ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם (שמות כא א)
רש"י הקדוש אומר: "ואלה המשפטים", מפני מה אומר "ואלה" בוא"ו החיבור, הרי פרשה זו עניין בפני עצמו ומה השייכות שלה לפרשה הקודמת אך כיון שקיימא לן שכל מקום שנאמר בלשון 'אלה' הרי פסל (הוריד) את הראשונים מאחרונים, לומר שאין עניינם שווה, ובמקום שנאמר ואלה הרי הוא מוסיף על הראשונים לומר שעניינם שווה, לכך הוסיף הוא"ו להסמיכו לפרשה הקודמת ולומר מה הראשונים (עשרת הדיברות) נצטוו בסיני אף אלה (כל הדינים שלהלן נצטוו בסיני ולא במרה) (מכילתא מ"ס דנזיקין א)
ובאמת מה בא לומר לנו? שכמו שהראשונים שהם עשרת הדברות נצטוו מסיני אף אחרונים שהם הדינים שיש לנו בפרשה דהיינו הלכות נזיקין שהם בין אדם לחברו כגון "מכה איש ומת" "וגונב איש ומכרו" "והיכה איש את רעהו" וכו' שהפרשה מלאה מהם שהם כל הדינים שבין אדם לחברו שגם הם ניתנו מסיני וכי אני יחשוב אחרת? כמובן שהם מסיני! אלה הכוונה מסיני פירושו משמיים שקבלנו את העשרת הדברות משמיים, שזה בגזרת שמיים כך תדע שכל מה שקורה לך מחברך ומזולתך זה גם בגזרת שמיים ולא הוא המציק ומעיק לך אלא גם זה בגזרת שמיים, הן אמת מי שהזיק לך הוא יתן את הדין כמו שראינו בשו"ת ברסלב בכל מקום ששאלו את מוהרא"ש על איזה רב שביטל לו את השידוך מוהרא"ש ענה אם לא התחתנת איתה סימן שזה לא השידוך שלך אבל הרב שביטל לך יתן את הדין.
כי מגלגלים "חובה על ידי חייב" אבל אתה תדע באמונה שלמה "שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה' (חולין צא) לכן אדם צריך להתחזק באמונה ולדעת שהכל משמים, כן! גם מה שהזולת והחבר עושים לך כל מיני עוולות.
המאמין עושה טובה לעצמו
ובעצם אמונה זו אתה עושה אך ורק טובה לעצמך ולא למישהו אחר כי הרגע שאדם מכניס בדעתו את עצם אמיתת מציאותו יתברך ויודע שכל מה שעובר עליו זה מאיתו יתברך מזה בעצמו נגאל מכל צרותיו כי עצם ידיעה זו נותנת לך כח לא להישבר… וכמו שכותב מוהרא"ש (קונטרס התגלות אמונה) מה שאין כן כשזוכה להגיע אל ביטול גמור אליו יתברך, ויודע כי להשם בעצמו המלוכה, והוא מנהיג עולמו, אז דיקא יימשך עליו רחמים וחסדים, ויהיה סבלן גדול על כל מה שעובר עליו, הן מאשתו ומבניו ומבנותיו, והן משכנים ומחברים, כי ימסור עצמו לגמרי בידו יתברך, אז דיקא הכל יתהפך לטובה, וכל זמן שעדין לא יתהפך לטובה, "אינו נשבר כלל. מוהרא"ש דייק ואמר לא שלא יעבור עליך, אלא גם שעובר עליך אתה לא תישבר, כי אתה רק ביד ה' יתברך, ואז לעולם לא יתרעם על אף אחד שבעולם כמו שכותב מוהרא"ש (שם) כי תדע שהכל ממנו יתברך, ועל כן מה שייך להיצטער או להיתרעם על מישהו, מאחר שאנו בידו כחומר ביד היוצר.
וזה מה שרש"י אומר: "מה הראשונים מפני שהם משמיים שהם לוחות הברית עשרת הדיברות אף אחרונים שהם הדינים והנזקים, שעוברים עליך מהחבר גם הם מסיני – משמיים בהשגחת ה' יתברך ברוך הוא ולא מהחבר עצמו כי כולנו כחומר ביד היוצר.
יהי רצון שנתחזק באמונה שלמה וכמו שאומר רבי נתן אמונה ראשי תיבות: נ'פתחו ה'שמיים ו'ארא מ'ראות א'לוקים דהיינו שעל ידי אמונה נפתחים לנו שעריי שמים ועל ידי זה נבין שכל מה שרק קורה איתנו בזה העולם זה אך רק מה' יתברך אמן כן יהי רצון.