בחור יקר! ברוך השם שהקב"ה זיכה אותך להגיע ליום הגדול והקדוש ט"ו בשבט. היום בו דנים את כל האילנות מה יהיה איתם במשך השנה החדשה הבאה לקראתם והיום הזה נקרא בלשון חז"ל "ראש השנה לאילנות" ואם תשאל מה קשור אליך היום היום הזה אז אסביר לך בשורות הבאות עפ"י דרכו של מוהרא"ש הקדוש כתוב בתורה (דברים כ. י"ט) כי האדם עץ השדה וחכמינו הקדושים אומרים שאדם נמשל ונדמה לעץ כמו שרואים במסכת תענית עם המעשה עם האילן ומה העץ שכל חוזקו כוחו ופירותיו מגיע מהשורשים שלו כך אתה בחור יקר! עכשיו בשנות בחרותך אתה משריש את השורשים של כל ימי חייך.
עכשיו אתה בונה את היסודות של חייך, שילוו אותך כל החיים ופשוט הוא שכמו שהשורשים הם העיקר בעץ וכפי שהם יהיו. כך יגדל ויראה העץ במשך חייו באדמה. כך גם עכשיו שנות הבחרות שלך הם העיקר של כל המשך חייך עד 120 שנה וכפי שתבנה את עצמך וכפי שתתנהג בשנים הללו כך יהיו ויראו כל ימי חייך.
ולכן בחור יקר! כיוון שהיום זה ראש השנה לאילנות ואתה נמשל ממש כמו האילן לכן כדאי שדייקא היום עכשיו תתעורר מהשינה ותתחיל בהתחדשות חדשה להתגבר על היצר הרע שמחליש אותך ושובר אותך כל פעם מחדש באומרו שממך כבר לא יצא שום דבר ולך אין כבר סיכוי להיות יהודי כשר ולהיות צדיק וגם מביא לך ראיות ואומר לך הנה רק לא מזמן אתמול שלשום נפלת בכל מיני עברות חמורות שהשם לא מסכים כלל לעשות ועשיו פתאום אתה נהית צדיק וכו' וכו' עפ"ל ואפילו יותר מכך הוא בא ואומר הנה תראה כמה פעמים החלטת שאתה הולך להיות טוב ולא לעשות עברות ושטויות והנה שוב נפלת הראיה שהשם לא צריך ורוצה אותך וכו' וכו' חס ושלום!!!
אז הנה היום אגיע הזמן שלא תתייחס לכל המחשבות הללו שהיצר הרע מכניס לך בראש. ותתחדש ותתחזק כנגדו ע"י שתדבר לאביך שאוהב אותך מאד ומחכה ומצפה שתספר לו על כל הניסיונות שבאים לך וכן את כל העברות שהיצר הרע מפיל אותך, ותגיד לו גם את כל הרצונות והכיסופים שיש לך ותספר לו איך אתה רוצה ומנסה להיות יהודי כשר וצדיק, ואיך שבאמת אתה לא רוצה ליפול בעברות ולעשות כנגד רצונו יתברך, אלא שהשאור שבעיסה היצר הרע הזה, הוא זה שגורם לך ליפול בעברות ע"י שמכניס בך כל מיני חלישות הדעת ודמיונות שכאילו כבר השם לא רוצה אותך ולא רוצה לשמוע אותך וכו' חס ושלום!
ויהיה טוב מאד אם תרחיב בהתבודדות שלך את שאר כל הרצונות הטובים שלך בלימוד כסדרן לדוגמא לסיים את הש"ס בבלי ירושלמי תוספתא. ללמוד בכל יום ח"י פרקים משניות שמוהרא"ש אמר שאת הלימוד הזה בחור צריך לעשות כל יום כמו הנחתת תפילין וכו' וכו' כל אחד שיבקש את העניינים והרצונות שלו ויוציא הכל מפיו וע"י שתוציא את הרצונות שלך מהפה דייקא כל פעם מחדש ובפרט היום הזה ע"י זה תזכה להוציא מהכח אל הפועל את כל רצונותיך הטובים ושיתמלאו כל משאלות ליבך לטובה ושיותר היצר הרע כבר לא יצליח לשבור אותך כי ב"ה יש לך את העניין של ההתחדשות והתבודדות שרבינו נתן לך במתנה!
