פירוש הביטוי ריבוי אור היא: כשם שהיא אפשר לעולם ללא אור, עם זאת העולם לא יוכל להתקיים עם עודף אור, שאם כן לא יוכלו בני אדם לישון, ולכך ברא הקב"ה את השמש במרחק מדויק מכדור הארץ, כך השמש מחממת ונעימה, ואם תתקרב מעט חלילה, עלול העולם להשרף, אותו הדבר הוא ברוחניות, על האדם לעבוד את הקב"ה לפי מדרגתו וכוחותיו אותם העניק לו הקב"ה, כמובן שתמיד יש לשאוף ולהתקדם אולם יש להיזהר מריבוי אור שיגרום לחושך חלילה.
המקור למושג ריבוי אור מופיע בליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב, שם מסביר רבנו ז"ל שגם בהתקרבות להקב"ה יכול להיות מעורב היצר הרע, כי היצר הרע אומר לאדם המתחיל להתקרב לאמת, שעליו להתקדם במהירות בעבודת השם, וגורם לו לעשות דברים שאף על פי שהם טובים וראויים, עם זאת כרגע לפי מדרגתו הרוחנית זה לא מתאים לו, ועלול להביא אותו לנפילה.
דוגמא מעניינת מביא כ"ק מוהרא"ש זי"ע בבחור שהחל להתקרב לרבנו ז"ל, והחליט שעליו לפקוד את ציון רבנו ז"ל פעמים רבות, והדבר גרם לו לחלישות הדעת בגלל הנסיעות, הטילטולים, ההוצאות הכספיות, מוהרא"ש ייעץ לו שכרגע במצבו הרוחני עליו לצמצם את עצמו מריבוי האור שהוא נמצא בו, ולשבת במקום אחד ולהתמיד בתורה בשקידה רבה, ולמרות שאין ספק שיש מעלה עצומה להיות כמה שיותר בציון רבנו ז"ל, אולם לבחור זה יהיה הדבר לריבוי אור, וכרגע בהתאם למדרגתו הרוחנית עליו לשבת ולעסוק בתורה הקדושה ככל יכולתו, וזה אשר יישב לו את הדעת.
בתורה הנ"ל מסביר רבנו ז"ל שלכן בשעת מתן תורה השם יתברך הזהיר את משה: (שמות י"ט) : "רד העד בעם פן יהרסו אל הוי"ה לראות", כי עם ישראל היו באותו הזמן במעלה גדולה, ולכן משה רבנו היה צריך להזהיר אותם מהיצר הרע של ריבוי אור.
ידוע, שרבנו ז"ל גילה למוהרנ"ת ז"ל את העניין של התבודדות, וכל כך התלהב, עד שרצה לרוץ ברחובות ולצעוק לאנשים: למה אינכם מתבודדים להקדוש ברוך הוא, הלא הקדוש ברוך הוא פה! ותפסו רבנו ז"ל במעילו ואמר לו: תעצור, כי לא תפעל!. (אשר בנחל חלק נא מכתב ט' תרטו).
כמו כן ידוע שמוהרנ"ת ז"ל בתחילת ההתקרבות בא אל רביז"ל, והיה לו בעיה שרצה ללמוד הרבה וכו', ולבסוף היה לו הרבה ביטולים וכו', אזי אמר לו רביז"ל "מעט גם כן טוב", וזה החזיר אותו להיות מתמיד גדול מאד, כי בכל פעם אמר לעצמו מעט גם כן טוב, וכך למד מעט ואמר לעצמו שילמד עוד מעט ועוד מעט עד שנעשה מתמיד, והעצה הזה טוב לכל דבר ודבר.
בכל עניין בחיים שייך "ריבוי אור" ועל האדם להיות מחובר לתורת הצדיק, שהוא יישר את דעתו ויכוון אותו מה עליו לעשות לפי מה ששייך למדרגתו בעת הזו.