מכתבי כ"ק מוהרא"ש שליט"א • לגברים • חודש סיון ה'תשע"א | ||
|
||
כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: המכתב האחרון | א' סיון | ג' סיון | ד' סיון | ה' סיון | י' סיון | י"א סיון | י"ב סיון | י"ג סיון | י"ד סיון | ט"ו סיון | י"ז סיון | י"ח סיון | י"ט סיון | כ' סיון | כ"א סיון | כ"ב סיון | כ"ד סיון | כ"ה סיון | כ"ו סיון | כ"ז סיון | כ"ט סיון |
||
|
||
בעזה"י יום ו' ערב שבת קודש לסדר נשא ראש חודש סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י הנה אנחנו נמצאים כבר בחודש סיון חודש קבלת התורה, עלינו לשמוח מאד מאד על נועם חלקינו ששם גורלינו אצל רביז"ל, שהוא לא עוזב אותנו יומם ולילה, ומעורר אותנו שנברח אל התורה הקדושה, עד שאמר והתבטא רביז"ל לאחד מאנשי שלומינו אם התורה תראה לך את הפנים, לא תרצה שום שכר על התורה, כי אי אפשר להסביר מה זה לימוד תורה הקדושה, ולכן אני מאד מבקש אותך תעשה לעצמך שיעורים כסדרן במשנה בגמרא במדרש בזוהר בתיקונים וכו' וכו', כי זה חיות להנפש, כי אתה לא יכול לתאר ולשער מעלת הזוכה ללמוד תורה הקדושה, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ראש השנה פרק ד' הלכה ח') כיון שקבלתם עליכם עול תורה מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם, אדם שנכשל עם כל כל עבירות חמורות וכו' וכו', אבל אם הוא לוקח את עצמו ונכנס בתוך התורה הקדושה, אזי הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו, ולכן אני שואל אותך האם זה לא כדאי ללמוד תורה הקדושה, שבזה נתכפר לו כל עוונותיו? ולכן אל תהיה בטלן, עכשיו נכנס חג השבועות, תקבל על עצמך ללמוד כל יום אפילו קצת דקצת תורה, שזה מכפר את כל העוונות, ומי שלומד תורה, הוא נכלל בו יתברך, כי התורה והקדוש ברוך הוא אחד הם, כי התורה היא חכמתו יתברך, כשאדם לומד תורה הוא נכנס בתוך חכמתו יתברך, ולכן אל תהיה בטלן, אתה כן יכול ללמוד וכו', אתה רק לא רוצה ללמוד מפני שנדמה לך שיש כל כך הרבה ללמוד ומתי תלמד את זה, ואתה שוכח מה שאמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה י"ט סימן ב') מי שטיפש אומר מי יכול ללמוד את התורה נזיקין ל' פרקים כלים ל' פרקים, מי שפיקח מהו אומר הריני שונה שני הלכות היום שני הלכות למחר עד שאני שונה את כל התורה כולה, ולכן דייקא מעכשיו תעשה התחלה חדשה, כי אני רוצה שהקהילה הקדושה שלנו יהיה קהילה של תורה, ואנשי שלומינו היקרים יהיו קדושים וטהורים, כמובא ברמב"ם (פרק י"ג מהלכות שמיטה ויובל הלכה י"ג) ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני הוי"ה לשרתו ולעובדו לדעה את הוי"ה והלך ישר כמו שעשהו האלקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה הוי"ה חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד אומר (תהלים ט"ז) "הוי"ה מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי"; אשרי מי שיכניס את הדברים האלו בתוך לבו ואז טוב לו כל הימים.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר בהעלותך ג' סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל היקר לי מאד … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתראה להכין את עצמך לקראת קבלת התורה, וזכור גם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא ויגש) בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא ליתן את התורה לישראל אמר להן תקבלו תורתי אמרו לו הן, אמר להן תנו לי ערב שתקיימו אותה אמרו לו אברהם יצחק ויעקב יהיו ערבים, אמר להן אבותיכם הן בעצמם צריכים ערבים, אברהם אמר (בראשית טו) "במה אדע" יצחק אהב את שונאי דכתיב (מלאכי א) "ואת עשו שנאתי" יעקב אמר (ישעיה מ) "נסתרה דרכי, אמרו לו בנינו יהיו ערבים שלנו, מיד קבלן הקדוש ברוך הוא ונתן את התורה לישראל שנאמר (תהלים ח) "מפי עוללים ויונקים יסדת עוז" לפיכך כשישראל מבטלין את התורה הקדוש ברוך הוא פורע מן הערבין, וכו', ולכן כל אחד ואחד מאתנו צריך לשמור מאד לקבל על עצמו עול תורה, כי אם חס ושלום לא, אזי פורעין מילדיהם חס ושלום, כי אנחנו נתנו ערבות להקדוש ברוך הוא את ילדינו, ולכן אשרי ההורים ששומרים על הילדים שלהם, ובפרט בשבתות ובימים טובים כשאין תלמוד תורה ובית ספר, שאז צריכים לשמור מאד על הילדים איפה הם מסתובבים, ועם מי הם מתחברים.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך ד' סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל היקר לי מאד … נ"י הנה אנחנו מתקרבים אל חג השבועות, עלינו לשמור מאד מאד על האחדות והאהבה, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן צ"א) סגולה להתמדה שיזכה להיות מתמיד בלימודו, הוא להזהר לבלי לדבר על שום איש ישראלי. כמו כשהכלה היא יפה אזי האהבה בשלימות, אבל כשיש להכלה איזה חסרון ומום, אזי בודאי אין האהבה בשלימות. כמו כן התורה נקראת כלה כמו שכתוב (דברים ל"ג ד') "תורה צוה לנו משה מורשה" ודרשו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז. פסחים מ"ט:) "אל תקרי מורשה אלא מאורסה", וכל אחד מישראל יש לו אות בתורה, כי יש ששים ריבוא אותיות בתורה כנגד ששים ריבוא נשמות ישראל, וכשיש חסרון באחד מישראל נמצא שיש חסרון בתורה ששם שורש נשמות ישראל, ועל כן בודאי אי אפשר לאהוב את התורה בשלימות. אבל כשיזהר מלדבר על שום בר ישראל ולבלי למצוא שום חסרון בשום בר ישראל נמצא שאין בהתורה שום חסרון ומום, אזי בודאי יאהב את התורה מאד, ואזי יתמיד בלמוד התורה מגודל האהבה; ולכן דייקא עכשיו לפני קבלת התורה אנחנו צריכים לקבל על עצמינו לאהוב את כל בר ישראל באהבה אמיתית, ואיש את רעהו יאמר חזק, ועיקר עבודת הס"מ הוא לפסול את הספר תורה, דהיינו להכניס חסרונות ומומים בנשמות ישראל