• רבי נחמן מברסלב
  • רבי נתן מברסלב
  • מוהרא"ש
  • תיקון הכללי
  • יבנאל

היום

י״ח באדר ה׳תשפ״א – 02/03/2021
יום שלישי, מרץ 2, 2021
ברסלב סיטי
  • חסידות ברסלב
    • חדשות ברסלב
    • מוסדות ״היכל הקודש״
    • רבי נחמן מברסלב
    • פעולת הצדיק
    • רבי נתן מברסלב
    • ספרי היסוד של חסידות ברסלב
    • החיזוק היומי
    • חדשות מיבנאל עיר ברסלב
    • כפית התחזקות
    • חגים ומועדים בברסלב סיטי
  • אומן
    • אומן – חדשות
    • אומן – מאמרים
    • אומן שיעורים לצפייה
    • אומן שאלות ותשובות
    • אומן שיעורים להאזנה
    • אומן – ספרים וקונטרסים
    • אומן – כל השנים
      • אומן ראש השנה תשע"ז
      • אומן ראש השנה תשע"ו
      • אומן ראש השנה תשע"ה
      • אומן ראש השנה תשע"ד
      • אומן ראש השנה תשע"ג
      • אומן ראש השנה תשע"ב
      • אומן ראש השנה תשע"א
  • הצדיק מיבנאל
    • מיהו הצדיק מיבנאל
    • ציון מוהרא"ש זצוק"ל
    • הילולת מוהרא"ש
    • מכתבי הצדיק לגברים
    • מכתבי הצדיק לנשים
    • הוא היה אומר
    • ומנהגו היה
    • משולחנו של צדיק
    • ביקורים בישראל
  • מאמרים
    • הילולת הצדיקים
    • טורים וראיונות
    • סיפורי ניסים
    • סיפורי הפצה
    • מקווה מלכה – סיפורי ישועה
    • סיפורי ״אשר בנחל״
    • משולחנו של צדיק
    • פינת המתכונים
    • ומנהגו היה
    • הוא היה אומר
    • יש לי מושג
    • מאמרי זאת התורה
    • תמונות מספרות
    • דברי אש"ר שמתי בפיך
    • צדיק מה פעל
    • שו"ת אש"ר יעצני
    • שיחות מוהרא"ש
    • מאמרי תוך הנחל
  • מדיה
    • שיעורי וידאו
    • שמע
      • שיעורים בלשון הקודש
      • שיעורים באידיש
    • הרב יואל ראטה – החיזוק היומי המתורגם
  • שאלות ותשובות
    • שו"ת ברסלב
    • שאל את הרב
    • שותא דינוקא
  • תרומות
    • בית התבשיל ״אהל אברהם״
    • מקווה מלכה
  • ספרייה
    • קונטרסים
    • ספרי מוהרא"ש
    • ספרי רבי נתן
    • תפילות וסגולות
    • עלוני פרשת השבוע
    • ספרייה טקסטואלית
  • חנות
אין תוצאות
צפה בכל התוצאות
  • חסידות ברסלב
    • חדשות ברסלב
    • מוסדות ״היכל הקודש״
    • רבי נחמן מברסלב
    • פעולת הצדיק
    • רבי נתן מברסלב
    • ספרי היסוד של חסידות ברסלב
    • החיזוק היומי
    • חדשות מיבנאל עיר ברסלב
    • כפית התחזקות
    • חגים ומועדים בברסלב סיטי
  • אומן
    • אומן – חדשות
    • אומן – מאמרים
    • אומן שיעורים לצפייה
    • אומן שאלות ותשובות
    • אומן שיעורים להאזנה
    • אומן – ספרים וקונטרסים
    • אומן – כל השנים
      • אומן ראש השנה תשע"ז
      • אומן ראש השנה תשע"ו
      • אומן ראש השנה תשע"ה
      • אומן ראש השנה תשע"ד
      • אומן ראש השנה תשע"ג
      • אומן ראש השנה תשע"ב
      • אומן ראש השנה תשע"א
  • הצדיק מיבנאל
    • מיהו הצדיק מיבנאל
    • ציון מוהרא"ש זצוק"ל
    • הילולת מוהרא"ש
    • מכתבי הצדיק לגברים
    • מכתבי הצדיק לנשים
    • הוא היה אומר
    • ומנהגו היה
    • משולחנו של צדיק
    • ביקורים בישראל
  • מאמרים
    • הילולת הצדיקים
    • טורים וראיונות
    • סיפורי ניסים
    • סיפורי הפצה
    • מקווה מלכה – סיפורי ישועה
    • סיפורי ״אשר בנחל״
    • משולחנו של צדיק
    • פינת המתכונים
    • ומנהגו היה
    • הוא היה אומר
    • יש לי מושג
    • מאמרי זאת התורה
    • תמונות מספרות
    • דברי אש"ר שמתי בפיך
    • צדיק מה פעל
    • שו"ת אש"ר יעצני
    • שיחות מוהרא"ש
    • מאמרי תוך הנחל
  • מדיה
    • שיעורי וידאו
    • שמע
      • שיעורים בלשון הקודש
      • שיעורים באידיש
    • הרב יואל ראטה – החיזוק היומי המתורגם
  • שאלות ותשובות
    • שו"ת ברסלב
    • שאל את הרב
    • שותא דינוקא
  • תרומות
    • בית התבשיל ״אהל אברהם״
    • מקווה מלכה
  • ספרייה
    • קונטרסים
    • ספרי מוהרא"ש
    • ספרי רבי נתן
    • תפילות וסגולות
    • עלוני פרשת השבוע
    • ספרייה טקסטואלית
  • חנות
אין תוצאות
צפה בכל התוצאות
ברסלב סיטי
אין תוצאות
צפה בכל התוצאות
בית מאמרים מאמרי זאת התורה

