כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: א' דראש חודש | ב' אדר א' | ג' אדר א' | ד' אדר א' | ה' אדר א' | ו' אדר א' | ז' אדר א' | ט' אדר א' | י' אדר א' | י"א אדר א' | י"ב אדר א' | י"ג אדר א' | י"ד אדר א' | ט"ז אדר א' | י"ז אדר א' | י"ח אדר א' | י"ט אדר א' | כ' אדר א' | כ"א אדר א' | כ"ג אדר א' | כ"ד אדר א' | כ"ה אדר א' | כ"ו אדר א' | כ"ז אדר א' | כ"ח אדר א' |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תרומה א' דראש חודש אדר א' ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם להיות רק בשמחה בשבת קודש זו, ובפרט שגם אנחנו נכנסים בימי אדר הקדושים, שאמרו חכמינו הקדושים (תענית כ"ט.) משנכנס אדר מרבין בשמחה, ולכן עלינו למסור את נפשינו עכשיו יותר מאי פעם להיות רק בשמחה עצומה, כי רק בזכות זה נגאל, כמו שכתוב (ישעיה נ"ה) "כי בשמחה תצאו", שעל ידי שמחה נעשין בן חורין ויוצאין מן הגלות, ולכן תשתדלי מאד שהשבת הזה יהיה שבת מיוחדת במינה בביתך, שלא יהיה שמה שום מתח ועצבים וכו' וכו', רק שמחה שכל הבית יהיה מעוטף עם אוירה של שמחה, ודייקא בצורה כזו נקבל את חודשי אדר שהשנה הם כפליים לתשועה, שנוכל לשמוח כל כך כדי לקבל כבר את הגואל צדק, ולהפטר פעם ולתמיד מהגלות הארוך והמר הזה פעם ולתמיד, וחכמינו הקדושים אמרו (יומא פ"ו:) גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו; ולכן תראי שאת תהי היחידה הזאת ששמחה ועליזה כל השבת וחוזרת בתשובה שלימה תשובה מאהבה, שבזכותך ימחלו לכל העולם כולו, כי באמת מובא כמו שלפני חודש תשרי יש חודש אלול שאז הוא תשובה מיראה, כמו כן לפני חודש ניסן יש חודש אדר שאז הוא תשובה מאהבה, כי יש מחלוקת בין רבי אליעזר לרבי יהושע, (ראש השנה י:) תניא רבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם, רבי יהושע אומר בניסן נברא העולם; רבי אליעזר מדבר עם דרי מעלה, אזי הוא אומר בתשרי נברא העולם, ולכן צריכים להקדים חודש תשובה מיראה, ורבי יהושע מדבר עם דרי מטה, אזי הוא אומר בניסן נברא העולם, ולכן צריכים להקדים חודש תשובה מאהבה, ועל כן עכשיו שנכנס חודש אדר עלינו לשמוח מאד מאד ולחזור בתשובה שלימה מרוב אהבה שיש לנו אל הקדוש ברוך הוא, ובזכות זה נזכה כבר להגאל גאולת עולם.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר תצוה ב' אדר א' ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי' עכשיו נכנס חודש אדר ואין שום תירוץ לא להיות בשמחה, ואת צריכה לדעת שבשתי חודשי אדר הכינו נשות אנשי שלומינו כל מיני הופעות והצגות וכו', לרווחת נשות אנשי שלומינו שישמחו יחד, כי השמחה שוברת את כל המנעולים הסגורים, ובפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן נ"ז) מי שמתפלל בשמחה הקדוש ברוך הוא מכבד אותו ופוקד את לוחציו; ואמר (שם סימן ע') על ידי שמחה תבוא תפלתך בהיכל מלך; ואמר (שם סימן פ"א) תפלה שהיא בשמחה היא עריבה ומתוקה להשם יתברך; ולכן תראה לקחת את עצמך בידיך ולהיות רק בשמחה, ולהתפלל בשמחה, ואמר רביז"ל (שם סימן כ"ח) על ידי התפלה יכול לשנות את המזל; ולכן אל תהי בטלנית ראי מה לפניך, את צריכה רק לפתוח את הפה ולדבר אליו יתברך, אבל העיקר שיהיה עם שמחה, כי מה ששמחה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, ואף שאני יודע שזה בא לך מאד מאד קשה, עם כל זאת תצטרפי עם שאר נשות אנשי שלומינו בערבי השמחה שעושות נשות אנשי שלומינו, ותצטרפי עמהן להיות רק שמחה ועליזה, כי אין טוב מהשמחה, והשמחה מרחבת את הלב, וכיון שיש רחבות לב, אזי בקלות יכולים לדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכיון