לכבוד יומא דהילולא של הרבנית מלכה שיק ע"ה שחל בח" חשוון, אנו מביאים כתבה מרתקת שהתפרסמה לפני למעלה מעשרים שנה בעיתון 'חדשות ברסלב' שהיה יוצא בזמנו על ידי כ"ק מוהרא"ש זי"ע ובו תיאור מהתפתחות הקהילה ביבנאל, ובכתבה זו תואר ביקורם של רבני הבד"ץ לאחר שיפוץ המקווה, קראו ותחי נפשכם.
מה מאוד גדלה שמחתם של חסידי ברסלב ביבנאל שחברי הבית דין צדק של ה'עדה החרדית', שלחו משלחת מכובדת ובראשה הרב הגאון המפורסם למורה הוראה יחיד מומחה, עונה לכל שואליו, מורינו ר' מאיר סירוטה שליט"א, ועמו הרב היקר והנעלה בקי נפלא בהלכות מקוואות, ר' יודא לייב מינצברג שליט"א, ובאו לבדוק את המקוואות של חסידי ברסלב שבנו שם במסירות נפש עצומה מאוד אשר לא יאומן כי יסופר, ודבר זה כבר ידוע ומפורסם בכל העולם שחסידי ברסלב בתחילת בואם ליבנאל, סבלו מאוד בכל פרט ופרט שהיה נוגע ליהדות, מהחינוך לילדיהם ועד כשרות האכילה, הוצרכו להביא שוחט משלהם ולבנות מערכת חינוך משלהם, והעולה על הכל שלא היה להם מקווה טהרה בכלל, ומקווה לנשים בפרט, ואז קם ומסר נפשו הוד כ"ק הגה"צ מוהרא"ש שליט"א (זי"ע), ולקח הלוואה למשך עשר שנים, והתחילו לבנות מקווה טהרה לנשים, ואת גודל המסירות נפש לעניין אין לתאר ואין לשער כלל, וגם אי אפשר להסביר לאדם שלא ראה את זאת מההתחלה, איזה צרות שסבלו שם על ידי המסירות שמסרו אותם על ימין ועל שמאל.
וברם זכור לטוב, אחד מאנשי שלומנו היקרים ר' אבנר סלמה נ"י שהתחיל לחפור תחת ביתו במו ידיו פשוטו כמשמעו מקווה בסתר, כדי שלא ימסרו אותו, ומה גדלה החרפה והבושה אשר לצערנו הרב בארץ ישראל הוצרכו לבנות מקווה בסתר תחת בית פרטי, בדיוק כמו שבנו ברוסיה במסירות נפש לפני שבעים שנה, אוי לאותה בושה אוי לאותה חרפה, שנמצא רודן רשע ומוסר מסירות, על כל פרט עד שכל דבר שרוצים לבנות עבור הקדושה והיהדות צריכים לעבור מסירות והלשנות, ורשעות ומניעות וצרות וייסורים בלי סוף וקץ וכו'. אולם חסידי ברסלב לא הסתכלו על שום דבר ובמסירות נפש ממש הקימו את המקווה טהרה ששימש את נשי הקהילה למעלה משתים עשרה שנה.
ועכשיו כשגדלה הקהילה ומונה למעלה ממאתים וחמישים משפחות וצר המקום מהכיל בלי עין הרע, ציבור כל כך גדול, לזאת בנו מחדש מקווה טהרה מפוארת רחבת ידיים לנשים, וכן מקווה גדולה לגברים עם כל החומרות, ובוודאי גם על זה קם הרודן הרשע ומסר בכל מיני מסירות, וכבר כמה פעמיים עמדו לסגור את המקוואות, אוי לעיניים שכך רואות, ואוי לאזנים שכך שומעות, שבארץ ישראל יאיימו בסגירת מקוואות ומי…? עם כל זאת במסירות נפש מחזיקים את המקוואות שנבנו בדמים תרתי
משמע, כל אחד מאנשי שלומנו העניים, השתתף בבניית המקווה, שיצאה הכי מפוארת בכל הגליל, וכל זאת בתנאים הכי קשים, כדי שתהיה מהודרת בתכלית ההידור עם כל החומרות שרק יש, בור על גבי בור, ובור זריעה ובור השקה וכו', וכן בור מיוחד בשביל טבילת כלים. חסידי ברסלב חפצו שהמקווה החדשה, תבדק ותאושר על ידי גדולי הרבנים הגאונים.
