שאלה: איך יש קשר בין תשרי וניסן בעניין תשובה?
ת: רבנו ז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מט'): שימי ניסן וימי תשרי הם ימי תשובה, חודש ניסן זה חודש של תשובה מאהבה, שאדם עושה תשובה מרוב אהבה שיש לו להקב"ה, בשביל זה מקדימים חודש אדר, שהוא חודש השמחה, לפני אהבה באה שמחה עצומה, מה שאין כן חודש תשרי זה תשובה מיראה, שאנחנו מפחדים מיום הדין, אנחנו לא יודעים איך ידונו אותנו? מי לחיים ומי למוות? מי ייעשיר ומי יעני? בשביל זה מקדימים את חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות שמרבים לבכות להקב"ה, להתפלל להקב"ה.
ולכן שני החודשים האלו: חודש ניסן וחודש תשרי הם חודשי התשובה אלא חודש ניסן זה חודש תשובה מאהבה, מרוב אהבה שאנחנו אוהבים את הקב"ה, אנחנו חוזרים בתשובה, וחודש תשרי אנחנו מפחדים איך ידונו אותנו? אז אנחנו חוזרים בתשובה מיראה.
ומה אנחנו רואים? דבר פלא, שבראש השנה שזה ראש חודש תשרי, אז יוצאים אל הנהר ואנחנו אומרים את הפסוק: "ותשליך במצולות" שאנחנו זורקים את העוונות שלנו בתוך המים, ומבקשים את הקב"ה הנה זרקנו את העוונות שלנו בתוך המים, נא ונא תמחל לנו, כי הרי קיימנו (מיכה ז' יט): "ותשליך במצולות ים כל חטאתם", זרקנו בתוך הים את כל החטאים שלנו, זה נקרא תשובה של יראה, מה אנחנו רואים בראש חודש ניסן, אז מתחילים לאפות את המצות, ואיך אופים את המצות? מוכרחים לקחת 'מים שלנו', מים ש'לנו', זאת אומרת שואבים מהנהר לעת ערב את המים, מניחים את זה עד למחרת ומהמים האלו אנחנו אופים את המצות, רבנו ז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כב'): 'כשאדם שב בתשובה שלמה הקב"ה לוקח את העוונות של האדם, ומהפך את זה למצוות, שזה מה שכתוב (ירמיה נ'): "ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו" כי נכלל באין סוף ברוך הוא', זאת אומרת כל אלו העוונות שאנחנו זרקנו "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" בתשרי שזה היה תשובה של יראה, אז בחודש ניסן אנחנו שואבים את זה, נעשה מזה מצוות, אנחנו אופים מזה את המצות ולכן שתי החודשים האלו הם ימי תשובה.