הכלל! שאין בחור שלא רוצה להיות טוב אין בחור שרוצה לעשות רע ולעבור בכוונה על רצון השם, אלא שבאמת אתה בחור יקר! רוצה שיהיה לך רק טוב בחיים ואתה רוצה להנות מהחיים כמו שצריך.
ואתה ב"ה מבין שבדרך התורה בדרך מוהרא"ש הקדוש יהיה לך את החיים הכי טובים והכי מאושרים אם רק….תציית למה שמוהרא"ש מבקש ממך. וזה רואים שמוהרא"ש תמיד היה מדבר בדרשות לבחורים והיה שואל אותם איזה רכב אתם רוצים שיהיה לכם. ובלי עין הרע הבחורים שישבו בשיעור לא היו בטלנים וזרקו שמות של רכבים יקרים מאוד, ומוהרא"ש היה ענה להם בזה הלשון "יהיה לכם כל מה שרק תרצו ואפילו "יאכטה" רק "יאכטה" זה אני לא ממליץ שיהיה לכם. כי זה מאד מסוכן אבל אפילו יאכטה יהיה לכם אם רק תצייתו ותקשיבו לי" ואפשר לראות את זה כתוב גם במכתבים באשר בנחל וגם במציאות ממש! איך שב"ה אברכים צעירים יש להם בית ילדים רכב חדש ואפילו 2…
ולכן בחור נחמד! כדאי מאוד שתבקש מהשם שתזכה להיות מחובר לאילן הגדול שהוא הצדיק מוהרא"ש ותדע! שהחיבור הכי חזק שלך אל האילן זה ע"י שתלמד בספרים של מוהרא"ש שהם הפירות של האילן הקדוש! ובפרט בספר הקדוש "אשר בנחל" ותבקש מהשם שתזכה לציית למוהרא"ש כל החיים ובפרט עכשיו בימי הבחרות שאלו השנים הכי חשובות והכי קריטיות של חייך. ואם תזכה לציית למוהרא"ש בתמימות ובפשיטות על ידי תזכה שהשנה שלך תראה אחרת לגמרי וכן כל חייך יראו וישתנו לגמרי לגמרי לטובה!
בחור יקר! ב"ה שהנה אנו אוחזים בחודש "שבט", עברו 4 חודשים מאומן ראש השנה אצל רבינו שזה שליש מהשנה, והנה כבר צריך להתחיל לבקש שוב על ראש השנה הבאה שנזכה גם כן להיות אצל רבינו באומן, ולא להפסיק להיות בשמחה, כי רבינו אמר מי שהיה אצלי באומן ראש השנה ראוי לו לשמוח כל השנה אז ב"ה שיש לנו במה לשמוח מאד מאד, וגם אם לא זכית להיות באומן, אלא ביבנאל או במקום שהתקבצו 10 מאנ"ש, אז גם ראוי לך לשמוח כי רבינו נמצא היכן שמדברים ממנו …ולכן אם אתה לא שמח לא משנה מאיזה סיבה אז תעשה כל ההשתדלויות לשמוח מעכשיו מרגע זה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקך…
חודש "שבט" זה חודש מאד מיוחד ומסוגל לבחורים!! ומדוע דווקא חודש שבט? משום ש "שבט" עולה בגימטרייה "איש" והגמרא אומרת (קידושין ב:) "דרכו של איש לחזר אחר אישה", ולכן החודש הזה דייקא מסוגל מעוד לבקש על שידוך טוב, ובפרט בשני הימים הגדולים והמסוגלים שיש בתוכו, הראשון הוא ט"ו בשבט שהוא ראש השנה לאילן, ומקובל מצדיקים שהיום הזה , זה יום מסוגל לבקש על אתרוג נאה לסוכות וזה מה שכתוב ראש השנה "לאילן", ולא לאילנות, משום שבאו לרמז לנו חז"ל שזה הזמן לבקש על האילן המיוחד דייקא, שהוא אילן האתרוג שעליו נאמר "פרי עץ הדר", ואתרוג שא'ת'ר'ג' ר"ת א'ל ת'בואני ר'גל ג'אווה שאדם צריך להיות נקי לגמרי מהגאווה כמו שהאתרוג צריך להיות נקי מכל מיני כתמים וכו", וכתוב עוד בגמרא בעניין שידוך "נחית דרגא ונסיב איתתא" (יבמות ס"ג.) פירוש: שאם אדם רוצה למצוא את זיווגו אז שירד דרגה ואז יוכל למצוא זיווגו ולהתחתן.