זאת התורה – האזינו

חידושים יקרים מתוך ספר "זאת התורה" על סדר הפרשיות  אשר נאמרו ברבים ללהב את נשמות ישראל לחזור אליו יתברך, ולהחדיר בהם תשוקה עצומה להכלל באין סוף ברוך הוא

מערכת ברסלב סיטי מאת מערכת ברסלב סיטי
11/07/2019
בתוך מאמרי זאת התורה
זמן קריאה:2 דקות זמן קריאת מאמר זה
0
זאת התורה – האזינו
71
צפיות
Share on FacebookShare on Twitter

פרשת האזינו
חידושים יקרים מתוך ספר "זאת התורה" על סדר הפרשיות 
אשר נאמרו ברבים ללהב את נשמות ישראל לחזור אליו יתברך, ולהחדיר בהם תשוקה עצומה להכלל באין סוף ברוך הוא

* * *

[א] האזינו השמיים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן נא) שיש קודם הבריאה שאז היה הקדוש-ברוך-הוא אין סוף ולא הייתה שום מציאות של שקר, רע וטמא. ואחר הבריאה שהקדוש-ברוך-הוא ברא את כל העולמות אז כבר שייך שקר רע וטמא מצד הבחירה.

ואדם צריך להגיע למדרגה כזו לקשר אחר הבריאה בקודם הבריאה, היינו שגם אחר שיש כבר בריאה ועל אף שיש ביליוני בריות בזה העולם ולכל אחד יש לו דעה משונה מחברו. וכן כל פרטי הבריאה דומם, צומח, חי, מדבר, משונים אחד מחברו, עם-כל-זאת עיקר השלימות של בר ישראל, לקשר אחר הבריאה בקודם הבריאה, לגלות לכולם אשר אין בלעדיו יתברך כלל. ותיכף-ומיד כשבר ישראל מקשר את העולם הזה אל העולם הבא שזה לאחר הבריאה אל קודם הבריאה, זו נקראת שלימות האמת. ועל-ידי-זה מאיר עליו אורו יתברך בקביעות, ולזה זוכים דייקא כשמקורבים אל הצדיק האמת שזכה לזה בתכלית השלימות.

וזה פירוש האזינו השמיים – משה רבינו היה סמוך לשמיים, דבוק תמיד בקודם הבריאה ואדברה דיבור לשון קשה, כי בתחילה עלתה במחשבתו יתברך לברוא את העולם במידת הדין ראה שאין העולם יכול להתקיים עמד ושיתף את מידת הרחמים, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה, פרשה א) שזה ותשמע הארץ אמרי פי אמירה לשון רכה, שזו עבודת הצדיק האמת שיכול להוריד את עצמו אל הנשמות הירודות והנפולות ולהאיר גם בהן אורו יתברך. וכל הבריאה לא נבראה אלא בשביל הצדיק האמת, וכמאמרם ז"ל (יומא לח:) בשביל צדיק אחד העולם נברא ואין טוב אלא צדיק. וכן אמרו שם, אפילו בשביל צדיק אחד העולם מתקיים שנאמר: "וצדיק יסוד עולם".

