שאלה: מה הגדר של 'עד דלא ידע' בפורים?
ת: הרי בעניין שיכרות יש מחלוקת בין הפוסקים, אבל רב הפוסקים אומרים שאדם רק יישתה למעלה מיכולתו, זאת אומרת אם אדם רגיל לשתות כוס אחת, שישתה שתי כוסות ושלוש כוסות, וככה מתחיל להיטשטש לו המוח וזהו, לא לשתות עד שלא יודע כלום.
עיקר השלימות בפורים לא לאבד עשתונותיו, וכך מביא ה'יסוד ושורש העבודה', שאדם צריך להיות גם חכם בפורים, כי בקלות יכולים לאבד כמה וכמה מצוות, למשל: כשאדם שותה עד שהוא שיכור כמו לוט, הוא לא יברך 'ברכת המזון' שזה דאורייתא, הוא לא יתפלל ערבית, הוא לא יגיד 'קריאת שמע' שזה דאורייתא, ויכולים לאבד הרבה טובות.
לכן החכם עיניו בראשו, שישתה שתים או שלוש כוסות למעלה מיכולתו, וזה כבר יכניס בו שמחה עצומה. והעיקר שאנחנו צריכים להגיע לשמחה כזו, להיות בטל לגמרי לאין סוף ברוך הוא, עד שלא יהיה בינינו הפרש בין 'ארור המן לברוך מרדכי', זאת אומרת להגיע לגילוי כזה, לדעת שכל הצרות והייסורים והמרירות שאנחנו סובלים מהגויים זה גם כן ממנו יתברך, כי חכמינו הקדושים אומרים (מגילה יד.): 'מה שעשה המן לעם ישראל, לא עשו ארבעים ושמונה נביאים'; הקב"ה שולח לנו בכל דור ודור צדיקים חכמי ישראל, שמעוררים אותנו בתשובה שלימה, ואנחנו לא שומעים בקול חכמי ישראל אלא אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים, אז הקב"ה מקים עלינו איזה המן, שרוצה למחוק אותנו, אז אנחנו מתעוררים, מתחילים לצעוק, ולכן יותר טוב לבוא אל הקב"ה בעת שחכמי ישראל קוראים אותנו לחזור בתשובה שלימה, לפני שיקום עלינו, איזה המן עמלק, וירצה חס וחלילה לעשות לנו איזה רע.
ולכן פורים אדם צריך להגיע למדרגה כזו, אל ביטול אל האין סוף ברוך הוא, שידע שאפילו 'ארור המן', זה שהמן הארור רוצה להציק לנו, זה לטובתנו, כי כך אנחנו לא חוזרים בתשובה, כי אם אנחנו לא זוכים לשמוע בקול חכמי ישראל שהם 'ברוך מרדכי', אז הוא מביא לנו 'ארור המן', המן הארור, אז יותר טוב לשמוע למרדכי הברוך, שזה הצדיק, החכם, שמעורר את נשמות ישראל בתשובה, כדי שלא יבוא עלינו איזה המן הארור, שהוא יציק לנו, ולכן בפורים אז הוא הזמן שאנחנו מגיעים אל ביטול כזה, שאנחנו רואים שהכל יש בזה יד ה'.
והקב"ה יעזור שיומתק את כל הדינים מעל כלל נשמות ישראל, וכולנו נחזור בתשובה שלימה, תשובה של אהבה, וחכמינו הקדושים אומרים (שבת פח.) שבפורים קיבלנו מחדש את התורה '"קיימו וקיבלו" קיבלו מה שקיימו' ונזכה להגאולה השלימה במהרה בימינו אמן ואמן ושיהיה לכל עם ישראל שמחת פורים, וכולנו נשמח וכבר נראה בגאולתן וישועתן של עם ישראל.