ומזה רואים את הקשר בין אתרוג לשידוך שכמו שאדם בשביל לזכות לאתרוג נאה בחג הסוכות צריך לבקש הרבה מהשם שלא יהיה בעל גאווה, ושלא יתגאה על הזולת, כך גם אתה בחור יקר! בשביל לקבל שידוך טוב משורש נשמתך תבקש מהשם, וממוהרא"ש הקדוש, ותאמר לו שאתה לא רוצה שום דבר, רק להתחתן לשם שמיים! לא אתה לא רוצה להיות כמו הבחור הזה שמחכה שתבוא לו אישה יפה חכמה מלומדת על סוס לבן מלאה בשקים של כסף, כי זה לא התכלית והטוב!… ותבקש ממנו שהוא ורק הוא ימצא לך את השידוך. ולא אתה, כי רק הוא יודע מה טוב בשבילך בבחינת "מצא אישה מצא טוב" "ומהשם אישה לאיש" ותגיד להשם "רבש"ע אבא יקר! אני מאד רוצה להתחתן רק שאני מאד מבולבל אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי, אני חושב כך וחושב כך, אני עושה חשבון מה אחרים יגידו, ואיך הם יסתכלו עלי, אבל באמת אני יודע שאין חברים בעולם, רק אתה החבר הכי טוב שלי, רק לך אני מספר כל מה שעובר עלי, רק אתה יודע מה עובר עלי, אנא אבא רחמן, תרחם עלי, תעזור לי שאזכה למצוא את זיווגי שלי ושלא אהיה בררן, ושלא יעניין אותי האחרים והחברים שלי, ושאת השידוך הראשון שיצאו לי אומר כן, ואזכה להתחתן לשם שמיים!
זה רק דוגמא קטנה של תפילה ובקשה להשם יתברך. אתה כמובן תוסיף תפילות ובקשות בלשון שלך ובשפה האישית שלך, מסתמא שתתחיל לדבר אז יבואו כל מיני מניעות וכו', ובפרט מניעות המוח למיניהם, למשל שתרגיש כאילו שאתה מדבר לקיר, וכאילו שאף אחד לא שומע אותך, או שבכלל אתה לא צריך לבקש ולפרט הכל כי השם יודע הכל וכו", אז למה אני צריך לדבר ולספר לו הכל וכו' וכו', אמת! הקב"ה יודע הכל, ויודע מה עובר עליך, ומבין אותך, והוא גם רוצה לעזור לך במצבים והקשיים שעובר עליך, אלא שמאד רוצה ומתגעגע לשמור לקולך הוא רוצה שתספר לו את הדברים שעוברים עליך הטובים והחלילה להפך הכל לפרטי פרטים, וע"י שתספר לו ותבקש ממנו עוד הפעם ועוד הפעם, ובפרט ביום בגדול הזה טו בשבט שכמו שאמרתי הוא מאד מסוגל לך שתמצא זיווגך בקרוב ממש אמן!