ולכן הגיעה המשלחת מהבית דין צדק של ה'עדה החרדית' מירושלים, ובדקו הכל ומאוד התפעלו מבניית המקוואות, שנעשתה בפאר ויופי עם כל השכלולים. וכל זה ללא עזרה מבחוץ כלל, ולא יכלו לעצור את התפעלותם מהקהילה, ואמרו שאם לא היו רואים בעיניהם שבגליל התחתון תמצא קהילה חרדית המונה כבר למעלה ממאתיים וחמישים משפחות תחת נשיאות הוד כ"ק הגה"צ מוהרא"ש שליט"א (זי"ע) לא היו יכולים להאמין לזה, וביקרו גם בהכולל המפואר "אור המאיר", והתפללו שם תפילת מנחה, והתקשו להאמין למראה עיניהם, שישים אברכים רציניים יושבים ולומדים בתשוקה עצומה, ובעניות ודחקות כזו שלא רואים במקום אחר.
וכשהתחילו להתעניין במצב הקהילה, נתגלה להם איך שעוברים צרות וייסורים על ידי מוסר ומלשין רודן רשע, וכן מאוד התפלאו מכל התנהלות הקהילה, עד שאחד מהם הציע שכדאי לפרסם את הקהילה ובוודאי יבואו פה יהודים חרדים ואנשי מעשה לנופש, כי אין עוד מקום כל כך יפה כמו יבנאל הן בגשמיות, הנוף המרשים שלוכד את העין ביופיו, והן ברוחניות, יש מקווה טהרה במקום, ושוחט ירא שמים, וחינוך על טהרת הקודש, בנים עם פיאות מסולסלות, ובנות עם צניעות, חן יהודי רואים על הילדים, ומניין אחר מניין, לשחרית מנחה וערבית, ממש כמו באיצקוביץ בבני ברק ובזכרון משה בירושלים, וכן יש מקום ללמוד, כולל נפלא, וחזרו עם הרגשה מאוד מאוד נעימה כאשר אמר אחד מחברי הבד"צ, שעוד יחזור עם קבוצה גדולה של משפחות בקיץ להינפש.
וכן חסידי ברסלב נשארו עם הרגשה מאוד מאוד נעימה, שסוף כל סוף אנשים מבחוץ, ובפרטיות רבנים גאונים יושבי על מדין רואים במו עיניהם איך שנתקיים (איוב ח'): "והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגא מאוד", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קידושין מ: ) למה צדיקים נמשלים בעולם הזה? לאילן שכולו עומד במקום טהרה ונופו נוטה למקום טומאה, נקצץ נופו, כולו עומד במקום טהרה, כך הקדוש ברוך הוא מביא ייסורים על צדיקים בעולם הזה, כדי שיירשו העולם הבא שנאמר (איוב ח'): "והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגא מאוד". וכן אמרו (תנחומא עקב): "ללמדך שכל המצטער בתחילתו נוח לו בסופו", ועל מי בדור הזה יכולים עוד לומר מאמר זה אם לא על כ"ק הגה"צ מוהרא"ש שליט"א (זי"ע), שהקים גדוד כזה של בעלי מסירות נפש, וסבל ועדיין סובל צרות וייסורים, עלבונות ביזיונות חירופין וגידופין, אשר עוד רבות ייסופר על זה בימים הבאים.
ואין לנו אלא לבקש את השם יתברך (תהילים לג'): "הוא אמר ויהי הוא ציוה ויעמוד", על פי פירושו של כ"ק הגה"צ מוהרא"ש שליט"א (זי"ע): "כי הוא אמר ויהי" חכמינו הקדושים אמרו (מגילה י: ): כל מקום שנאמר ויהי אין זה אלא צער "הוא ציווה ויעמוד", ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבא פרשה סח' סימן ט'): "אין עמידה אלא תפילה, שאנחנו מבקשים ממנו יתברך "כי הוא אמר ויהי", אתה ריבונו של עולם צווית שיהיה לנו צר, כי אין בלעדיו ית
ברך כלל, כי דבר גדול ודבר קטן אינו נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, "הוא ציווה ויעמוד", ולכן אנחנו מבקשים ממך רבונו של עולם שתצווה שכבר יעמוד ויפוסקו הצרות, ונראה כבר במו עיניו את האחרית שתשגה מאוד חבלים נפלו לנו בנעימים אמן ואמן.
גלריה מסיור הרבנים מבקווה מלכה