כי הראשי תיבות שלו ס'יום מ'סכת א'ין ל'עשות, כי הרגע שאדם מסיים מסכת הוא חותך את הס"מ לחתיכות, ולכן דייקא לפני קבלת התורה עלינו לקבל על עצמינו אהבה רבה לאהוב אחד את השני, וזה היה היסוד אצל רביז"ל כמו שאמר (חיי מוהר"ן סימן רצ"ב) העולם ראוי שיתמהו עצמן על אהבה שבינינו; ולכן אנחנו צריכים להחזיק את עצמינו ביחד קהילה הקדושה שלנו, שהיא חממה של אמונה, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת ואלו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת; אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, אלא בא בכל יום להתפלל את השלש תפילות שחרית מנחה ערבית במנין דייקא, וקודם התפלה להכניס כמה פרוטות לצדקה בקופת הצדקה, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא דף י.) רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי אמר דכתיב (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך", וכן נפסק ברמב"ם (פרק י' מהלכות מתנות עניים הלכה ט"ו) גדולי החכמים היו נותנין פרוטה לעני קודם כל תפלה ואחר כך מתפללין שנאמר (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך" וכן נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן צ"ב סעיף י') טוב ליתן צדקה קודם תפלה: ולכן אשרי ואשרי מי שנזהר לפני כל תפלה להכניס כמה פרוטות לצדקה, שאז נכון יהיה לבו בטוח שלא יחזור תפילתו ריקם.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר בהעלותך ה' סיון (ערב חג השבועות) ה'תשע"א שלום וברכה אל היקר לי מאד … נ"י ראה לשמוח מאד מאד שהנה זכינו להגיע אל חג החגים קבלת התורה, ועלינו לקבלה בשמחה עצומה, ועיקר השמחה שקיבלנו את התורה שהיא חיינו ואורך ימינו, ובהם נהגה יומם ולילה, זה צריך להיות השמחה הכי גדולה שלנו, כי בלי קבלת התורה מי היה יודע מה היה מאתנו וכו' וכו'.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר שלח י' סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י ראה לחזק את עצמך ביתר שאת ביתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, ותחדיר בעצמך את אמתת מציאותו יתברך, אשר אין בלעדו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, שידיעות אלו הם יסוד היסודות אצל רביז"ל, כמו שאמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד. ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל. רק בפשיטות גמור כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ה') העיקר הוא האמונה, וצריך כל אחד לחפש את עצמו ולחזק את עצמו באמונה. כי יש סובלי חלאים, שיש להם מכות מופלאות, והם סובלים החולאים רק בשביל נפילת האמונה, בבחינת (דברים כ"ח) "והפלא הוי"ה את מכותך מכות גדולות ונאמנות וחלים רעים ונאמנים". 'ונאמנים' דייקא, כי הם באים על ידי פגם אמונה, כי על ידי נפילת האמונה באים מכות מפלאות, ולכן צריכים להתחזק ביתר עוז וביתר שאת במידת האמונה, להאמין שבכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם, (חולין ז.) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימה, וצריכים לחזור על זה בכל יום בכל שעה ובכל רגע, כדי שלא יכנס איזה מחשבה של כפירות רחמנא לישזבן, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) האמונה תולה בפה של אדם, בבחינת (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי" היינו על ידי שמדברין האמונה בפה, זהו בעצמו אמונה, וגם על ידי זה באים לאמונה, ולכן חזק ואמץ באמונה פשוטה בו יתברך, וזה יביא לך את כל הישועות, כמו שאמר החכם מכל האדם (משלי כ"ח) "איש אמונות רב ברכות", על ידי אמונה ממשיכים על עצמו כל הברכות, ועיקר האמונה להרגיל את עצמו לדבר עמו יתברך בתמימות ופשיטות גמור, כי המאמין האמיתי שמאמין שהוא יתברך נמצא ואין בלעדו נמצא, אזי תמיד ידבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, אשר אין טוב מזה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר שלח י"א סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י רק חזק ואמץ ותהיה שמח תמיד, רביז"ל הזהירנו מאד מאד על המח מחשבה, אדם צריך תמיד להחדיר בעצמו את אמתת מציאותו יתברך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) במקום שאדם חושב שם כל האדם, ולכן אשרי האדם שתמיד מצייר בדעתו איך שמלא כל הארץ כבודו, ואין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ואל זה זוכים דייקא כשמרגילים את עצמם לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו בתמימות ובפשיטות גמור בלי שום חכמות כלל, וכבר גילה לנו רביז"ל בפירוש (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שהעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע, ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו, ולכן אל תהיה בטלן גם אתה תתנהג ככה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ב) שעל ידי ריבוי שיחה בינו לבין קונו, אדם שובר ממנו את הישות והגאות שנדבק בו, ואדם צריך לשרש מעצמו את הישות והגאות לגמרי לגמרי, כי כך אמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שאדם לא משתגע רק מחמת הגאווה הסרוחה שיש בו וכו' וכו', תמיד הוא אומר אני אני אני וכו' וכו', וכל זה ראינו בעינינו כמה אנשים שנפלו ממדריגתם ונעשו קלי הדעת, והשתגעו לגמרי וכו', עד שלקחו סמים וכו', הכל בא להם מחמת הגאווה הסרוחה שנכנס בהם, שזה עבודה זרה ממש, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ה.) כל אדם שיש בו גסות הרוח אמר הקדוש ברוך הוא אין אני והוא יכולין לדור בעולם וכו', ואמרו (שם) "ואת דכא ושפל רוח" רב הונא ורב חסדא חד אמר אתי דכא, וחד אמר אני את דכא, ומסתברא