ברכת הרעם וברקים:
א. כל הברכות הם בשם ומלכות. ב. הרואה את הברק: מברך "בא"י אמ"ה עושה מעשה בראשית". ג. השומע רעמים: מברך "בא"י אמ"ה שכוחו וגבורתו מלא עולם". ד. צריך לברך מיד "תוך כדי דיבור" (4-3 שניות) לראיית הברק ולשמיעת הרעם. ה. אם ראה את הברק עדיף להמתין עד שישמע את הרעמים ואז מברך רק ברכה אחת "שכוחו וגבורתו מלא עולם" ויפטור את הברק (והמברך על הברק, עושה מעשה בראשית, יש לו על מי לסמוך). ו. אין לברך יותר מפעם אחת ביום, אלא אם כן נתפזרו העננים וזרחה השמש ושוב נתקשרו השמים בעננים ושמע רעמים או ראה ברקים.
הרואה את הקשת:
א. מברך "בא"י אמ"ה זוכר הברית, נאמן בבריתו וקיים במאמרו". ב. המברך לא יסתכל בקשת, יותר מדי. ג. פירוש הברכה: "זוכר את הברית…" – שעשה עם נח, שלא יהיה מבול, וה' עומד בהבטחתו, ומקיים את מאמרו שאמר לנח "ולא יהיה עוד מבול לשחת הארץ", "את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ" (נח ט' יא'-יג'). ד. כיוון שבדורו של רבי שמעון בר יוחאי, וחזקיה המלך, ורבי יהושע בן לוי, לא נראתה הקשת, יוצא שצריך להרהר בתשובה כשרואים את הקשת, שהרי הקשת מוכיחה שהיה צריך להיות מבול עקב מעשינו הרעים, אלא שה' עומד בהבטחתו שלא יהיה מבול.
(מאת הרב יעקב ועקנין, מעובד מתוך ספר ילקו"י הלכות ברכות החורף)
|