המשנה נכתבה על ידי רבי יהודה הנשיא אחר חורבן בית שני על מנת שלא ישתכח התורה שבעל פה מעם ישראל, לימוד משניות הוא חלק עיקרי בהבנת התורה שבעל פה: אומרת הגמרא: (סנהדרין מב.) "כי בתחבלות תעשה לך מלחמה",(משלי כד, ו): במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה, הלומד משנה בנקל לו לרדת לעומק סוגיות הגמרא.
אספנו בפניכם קטעים מחזקים על מעלת לימוד משניות.
לימוד משניות טעים וערב כדבש:
איתא (בילקוט האזינו, רמז תתקמד) על פסוק (דברים לב, יג): "ניניקהו דבש מסלע" – זהו משנה.
לאכול כמה פרקים משניות:
ענה ואמר: אשרי מי שזוכה לאכל כמה פרקים משניות ולשתות אחר-כך איזה קפיטליך תהילים, ולהתלבש באיזה מצוות.
שיחות הר"ן סימן כב
בן עשר למשנה – מתי ילד מתחיל בלימוד משניות:
בן עשר למשנה; (מסכת אבות) כיון שמגיע הילד לגיל עשר, צריכים להחדיר בו מעלת לימוד משניות. משנ"ה אותיות נשמ"ה, אומר האר"י ז"ל, שעל-ידי לימוד משניות מזככים את הנשמה מכל מיני חלדה, כי אין לתאר ולשער מה זה לימוד משניות. אם אדם לומד משנה אפלו בגרסה, זה מטהר לו את הנשמה. וכתוב במדרש תלפיות, שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שלומד משניות, אינו מניח – אותו להכנס שמה. עד כדי כך גדול לימוד משניות. משנ"ה אותיות משנה, שמשנה את האדם. ולכן מה טוב ומה נעים להרגיל ילדים עוד מגיל עשר, שכבר יגרסו המון פרקים משניות, וזה שומר אותם מכל מיני חטאת נעורים.
אשר בנחל חלק מט עמ' קסו
מי שהתמיד במשניות אשר בן יעקב עומד על פתח גיהנם ולא נותן לו להיכנס:
חמדת לבבי' ראה וגם ראה לקנות לך משניות עם ניקוד, ותאמר בכל יום הרבה פרקים משניות, כי מעלת השוקד במשניות – אין לשער ולספר כלל. ומובא בדברי החיד"א, כי אשר בן יעקב עומד על פתח הגיהנום, ומי שהתמיד ולמד הרבה משניות, אינו מניח אותו להיכנס. והלביש את זה בפסוק (בראשית מט, כ): "מאשר 'שמנה' לחמו", 'שמנה' אותיות 'משנה'.
אשר בנחל חלק כג עמ' רסב
במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה:
ובגמרא (סנהדרין מב.) אמרו על פסוק (משלי כד, ו): "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה", במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה, עין שם; ובפרטיות כי האריז"ל אמר: "משנה" אותיות "נשמה", הלומד משניות, ממשיך על עצמו "נשמה";
אשר בנחל חלק כג עמ' רסב
על ידי לימוד משנה יכולים לעלות עד שער הנו"ן:
ועל-כן ראה לחזור בכל יום הרבה פרקים משניות, וכשתסיים ששה סדרי משנה – תתחיל עוד פעם. ויש לומר, כי 'משנה' אותיות: משה ן', ומובא (בלקוטי-מוהר"ן, חלק ב', סימן כו), כי משה מלובש בכל אחד ואחד מישראל, עין שם; ואיתא על פסוק (תהלים ח, ו): "ותחסרהו מעט מאלוקים", כי קודם הגאולה, עדיין לא נשלם, כי זכה רק למ"ט שערים, וכשיכנס בשער ן', אז תהיה הגאלה. ועל-ידי לימוד משניות יכולים לעלות עד שער ן'. וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש רבה, פרשת צו, פרשה ג'): אין כל הגלויות מתכנסות אלא בזכות משניות. ועל-כן 'משנה' אותיות: מש"ה ן', כי על-ידי לימוד משניות, מעלים את משה שיש בכל אחד מישראל עד שער ן'. ועיקר שער ן' הוא ביטול לגמרי אל אין סוף ברוך הוא לידע כי אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל ועל-ידי גלוי הדעת הזה, אין רוצה כבר שום כבוד, כי זהו עיקר התשובה – להרבות בכבוד המקום, ולמעט בכבוד עצמו (עין לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן ו'); והרבי רבי אלימלך מליז'ענסק, זכותו יגן עלינו, מפרש את הפסוק הנ"ל: "נתחסרהו מעט מאלקים", תכף-ומיד כשאדם מפריד עצמו ממנו יתברך, אפילו מעט, אזי "וכבוד והדר תעטרהו", הוא כבר מבקש שיעטרוהו בכבוד והדר, ודברי פי חכם חן;
אשר בנחל חלק כג עמ' רסב
למה לחכות שיאמרו משניות לעילוי נשמתך?