וכן אמרו חכמינו הקדושים (חגיגה יב:) הארץ עומדת על עמוד אחד וצדיק שמו כי הצדיק מקשר בין שמיים לארץ בין קודם הבריאה לאחר הבריאה, וכמובא בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן ז) שהצדיק נקרא כל בבחינת (דברי-הימים א` כט) כי כל בשמיים ובארץ ותרגומו: `דאחיד בשמיא וארעא`.

כי הצדיק אוחז את שני העולמות – עולם העליון ועולם התחתון, שהם בחינת שמיים וארץ. ולכן כל הבריאה נבראה כדי להכירו יתברך וכמובא (זוהר, בא מב.) בגין דאשתמדעין ליה, ואל זה זוכים דייקא כשמקורבים אל הצדיק האמת, שיש בכוחו להעלות את כלל נשמות ישראל למדרגות הגבוהות ביותר, ואפילו מי שנמצא כבר אחר הבריאה בשקר ובטומאה ובזוהמה, הוא יכול להחזיר אותו אל קודם הבריאה שהוא אמת לאמיתה.

וזה שאומר משה רבינו האזינו השמיים רוחניות חיות אלוקות ואדברה לשון דיבור קשה, שבזה נברא העולם במידת הדין ותשמע הארץ אמרי פי אמירה לשון רכה שצירף מידת הרחמים. ולכן כל העולם עומד בשביל הצדיק. אשרי מי שזוכה להיות מקורב אל הצדיק האמת שהוא בחינת משה, ואינו מטעה את עצמו כלל, שאז אין דרגה בעולם שלא יבוא אליה, והבן למעשה.
 

[ב] האזינו השמיים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן ז) יש דרי מעלה ויש דרי מטה, דהיינו עולם העליון ועולם התחתון, שזה בחינת שמיים וארץ, וצריך הצדיק להראות לדרי מעלה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך, שזה בחינת השגה של מה, בחינת מה חמית מה פשפשת, בחינת איה מקום כבודו, ולהיפך, צריך להראות לדרי מטה שאדרבה מלא כל הארץ כבודו.

כי יש שוכני עפר שהם בני-אדם המונחים במדריגה התחתונה, ונדמה להם שהם רחוקים מאוד ממנו יתברך, וצריך הצדיק לעוררם ולהקיצם, ולגלות להם שהקדוש-ברוך-הוא, עמם ואצלם, והם סמוכים אליו יתברך, ולכן אסור להם להתייאש. וזה בחינת כל שיש לצדיק, כמו שכתוב (דברי-הימים א` כט) "כי כל בשמיים ובארץ", ותרגומו דאחיד בשמיא וארעא, היינו שהוא אוחז ומקיים שני העולמות, עולם העליון ועולם התחתון, שזה עיקר גדולת הצדיק שיוכל להראות לדרי מעלה שהם בחינת שמיים שהם אינם יודעים כלל, ולהיפך להראות לדרי מטה שהם בחינת ארץ, שהקדוש-ברוך-הוא נמצא אתם ולא יתייאשו כלל.

וזה האזינו השמיים ואדברה, דיבור הוא לשון קשה, שאלו שהם בבחינת שמיים היינו דרי מעלה הצדיק מראה להם שהם עדיין לא יודעים כלום, ומדבר עמם בלשון קשה ותשמע הארץ אמרי פי, אמירה הוא לשון רכה, אלו שמונחים בארציות ובגשמיות, דרי מטה, אותם הצדיק מחזק ומעודד ומשמח, ומראה להם שעדיין הקדוש-ברוך-הוא, נמצא אתם, והבן למעשה.
 
 

[ג] כי שם הוי"ה אקרא הבו גודל לאלוקינו. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן ד) שאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו זאת הבחינה היא מעין עולם הבא, כמו שכתוב (תהילים נו) "בהוי"ה אהלל דבר באלוקים אהלל דבר", הן הוי"ה שהוא שם החסד, והן אלוקים שהוא שם דין, בשניהם אהלל ואשבח את הקדוש-ברוך-הוא, וזה צריך להיות כל עבודת בר ישראל, תמיד למשוך את עצמו אחריו יתברך, ולידע שכל מה שקורה עמו בין לטוב ובין להיפך הכל ממנו יתברך, והכל רחמים וחסדים גדולים אף-על-פי שהוא לא מבין את זה, וכשמשיגים דבר זה, אזי ממשיכים את רוחניות חיות אלוקות בזה העולם.

