הרב הקדוש רבי מנחם מענדיל מויז'ניץ זי"ע מפרש בספרו "צמח צדיק" (פרשת חוקת), על הפסוק (במדבר יט, ב) אשר אין בה מום אשר לא עליה עול – מי שחושב שנשמתו – אין בה מום – והוא צדיק גמור ומושלם, זה סימן – אשר לא עלה עליה עול – שעדיין לא קיבל על עצמו על מלכות שמים, כי לא ייתכן אשר מי שמכיר את הקדוש ברוך הוא מכל גשמיות הבריאה, שיחשוב שכבר השיג הכל, והוא צדיק גמור, כי תמיד יש עדיין מה להשלים, ולהעלות אל הקדוש ברוך הוא, ואין העבודה נגמרת אצלו אף פעם, וזהו הלימוד שלומד הצדיק עם הדרי מעלה.
ואת הדרי מטה מלמד הצדיק, שהקדוש ברוך הוא עדיין עמם, איתם, ואצלם, ולא יתייאשו כלל, כי אל הדרי מטה נדמה, מחמת שהם תמיד בגשמיות ובחומריות, שאין הקדוש ברוך הוא נמצא אצלם חס ושלום, אבל להם מגלה הצדיק שאין הקדוש ברוך הוא רחוק מהם כלל, אדרבה! זהו עיקר רצונו יתברך – למצוא כבודו יתברך גם בתוך הגשמיות, ודייקא אלו שהם בתוך הגשמיות, יכולים להכיר אותו יתברך עוד יותר ויותר, כי לצדיק המובדל מכל הגשמיות, אף פעם לא יבוא לניסיון של משא ומתן באמונה, שיצטרך להזהר, שלא להונות את הבריות – להטעות במשקולת ובשאר דברים, אבל מי שעוסק במסחר ובשאר עסקי עולם הזה, יש לו ניסיונות אלו בכל עת ובכל שעה, וכאשר שומר מצוות התורה, ומדקדק בכל דבר לעשות רצונו יתברך, מקיים את התורה ממש.
ולכן אל הדרי מטה הצדיק מגלה, שהשם יתברך נמצא עמם, איתם, ואצלם, והצדיק יודע את היטב, כי הלא זה עיקר עבודתו, למצוא אלוקותו יתברך גם בתוך הגשמיות, והוא יודע שכל הגשמיות רק לבוש וכיסוי אל הרוחניות, ולכן בוודאי יש לו הכוח לגלות אלוקות לכל הדרי מעלה ולכל הדרי מטה, כי הוא בעצמו נמצא למעלה ולמטה בכל עת.
והנה מחמת שהצדיק האמת מלובש בלבוש גשמי, וידוע היטב לרדת לכל המקומות המטונפים והירודים, ולהעלות בני אדם משם, והוא עסוק תמיד לעשות שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו, לכן קשה מאוד להכיר את מעלתו וחשיבתו מבחוץ, כי הוא נראה מבחוץ כל אדם ממש, ואי אפשר להכיר אותו כלל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב', סימן קטז), ומזה בא שבני אדם מזלזלים בו ומדברים עליו כל דבר אסור, כי להם נדמה שצדיק אמיתי צריך להיות מובדל ומופשט מכל הגשמיות, ולמה לו להיות עסוק בדברים גשמיים כאלו? וזה גורם להם לדבר עליו רע, חס ושלום.
אבל הצדיק אינו מתפעל מהם כלל, וממשיך לגלות אלוקותו יתברך לכולם, ורק לפעמים מגלה אלו הארות מעוצם קדושתו, להודיע לבני אדם שמונחת וגנוזה אצלו קדושה עליונה, ובכדי שיוכלו להתקרב אל השם יתברך על ידו, אבל בוודאי בדרך כלל, קדושתו מכוסה ומוסתרת מאוד, וגם בזה יש טובה גדולה, כדי שלא תהיינה הבריות נשרפות מעוצם להב קדושתו.
תוך הנחל פרשת חוקת- דיבורי קודש שנאמרו בסעודה שלישית – רעוא דרעוין פרשת חוקת ה'תשע"ג