לימוד משניות מקרר את תאוות הניאוף הבוערת בו:
ראה לקחת את עצמך בידיך, ותלמד בכל יום שיעור במשניות, ואם תזכה לסיים בכל יום ח"י פרקים משניות – אין למעלה מזה, כי למוד משנה הורג את היצר הרע של ניאוף (עין בראשית חכמה, שער הקדשה, פרק ב'), ולכן מ'ש'נ'ה' אותיות נ'ש'מ'ה', כי אפלו שהנשמה מלאה חלדה וכו' ופגומה וכו', עם כל זאת יש בכוח לימוד משניות לטהר את הנפש. ולכן הרגל את עצמך ללמד בכל יום משניות, ואם תוכל ללמד בכל יום ח"י פרקים – אין לתאר ואין לשער את גודל התיקון הזה, כי בודאי תהרג את היצר הרע שבוער בך. כי מי שעובר על החטא המגנה הזה של הוצאת זרע לבטלה, בוערת בו תאות ניאוף בהתגברות גדולה מאוד, עד שכמעט נשרף מהתאוה הזאת. ולכן אשרי מי שלומד בכל יום ח"י פרקים משניות, ואז טוב לו כל הימים.
אשר בנחל חלק יט עמ' קעט
אמירת ח"י פרקים משניות וסגולותיו:
והנה לימוד משניות זה עולה על הכל, כי משנה אותיות נשמה, ואותיות משנה הינו שזה משנה את האדם, ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנם, ומי שהרבה ללמד משניות אינו מניחו להכנס שם, ולכן אשרי מי שיגרס בכל יום ח"י פרקים משניות, שאין עוד מעלה יותר גדולה מזו בתיקון הברית, ואם היו מנהיגי הדור הזה שיש תחתיהם מאות וכו' או אלפים וכו' נשמות שסרים למשמעתם מחדירים בהם ומכל שכן בבני הנעורים אמירת ח"י פרקים משניות בכל יום, היו ניצולים מחטאות נעורים, ומהיצר הרע שבוער באדם, ומאחר שאתה זוכה ומזכה את הרבים שלמעלה מארבעים בחורים זוכים ללמד ולגרס בכל יום ח"י פרקים משניות, אני לא יודע למה אתה צריך להיות בעצבות ובמרירות ובמרה שחורה ובדכאון, ראוי לך לרקוד בכל יום על נועם חלקך, שזה זכות כזה אשר אין לתאר ואין לשער כלל.
אשר בנחל חלק קפ עמ' סו
יודו לה' חסדו – לימוד משניות:
וראה זה פלא פלאי פלאות אשר למו"ד משניו"ת עולה בדיוק כמספר הפסוק (תהלים ק"ז) יוד"ו להוי"ה חסד"ו ונפלאותי"ו לבנ"י אד"ם ולא בחינם שהרגלתי את אנשי שלומנו לרקוד עם הניגון הזה, כי תהילה לאל אצלנו לומדים הרבה משניות, ולכן אני רוצה שגם אתה תתחיל לרקוד עם הבחורים בכל יום עם הניגון הזה, ואני לא יודע מה איתך? הלא אתה צריך להיות הכי מאושר בחייך, ולא להתפעל משום בריה שבעולם, כי בוודאי לא יעזוב אותך הסמ"ך- מ"ם, אבל אתה צריך לצחוק ממנו, כי גדול אדונינו ורב להושיע, ותהלה לאל יש לנו רבי אמת כזה שמחזק ומעודד ומשמח אותנו, ולכן אני מאוד מבקש אותך חזק ואמץ, ותעורר את הבחורים על לימוד משניות כסדרן, ועל למוד ש"ס כסדרן, כי מקובל מרבנו ז"ל שמי שזוכה לסיים ש"ס ממשיך על עצמו צלם אלוקים (אפילו באמירה בעלמא).