וזה כי שם הוי"ה אקרא על-ידי שתמיד אקרא ואתפלל אל שם הוי"ה שהוא שם החסד, היינו שאמצא את החסד של הקדוש-ברוך-הוא שעושה עמי, על-ידי-זה הבו גודל לאלוקינו אכניס חסד בשם אלוקים שהוא מידת הגבורה, כי גדולה היא חסד, כמובא (תיקוני זוהר, תיקון כב) גדולים אתקריאת מסטרא דהא"ל הגדול, דאיהו חסד, עיין שם. ועיין בספר הקדוש פרדס רימונים (שער ד`, פרק ב) חסד נקרא גדולה, עיין שם. נמצא על-ידי שאדם תמיד מתפלל וקורא אל שם הוי"ה, על-ידי-זה הוא ממשיך גדולה שהוא חסד אל שם אלוקים מידת הדין ונמתק, והבן למעשה.
 
 

[ד] הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עָוֶל צדיק וישר הוא. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן יב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום, ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאוד המפורסמים, שהטעו את העולם, והכל היה על-ידי חכמתם ושכלם ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות, בלי שום חכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה, שיהיה שם השם יתברך, ולבלי להשגיח כלל על כבוד עצמו רק אם יש בזה כבוד השם יתברך יעשה, ואם לאו לאו, אזי בודאי לא יכשל לעולם ואפילו כשנופל, חס ושלום, לספקות, ויש שנפילתו גדולה מאוד מאוד, רחמנא לצלן, שנופל לספקות והרהורים, ומהרהר אחר השם יתברך, אף-על-פי-כן הנפילה והירידה היא תכלית העליה.

ועיקר העצה לאדם שנפל אל עקמומיות שנתעקם לבו לגמרי, שיצעק תמיד `איה מקום כבודו`, איה המקום שאוכל למצוא אותך, וזה שמחפש ומבקש אחריו יתברך, זה כאילו הקריב קרבן עולה, כמאמרם ז"ל (ויקרא רבה, פרשה ז) על הפסוק (יחזקאל כ) "והעולה על רוחכם", שקרבן עולה מכפר על הרהורי הלב, כי יש קליפה המעקמת ומסבבת הלב בעיקומים וסיבובים ובלבולים, שמבלבל את האדם בכפירות ואפיקורסות, ועל-ידי שמחפש ומבקש אחריו יתברך, על-ידי-זה עולה בתכלית העליה, שזה סוד (בראשית כב) "ואיה השה לעולה", על-ידי שמחפש תמיד איה מקום כבודו, זה בעצמו שה לקרבן עולה.

וזה פירוש הצור תמים פעלו, אדם צריך לדעת שכל מה שהקדוש-ברוך-הוא עושה עמו הכל בחשבון צדק, כי כל דרכיו משפט ובצדק, ואף שאדם אינו מבינו, עם-כל-זאת אם מחפש ומבקש אחריו יתברך זוכה להגיע אל גילוי אמונה, ולידע, ולהודיע ולהיוודע אשר אין בלעדיו יתברך כלל, שזה אל אמונה ואין עָוֶל צדיק וישר הוא, אם רק מחפשים תמיד אחריו יתברך, אזי רואה שאיך שהקדוש-ברוך-הוא, מנהיג בצדק ובמשפט ואין לו שום קושיות עליו יתברך כלל, והבן למעשה.
 
 

[ה] הוי"ה בדד ינחנו ואין עמו אל נכר. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן ק), שאמר: אשר כל הצדיקים האמיתיים כולם לא באו למדרגתם אלא על-ידי התבודדות, לפרש את שיחתו אליו יתברך, וכן אמר שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש כשר באמת כי אם על-ידי התבודדות, וכל עסקו של דוד המלך היה רק תפילה והתבודדות שהיה מתבודד להקדוש-ברוך-הוא, ומפרש את כל שיחתו אליו יתברך.

והנה ידוע, שהס"מ מכניס באדם כפירות ואפיקורסות, ובפרט כשהאדם חוטא רחמנא לישזבן, נכנסות בו מחשבות של כפירות, אל נכר, וכמו שאמר רבינו ז"ל (ספר-המידות, אות אמונה, סימן כב) הפשע של האדם מכניס כפירה לאדם.