והיום השני והמסוגל לשידוכים בפרט, ולשאר דברים בכלל, הוא היום הבהיר והגדול "יומא דהילולא" של מורנו ורבינו עטרת ראשנו נזר תפארתנו מוהרא"ש הקדוש זצוק"ללהה! שכידוע לך בחור יקר כמה מוהרא"ש הוא היחיד בדור שלנו שמבין אותך, וגם עוזר לך, ועוד יעזור לך כל החיים אלה, והוא זה שעזב העולם ולא שכח ממך, ומצערך הגדול, והשאיר צוואה שבה כתוב שהוא מבטיח שהוא ידאג לך ויפעל בשבילך, להביא לך את השידוך שלך, והוא גם זה שאמר שיעשה הכל למעלה בשמיים בשביל לדאוג שלכל הרווקים והרווקות, הבחורים והבחרות יהיו זיווגים טובים, ואפילו יהפוך שולחנות ויעשה מרוקאי אם צריך, העיקר שאתה תזכה להתחתן, ולהיות יהודי כשר בלי חטאים ועונות. ולכן אל תהיה בטלן! ותלך לציון בחודש הזה בכלל ובשני הימים הללו בפרט שהם מאד מאד מסוגלים עפ"י התורה והצדיקים לזיווג הגון משורש נשמתך.
ובעז"ה תראה איך שתקבל את המתנה שאתה מאד רוצה והיא הזיווג, וידוע מצדיקים שהצדיק ביום ההילולא שלו מחלק מתנות לכל הבאים אליו, ולכן בחור יקר! תבקש על כל מה שאתה צריך, וגם תזכיר את חבריך ומכריך שעדיין לא זכו למצוא את זיווגם, וע"י כך יתקיים בך מאמר רבינו "כל המתפלל על חבירו והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה"
מוהרא"ש כותב שהיום הזה מסוגל לפרנסה בנקל ע"י שיבקש מהשם שימחל לו על כל מה שחטא ופגם כל השנה ושייתן לו השם פרנסה ברווח ובנקל, וע"י זה יתקן את הקללה שנקלל בה אדם הראשון והיא " בזעת אפך תאכל לחם" ותהיה לו פרנסה בשפע ברווח ובנקל.
עוד סיבה לשמוח ביום הגדול הזה, נוסף על זאת שהיינו באומן בראש השנה, היום זה הולדת של מוהרנ"ת ז"ל שבלעדיו לא היינו יודעים ממוהרא"ש, ובלי מוהרא"ש לא היינו יודעים מרבינו.
ביום ט"ו בשבט ראש השנה לאילנות נהגו הצדיקים והחסידים ואנשי מעשה לעשות נטילת ידיים לסעודה ולאכול מהשבעה מינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל והם: חיטה. שעורה. גפן. תאנה. ורימון, זית שמן, ודבש. ויש עניין להביא פירות חדשים גם ישנים ולברך עליהם שהחיינו, ועוד נוהגים לאכול אתרוג. תפוח, אגוז, חרוב, שקדים ועוד..
בחור יקר! כך נהג מוהרא"ש הקדוש, וכך גם אנחנו נוהגים כמותו.
והעיקר בחור יקר! שלפני שאתה מכניס כל מאכל, וכל פרי לפה תאחז אותו ביד ימין ותברך בשמחה ובקול את הברכה ותאכל לתאבון ותהיה בשמחה גדולה כי תיקנת ע"י הברכה שבירכת כמה וכמה נשמות וניצוצות שמגולגלות בתוך המאכל
בחור יקר! לא אומרים תחנון ונפילת אפיים בתפילות ביום הזה.
בחור יקר! יש נוהגים לסיים את הספר תהילים, ובפרט אתה כדאי מאד אם תוכל לעלות לציון ולומר את הספר תהילים מתחילה עד סוף בלי להפסיק.
בחור יקר! אם אתה צריך רפואה (כולנו צריכים רפואה) תבקש מהשם ביום הזה שייתן ברכה בתוך הפירות באופן שבתוך האוכל שיאכל במשך השנה יהיו כל הרפואות ויומשך לך רפואה שלימה ושלא תצטרך לכל מיני תרופות ורופאים.
