כמה הלכות נחוצות לקראת ימי הפסח הבעל"ט בצל ההגבלות
הגעלת כלים
השנה נזכה לקיים בהידור מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ולכן עקב התקנות האוסרות קיום הגעלת כלים מרכזית יש להכשיר את הכלים כל אחד בביתו באופנים הבאים (דינים אלו הם לכל הדעות גם למנהג הספרדים וגם למנהג האשכנזים, ובמקום שיש חילוקי מנהגים כתבנו בפירוש):
- ראוי לציין כי דעת רבים מן הפוסקים וכן דעת כ"ק מוהרא"ש זצוק"ל כי יש לרכוש כלים מיוחדים לפסח ולהמנע ככל האפשר מלהכשיר כלים, בפרט שאכשר דרא וניתן במחירים זולים ביותר להשיג כלים.
- 24 שעות לפני ההכשרה אין להשתמש בכלים
- כתחליף להגעלת כלים ברוב המקרים ניתן להשתמש בליבון קל שהוא טוב יותר מהגעלה – כלומר לחמם את הכלי על אש גלויה ללא מים עד שהכלי כולו (כולל הצד הפנימי והדפנות עד לשפת הכלי) מגיע לחום כזה שכאשר שמים עליו קש, נייר או חוט תפירה בכל מקום בכלי – נשרף, כך יודעים שאם חום האש שלמטה עבר עד הצד השני (למעלה) ושורף שם הכל וודאי שהחמץ שבלוע בתוך עובי הכלי עצמו נשרף כבר.
- לחילופין ניתן להכניס את הכלי לתנור (נקי היטב אך אין צורך שיהיה מוכשר) הדולק על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה עד שהכלי כולו יגיע לחום שקש נשרף עליו כנ"ל.
- כיריים גז וכדומה, חצובות מבערים וכו': יש להכשיר בליבון קל
- יש לנקות את כל החלקים היטב מכל לכלוך.
- את המבערים יש להרכיב חזרה ולהדליק את האש למשך כחצי שעה עד שיגיעו לחום שקש נשרף עליהם מלמעלה, כמפורט בסעיף ג', כמובן שיש לשער שהברזל עצמו חם ולא שהאש שסביבו תשרוף את הקש.
- החצובות: ניתן להעבירם מעל האש הדולקת עד שיגיעו לחום שקש נשרף עליהם מלמעלה, או להשתמש בתנור כמפורט בסעיף ג'.
- לדעת מרן הגר"ע זצ"ל, למי שאינו יכול לקיים את ההכשרה הנ"ל ניתן להסתפק בעירוי מים חמים מכלי ראשון מיד לאחר רתיחתם.
- מומלץ לצפות את החצובות בנייר כסף עבה שאינו נקרע, ובדיעבד מועיל אפילו אם לא הכשיר אותם כמוזכר למעלה.
- סירים, מחבתות, קערות מתכת וכדומה, שהכשרם בהגעלה או בליבון קל, ניתן להכשיר בליבון קל
- יש לנקותם היטב ולהעמידם על האש או בתנור כמפורט בסעיף ג', יש להכשיר באותו אופן גם את מכסה הסיר.
- מחבת שרוב תשמישו במשך השנה ביבש (כגון לאפיית מלווח ללא שמן) צריך מעיקר הדין ליבון חמור (באש עד שניצוצות ניתזין ממנו), אך מכיון שמתקלקל בכך לא ניתן להכשירו.
- סכו"ם וכדומה, שדינם בהגעלה בכלי ראשון או שני, יש לנקות היטב
- אם עשויים ממתכת ניתן להכשירם בליבון קל, ע"י הנחה על האש או בתנור כמפורט בסעיף ג'.
- אם עשויים מחומרים שעלולים להיהרס בחום גבוה, ניתן להגעילם בתוך כלי באופן הבא:
- לנקותם היטב מכל שארית לכלוך וחלודה.
- להרתיח סיר עם מים עד שהמים יבעבעו, ולהכין סיר נוסף עם מים קרים.
- להכניס את הכלים לתוך כלי ההגעלה עם המים הרותחים אחד אחד ולא כמה כלים יחד.
- יש להקפיד שכל הכלי יכנס לתוך המים הרותחים כולל הידיות וכדומה.
- יש להיזהר שלאורך כל ההגעלה יהיו המים מבעבעים.
- לאחר שמוציאים את הכלי מהמים הרותחים יש להכניסו למים הקרים מיד.