וזה הוי"ה בדד ינחנו, אם אדם יושב תמיד בהתבודדות, והוא מתבודד עמו יתברך, על-ידי-זה רק הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו ינחנו בדרך האמת, ואין עמו אל נכר, כבר יצאו ממנו כל הכפירות והאפיקורסות אל נכר, ויהיה דבוק תמיד בו יתברך. ולכן צריך כל בר ישראל להרגיל את עצמו לדבר בכל יום אליו יתברך, אשר דבר זה מציל את האדם מכל רע. וכמו שאמר רבינו ז"ל (ספר-המידות, אות התבודדות, חלק ב`, סימן א) השיחה שהאדם משיח בינו לבין קונו, השיחה הזאת נעשית אחר-כך גאולה וישועה לבניו.

ולכן הוא דבר גדול מאוד תמיד לדבר אל הקדוש-ברוך-הוא. ואם אדם היה יודע מעלת הדיבור אל הקדוש-ברוך-הוא, ועל גודל השעשועים שזה גורם בכל העולמות, היה עוסק בזה בכל יום הרבה מאוד. כי כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך ממשיך על האדם, אור וזיו וחיות ודבקות הבורא יתברך שמו. והעיקר הוא תמימות ופשיטות, לדבר אל הקדוש-ברוך-הוא בלי שום חכמות, וכל מה שמסלק יותר את דעתו, ויודע שאינו יודע כלום, על-ידי-זה יוכל להרבות בשיחה בינו לבין קונו, ואז יהיה שם הוי"ה תמיד לנגד עיניו, והבן למעשה.
 
 

[ו] הוי"ה בדד ינחנו ואין עמו אל נכר. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן כה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל, היינו שאדם צריך לקבוע לעצמו איזו שעה להתבודד לבדו בחדר או בשדה ולפרש שיחתו בינו לבין קונו, ולבקש ולהתחנן ממנו יתברך על כל הצטרכותו, וצריכים להרגיל את עצמו בדרך זה אשר אין למעלה ממדריגה זו. כי הנהגה זו כוללת כבר הכל, כי איך שהוא, אם אדם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש-ברוך-הוא, הוא יבוא וישיג את כל מה שהוא רוצה, כי על-ידי שאדם מבודד את עצמו מבני-אדם ונכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא על-ידי תפילה והתבודדות, כמובא בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן נב) על-ידי-זה הוא כבר אינו צריך את אף אחד כי הוא נכלל במחויב המציאות, היינו באין סוף ברוך הוא, שהוא תקיף ובעל היכולת.

וזה הוי"ה בדד ינחנו. תיכף-ומיד שאדם מבודד את עצמו מכל העולם ועוסק בהתבודדות, להיות דבוק בחי החיים בו יתברך וכבר לא איכפת לו שום דבר, על-ידי-זה זוכה להגיע למדריגה אשר ואין עמו אל נכר כי כל זמן שאדם חושב מהזולת הוא עושה אותו אליל ועבודה זרה, וכמאמרם ז"ל (שבת קמט.) "אל תפנו אל האלילים" – אל תְּפַנוּ א`ל מדעתכם. כי תיכף-ומיד כשאדם מבטל את עצמו לגמרי באין סוף ברוך הוא, ואין לו כבר שום מחשבות אחרות, על-ידי-זה אין עמו אל נכר כי כל זמן שאדם מבלבל את עצמו מהזולת על-ידי-זה הוא עושה אותו מציאות, שזה אליל אל הכר, ולכן אשרי האדם שעוסק תמיד בתפילה והתבודדות, ומתחבא בסתר צל כנפיו יתברך, שאז אף אחד לא יכול להפילו ולרחקו ממנו יתברך, והבן למעשה.
 
 

[ז] כי אשא אל שמיים ידי ואמרתי חי אנכי לעולם. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן כא) חיים נצחיים הם רק להשם יתברך, כי הוא חי לנצח, מי שנכלל בשורשו דהיינו בו יתברך, הוא גם-כן חי לנצח, כי מאחר שהוא נכלל באחד, והוא אחד עם השם יתברך, ולכן הוא חי חיים נצחיים כמו השם יתברך, וכן אין שלימות רק להשם יתברך, וחוץ ממנו כולם חסרים, ומי שהוא נכלל בו יתברך יש לו שלימות, ועיקר הכלליות שיהיה נכלל באחד הוא על-ידי הדעת אותו יתברך, כמו שאמר החכם `אילו ידעתיו הייתיו`, כי עיקר האדם הוא השכל, ובכל מקום שחושב השכל שם כל האדם, וכשיודע ומשיג בידיעת השם יתברך, הוא שם ממש, וכל מה שיודע יותר הוא נכלל יותר בהשורש, דהיינו בו יתברך.