לא לחינם שמוכרים בחניות פרות יבשים מסוכרים, משום שזה בשביל ללמד אותך בחור יקר! שגם אם אתה מרגיש יבש, לא יוצלח, ואפילו שאתה חושב ממני לא יצא כבר שום דבר, כמו אותם פירות יבשים תדע! שאין זה אמת אלא אתה מתוק ורצוי אצל הקב"ה והשם מאד אוהב אותך, ואפילו שנפלת במקום שנפלת, אם רק תקום ותתחזק ותשכח מהעבר ותתחיל התחלה חדשה עוד יבוא יום שעוד שתהיה יהודי כשר וייהנו ממך אלוקים ואדם.
מי שאוכל אתרוג יכול לברך על אכילתו ברכת שהחיינו ואע"פ שברכנו עליו בסוכות, וכך נהג מוהרא"ש.
בחור יקר! צריך לבדוק טוב טוב את הפירות מכל מיני תולעים וחרקים המצויים בהם שלא יהיה בבחינת בא לתקן ונמצא מקלקל .
פרי חדש שלא אכלת עדין ואתה רוצה לברך שהחיינו, מנהג הספרדים לברך ברכת הפרי ואח"כ שהחיינו, והאשכנזים הפוך מכך, ומנהג מוהרא"ש לברך על הפרי לטעום ממנו מעט ואח"כ היה מברך שהחיינו.
בחור יקר! אם יש לך כמה פירות חדשים שאפשר לזכות לברך על כל אחד את ברכת שהחיינו, הכי טוב שתביא כל אחד בנפרד לשולחן, ותברך על כל פרי בנפרד ותכוון לא לפטור את הפרי השני החדש, וכן שיהיה הפסק של רבע שעה בערך בין פרי לפרי .
בחור יקר! אם שכחת לברך שהחיינו על פריי מסוים ונזכרת באמצע האכילה אז תברך אז, ואם סיימת לאכול את ההפרי, תברך שנה הבאה בעז"ה.
פירות שמצויים כל השנה לא מברכים עליהם שהחיינו.
אם נמצא לפניך 2 מאכלים מסוימים ואחד אתה אוהב ורוצה יותר והשני פחות, אבל בקדימה בברכות המאכל השני הוא הקודם כגון חטיף שהכל ורוגלעך מזונות, שכידוע המזונות קודם, אם אתה מעדיף את החטיף אז תברך עליו ראשון ותאכל בשמחה כי באופן כזה אין דיני קדימה בברכות
עניין דיני קדימה בברכות פירוש: על מה לברך ראשון, ועל מה שני, ועל מה שלישי זה נמצא בסימן "המגע אשר" ה'מוציא מזונות ג'פן ע'ץ א'דמה ש'הכל ר'יח לפי הסדר הזה כך הם סדר הברכות, מצווה מן המובחר ולכתחילה לסדר את הברכות בסדר הזה, אך אם לא עשית כך השם לא כועס עליך ויצאת ידי חובה.
בחור יקר! אשריך אם קראת עד לפה וגם אם לא גם אשריך! כי ב"ה אנחנו מקרובים לרבינו ואנחנו צריכים לשמוח מאד מאד על הזכות הגדולה הזאת כי מה היינו עושים והיכן היינו נמצאים בלי רבינו בלי מוהרא"ש ולכן בא נגיד מעשיו תמיד אשרינו! כמו רב פייבל שנהג תמיד להגיד אשרינו!!!
ואני כעט ביד הסופר לא מעלה ולא מוריד, מה שכתוב בספרים הקדושים של מוהרא"ש, שהכל נלקח ונלקט משם, והכל על מנת לחזק את נשמות ישראל!
החוברת הנפלאה נכתבה על ידי המגיד שיעור בישיבת "בית שלמה" הר"ר שמעון סלמה נ"י.