כמאן דאמר אני את דכא, שהרי הקדוש ברוך הוא הניח כל הרים וגבעות והשרה שכינתו על הר סיני, ולא גבה הר סיני למעלה, אמר רבי יוסף לעולם ילמד אדם מדעת קונו שהרי הקדוש ברוך הוא הניח כל הרים וגבעות והשרה שכינתו על הר סיני וכו', עיין שם, הרי שלך לפניך שהיו אנשים שנעקרו רחמנא ליצלן מהעולם הזה ומהעולם הבא, רק על ידי עוון הישות והגאווה שנכנס בהם, כמו ירבעם בן נבט וחבריו וכו', ולכן כשבר ישראל מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ומבקש ומתחנן על נפשו שיוציא אותו מכל מיני שקרים שנדבק בו, על ידי זה דייקא הוא זוכה להגיע אל ביטול אמת להיות בטל ומבוטל אל האין סוף ברוך הוא, ומה טוב ומה נעים באם תזכה ללמוד בכל יום את המאמר בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ב, המתחיל "הניעור בלילה", ותלמוד על זה את הפירוש בספר "שפת הנחל", ואחר כך תאמר עליה התפלה בלקוטי תפלות, אזי תרגיש חיים חדשים, ותתענג בזיו שכינת עוזו יתברך שמלא כל הארץ כבודו, ואשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, כי באמת אם אדם מחדיר בעצמו אשר אין בלעדו יתברך כלל, והוא מלא כל הארץ כבודו, ורק הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, מה שייך שאדם יחזיק שהוא משהו? ולכן אשרי מי שמציית את רביז"ל ומתבודד בכל יום עמו יתברך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ב) סימן שמקורב אל צדיק אמת, אם נופל עליו שפלות, שמתחיל להכיר באמת מי הוא וכו' וכו'.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר שלח י"ב סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל היקר לי מאד … נ"י אין עוד דבר חשוב לאדם כמו ילדים טובים, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המדות אות בנים סימן מ"ב) בנים הטובים הוא רפואה גדולה לאבות, ולהיפך מובן ממילא בנים הרעים הוא מחלה מאד את האבות, ועל זה צריכים לשפוך הרבה דמעות כמים, כי לזכות לילדים טובים שלא יצאו לתרבות רעה חס ושלום, על זה צריכים לשפוך דמעות כמים, ומספרים על הגאון הקדוש החתם סופר זי"ע ששאלו אותו פעם איך זכה לילדים כה קדושים וטהורים? ענה ואמר הרבה כוסות עם דמעות מלאתי וזה לא הלך לי כל כך קל. ולכן אני מוכרח לדבר מזה לעקור כל מיני תועפות בלתי רצויות וכו' בקהילתינו הקדושה שלא יזכר ולא ימצא בינינו אחד שעושק את הזולת ומוציא ממנו כסף במרמה ובגניבה, כי על זה אמר החכם מכל אדם (קהלת יב) "כי את כל מעשה האלקים יבא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע". על כל פנים אני רוצה שקהילתינו הקדושה שהיא קהילה קודש שבקדשים שאנחנו מוסרים את נפשינו למען חינוך ילדינו שיהיו קדושים וטהורים, ואנחנו סובלים זה חצי יובל שנים שילדינו לומדים בפחונים וכו' כמו שהיה בשואה אצל הגרמנים הארורים באושוויץ, בטרבלינקה, ובדכאו, ובבירקנו, וכו', וכו', שכל אחד יכול לבא ולראות באיזה מצבים גרועים הילדים שלנו למדו, באיזה תנאים לא תנאים השאירו אותנו, בשעה שאנשי שלומינו עניים ואביונים קשי יום שאין להם לעבור את היום וכו', ולכן יען שאני בניתי את הקהילה הקדושה הזו ביזע ובדם שיהיה על פי התורה ועל פי דעת רביז"ל, אני מוכרח לשמור שככה ימשך, ומי שלא שייך לכל זה אין לו מה לעשות בקהילתינו פשוטו כמשמעו, ומי שאמר לעולמו די יאמר לצרתי די.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר שלח י"ג סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתבוא היום בלילה בשעה תשע בדיוק לשיעור השבועי, כי יש לי כמה דברים נחוצים לדבר עמך ועם כלל אנשי שלומינו.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר שלח י"ד סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י אני מוכרח להגיד לך שלאחרונה ביקרו כמה משפחות חסידיות הן מארצות הברית, והן מירושלים, והם אמרו לי פתוח, פשוט לא האמינו מה שראו לפני עיניהם, על קהילתינו הקדושה ביבנאל, ואומרים בפירוש מי שלא בא לבקר את הקהילה הקדושה שלנו ביבנאל, לא יכול להאמין שבמדבר שמם כזו נזכה להקים קהילה למעלה משלוש מאות משפחות, אנשי שלומינו חסידי ברסלב בתלבושת חסידית, ואברכים מסודרים עד מאד, וכן הנשים הפליגו במעלת נשות אנשי שלומינו, שהן הולכות בצניעות, שאין להן להתבייש משום קהילה בעולם, ופה אחד אמרו שזה מופת הכי גדול, שעשינו ממדבר ישוב וכו' וכו', האמת אגיד לך שאף אחד לא יודע את השפיכות דם והיגיעה והטרחה וכו', של חצי יובל שנים שאנחנו סובלים פה, ואף אחד בעולם לא יאמין, כולם חושבים כאילו זה נעשה מעצמו כמו פטריות אחר הגשם וכו', אבל מונח פה מסירות נפש הכי גדולה, והמופת הכי גדול זה מרביז"ל, כי בדרך הטבע אי אפשר להקים קהילה קדושה כזו שהיא ממש חממה של אמונה וקיבוץ גלויות מכל העדות, ושורפים את כל הגזענות הארורה שנמצאים לצערנו הרב בין כלל ישראל, ועוד יהיה הרבה הרבה מה לספר על קהילתינו הקדושה.
|
||