וזה כי אשא אל שמיים ידי, אם אני מגביה את הידיים שלי רק אליו יתברך, ואני יודע שהכל רק ממנו יתברך ואין בלעדיו יתברך כלל, אז ואמרתי חי אנכי לעולם, כי מאחר שהאדם בטל ומבוטל אל האין סוף ברוך הוא, ומגביה את הידיים אליו יתברך, ויודע שאין כאן "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", אלא הכל מושגח בהשגחה פרטית, אדם כזה חי לעולם, כי הוא נכלל בו יתברך, והבן למעשה.
 
 

[ח] כי אש קדחה באפי ותיקד עד שאול תחתית ותאכל ארץ ויבולה ותלהט מוסדי הרים. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן סח) שראוי שיהיה לכל בר ישראל שפע, אבל על-ידי הכעס אדם נופל לגמרי, עד שמאבד את הכסף שמוכן עבורו, ואף שכל אחד רוצה כסף וממון, עם-כל-זאת התאווה של כעס ורציחה כשבאה אליו אזי מעבירה אותו על דעתו ועל דעת קונו, ואינו יכול להשתלט על עצמו, כי נופל בשאול תחתית ומתחתיו, וכמובא בזוהר הקדוש (וישב קפב.) על הפסוק (איוב יח) "טורף נפשו באפו", איהו טריף ועקר נפשיה בגין רוגזיה ואשרי בגויה אל זר, ועל דא כתיב "חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו", דההיא נשמתא קדישא טריף לה וסאיב לה בגין אפו, כי עוקר את נשמתו לגמרי ממנו, ולכן צריכים מאוד מאוד להיזהר מהמידה המגונה של כעס שהורסת את האדם לגמרי.

וזה פירוש כי אש קדחה באפי, כשאש הכעס בוערת באפו, על-ידי-זה ותיקד עד שאול תחתית, מפלת אותו עד עמקי עמקים בשאול תחתית, ומה גם שמאבד את פרנסתו, שזה ותאכל ארץ ויבולה, שזו הפרנסה, ותלהט מוסדי הרים, שנתרחק מהקדושה ונופל מכל המדריגות, אשרי האדם שזוכה לשמור את עצמו ממידה המגונה של כעס, וזוכה לדבק את עצמו באין סוף ברוך הוא, והבן למעשה.
 
 

[ט] לו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן נד) אשר צריכים לשמור מאוד את הזיכרון שלא יפול לשכחה, שהוא מיתת הלב, ועיקר הזיכרון הוא לזכור תמיד בעלמא דאתי, שלא יהיה בדעתו חס ושלום שאין עולם אלא אחד, ועל-ידי שמדבק מחשבתו בעלמא דאתי, על-ידי-זה נעשה יחוד הוי"ה אלוקים, כי הוי"ה אלוקים זה שם מלא, וזה כשאדם מדבק מחשבתו באמונה פשוטה בו יתברך, ומחבר ומקשר את העולם הזה בעולם הבא, על-ידי-זה נעשה יחוד בין הוי"ה אלוקים, וזה שמובא (זוהר, משפטים צח) הוי"ה אלקי דא שירותא דמהימנותא סליקו דמחשבה דעלמא דאתי.
וזה פירוש לו חכמו ישכילו זאת, שהוא האמונה, כמובא בתיקונים (תיקון ו) שאדם צריך לבטוח רק באמונה שנקרא זאת, בסוד (תהילים כז) "בזאת אני בוטח", דאתמר עלה ומלכותו בכל משלה. יבינו לאחריתם, שיש עוד עולם, שזה עיקר הזיכרון לזכור תמיד בעלמא דאתי, והבן למעשה.


