ועל כן הזהיר רבנו ז"ל מאוד על לימוד פוסקים, ואמר (שיחות הר"ן סימן קפה) שהוא חיוב גדול על כל אחד מישראל ללמוד פוסק בכל יום, חוק ולא יעבור, כי על ידי שלומדים פוסקים, מפרישין ומבדילין הרע מן הטוב, האסור מן המותר, הטמא מן הטהור, וזוכין לכנס אל תוך הגן של התורה הקדושה (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח').
וגם הפליג רבנו ז"ל מאוד במעלת בעלי הפוסקים, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מא), שלפעמים השם יתברך עושה מופתים על ידי בעלי הפוסקים, וכמו שכתוב (דברי הימים א טז, יב): "מופתיו ומשפטי פיהו", שעל ידי 'משפטי פיהו' – שפוסק שיהיה כך, נעשה מופת, כי מחמת שנתקבל לבעל פוסק, וכשפוסק באיסור והתר, וכיוצא, מקבלים דעתו, כמו כן כשפוסקין באיזה עניין, מקבלין דעתו, ונעשין מופתים על ידו, וזהו המופתים שמספרים מהגאונים שהיו בדורות שלפנינו, עיין שם.
כי לימוד הלכה עולה על הכל, ועל ידה מתגלה רצונו יתברך, כמו שהתגלה אצל האורים ותומים, וכמו שהתבטא פעם הגאון הקדוש ה"חזון איש" ז"ל, אל אחד שקבל לפניו, שהדור חשוך מאוד, מחמת שאין היום "אורים ותומים", וגער בו ה"חזון איש" ז"ל, ואמר לו: "למה תאמר כן? גם היום יש אורים ותומים – השולחן ערוך הוא האורים ותומים"!
כי השולחן ערוך מאיר את עיני הבריות לראות האלוקות שיש בכל דבר, ומביא כל פרטי הבריאה אל שלמותן, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים על האורים ותומים (יומא עג:): 'למה נקרא שמן אורים ותומים? שמאירין את דבריהן, תומים שמשלימין את דבריהן', ודיקא על ידי לימוד הלכה ושולחן ערוך, זוכים להגיע אל שערי הגן עדן באמת.
והנה רבנו ז"ל מלביש כל זאת בתחילת פרשת השבוע באופן נפלא מאוד, שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלוקיך נותן לך לשבטיך, "שופטים ושוטרים" הם בעלי הפוסקים ולומדי ההלכה, ששופטים כל עסקי העולם הזה, שיהיו כולם על פי דיני התורה, והם שוטרים המשגיחים על קיום התורה והמצוות, והקדוש ברוך הוא מצווה אותנו – "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלוקיך נותן לך לשבטיך" היינו שבעלי הפוסקים האלו יועילו לך להוציא את שערי ה"גן עדן" הטבועים בארץ, והטמונים מעיני כל חי, שזהו "לשבטיך", שב"ט ראשי תיבות ט'בעו ב'ארץ ש'עריה, כי על ידי שתתקרבו אל בעלי הפוסקים, שהם הצדיקי אמת, וגם תתחילו ללמוד הלכה, ולמצוא את רצון השם יתברך בכל פרטי הבריאה, על ידי זה יצאו השערים מטביעתם בארץ, ויוכלו כל הבריות לכנס לתוך הגן עדן.