שהה הצדיק בחקירות משך מספר שעות רצופות, שני חוקרים חקרו את הצדיק, אחר מהם שמו היה: "מוחמד" שאמר לצדיק כי לפני החקירה כשלמד את התיק הוא עבר על החומר, ושמע דרשות של הצדיק, ואמר כי מוהרא"ש מדבר דברים מעניינים מאוד…
במשך כל שעות החקירה ישב הצדיק בראש מורם כשהוא מישיר את מבטו הזך לעיניהם של החוקרים ללא כל מורא, עד שהם נאלצו להוריד את מבטם לארץ…
יש המשך ופרטים רבים בסיפור הנ"ל הלא הם מובאים בכרכי "אשר בנחל" בשנים אלו, עיין שם.
במסגרת הפרשה הציבורית ביקשה חברת כנסת שהייתה ידועה בדעותיה עוינות הדת והמסורת היהודית לקיים דיון בועדת הפנים של הכנסת על מה שכינתה: "”מוסדות המדינה משתפות פעולה עם חסידות ברסלב בנשואי קטינים”.
במסגרת הדיון יכלו להתקבל חלילה החלטות עם השלכות גרועות מאוד נגד הצדיק והקהילה הקדושה, מי שניהל את הדיון היה ח"כ ערבי, ייזכר לטוב ח"כ הרב דוד אזולאי ז"ל שהשתתף בדיון, יחד עם נציג הקהילה הרב אשר טולדנו ז"ל, כשבא הרב טולדנו להשיב על דברי הבלע שהושמעו נגד הצדיק והקהילה הקדושה, סימן לי ר' דוד אזולאי תחת השולחן ברגלו שישמור על שתיקה, ובתבונה רבה, דאג שלאחר זמן קצר הדיון ננעל על ידי יושב הראש הערבי עם החלטות מעורפלות ולא מחיבות, והצדיק והקהילה הקדושה נשמו לרווחה!
הצדיק הכיר לו טובה על כך מאוד מאוד וכשהיה מגיע ר' דוד עם בני משפחתו לשבות ביבנאל. מוהרא"ש היה מכבדו מאוד מאוד ומשבח אותו על טוב לבו.
באחת הפעמים אמר הצדיק: "יש לי הכרת הטוב גדולה ליהודי היקר הזה (לרבי דוד) שיש לו לב זהב".
דו"ח מהדיון שהתקיים בי"ג חשוון בנושאי 'חיתוני קטינים'. נדיר!
נובמבר 2005, י"ג בחשון תשס"ו
”מוסדות המדינה משתפות פעולה עם חסידות ברסלב בנשואי קטינים”
מדיניות התביעה בנושא קובעת כי נישואין של נער/ה שטרם מלאו להם 17 שנים, בלי היתר מיוחד בית המשפט, הם עבירה על החוק, ויש להיאבק נגדם בשל היותם בלתי חוקיים ובלתי מוסריים. כמו כן הליכים פליליים יינקטו נגד מי שערך את הנישואין או סייע בעריכתם, ובכלל זה כהן דת או דיין בבית-דין דתי והדין הצפוי הנו שנתיים מאסר. (חוק גילה הנישואים, התש”י –1950)
ד”ר יצחק קדמן מהמועצה לשלום הילד מסר כי ”ישנם אלפי קטינים שנישאים שלא עפ”י חוק מידי שנה, הבעיה קשה במיוחד באוכלוסייה החרדית והערבית. בשנת 2004 היו 596 לידות של קטינות מתחת לגיל 17. 80% מתוכן הצהירו בזמן הלידה כי הן נשואות. זוהי תופעה שאינה חדשה כלל, ואנשים שאינם מורשים להשיא משיאים שלא עפ”י חוק קטינים.”
”העברנו למשטרת ישראל נתונים רבים, עם קלטות ושאר הראיות הנדרשים אך זו טרם נקטה בצעדים.” הוסיף ד”ר קדמן.
הח”כים שהשתתפו בדיון תקפו את התופעה והביעו הסתייגותם, ח”כ מאיר פרוש אמר כי: ”תופעה זו אינה מקובלת בשורותינו כלל.”
ח”כ דוד אזולאי אמר כי גם הוא אינו מכיר את התופעה בקרב הציבור הדתי. והוסיף כי ”הרבנות הארצית הנה המוסמכת הבלעדית לערוך חופה וקידושין.”
לעומתם תקפו ח”כ זהבה גלאון וח”כ חמי דורון את מדיניות משרדי הממשלה על כך שאין הם עושים דייה לבלום את התופעה המתפשטת: ”מוסדות המדינה הרשמיים משתפים פעולה עם תופעה איומה שמזכירה את חשכת ימי הביניים, בכך שהם מאשרים נשואי קטינים, ומעניקים להם תעודות נישואין בצורה רטרואקטיבית – שנתיים שלוש לאחר הנישואין. ח”כ חמי דורון תקף אף הוא את התופעה ואמר כי ”יש להתייחס אליה כאל סחר בבני אדם.”
סנ”צ שרינה יהודה, מהמשרד לבטחון פנים מסר כי ”באשר לחקירת נישואי קטינים וקטינות ע”י ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון, היו מעורבים 24 זוגות קטינים שנישאו בגילאים 15-17. הרבנים שהיו מעורבים בפרשה נחקרים עדיין במשטרת מרחב העמקים.”
אלי לוי, נציג משרד הפנים אמר כי ”הזוגות הנישאים נרשמים במרשם האוכלוסין שנתיים שלוש לאחר נישואיהם, וכן הם דואגים להגיש תלונה במשטרה על כך. ”
ועדת הפנים ואיכות הסביבה בראשותו של ח”כ ר`אלב מג`אדלה קיימה היום , שלישי, דיון מהיר בנושא נישואי קטינים וקטינות ע”י ראש קהילת חסידי ברסלב בצפון, עפ”י הצעתה של ח”כ זהבה גלאון.
יו”ר הועדה ח”כ ר`אלב מג`אדלה סיכם את הדיון ודרש ממשרדי הממשלה לפעול לאכיפת חוק גיל הנישואין, ולהפעיל את הסנקציות הנדרשות אלה עלה שמפרים אותו. ”הועדה תעקוב אחר התפתחות הדברים ותפעל רבות למגר את התופעה הקיימת”.
"רגלי חסידיו ישמור"
צילום: נחמן מעהל