למעלה משישים שנה שחסידי ברסלב נוהגים להתאסף במרון בז' אדר יום ההילולא של משה רבינו בציון הקדוש של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, גם בשנים שהיה הדבר כרוך בפיקוח נפש ממש בשנות ת"ש – תש"ד, כבר אז נסעו חסידי ברסלב בז' אדר למירון, כי ידוע אשר רביז"ל כשנסע מעיר ברסלב לעיר אומן להסתלק גילה נוראות נפלאות מהתנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, ואיך רימז משה רבנו בשעה שניבא מה שיהיה באחרית הימים על רבי שמעון בר יוחאי בפסוק (דברים לא): "והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי' לא' תשכח' מפי' זרעו' וגו', סופי תבות יוחאי, כי אמרו חכמינו הקדושים (שבת קלח:): עתידה תורה שתשתכח מישראל ואמר רבי שמעון בר יוחאי שלא תשתכח, והביא ראיה מפסוק זה: "כי' לא' תשכח' מפי' זרעו'" סופי תבות יוחאי, היינו על ידי זרעו של יוחאי שזה סובב על רבי שמעון, לא תשתכח התורה, וכמובא בזוהר (נשא קכד:) בהאי חיבורא דאיהו ספר הזוהר יפקון ביה מן גלותא, כי רבי שמעון בר יוחאי הבטיח לחכמים שממנו ישארו ספרים כאלו אשר מי שיהיה וילמד בהם לא ישכח את התורה.
כי ספרי הזוהר והתיקונים הם אורות עליונים שמאירים את האור האין סוף ברוך הוא, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קח): שלימוד הזוהר מסוגל מאוד מאוד, ועל ידי לימוד הזוהר נעשה חשק לכל מיני לימודים של התורה הקדושה, והלשון הקדושה של הזוהר מעוררת מאוד בעבודת השם יתברך, דהיינו השבח שמשבח ומפאר את האדם הזוכה לקיים את המצוות, ואיך שגורם שעשועים גדולים בכל העולמות, זה מאוד מעורר את לב האדם ומושך אותו אליו יתברך, ולהיפך הלשונות שצועק וי וי ליה לבר נש וכו', כשעובר איזה עברה, זה מכניס באדם יראה ופחד ממנו יתברך, כי מי שלומד זוהר ותיקונים נמשך עליו אור אלוקי, וכל החיים שלו הולכים כבר בצורה אחרת לגמרי, כי על ידי לימוד הזוהר נפתח לו המוח, ורואה בעיני השכל שלו את העולמות העליונים, וידוע שרביז"ל אמר אז בזו הלשון: ועכשיו יש נחל נובע מקור חכמה, שאפילו העיר וקדיש מן שמיא גם כן צריך לקבל משם.
כי אי אפשר להבין בדור השפל הזה, המלא קליפות והעלמות והסתרות, את אמיתת מציאותו יתברך, אלא על ידי שלומדים את ספרי רביז"ל, והנה מובא בדברי גורי האריז"ל אשר ברבי שמעון בר יוחאי הייתה מעוברת נשמת משה רבנו, ועל כן כל מה שנארע למשה, אירע אצל רבי שמעון בר יוחאי, משה היה נרדף מפרעה מלך מצרים, כמו כן רבי שמעון בר יוחאי היה נרדף ממלך רומי, משה היה במדבר ושם השיג את שלימותו כמו כן רבי שמעון בר יוחאי היה במערה דלוד, והגיע לשלומתו במערה, ויש עוד בין אנשי שלומנו סודות גדולים מה שקרה כשרביז"ל היה במערת רבי שמעון בר יוחאי, והיה סגור שם והלך אנה ואנה בדבקות גדול והיה מאוד מאוד שמח, וכשהאיר היום עמד בטלית ובתפילין והתפלל כמה שעות. ואת הדביקות שהיה לרביז"ל עם רבי שמעון בר יוחאי יכולים לראות דרך כל התורות הגבוהות שגילה, כי אין תורה ומאמר שלא היה בנוי על ספרי הזוהר והתיקונים, ולכן במשך כל השנים עוד בשעה שהייתה סכנת נפשות לנסוע למירון, כבר נסעו אנשי שלומנו חסידי ברסלב למירון לרבי שמעון בר יוחאי ודבר זה ידוע ומפורסם בכל העולם, וגם את הנסיעות הראשונות לל"ג בעומר לככל החסידים ארגנו חסידי ברסלב, ואז היה ממש מסירות נפש לנסוע, כי לקח נסיעה בין שבע לשמונה שעות, ולכן לא בחינם שבבא ז' אדר יום ההילולא של משה רבינו נוסעים חסידי ברסלב אל ציונו הקדו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, והיום כבר נוסעים קיבוץ גדול של אלפי אנשים חסידים ואנשי מעשה, ואת גודל ההתעוררות שיש אז במירון זה אין לתאר ואין לשער כלל, מעין ל"ג בעומר, עד שחסידים קוראים את זה ל"ג בעומר קטן, ומה יקר ומה נפלא המראה לראות איך שאנשים שופכים את ליבם עם התפילה בליקוטי תפילות חלק ב' תפילה מ"ז, המדברת מגדולת רבי שמעון בר יוחאי, ובפרט התפילה הנוראה המדברת ממשה רבינו בליקוטי תפילות חלק ב' תפילה כ"ח, אשרי עין ראתה זאת את גודל הבכיות והצעקות והשוועות שישראל קדושים צועקים ובוכים שם, ובפרט בעיתים הללו כשעם ישראל צריכים לרחמים רבים רחמים מרובים שאין יום שקללתו מרובה מחברו, ובכל יום שומעים צרות חדשות רחמנא לישזבן אנשים ונשים צעירים נפטרים בגיל צעיר ומשאירים בית מלא יתומים, וכן יש פחד גדול ונתקיים (דברים לב) "מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה", וכל התפילות שמתפללים להקדוש ברוך הוא, שיאמר למלאך המוות הרף ונזכה להגאל בגאולה שלימה על ידי מלך המשיח, שבא יבוא ויגאלנו גאולת עולם.
ח. ברסלב 16/1