מכתבך היקר עכשיו קבלתי, ושמחתי כעל כל הון, ומה שאתה כותב שעובר עליך מה שעובר, תאמין לי, אחי, שאין אתה יחידי בדור בעניין זה, רק על כל אחד ואחד בזה העולם עובר מה שעובר, אשר לא יאמן כי יספר, וכמו שכתוב (איוב ה, ז): "אדם לעמל יולד", ואמרו על זה חכמינו הקדושים (בראשית רבה, פרשר יג, ז): אשריו לאדם שהוא עמל בתורה, ומפרש רבנו ז"ל (לקוטי מורר"ן, חלק ב', סימן קיט): מאחר שבין כך צריך לעבר על האדם מה שיעבר, כי נגזר עליו (בראשית ג, יז) : "בעצבון תאכלנה" וכו', ואפילו אם יהיה לו כל הון דעלמא, אף-על-פי-כן יעבר עליו מה שיעבר, כמו שרואים בחוש, שאפילו על השרים והעשירים הגדולים עובר מה שעובר, רחמנא ליצלן, כי איך שהוא, צריך לעבור על האדם מה שיעבור, כי אדם לעמל יולד אך אשרי מי שעמלו בתורה שהופך את כל היגיעות שתהיינה בתורה ובעבודת השם יתברך, שאז זוכה לעולם הזה ולעולם הבא כידוע, מה שאין כן כשאדם עוסק רק בגשמיות, ורחוק מאוד מעבודת השם יתברך, אז מאבד את כל ימיו, כי כל ימיו בכעס ובמכאובים בעסקי המשא ומתן שלו, יומם לא ינוח ולילה לא יישן וכו', וממילא מאומה לא יישא בעמלו וכו', שמאבד העולם הבא וכו' וכו'.
על-כן, אחי, כלך מדרך זו, רק חזק ואמץ להיות בשמחה תמיד, כי העיקר הוא שמחה, ותהיה רגיל בכל יום לרקוד הרבה, ועל-ידי-זה תמתיק את כל הדינים ממך, כמו שאמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן י), ואף שאתה כמו שאתה, שאינך יכול להתפלל בכוונה וללמוד וכו' וכו', אף-על-פי-כן אל תיפול בדעתך, רק חזק ואמץ להיות בשמחה עצומה ובריקודין בכל יום דיקא, ובתוך כך חטוף ואכול מה שאתה יכול – תורה ותפלה, כי זה חלקך לנצח, אך ורק בשמחה, שתהיה בשמחה, שאתה יודע מצדיק נורא כזה, נחל נובע מקור חכמה, שאמר: "מ'זאל דופין אויף מיר" (חיי-מודר"ז, סימז רכד דפוס חדש) "וואס האט איהר צו זארגן אז איך גיי פאר אייר"א, אשרינו ואשרי חלקנו, חבלים נפלו לנו בנעימים וכו'.
אשר בנחל חלק א מכתב ב