בעזה"י יום ו' ערב שבת קודש לסדר שלח ט"ו סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י חסדי השם יתברך שאנחנו נכנסים בשבת חדש, שבת כזו שעדיין לא היה בעולם, וראוי לנו לשמוח מאד מאד עם השבת, ומי שזוכה להיות בשמחה כל השבת, הרי זה מתעשר פשוטו כמשמעו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') על הפסוק (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" ברכת הוי"ה היא תעשיר זו השבת, שנאמר (בראשית ב' ג') "ויברך אלהים את יום השביעי", אבל השמחה צריכה להיות אמיתי, מהרגע שנכנס שבת עד מוצאי שבת, צריכים רק להיות בשמחה ולא להיות עצוב או ממורמר או מדוכא וכו' וכו', ומכל שכן וכל שכן שלא יהיה בכעס ועצבני וכו' וכו', אם הוא יכול להחזיק מעמד ככה כל השבת, אז מובטח לו שיהיה עשיר, ולכן צריכים להתחזק ביתר שאת ביתר עוז להיות בשמחה כל השבת כולו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא בראשית) כבוד שבת עדיף מאלף תעניות, עמוד וראה והשתומם אדם רק מכבד את השבת והוא שמח עם השבת, זה יותר חשוב כאילו התענה אלף תעניות, לצערינו הרב אנחנו כל כך חטאנו לפניו יתברך, ולפי דברי האריז"ל צריכים להתענות כדי לתקן את עוונותינו המרובים, עד שכל החיים שלנו לא מספיק וכו', ואומרים חכמינו הקדושים ששבת אחת שמכבדים, זה כאילו צמו אלף תעניות, עכשיו אשאל אותך האם לא כדאי להיות בשמחה כל השבת, וזה יהיה חשוב כאילו התעניתי אלף תעניות? ולכן לא בחינם שרביז"ל הזהרינו מאד מאד על שמחת השבת, שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלות וקדושות שבת גדולה ויקרה מאד, וכו', והכלל שצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל. רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן אכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיכול. כי אכילת שבת היא כולה רוחניות, כולו קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מן אכילת ימות החול, ולכן אל תהיה בטלן, הגיע הזמן שתצא מהעניות שלך, ואל זה תזכה אם תהיה כל השבת רק שמח, ולא תריב עם אשתך וכו', ובפרט כשזוכים גם לארח אורח לשבת, זה ענין גדול מאד מאד, עד כדי כך שאמרו בשם צדיק קדוש לפרש את מאמרם ז"ל (שבת קיח:) אלמלא משמרים ישראל שתי שבתות כהלכתן, מיד נגאלין, שהפירוש הוא שצריכים לכבד את השבת בבחינת שתים, היינו שידאג שיהיה לו על שבת, וכן שידאג שיהיה לעוד יהודי על שבת, שזה שתי השבתות, שבת אחת בשבילו ושבת אחת בשביל עני לארח אותו, ואם אדם היה מקיים את זה, היו נגאלים, או על כל פנים הוא בעצמו היה נגאל מכל צרותיו, ולכן אל תהיה בטלן, תהיה שמח כל השבת, ותשמור מאד לא לעשות שום מריבות בבית הכנסת עם אף אחד, רק לקבל את כולם בסבר פנים יפות, ולהשתדל מאד שיהיה בין אנשי שלומינו אוירה של שמחה, וכן בביתך תשתדל שיהיה שרוי רק השמחה כל השבת כולה, ואז נכון לבך יהיה בטוח שיהיה לך שפע על כל השבוע, והלוואי שתוכל להראות את זה, כי הס"מ עושה כל מה שביכולתו להפר לאדם את השבת, ומכניס בו דייקא ביום השבת מריבות וכו', עצבות ומרירות ודכאון וכו' וכו', ולכן תהיה בריה לקבל את השבת בשמחה עצומה, ואז טוב לך כל השבוע.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר קרח י"ז סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י ראה לחזק את עצמך ביתר שאת ביתר עוז בכל פרט ופרט בחייך, וזכור גם זכור מעלת מצוות צדקה, כי זה הלכה מפורשת שאפילו עני שהוא בעצמו מתפרנס מהצדקה חייב לתת צדקה כמובא (רמב"ם פרק ז' מהלכות מתנות עניים הלכה ה') ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן צדקה לאחר; וכן הוא (שולחן ערוך יורה דעה סימן רמח סעיף א') כל אדם חייב ליתן צדקה אפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן ממה שיתנו לו; וזה צריך להיות חוק לכל בר ישראל להכניס כמה פרוטות בכל יום לפני כל תפלה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא דף י.) רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי אמר דכתיב (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך", וכן בכל עת מצוא תמיד צריכים לשלשל כמה פרוטות לצדקה בקופת הצדקה, ותהיה חזק בזה, ואל תאמר מה כבר יהיה אם אני יכניס כמה פרוטות לצדקה? אל תאמר דבר כזה, כי למעלה בשמים זה עושה רושם גדול מאד, ויגיע הזמן שאלו הפרוטות שזכינו לתת כל יום ישמור אותנו מכל רע, כמו שכתוב (ישעיה נ"ח) "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך" ודרשו על זה חכמינו הקדושים (סוטה ג:) כל העושה מצוה אחת בעולם הזה מקדמתו והולכת לפניו לעולם הבא שנאמר "והלך לפניך צדקך"; איזה נחת רוח יהיה לאדם כשנשמתו תצא מגופו ותעלה למעלה, ואלו הפרוטות שנתן בכל יום ילכו לפניו, ועוד דרשו על פסוק זה (בבא בתרא יא.) אבותי גנזו לעולם הזה ואני גנזתי לעולם הבא שנאמר "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך" אתה לא יכול לתאר איזה שמחה יהיה לך שם בשמים עם הפרוטות האלו שנתת כל יום לקופת הצדקה, ולהיפך לא יכולים לתאר את הצער שיהיה לאדם איך לא הייתי חכם בזה העולם, ועל ידי כמה פרוטות שהייתי נותן כל יום לצדקה היה מאיר לי כאן בעולם הבא, אבל אז כבר מאוחר, כי 'היום לעשותם' כל זמן שאדם חי הוא יכול לקיים את מצוותיו יתברך, ואחר כך כבר מאוחר, ואת זה אתה צריך להוציא ממך, לא להגיד מה כבר יעזור הפרוטות האלו? כי דע לך שכל פרוטה ופרוטה שאדם נותן מצטרפת לחשבון גדול כמאמרם ז"ל (בבא בתרא ט:) מאי דכתיב (ישעיה נ"ט) "וילבש צדקה כשריון" לומר לך מה שריון זה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול, אף צדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול; ולכן אני מאד מבקש אותך אל תהיה בטלן, אף שאין לך כלום וכו', עם כל זאת כמה אגורות אתה יכול כל יום להכניס בקופת הצדקה, הן בקופת "קרן הצדיק", והן בקופת הצדקה בבית הכנסת, ותראה שזה יביא לך שפע גדול, ואל יהיה ניקל בעיניך דבר זה, כי זכור וגם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא שיר השירים פרשה א') חטא אדם ישוב ויתן צדקה וימחול לו שנאמר (משלי ט"ז ו') "בחסד ואמת יכופר עון" אם יש לאדם אלף רבוא אין עומדים לו בשעת צרכו בצרתו שכן הוא אומר (שם י"א ד') "לא יועיל הון ביום עברה" ומי עומד לו איסר אחד שהוא נותן שנאמר (שם י' ב') "וצדקה תציל ממות". כל הנותן צדקה אף על פי שהוא חטא ונתן הקדוש ברוך הוא רשות למלאך לשלוט בו שכר אותה צדקה שנתן מקדים למלאך ואינו מניחו לשלוט בו ולא עוד אלא שדוחפו וכופתו על פניו ומפייס עליו ואומר אף על פי שחטא ונתנה