ויסוב אלוקים את העם:
כתוב בפרשה (שמות יג' יח) "וַיַּסֵּב אֱלֹהִים ׀ אֶת־הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם־סוּף וַֽחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָֽיִם׃
מוהרא"ש סיפר את מה שקרה עם רבינו ז"ל שבתו אדל חלתה מאוד, ורבנו ז"ל היה לו צער גדול מזה עד מאוד, וביקר אותה כמה פעמים ביום, ופעם נכנס אצלה וראה, איך שמתגברת המחלה רחמנא ליצלן, ואז ישב שם רבינו ז"ל בצער גדול, ומרוב יסורים נרדם, ובא אליו הבעל שם טוב הקדוש ואמר לו: על מה אתה כל כך בצער? והשיב לו רבינו ז"ל: ביתי כל כך חולה! והשיב לו הבעל שם טוב הקדוש: כתיב (תהילים יח נא) "מַגְדִּיל יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ וְעֹשֶׂה חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ לְדָוִד וּלְזַרְעוֹ עַד עוֹלָם. יש לומר הפירוש כך: מגדיל ישועות מלכו, ומאן מלכי רבנן, הצדיקים נקראים מלכים ומי ש'מגדיל' את הישועות שעשו ועושים הצדיקים, אז "עושה חסד למשיחו" אל תגיד למְשִׁיחוֹ אלא מְשִׂיחוֹ, דהיינו למי שמְשִׂיח ומספר מהם, "לדוד ולזרעו עד עולם" זה סובב עליכם, שאתם מזרע דוד המלך. והקיץ רבנו ז"ל וסיפר לביתו אדל שלושה סיפורים מהגאון האלוקי המהרש"א ז"ל, וכשסיים רבנו ז"ל את שלושת הסיפורים, נעשתה ביתו אדל בשמחה רבה ונתרפאה לגמרי. (פעולת הצדיק סימן תתנג')
ויש לקשר את הסיפור הנ"ל לפסוק "וַיַּסֵּ֨ב אֱלֹהִים ׀ אֶת־הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם־סוּף וַֽחֲמֻשִׁים עָל וּבְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָֽיִם׃
לדבר מיוסף שהוא צדיק האמת
רבינו מסביר בחיי מוהר"ן תרט (עיין שם) את הפסוק, בטוב טעם ודעת כדי לעזור לכל נשמות ישראל באשר הם שם לצאת מכל הצרות והבעיות והדינים אשר עוברים על כל אחד ואחד. וזהו פירושו: 'ויסב' מלשון סיבוב, ו"אלוקים, זה דין, כמו שידוע שכל מקום שכתוב שם אלוקים זה דין וכמו שמסביר רש"י הקדוש (בראשית א' א') "בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים": ולא נאמר בבריאת העולם ברא "הוי"ה", שהוא שם המורה על הנהגת העולם במידות הרחמים, אלא רק שם "אלוקים" שמורה על הנהגת העולם במידת הדין.
הרי לנו ששם "אלוקים" מורה על הדינים המסבבים את האדם מסיבת העוונותיו ואין הוא יודע איך לצאת מצרותיו ובעיותיו. לכן בא רבנו ונותן לנו עצה קלה ונפלאה איך לצאת מכל הדינים שסובבים אותנו וזה מה שפירש "וַיַּסֵּב אֱלֹהִים ׀ אֶת־הָעָם" דהינו שמסובבים את עם ישראל מכל הכיוונים "האלוקים" – שהם הדינים שיש לאדם הן בפרנסה והן בבריאות והן בשלום בית והן בחינוך הילדים, ואינו מוצא דרך איך לצאת מזה, לכן אומר רבינו ז"ל אתה יודע איך תצא מזה? יש דרך פשוטה והיא "דרך המדבר" מִדבר הוא מלשון מֵדבר, דהיינו דרך הדיבור אתה תצא מהדינים, שסובבים אותך, וממה אני אדבר? אומר רבינו תדבר מ"ים סוף" ומה הוא ים סוף שאני צריך לדבר עליו? מפרש רבינו "ים סוף" הוא אותיות מ"יוסף" היינו תדבר מיוסף שהוא הצדיק דהיינו מעבודות הקדושות, וממידותיו הקדושות, ומאהבת ה' שלו, ומאהבת ישראל אשר בקירבו, והן מנפלאותיו אשר פעל לעם ישראל ישועות, באהבתו ובחמלתו עליהם, ועל ידי זה תצא מ"האלוקים" שזה הדינים, וזה "וַיַּסֵּב אֱלֹהִים ׀ אֶת־הָעָם" שמסובבים את עם ישראל דינים איך יוצאים מזה? 'דרך המדבר', שתדבר מהצדיקים שבכל דור ודור ותגדיל את שמם ופועלם בעולם.
וממשיך רבינו את הפסוק "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים": פירש רש"י "חמושים": אחד מחמישה יצאו ממצרים, וארבע חלקים מישראל שהיו רשעים ולא רצו לצאת ממצרים מתו בשלושת ימי האפלה. היינו רש"י מסביר "חמושים" פירושו חמישה. ורבינו מסביר שהם חמישה מוצאות הפה שדרכם יוצא הדיבור שהם א. גרון ב. חך ג. לשון ד. שפתיים ה. שיניים – וזה "חמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" דהיינו שעל ידי חמושים שהם חמשת מוצאות הפה שמדברים מהצדיק עולים ויוצאים בני ישראל מארץ מצרים: שמצרים הם המייצרים והדינים שעוברים על עם ישראל.