- הגעלת כלים יש בה פרטים רבים ודורשת זהירות רבה בכל הפרטים הנזכרים, לכן מי שאינו בטוח שעושה את הכל כנדרש אין לעשות הגעלה לבד (ומטעם זה בכל השנים כתבו הפוסקים שאין לעשות הגעלה לבד כלל אלא רק במקום שמפוקח ע"י תלמידי חכמים, אולם רק בשנה זאת בשעת הדחק יש לעשות כנזכר), ובכל מצב של ספק יש להתקשר ולשאול רב.
- מיחם:
- לאשכנזים
- אם לא השתמשו בו בחמץ כלל ואף לא ניקו אותו במלח לימון וכדומה ניתן להכשירו בהגעלה ע"י מילוי מים עד למקסימום והרתחה עד שיבעבע,
- אם הניחו עליו חמץ, קשה מאוד להכשירו כיון שצריך ליבון
- לספרדים
- אם לא השתמשו בו חמץ כלל ניתן לנקותו היטב ודי בכך, על הצד היותר טוב יש למלאות אותו מים עד למקסימום ולהרתיח.
- אם אינו בטוח שלא חיממו עליו חמץ במשך השנה (וכן אם יודע בוודאי שחיממו עליו חמץ) יש להכשירו בהגעלה, יש למלאות את המיחם מים עד למקסימום ולהרתיח, ולאחר מכן להגעיל את המכסה ואת חצי הכלי העליון בתוך כלי אחר, ככל פרטי הגעלה המוזכרים למעלה בסעיף ה', ואם אין אפשרות אין להשתמש בו בפסח.
- לאשכנזים
דינים אלו נכתבו בדרך של לכתחילה ובצורה הנכונה ביותר האפשרית, ישנם כלים רבים נוספים, וכן פרטים נוספים בכל כלי ובכל צורת הכשרה ואין כאן המקום להאריך יותר, כמו כן ישנם כלים שאין אפשרות להכשירם כגון כלי חרס או כלי זכוכית למנהג האשכנזים, בכל שאלה או ספק או חוסר הבנה יש להתקשר לרב ומו"צ ולהתיעץ, ואין לסמוך ח"ו על דעתו כי הדבר גובל באיסור חמץ בפסח שהוא בכרת ה' יצילנו.
מכירת חמץ
השנה יש למכור את החמץ אך ורק דרך הטלפון, ע"י שהאדם ממנה את הרב להיות שליח לחתום במקומו על מכירת החמץ, וכך דעת כל גדולי הפוסקים מכל העדות.
טבילת כלים
היכן שיש מקווה כלים במקום פתוח ניתן לטבול כלים כרגיל וכמובן לשמור על כללי הזהירות והמרחקים בין אדם לחבירו, לכן אצלנו ביבנאל ב"ה לא קיימת בעיה בטבילת כלים.
אדם שבכל זאת אינו יכול לטבול כלים חדשים בשנה זאת מחשש לצאת או במקום שאין מקווה כלים פתוח, ניתן להתקשר לרבני בית ההוראה ולקיים מכירת כלים לגוי (והשאלה ממנו בחזרה) יחד עם מכירת החמץ לגוי, בעז"ה כאשר תהיה אפשרות עדיף להחמיר ולטבול אותם במקווה ללא ברכה.
תפילות במניין
מאחר שלצערינו אין אפשרות כרגע לקיים תפילות במניין, עדיין יש מעלה הנקראת לכוון תפילתו לתפילת הציבור, שראוי לאדם להתחיל את תפילת השמו"ע באותו זמן שמתחילים הציבור אע"פ שאינו נמצא באותו מקום יחד איתם.
קיים קו טלפון שמספרו 077-222-2211 שם ניתן לשמוע תפילות (המאושרת ע"פ התקנות) בשידור חי, וכך ניתן להתחיל תפילת שמו"ע יחד עם הציבור, כמו כן תפילות מועברות בשידור חי ברדיו קול ברמה.
לדעת מרן הגר"ע ניתן לענות דברים שבקדושה יחד עם הציבור גם כאשר שומעים דרך הטלפון.
יה"ר שנזכה לחוג את חג הפסח בחירות גדולה ככל חוקותיו והלכותיו, ויסיר הקב"ה כל חולי ונגע מן העולם ונזכה כבר לגאולה קרובה במהרה בימינו, אכי"ר.