רשות למלאך לשלוט בו אני קדמתי רשותי קדמה לרשותו כדאי היא הצדקה שנתן לרעבים ואלולי שהאכילן היו מתים הוא כסה ערומים ואלולי שכיסן היו מתים כדאי היא הצדקה שקיים נפשות להציל ממות. ולכן נא ונא תיקח מהמשרד קופת צדקה "קרן הצדיק", ותכניס בכל יום ויום כמה פרוטות לצדקה, כי סוף כל סוף רק זה מה שישאר ממך, וזה ילווה אותך, כמו שכתוב (ישעיה נ"ח ח') "והלך לפניך צדקך", ובכל ראש חודש תביא לי את קופת הצדקה, ואין אתה יכול לתאר ולשער מה אלו הפרוטות יעזרו לך בעת שתצא מזה העולם, כי אין עוד דבר ששורף ומבטל את כל הקליפות שברא האדם מעוונותיו כמו צדקה, כמאמרם ז"ל (תנא דבי אליהו רבה פרק י') אין לך סם חיים למלאך המוות אלא מידת הצדקה בלבד, ולמה אדם לא נותן צדקה? כי חושב שצריך לתת בפעם אחת סכום גדול, ומחמת שאין לו אזי יכול לעבור יום אחר יום ולא נותן צדקה, שזה מצות עשה כמו הנחת תפלין וציצית ומזוזה וכו' וכו', ואם האדם היה יודע שבזה שנותן בכל יום כמה פרוטות לצדקה קיים מצות צדקה, היה שש ושמח לתת כל יום כמה פרוטות, ומלבד שמכל הקהילה הקדושה שלנו עומדת רק בזכות הצדקה וחסד של אנשי שלומינו, כי אין לנו אף עשיר אחד, ותהלה לאל אני רואה את נדבת לבם של אנשי שלומינו, ולכן אני מוכרח לתת תודה לכל אחד ואחד מאנשי שלומינו, שיש לו חלק גדול בלהחזיק את קהילתינו הקדושה, שלא נצטרך לטובות של אחרים.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר קרח י"ח סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י מה אומר לך אנחנו צריכים לתת תודה להקדוש ברוך הוא על כל החסד חינם שעשה עמנו שאנחנו זוכים לדעת מרבי אמת כזה, רבי שמחייה אותנו, ולכן עלינו להתמיד בספרו הקדוש "לקוטי מוהר"ן" שבפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שמ"ו) שהספר שלו זה אתחלתא דגאולה, ומאחר שהספר יצא בעולם אני חפץ שילמדו בזה הרבה מאד, ולכן אשרי מי שקובע לעצמו שיעור בכל יום בלקוטי מוהר"ן, שהספר הזה פותח את קשיות לבנו, ומה גם עליך לדעת שכל ההתקרבות אל רביז"ל תלוי רק כפי שלומדים את ספרו הקדוש "לקוטי מוהר"ן", כי כך איתא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך הספר, ובאמת מי שמתמיד בספר הקדוש והנורא "לקוטי מוהר"ן", נפתחים לו המוחין בצורה בלתי רגילה, וככל שלומד יותר את הספר הקדוש "לקוטי מוהר"ן", יותר נפתחים לו הלב והפה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשרי מי שמתמיד בספרו הקדוש, כי רק בזה תלוי כל ההתקרבות, וצריכים ללמוד כל כך הרבה את ספרו הקדוש "לקוטי מוהר"ן" עד שיהיה שגור על פיו.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר קרח י"ט סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י חסדי השם יתברך שאנחנו מקורבים אל רבי גדול כזה שלא עוזב אותנו יום יום, ומזכיר לנו את תכליתנו הנצחי כי מה ישאר מאתנו? רק מה שנזכה לחטוף בכל יום נקודות טובות, ואם היית יודע איזה חשיבות יש למעלה בשמים כשיהודי בא שלוש פעמים ביום בבית הכנסת להתפלל שחרית מנחה וערבית, וקודם מכניס פרוטה לצדקה, היית רוקד מרוב שמחה על הזכות שיש לך, והיית רץ לבית הכנסת בזריזות מאד מאד גדולה, וכן אם היית יודע מה זה ללמוד כל יום כמה פסוקים חומש, וכמה פרקים משניות, ודף גמרא, וכמה סימנים שולחן ערוך וכו' וכו', היית מקפיד על זה מאד מאד, כי ימי שנותינו הבל, ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר, ואין מקוה, ואין מי שיקוה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים, ואף על פי כן אף אחד לא שם לב כי חבל על כל יום שעובר בלי לימוד מקרא משנה גמרא וכו', ועל כולם אתה לא יכול לתאר מה זה עושה למעלה בשמים כשבר ישראל אפילו שהוא שבור בתכלית השבירה וכו' וכו', בא ומתבודד להקדוש ברוך הוא, ושופך שיח ותפלה, כל דיבור כל תחינה כל בקשה בוקע את הרקיעים וכו' וכו', ואפילו אם אדם נכשל באיזה עוון חס ושלום, והוא עם לב נשבר לב אמת, ומספר לפניו יתברך את כל מה שעובר עליו, אינו זז משם עד שמוחלין לו על כל עוונותיו, כמאמרם ז"ל (מדרש אגדה) אמר הקדוש ברוך הוא כיון שישראל מרבים בתפלה לפניי, אני מוחל כל עוונותיהם, אבל על זה צריכים אמונה חזקה, כי הס"מ מכניס באדם כפירות ואפיקורסות וכו' וכו', כאילו לא שומעים אותו ולא צריכים אותו, ובאמת זה לא נכון, כל דיבור שאדם מדבר ומתבודד להקדוש ברוך הוא, עולה למעלה ונבנה ונארג וכו' מזה עולמות חדשים וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ג') בדורות הללו שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים ואין להם אלא תפלה זו בלבד אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אל תבזה את תפלתם (תהלים ק"ב) "תכתב זאת לדור אחרון" מכאן שהקדוש ברוך הוא מקבל השבים, "ועם נברא יהלל יה" שהקדוש ברוך הוא בורא אותן בריה חדשה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר קרח כ' סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י אדם צריך להיות חזק באמונה פשוטה בו יתברך, ולא להשבר משום דבר בעולם, ואפילו שמנסים אותו בנסיונות קשים מאד, הוא צריך להיות חזק עד מאד, ולא להכנע לשום הסתות שמסיתים אותו נגד הקדושה ונגדו יתברך, כי את כל אחד ואחד בזה העולם מנסים בנסיונות קשים עד מאד, רוצים לראות איך יעמוד בהנסיון שמנסים אותו וכו' וכו', אך רוב בני אדם לא יודעים שזה נסיון, ולכן נכשלים, כי אם אדם היה יודע שמנסים אותו, אז לא היה לו שום נסיון, כי נסיון זה רק כשאינו יודע שזה נסיון, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות התנשאות חלק ב' סימן ב') אין הקדוש ברוך הוא נותן גדולה לאדם עד שבודקו בדבר קטן, וכן אמר (שם אות ישועה סימן ט"ז) כשאדם בא לאיזה נסיון ידע כשיעמוד בזה