למאמרים נוספים מתוך הספר "זאת התורה"
מאת כ"ק מוהרא"ש שליט"א – הצדיק מיבנאל עיר ברסלב לחץ כאן

כתבה קודמת

שיחות מוהרא"ש • ערב היום הקדוש

כתבה הבאה

מערכת ברסלב סיטי

מערכת ברסלב סיטי

תוכן נוסף

זאת התורה – חיי שרה

21/11/2019
זאת התורה – כי תשא

זאת התורה – כי תשא

11/07/2019
זאת התורה – תרומה

זאת התורה – תרומה

11/07/2019
זאת התורה – משפטים

זאת התורה – משפטים

11/07/2019
זאת התורה – יתרו

זאת התורה – יתרו

11/07/2019
זאת התורה – בשלח

זאת התורה – בשלח

11/07/2019
כתבה הבאה

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כללי

  • טרנדי
  • תגובות
  • אחרונים
תיקון הכללי

תיקון הכללי – הגילוי של רבי נחמן מברסלב | לקריאה כולל תפילות והסברים

10/02/2020
מה עושים כשנשפך שוקו קר לתוך כיור בשרי?

מה עושים כשנשפך שוקו קר לתוך כיור בשרי?

10/02/2019
הרופאים אומרים שלעובר שלנו יש מום בכליות. איך אני יכול להרגיע את אשתי המודאגת?

כיצד צריכים להתייחס לאנשים שחוטאים במשכב זכור?

15/12/2019
מצבת ציון מוהרא"ש

ציון קבר מוהרא"ש זצוק"ל | כל הפרטים על ציונו הקדוש של הצדיק מיבנאל

17/02/2020
הפצה אדירה בבית המדרש "היכל הקודש" בירושלים

הפצה אדירה בבית המדרש "היכל הקודש" בירושלים

5
רבי נח גד ווינטראוב – ז' תשרי

רבי נח גד ווינטראוב – ז' תשרי

4
מצבת ציון מוהרא"ש

ציון קבר מוהרא"ש זצוק"ל | כל הפרטים על ציונו הקדוש של הצדיק מיבנאל

4
למרות מזג האוויר הסוער אנ"ש מפיצים את אור רבנו ז"ל

ביבנאל עיר ברסלב נערכים להילולת כ"ק מוהרא"ש זי"ע

4
הערב י"ט אדר יום פטירתה של הצדקת מרת פייגא ("פייגלה הנביאה")

הערב י"ט אדר יום פטירתה של הצדקת מרת פייגא ("פייגלה הנביאה")

02/03/2021
מכתב מבנו בכורו של כ״ק מוהרא״ש זי״ע לקראת חג השבועות

מכתב מבנו בכורו של כ״ק מוהרא״ש זי״ע הודות החיסונים

02/03/2021
מה חיזק את הפרטיזנים בעיצומה של המלחמה?

מה חיזק את הפרטיזנים בעיצומה של המלחמה?

02/03/2021
שמחת פורים ב"היכל הקודש" ירושלים!

שמחת פורים ב"היכל הקודש" ירושלים!

02/03/2021

פופולרי

  • תיקון הכללי

    תיקון הכללי – הגילוי של רבי נחמן מברסלב | לקריאה כולל תפילות והסברים

    1201 שיתופים
    שתף 480 צייץ 300
  • מה עושים כשנשפך שוקו קר לתוך כיור בשרי?

    1039 שיתופים
    שתף 416 צייץ 260
  • כיצד צריכים להתייחס לאנשים שחוטאים במשכב זכור?

    858 שיתופים
    שתף 343 צייץ 215
  • ציון קבר מוהרא"ש זצוק"ל | כל הפרטים על ציונו הקדוש של הצדיק מיבנאל

    706 שיתופים
    שתף 300 צייץ 169
  • שמעתי שיש עניין גדול להדליק נר לכבוד רבי מנחם מנדל מרימינוב. מה העניין בזה?

    645 שיתופים
    שתף 258 צייץ 161

מוסדות ומפעלי קהילת חסידי ברסלב יבנאל

בית התבשיל אהל אברהם

עמותת ישמח צדיק מפעילת מוסדות היכל הקודש ברסלב יבנאל :
הוקמה על ידי מוהרא"ש זיע"א הצדיק מיבנאל ואחראית על ענייני הקהילה הקדושה ביבנאל ועל המוסדות שהקים מוהרא"ש הקדוש.

