רבנו ז"ל אמר בספר המידות אות נר תמיד שבזכות נר תמיד ניצולים מגזרת שמד, ואצל ציון רבנו ז"ל היה תמיד דולק נר תמיד, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רט"ו) שמש"ה עומד בין שמ"ד לרצו"ן, היינו הצדיק שהוא בחינת משה יש בכוחו להעלות את האנשים שנפלו כבר בשמד רחמנא ליצלן, אל המדריגה הכי עליונה – לרצון, רעוא דרעוין, עד שהגיעו ימי מלחמת העולם הראשונה ולאחר מכן מלחמת העולם השנייה, והדרכים השתבשו וכלל לא היה ניתן להגיע תמיד אל ציון רבנו ז"ל ובעקבות כך הוחלט אצל חסידי ברסלב, שבכל בית מדרש על שם רבנו ז"ל יהיה נר תמיד משמן זית שלא יופסק.
כ"ק מוהרא"ש זי"ע הקפיד על נר תמיד בכל בתי המדרשות של "היכל הקודש" ובשו"ת אשר בנחל המליץ ליהודי שנכשל באיסורי טהרת המשפחה שיקבל על עצמו לקנות שמן בעבור נר תמיד בקביעות, כי נ'ר' הוי"ה נשמת אדם, תמי"ד עולה 'נ'ד'ת', כדי לתקן את הנשמה שלו שפגם באיסורי נידה, יקפיד על הדלקת נר תמיד.
סיפור נפלא יש על מעלת נר תמיד – שבא יהודי אל מוהרנ"ת ז"ל ובכה מאד לפניו היות שבתו המירה את דתה רחמנא ליצלן ונמצאת אצל הכומר ומר לו מאד, ואז אמר לו מוהרנ"ת ז"ל הרי רביז"ל אומר בזכות נר תמיד הדולקין בשמן זית ניצולין מגזירת שמד, ולכן תקבל על עצמך להביא שמן זית עבור נר תמיד לשנה שלימה, ותראה נפלאות. וכן עשה, ומאת השם היתה נפלאות שהבת התחרטה וברחה מהכומר, וחזרה אל אביה והתחרטה על מעשיה, וחזרה בתשובה שלימה.
מקורות: ספר המידות אות נר תמיד, שו"ת ברסלב שו"ת אשר בנחל.