הנסיון, שהקדוש ברוך הוא יעשה לו נס, ולכן אשרי מי שחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ולא זז ממנו יתברך כרגע, אלא תמיד רק חושב ממנו יתברך, איך שכל העולם כולו דומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי אין סוף ברוך הוא, ומה שקורה בזה העולם זה רק בשביל הבחירה והנסיון, כמו שאמר פעם רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל, כל מה שאתה רואה בזה העולם, דע לך שזה נסיונות שמנסים בו את האדם, לראות אל מי יפנה בעת צרתו, והנה אני יכול להעיד לך שאותי מנסים כבר למעלה מחמישים שנה בנסיונות קשים ומרים, (היום כ' סיון זה בדיוק חמישים שנה מאז שנתארסתי), ומה שעבר עלי בכל החמישים שנה האלו, רק הקדוש ברוך הוא יודע, ובפרט זה חצי יובל שנים שאני סובל כאן ביבנאל, שזה אי אפשר לתאר ולשער כלל, ואף על פי כן תהלה לאל אני עומד בנסיון, ואני חזק בדברי רביז"ל שאמר (ספר המדות אות ישועה סימן ד') על ידי נסיון עושין לו נס, ואני רואה את הנסים נגלים שהקדוש ברוך הוא עושה עמי, תהלה לאל הבית הכנסת הזה שאתם רואים במו עיניכם, זה נבנה רק בנס, ואם אחד מכחיש בנסים וכו', או שחושב שהיום אין נסים וכו', שיבוא ויסתכל על הבית הכנסת הזה שנבנה פה ביבנאל ממש בניסי נסים, והכל מפני שידעתי שהקדוש ברוך הוא ינסה אותי בכל מיני נסיונות קשים ומרים וכו' וכו' (ידעתי שיהיה לי נסיונות קשים ומרים, כי בשעה שהתחלנו לחפור הבאתי שוחט עם תרנגול ושחטנו שמה את התרנגול, ואמרתי אז ברבים, שהרבה עוד יעבור עלינו עד שנזכה לבנות את הבית הכנסת, והרבה דם אצטרך לשפוך), והנה נתקיים הכל, ולכן אני מאד מבקש אתכם תחזיקו מעמד, אל תשברו, הקדוש ברוך הוא עוד יראה לנו פה נסים ונפלאות מה שיהיה ביבנאל, בקרוב מתחילים לבנות אלף דירות לאנשי שלומינו, עכשיו זה נראה כמו חלום וכו', אבל גם על הבית הכנסת אמרו שזה חלום, אנחנו צריכים רק לברוח אל הקדוש ברוך הוא, ולקבל את הנסיון באהבה גדולה מאד, ולדבק את עצמו רק בהקדוש ברוך הוא, תמיד לחשוב איך שמלא כל הארץ כבודו, והכל לכל אלקות גמור הוא, וכל אלו שמציקים ומרעים לנו, צריכים לדעת שהכל נסיונות קשים ומרים, אבל זה מהשמים לראות איך שנחזיק מעמד, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות יראה סימן י"ט) מי שדבוק תמיד ביראת השם יתברך, הקדוש ברוך הוא עושה לו נסים, ולכן תראה רק לברוח אל הקדוש ברוך הוא, והוא כבר יטפל עם כל השונאים שלנו, ויקויים (תהלים ז') "בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל "ישוב עמלו בראשו ועל קדקדו חמתו ירד", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (מדרש תהלים ז') כל מה שהרשעים חופרין לעצמן חופרים, ולבסוף יפול בשחת יפעל, וכל מה שחשב המן על מרדכי, הושב לו על ראשו, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתחזיק מעמד ולא תשבר משום דבר שבעולם, ואל תיתן שיסיתו אותך נגד אף אחד וכו', ותשמור מאד מאד על החוק, כי כך אמר הנביא (ישעיה נ"ז כ') "והרשעים כים נגרש כי השקט לא יוכל ויגרשו מימיו רפש וטיט אין שלום אמר אלהי לרשעים", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (תנחומא ויקרא) מה הים הזה הגלים שבתוכו מתגאים ועולים וכיון שכל אחד ואחד מגיע לחול הוא נשבר וחוזר וחבירו רואה אותו אף הוא שנשבר ומתגאה ועולה ואינו חוזר בו, כך הרשעים רואים אלו את אלו והם מתגאים, לפיכך נמשלו לים שנאמר "והרשעים כים נגרש", כך כל הדורות שעמדו דורו של אנוש, דור המבול, דור הפלגה, לא למדו אלו את אלו, אלא מתגאים, לפיכך נמשלו לים "והרשעים כים נגרש כי השקט לא יוכל", לרשעים ואין להם נוח והנייה בעולם, ולצדיקים יש להם השקט, שנאמר (ירמיה ל') "ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד", וראו את זה בחוש בכל הדורות, שכל אלו הרשעים שרדפו את הצדיקים, לבסוף נפל הרעה עליהם והם נמחקו מן העולם וכו' וכו', ולכן עלינו לא לעשות שום דבר, רק לבטוח בהקדוש ברוך הוא שהוא לא יעזוב אותנו, ואף שלעת עתה יש לנו צרות צרורות, ושאר רשעות עושים לנו וכו' וכו', עם כל זאת צריכים לעמוד בנסיון ולשתוק, כי סוף הכבוד לבוא ויתגלה כבודו יתברך, ולבסוף תראו פה נסים נגלים.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר קרח כ"א סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י ראה להתאזר במדת הסבלנות, כי אין טוב מזה, וכבר אמר החכם "הסבלנות זה התרופה למי שאין לו תרופה", זאת אומרת אם אדם נמצא בכל מיני לחצים וכו', ועובר עליו מה שעובר ירידות ונפילות עליות וירידות וכו' וכו', אזי עכשיו הוא צריך להיות יותר סבלן, כי הסבלנות זה התרופה לכל הבעיות של החיים, כי בזה העולם צריכים הרבה לסבול, רביז"ל סיפר לנו כשהיה ילד קטן עוד לפני שעשו לו חלאקה, ואמו הצדקת ע"ה סרקה לו את השערות, וכאב לו מאד כדרך ילדים שסורקים להם את השערות הארוכות כשהם עדיין לפני גיל שלוש, צורחים מכאב וכו', ואמר אני לא צרחתי אז, כי הבנתי כבר אז שבזה העולם צריכים לסבול, עמוד וראה מה זה ומי זה רביז"ל, שבגיל קודם שלוש כבר ידבר דיבורים כאלו, ועל כל פנים הלוואי והלוואי שאנחנו בגיל המבוגר שלנו נוכל להכניס בדעתנו את הידיעה הזו, שבזה העולם ההכרח לסבול, ואשרי מי שסובל ואינו צורח וכו', שאז יזכה להגיע אל מדריגות עליונות מאד, וחכמינו הקדושים גילו לנו (פסיקתא רבה פרק מ"ז סימן כ') כיון שבאו יסורין על איוב, אילו כבש כעסו ולא קרא תגר אחר מידת הדין, למידה גדולה משובחת היה בא, כשם שאומרים עכשיו בתפלה אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב, כך היו אומרים ואלקי איוב, אבל תיכף ומיד שהתחיל לקרוא תגר, איבד את הכל, רואים מכל זה איך שאדם צריך להרגיל את עצמו לסבול ולא לקרוא תגר כלפי מעלה חס ושלום.