 קרן ההדפסה היכל הקודש, בית התבשיל "אהל אברהם", "מקווה מלכה", בתי כנסת ובתי מדרש "היכל הקודש", מקווה לגברים, תלמוד תורה "ילדי חן", בית ספר לבנות "בית פייגא", גני ילדים "גני אשר" ישיבה קטנה "בית שלמה", כולל אברכים "אור המאיר", כולל הוראה "תפארת בנימין" ועוד 

משרדי המוסדות:
רחוב רבי נחמן מברסלב 1, ת.ד. 421 יבנאל, מיקוד 15225
טלפון רב-קווי: 04-6656666 פקס: 04-6105705
שעות מענה טלפוני: ימים א'-ה' בין השעות 09:00-21:00
מספר עמותה: 580390136
*כל התרומות מוכרות על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

מסמך מדיניות פרטיות

קטגוריות מובילות

  • רבי נחמן מברסלב
  • רבי נתן מברסלב
  • הצדיק מיבנאל
  • חדשות ברסלב
  • דף היומי לצפייה
  • הילולת הצדיקים
  • סיפורי ניסים
  • חנות קרן הדפסה
  • תרומות
  • קהילת חסידי ברסלב יבנאל

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

Facebook-f
Twitter
Youtube

רוצים לקבל עדכונים?

רוצים לקבל מאיתנו חיזוק יומי לואצאפ? לחצו כאן וכתבו לנו הודעה

לירן מושקוביץ בניית אתרים ושיווק דיגיטלי

האתר מאוחסן על ידי תנועה אשובה לתשובה מתוך אהבה

כל הזכויות שמורות ל"עמותת ישמח צדיק" מפעילת מוסדות היכל הקודש יבנאל

אין תוצאות
צפה בכל התוצאות
  • חסידות ברסלב
    • חדשות ברסלב
    • מוסדות ״היכל הקודש״
    • רבי נחמן מברסלב
    • פעולת הצדיק
    • רבי נתן מברסלב
    • ספרי היסוד של חסידות ברסלב
    • החיזוק היומי
    • חדשות מיבנאל עיר ברסלב
    • כפית התחזקות
    • חגים ומועדים בברסלב סיטי
  • אומן
    • אומן – חדשות
    • אומן – מאמרים
    • אומן שיעורים לצפייה
    • אומן שאלות ותשובות
    • אומן שיעורים להאזנה
    • אומן – ספרים וקונטרסים
    • אומן – כל השנים
      • אומן ראש השנה תשע"ז
      • אומן ראש השנה תשע"ו
      • אומן ראש השנה תשע"ה
      • אומן ראש השנה תשע"ד
      • אומן ראש השנה תשע"ג
      • אומן ראש השנה תשע"ב
      • אומן ראש השנה תשע"א
  • הצדיק מיבנאל
    • מיהו הצדיק מיבנאל
    • ציון מוהרא"ש זצוק"ל
    • הילולת מוהרא"ש
    • מכתבי הצדיק לגברים
    • מכתבי הצדיק לנשים
    • הוא היה אומר
    • ומנהגו היה
    • משולחנו של צדיק
    • ביקורים בישראל
  • מאמרים
    • הילולת הצדיקים
    • טורים וראיונות
    • סיפורי ניסים
    • סיפורי הפצה
    • מקווה מלכה – סיפורי ישועה
    • סיפורי ״אשר בנחל״
    • משולחנו של צדיק
    • פינת המתכונים
    • ומנהגו היה
    • הוא היה אומר
    • יש לי מושג
    • מאמרי זאת התורה
    • תמונות מספרות
    • דברי אש"ר שמתי בפיך
    • צדיק מה פעל
    • שו"ת אש"ר יעצני
    • שיחות מוהרא"ש
    • מאמרי תוך הנחל
  • מדיה
    • שיעורי וידאו
    • שמע
      • שיעורים בלשון הקודש
      • שיעורים באידיש
    • הרב יואל ראטה – החיזוק היומי המתורגם
  • שאלות ותשובות
    • שו"ת ברסלב
    • שאל את הרב
    • שותא דינוקא
  • תרומות
    • בית התבשיל ״אהל אברהם״
    • מקווה מלכה
  • ספרייה
    • קונטרסים
    • ספרי מוהרא"ש
    • ספרי רבי נתן
    • תפילות וסגולות
    • עלוני פרשת השבוע
    • ספרייה טקסטואלית
  • חנות

כל הזכויות שמורות לעמותת ישמח צדיק ע"ר ©

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Accessibility by WAH

יתפללו עליכם.

השאירו פרטים ויתפללו עליכם בציון הצדיק מיבנאל בחינם