אשר בנחל חלק קפ עמ' סו
הלומד משניות זוכה להמשיך על עצמו נשמה קדושה:
מה אמר לך, ידידי היקר! אין דבורים בפה להסביר את מעלת העניין הזה – לשקוד במשניות, כי משנ"ה אותיות משנ"ה, כי המרגיל את עצמו לומר הרבה משניות, זוכה לשנות את טבעו, ולהמשיך על עצמו נשמה קדושה, כי המשנה מזככת את האדם ומדביקה אותו בשרשו. אשרי השוקד בכל יום בלימוד משניות, וזוכה לומר בכל יום ח"י פרקים משניות, אשרי לו ואשרי חלקו
אשר בנחל חלק מד עמ' קז
הלומד משנה זוכה שמלאכי מעלה עולים ויורדים על ידו:
ומובא בספרים הקדושים אשר הסלם שראה יעקב שמלאכי מעלה עולים ויורדים בו זה סובב על לימוד משנה כי ס'ל'ם' ראשי תבות ל'עשות ס'יום מ'שנה על ידי זה זוכה שמלאכי מעלה עולים ויורדים על ידו.
אשר בנחל חלק קסו עמ' קעב
מרן הבית יוסף זכה למגיד מהשמים בזכות לימוד משניות:
וידוע שמרן הבית יוסף זי"ע זכה למגיד מהשמים רק בזכות שגרס הרבה משניות, ולכן אל תהיה בטלן במקום להסתובב שבור וכו' תקח משניות ותגרס הרבה פרקים משניות כסדרן.
אשר בנחל חלק קסו עמ' קעב
משיח יבוא על ידי ריבוי לימוד משניות:
וכן כל כמי שזוכה לסיים בכל יום ח"י פרקים משניות אין למעלה מזה, כי לימוד משניות עולה על כל הלימודים כי זה הורג את היצר הרע, ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות, נמצא שאי אפשר להיפטר מהגלות אלא בזכות לימוד משניות, וכן אמר האריז"ל שמשנ"ה אותיות נשמ"ה שלמוד משנה מזככת את הנשמה מכל מיני חלדה, וכן אמר שכל מי שלומד ח"י פרקים משניות בכל יום הוא הורג את היצר הרע שלו, ורבנו ז"ל נתן תקון לכמה מאנשי שלומנו וכן למוהרנ"ת ז"ל שיאמרו בכל יום ח"י פרקים משניות (עין שיחות הר"ן סימן קפ"ה)
אשר בנחל חלק קסו עמ' קפח
לבית יוסף נברא מלאך בזכות לימוד משניות:
לסיים בכל חודש את כל שישה סדרי משנה:
לכן אשרי האדם שמתמיד בכל יום בלמוד ח"י פרקים משניות באופן שיסים בכל חודש את כל ששה סדרי משנה, וזה לא כל כך קשה כמו שחושבים, כי יכולים לחלק את זה ביום, שש פרקים לפני הצהריים, שש פרקים אחר הצהריים, ושש פרקים בערב, ואפילו לא ירגיש אדם שלמד וגרס ח"י פרקים, ואני מוכרח להגיד לכם שמי שמרגיל את עצמו ללמד בכל יום ח"י פרקים משניות נכנס בו חמידו דאוריתא חשק ללמוד בתורה, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא לג.) לעולם הוי רץ למשנה יותר מגמרא, ואמרו (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה.
אשר בנחל חלק קסו עמ' קפח
משניות אפילו באמירה בלבד גם כן מועיל:
הדבר הששי – ראה להרגיל את עצמך ללמד בכל יום משניות, כי משנה אותיות נשמה, ומה גם שמ'ש'נ'ה' ראשי תיבות (תהלים ל, ד) : "ה'עלית מ'ן ש'אול נ'פשי", שאפילו מי שנפל בשאול תחתית ומתחתיו, כשמרגיל את עצמו ללמוד משניות, כח המשניות כל-כך גדול שמוציא את האדם משם. ועל-כן מי שיודע שפגם בברית, עליו להתמיד הרבה בלימוד משניות, וכדאי להיות רגיל באמירת פרקים משניות, כי אמירה בעלמא מטהרת ומזככת את הנפש מכל מיני חלודה, ומי שיודע שפגם בברית, עליו לומר בכל יום ח"י פרקים משניות, וזו סגלה להרוג את היצר הרע, ואף שבהתחלה זה יבוא לך מאד מאד קשה, לומר שמונה-עשר פרקים, אבל במשך הזמן – אם תיהיה רגיל בזה, לא יקח לך יותר משעה או שעה וחצי ביום – רק האמירה בעלמא, וזה מטהר ומזכך את הנפש מכל מיני חלודה. ותהיה מאוד מאוד חזק בזה, ואז תראה ניסים נגלים שיעשה עמך הקדוש-ברוך-הוא, כי על-ידי אמירת ח"י פרקים משניות בכל יום, הורגים את היצר הרע.