|
||
בעזה"י יום ו' ערב שבת קודש לסדר קרח כ"ב סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל האברך היקר לי מאד … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שאל תניח את הרצון שלך וכו' וכו', כי אדם צריך להתחזק ברצונות חזקים להיות נכלל באין סוף ברוך הוא, כי רביז"ל גילה לנו (שיחות הר"ן סימן נ"א) כי העיקר זה הרצון, שיהיה לו רצונות חזקים לעשות את רצונו יתברך וכו', וכתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ערב הלכה ג' אות ב') כי באמת עיקר התכלית הטוב של הנשמה הקדושה הוא שתזכה לתכלית שלימות הרצון שהוא סוד רצון שברצונות, שתזכה הנשמה שיהיו לה רצונות חזקים אמתיים להשם יתברך, עד שתזכה להכלל ברעווא דרעוין שהוא רצון שברצונות שזהו השלימות והמעלה העליונה מכל המעלות. כמו שמצינו אצל משה רבינו שהוא מובחר מין האנושי ומי לנו גדול ממשה רבן של כל הנביאים והצדיקים האמתיים של כל הדורות, ובסוף בעת הסתלקותו שאז זכה בוודאי לתכלית שלימות המעלה שאי אפשר להשיג, וכל עיקר עצם הפלגת מעלתו הוא שזכה בעת הסתלקותו הקדושה להכלל ברעווא דרעוין, שהוא רצון שברצונות, כמובא בזוהר הקדוש (יתרו פח:) שהסתלקות משה היה בשבת במנחה ברעווא דרעוין. נמצא, ששלימות הרצון הוא גבוה מן הכל, וכל עיקר התכלית של כל התורה והמצוות הוא לזכות לרצון ולהכלל ברצון העליון, כי משה רבינו הוא בעצמו סוד התורה והמצוות, ועל כן משה רבינו גימטריא תרי"ג, כי הוא בעצמו סוד כלליות תרי"ג מצוות התורה, ותכלית שלימות מעלת משה רבינו הוא שנכלל ברצון שברצונות ברעווא דרעוין, נמצא שתכלית כל המצוות להגיע להכלל באין סוף ברוך הוא, כי מרוב הרצונות שאדם צריך רק לרצות לעשות רצונו יתברך, בזה הוא כבר נכלל ברצון העליון, ולכן כל המצוות שאנחנו מקיימים, בזה אנחנו נכללים בו יתברך, אבל זה צריך להיות בשמחה עצומה, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה, בידוע שלבו שלם עם אלקיו, כי בזה מראה טוהר לבבו שכוונתו היא אמת, רק לעשות את רצונו יתברך, ולעשות לו יתברך נחת רוח גדול מאד, ובזה בעצמו הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו, ולכן תתחזק ברצונות וכיסופים עצומים רק להכלל באין סוף ברוך הוא, וזה יביא אותך אל המדריגות הכי עליונה, ושמור מאד מאד לא להכשל בעוונות חמורים, כי הס"מ אורב על כל בר ישראל להכשילו בעבירות קשות, שזה מה שעוקר את הרצון של האדם ממנו יתברך, ואז הוא נופל בירידה שאין לה תקומה, ולכן תהיה פיקח, תתחזק ברצונות ובכיסופים אליו יתברך, ובפרט תרגיל את עצמך להוציא את הרצונות בפיך, שאין למעלה מזה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"א) כשבר ישראל מוציא מפיו את הרצונות שלו, על ידי זה נארגין עולמות חדשים, וזכור גם זכור שהס"מ אורב על האדם מאד מאד רק להכשילו בעבירות וכו', ולכן צריכים מאד מאד לשמור שלא יפול ברשת הס"מ, עד כדי כך שאמר רביז"ל (ספר המדות אות תשובה סימן י"א) ישמור אדם את פיו מלומר אעשה העבירה הזאת אפילו בדרך ליצנות, כי דיבורו מכריח אותו למעשה, ולכן צריכים מאד מאד לשמור על הדיבור וכו', מה אומר לך בזה העולם יכולים לזכות לדברים כל כך יפים אם רק מצייתים את הצדיק וכו' וכו', אין עוד יופי כזה שאדם לא רוצה בחייו כלום, רק להכלל באין סוף ברוך הוא, וכל הרצונות שלו רק להיות נכלל בו יתברך, שאז כבר לא חסר לו שום דבר, כי מי שדבוק באין סוף ברוך הוא, הקדוש ברוך הוא משפיע עליו שפע גדול בפרנסה, ולא חסר לו שום דבר, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות אהבה סימן ד') כשתשוב בתחילה על עוונותיך, תוכל לבוא לאהבת השם יתברך. מלמטה] כדין הכי נהרין ליה מעילא, [כך מאירים לו מלמעלה אור וזיו וחיות ודביקות וכו'] ואי איהו קיימא בעציבו, [אבל אם אדם עומד בעצבות ובמרה שחורה] יהבין ליה דינא בקבליה. [אזי ממשיך על עצמו דינים] כגוונא דא (תהלים ק' ב') "עבדו את הוי"ה בשמחה", חדוה דבר נש משיך לגביה חדוה אחרא עלאה, [השמחה של אדם בזה העולם, ממשכת עליו שמחה מעולם הבא] הכי נמי האי עלמא תתאה, כגוונא דאיהי אתערת הכי אמשיך מלעילא, [כך הוא העולם הזה, כפי שאדם מתנהג בזה העולם, כך ממשיך על עצמו מעולם הבא], ולכן כשאדם רק בשמחה ומכריח את עצמו כל הכוחות להיות בשמחה, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו שמחה מעולמות העליונים, ולכן אל תהיה בטלן, ואף שאני יודע שעובר עליך מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים, תשתדל להיות בשמחה עם כל הכוחות, ואז תראה שכל מזלך יתהפך לטובה, הלוואי שתכניס את הדיבורים האלו בלבך.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר חקת כ"ד סיון ה'תשע"א שלום אל היקר לי מאד … נ"י ראה לחזק את עצמך ביתר שאת ויתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, ותחדיר בעצמך את אמתת מציאותו יתברך אשר אין טוב מזה, כי כשבר ישראל רק חושב ממנו יתברך אז נכלל בו, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) במקום שאדם חושב שם כל האדם, ולכן אשרי האדם שזוכה לבטל את עצמו לגמרי אליו יתברך, ואינו רוצה שום דבר רק אותו יתברך ואז ירגיש כל מיני עריבות ונעימות בחייו, אשר אין ערוך אליה. היום, ושניהם מקושרים אל האדם, ואי אפשר להסביר את זה למי שלא טעם להיות עקשן גדול ללמוד בכל יום דף גמרא אפילו בגירסא, שזה זכות נפלא להאדם, שכל יום הוא מזכיר את שמות התנאים והאמוראים, ואם שופכים על הנשמה מידי יום ביום דף גמרא, אזי נכנסים הרבה טיפות בתוך תוכו, אשרי מי שיקיים את זה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר חקת כ"ה סיון ה'תשע"א שלום וברכה וכל טוב סלה יגיעו וירדפו אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתראה שאשתך תבוא הלילה לדרשה מאד מאד דחופה בשעה תשע וחצי, ותשתדל להיות בזמן בבית, כדי שאשתך תוכל להגיע, כי זה מאד מאד נחוץ לי. העיקר ראה אתה להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ועיקר ההתחזקות זה שמחה, אדם צריך להיות רק שמח תמיד, ואף שמגיע זמנים שהוא לא יודע על מה יש לו לשמוח וכו' וכו', צריכים להחיות אותו עם "שלא עשני גוי", תהילה לאל אנחנו בני הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (דברים