זה דבר טוב, שבשבת הגדול יאמר… דרשה ברבים, כי זה מנהג ישראל, ובפרט אלו שעכשיו רק חזרו בתשובה, ראוי להם לבא לשמוע את כל ההלכות שהמורה צדק אצלינו חוזר על תמצית כל הלכות פסח, וזה מאוד מאוד נחוץ, כי בקלות יכולים להיכשל באיסור כרת החמור, שהיא אכילת חמץ.
וראיתי בספר ישן נושן בשם "חן טוב", שהיה בזמן האריז"ל, שאומר טעם – למה נקראת "שבת הגדול" השבת לפני פסח? כי אז מאריכים הרבה מאוד, ורב השבת הולכת בדרשה לדרוש לפני העם את מעשי ה' כי נורא הוא, היינו הלכות פסח שהן הלכות מרובות עד מאוד, ולכן נדמית השבת גדולה מאוד, כי יושבים רב היום בבית המדרש לשמוע דרשת הרב ומורה צדק.
הרי שלך לפניך את גודל הנחיצות – שיהיה בעל דרשן מורה צדק להדריך את העם בהלכות פסח.
אשר בנחל חלק צז מכתב כח' קח
בעניין ששאלת איזו הפטרה קורין בשבת הגדול וכו', אצלינו נוהגים לעולם לקרות את ההפטרה: "וערבה" בין שחל ערב פסח בשבת ובין כשחל ערב פסח באמצע השבוע, וכדאי לך לעיין בספר הנפלא שו"ת "יחוה דעת", חלק א', סימן ג', שמביא בקיאות עצומה ומנהגים שונים, עיין שם.
וראוי לברך ברכת "שחלק מחכמתו ליראיו" על ספריו היקרים המלאים בקיאות פלאי פלאות, ואשרי ההוגה בהם, ויחדד דעתו ומוחו בבקיאות עצומה בכל ספרי הפוסקים וספרי שאלות ותשובות.
וצריך שתדע, שיש הפרש בין מנהגים של עדות המזרח אחינו הספרדים, ובין עדות האשכנזים.
אשר בנחל חלק צז מכתב כב' קלו