אשר בנחל חלק יד עמ' נט
האריז"ל היה מזרז את תלמידיו ללימוד משניות:
ראה להתמיד בלימוד התורה הקדושה בכל יום ויום, כי אין לך טוב אלא תורה (אבות פרק ו'); והעיקר ראה להכניס את עצמך בלימוד משניות, שהאריז"ל היה מאוד מאוד מזרז את תלמידיו לעסק הרבה במשניות, מאוד מאוד אני מבקש אותך שתתמיד בלימוד משניות, כי רק בזה תלוי הגאלה, כמאמרם ז"ל (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות;
אשר בנחל חלק רט עמ' רעח
הלומד משניות זוכה לקשר יחוד הקדוש ברוך הוא: (זוהר)
ולכן אשרי בני הנעורים שזוכים לגרוס בכל יום הרבה פרקים משניות, שזה מזכך את הנפש מכל מיני חלדה, ומדביק את הנשמה אליו יתברך, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה, ומובא בזוהר (בראשית מ"ב) מאן דקארי ותני שית סדרי משנה, דא הוא מאן דידע לסדרא ולקשרא קשורא ויחודא דמאריה כדקא יאות, אלין אינון דמקדשין שמא קדישא דמאריהון בכל יומא תדיר; [מי שקורא ושונה ששה סדרי משנה, הוא זה שיודע לסדר ולקשר קשר יחוד הקדוש ברוך הוא, והם שמתמידים במשניות, מקדשים שמו של הקדוש ברוך הוא בכל יום תמיד],
אשר בנחל חלק רט עמ' רעח
משניות הם משען חזק לבל יפול האדם:
ואי אפשר להסביר לבני אדם מעלת הגורס משניות יותר מכל הלימודים, עד שאמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה כ"א סימן ה') רבי אלעזר בשם רבי יהושע בן לוי אמר: עמוד ברזל משנה, ומובא בספר "דובר צדק" הפירוש הוא מי שלומד משניות, הרי זה כאילו אוחז בעמוד ברזל והוא משען חזק לבל יפול בשום נפילה, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו כלל, אלא מתמיד מאוד בגירסא ללמוד משניות, ובפרט שהתנא הקדוש (אבות פרק ה') אמר בן עשר למשנה, מגיל עשר ראוי לכל ילד להתמיד בלימוד משניות, ולכן אני מאוד מבקש אותך שבזמן הפנוי שלך שתמיד לגרוס משניות, וזה יתן לך הצלחה גדולה בחייך, ותגדל ירא שמים, ותהיה מוצלח בכל אשר תעשה, והיצר הרע יברח ממך. אני מאוד מקווה להקדוש ברוך הוא שתציית אותי ותתחיל מהיום לגרוס הרבה פרקים משניות, ותראה את השינוי לטובה שיהיה לך.
אשר בנחל חלק רט עמ' רעח
החכם עיניו בראשו זה הלומד משניות:
ואמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה ב' סימן כ') החכם עיניו בראשו זה תלמיד חכם שהוא רגיל במשנה; כי יבוא היום שאלו הפרקים משניות שאתה לומד יגנו עליך.
אשר בנחל חלק ריא עמ' מו
כשאדם מת מן העולם מה שנשאר ממנו זה רק המשניות והתהילים שלמד:
מה נשאר לאדם כאשר מ"ת? רק משניות תהילים שחטף בזה העולם. רבנו אמר (שיחות הר"ן, סוף סימן כג): 'אשרי מי שאוכל בכל יום כמה פרקי משניות, ושותה אחר כך כמה מזמורי תהילים. ומה טוב שיזכה לסיים פעמים אין ספור משניות תהילים, שזוהי טובה גדולה לנשמתו כשיהיה מ"ת.
(אשר בנחל, כרך כו, מכתב ד' קצז, תשמא)