יד') בנים אתם להוי"ה אלוקיכם, ובן שיש לו אבא כל כך גדול בוודאי הוא שמח, על אחת כמה וכמה שיש לנו את אבינו שבשמים, שהכל בא ממנו, ראוי לנו לשמוח מאד מאד, כי כל הכסף והזהב זה שלו, ולכן אנחנו בני עשירים, ומה שאנחנו צריכים עלינו לבקש את אבינו שבשמים, וכמו שאבא רחמן מרחם על הבן שלו, ונותן לו כל מה שהוא מבקש, כמו כן באין ערך הקדוש ברוך הוא, הוא אבינו אם רק נבקש ממנו כל מה שנצטרך הוא יתן לו בלי כל ספק, רק צריכים להיות חזק באמונה שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא. לכן אל תהיה בטלן הרגל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא כל מה שאתה צריך תבקש ממנו יתברך. היום בסימן טוב ומזל טוב מסיימים מסכת מנחות כפי סדר דף היומי, ומחר בעזרתו יתברך מתחילים ללמוד מסכת חולין, שזה מסכת מאד יפה וקלה ועניינית, ומדברת משחיטה וטריפות, בשר וחלב וכו' וכו', וכדאי שגם אתה תקפוץ על העגלה ותתחיל ללמוד ממחר את הדף היומי, ותראה שלא תתחרט, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש. ועל כולם ראה להתפלל את השלש תפילות שחרית מנחה ערבית במנין דייקא, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ח.) אימתי עת רצון בשעה שהציבור מתפללין. שוב פעם אני מבקש אותך שתעשה כל מיני מאמצים שאשתך תוכל להגיע הלילה לדרשה, ללא הבנות.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר חקת כ"ו סיון ה'תשע"א שלום וברכה וכל טוב סלה יגיעו וירדפו אל … נ"י מאוד אבקש אותך שהיום תתחיל ללמד מסכת חולין כפי סדר הדף היומי ויש תהלה לאל אצלינו כמה שיעורים במשך היום עם מגידי שיעורים נפלאים שמסבירים את הדף היומי בטוב טעם ודעת וכדאי שתצטרף אל אחד השיעורים ואם אי אפשר לך אזי תיקח חברותא שילמד איתך, ואם גם זה אי אפשר על כל פנים ראה לגרוס את הדף היומי, אשר אפילו בגירסא דף גמרא ליום מצלת את האדם מכל רע וממשיך עליו את הארבע מלאכי השמירה שהם ראשי תיבות ג'מ'ר'א' ג'בריאל מ'יכאל ר'פאל א'וריאל ואל יקל בעינך דבר זה, כי זה הצלת נפשות דף גמרא ביום וחבל, חבל שמזניחים את זה כי יבא היום שכל אלו הדפים שלמדת כל יום יבואו לעזרתך ולא הכסף וכו' מה אומר לך החיים מלאים ניסיונות קשים ומרים וכו' ואשרי מי שמחזיק מעמד ואינו נשבר משום דבר, ובזה תלוי גדולת בר ישראל, איך שיכול להתחזק ולהחזיק מעמד בשעה שעוברים עליו כל מיני משברים וגלים.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר חקת כ"ז סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל היקר לי מאד … נ"י מחר ביום חמישים בשעה שתיים בצהרים רציתי להגיד דרשה לפני כל אנשי שלומינו הגרים ביבנאל, כי יש לי נושאים מאד חשובים לדבר מהם לטובת כל קהילתנו, וכן לקראת עתיד קהילתנו וזה מאד מאד נחוץ שתבוא. רק חזק ואמץ עם כל הכוחות להיות בשמחה עצומה, ואף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים וחלישות הדעת וכו' וכו', עליך לדעת ולהבין שזה עובר על כל אחד ואחד, כי הגוף סוחב למטה וכו', והנשמה סוחבת למעלה וכו' וכו', וזה המלחמה שיש בניהם, ורביז"ל גילה לנו שיכולים להפוך גם את הגוף להנשמה (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ב), בסוד "מבשרי אחזה אלוקי", שגם מבשר הגוף יכולים לראות אלוקות, ובאמת אם אדם מתבונן על הרמ"ח אברים שלו ועל השס"ה גידים שלו, איך שזה עובד, רואים נפלאות פלאי פלאות, שזה מה שאמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל שיאמר ברכת אשר יצר בכוונה גדולה מאד, בני אדם מחפשים אחר ניסים ופלאים והם לא יודעים ולא מעריכים איך שכל הגוף עובד כמכונה בדיוק וכו', אם יסתם הפתוח, ואם יפתח הסתום מיד אדם היה מת, ולכן אמרו חכמינו הקדושים (נדה ל) אין בעל הנס מכיר בניסו, הקדוש ברוך הוא עושה איתנו ניסים ונפלאות איך שהגוף שלנו קיים ומתפקד, וזה צריך לתת לנו את הדחיפה להתקרב יותר ויותר להקדוש ברוך הוא, ולא להגיד שאני רחוק ממנו יתברך, וכביכול הוא יתברך רחוק ממני, תסתכל טוב על הגוף שלך ותראה איך שהכל מתפקד כמו שצריך, ותהילה לאל אתה בריא ואשתך בריאה והילדים בריאים, זה צריך לקרב אותך יותר ויותר אל הקדוש ברוך הוא, רק אל תכנס בדיכאון שזה מכניס את האדם בעצלות וכו' וכו' שלא רוצה לעשות שום דבר וכו', זכור גם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (כתובות נ"ט.) הבטילה מביאה לידי שעמום (שגעון) ולידי זימה, ורואים אלו שאין להם מה לעשות עם הזמן פשוט משתגעים, ולכן אל תהיה בטלן, או שתלמד תורה אשר אין ערוך אליה, או שתלך לעבוד, או שתצא להפיץ, או שתעזור לי עם הילדים לרכז אותם (כמובן עם תשלום) ללכת בטל אין דבר כזה, זה רק משגע את האדם, וגורם מחלוקת בין הבעל והאשה, כי מי שעסוק הוא לא בבית, אז ממילא לא יוצא מריבות, אבל מי שעצלן ולא עושה שום דבר, רק שוכב במיטה עד חצות וכו', לא ימלט שלא יהיה בניהם מריבות, ולכן תרגיל את עצמך במידה היקרה של זריזות, וזה יעזור לך על כל דבר. נא ונא תבוא להתפלל במניין את השלש תפילות, ודע לך שמניין פרושו להתחיל מהתחלת התפילה עד הסוף, לא כשאתה בא ואוחזים כבר באמצע התפילה אתה קופץ על העגלה וכו' וכו', אלא אל תהיה עצלן תקבץ עוד תשע שלא התפללו ותעשו מנין, ותהילה לאל כך יהיה מנין אחר מנין, ולא חסר מאנשי שלומינו שלא התפללו, ותהיה זהיר בזה מאד מאד, כי אני רואה שאנשים באים להתפלל ואוחזים כבר אחר שמונה עשרה, והם מצטרפים למנין הזה, ולבסוף זה לא נקרא תפילה בציבור, אני מאד מאד מקווה שתבין מה אני מתכוון, כי חבל מאד שלא מתפללים במנין, שזה דבר גדול מאד, ומי שנזהר להתפלל במנין נשמר מכל רע, וזה בדוק ומנוסה, והקדוש ברוך הוא שומר עליו. הוכפל הדבר, ראה לבוא מחר בשעה שתיים בצהרים במתחם ישיבת "דמשק אליעזר", כי יש דברים מאד מאד נחוצים לטובת הקהילה שלנו ועתידה, לשפר ולתקן את כל מה שיש.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חקת כ"ט סיון ה'תשע"א שלום וברכה אל … נ"י בא שבת בא מנוחה, ראה שהשבת הזאת יהיה אצלך שבת מיוחד במינה ובפרט שזה גם שבת ראש חודש תמוז שדורשי רשומות כתבו ת'מ'ו'ז' ראשי תיבות ז'מן ת'שובה מ'משמשים ו'באים, נשאר עוד רבע שנה עד ראש השנה הבא עלינו לטובה להיות אצל רביז"ל באומן.
|
||