שמדברים אליו יוצאים מהגלות הפרטי שלו וכו' וכו', כי כמו שיש גלות בכלליות שעם ישראל מפוזרים ומפורדים בכל העולם כולו, וסובלים מה שסובלים מאומות העולם וכו' וכו', כמו כן כל אחד ואחד לבו מלא עקמומיות ודעתו מלא בלבולים וחלישות הדעת וכו' וכו', עד שהוא שרוי בגלות עמוק, ואי אפשר לצאת מזה אלא על ידי תוקף השמחה, כמו שכתוב (ישעיה נ"ה) "כי בשמחה תצאו", שעל ידי שמחה נעשין בן חורין ויוצאין מן הגלות. ועל כן כשמקשר שמחה אל המוח, אזי מוחו ודעתו בן חורין ממש, ואינו בבחינת גלות, ואזי יוכל להנהיג את מוחו כרצונו וליישב דעתו, מאחר שמוחו בחירות ואינו בגלות. כי על ידי גלות אין הדעת מיושב כלל וכו', ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזה נקודה טובה, כי איך שרק יהיה, יש אצל כל בר ישראל נקודות טובות מנקודת יהדותו, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון, ועל כל פנים יש לכל בר ישראל לשמוח במה שזכה להיות מזרע ישראל, ושלא עשני גוי כגויי הארצות, כי השמחה הזה עולה על כל השמחות, ועל ידי שמחה מתרחב מוחו ודעתו וכבר יש לו ישוב הדעת אחרת לגמרי, ולכן אני מאד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך לא רק שאת תהי שמחה ועליזה, אלא תשמחי את בעלך ואת הילדים ואת שאר נשות אנשי שלומינו, כי את לא יכולה לתאר את גודל הזכות של אשה שהיא תמיד שמחה ועליזה ומשמחת את אחרות, כי זה מאד מאד חשוב בשמים, עד כדי כך שחכמינו הקדושים מספרים (תענית כ"ב.) רבי ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט, הוה שכיח אליהו גביה, אמר ליה, איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי? אמר ליה, לא. וכו' אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי. אמר ליה: הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו. אזל לגבייהו. אמר להו, מאי עובדייכו? אמרו ליה, אינשי בדוחי אנן, מבדחינן עציבי. אי נמי, כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו טרחינן ועבדינן להו שלמא; [רבי ברוקא מעיר חוזאה היה פעם בשוק בעיר לפט, והלך איתו אליהו הנביא, ושאל את אליהו הנביא האם יש בשוק הזה אחד שהוא בן העולם הבא, ענה לו אליהו הנביא לא, ופתאום הם רואים מרחוק באים שני אנשים, אמר לו אליהו הנביא אלו שני האנשים הם בני עולם הבא, ורבי ברוקא היה סקרן, אז הוא רץ אליהם ושאל אותם מה העבודה שלכם? ענו ואמרו אנחנו אנשים שמשמחים ומבדחים בני אדם, אם אנחנו רואים שני בני אדם רבים ביניהם, אנחנו משלימים ביניהם, ואם אנחנו רואים אנשים עצובים, אנחנו משמחים אותם].
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר תצוה ג' אדר א' ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואין את יכולה לתאר ולשער את השמחה שיש לי בזה שנשות אנשי שלומינו מתקבצות פעמיים בשבוע, ומחזקות אחת את השניה, שזה דבר גדול מאד מאד, ורביז"ל רצה מאד שאנשיו יחזיקו את עצמם ביחד, וכן אמר לאנשי שלומינו למה אתם לא עושים את נשותיכם חסידות? כי רצה שגם נשות אנשי שלומינו יחזיקו את עצמן ביחד ואשה תחזק את רעותה, וזה יסוד מוסד בקהילתינו שיהיה רק אהבה ואחדות, ואחת תעזור להשניה, ורק לעשות חסד כי קהילתינו היא חממה של אמונה ועשיית חסד, וכל מי שרק באה מבחוץ לראות את קהילתינו מאד מאד מתפלאת מהאחדות שיש בין נשות אנשי שלומינו, ואני מאד מאד שמח בזה, כי בעוונותינו הרבים כל הגלות שאנחנו סובלים זה רק מחמת פירוד לבבות ששונאים אחד את השני, ומרכלים אחד על השני, ומדברים לשון הרע שזה אבי אבות הטומאה, כי אין עוד פתח הטומאה כמו לשון הרע וליצנות שמדברים רע על הזולת ומתלוצצים ממנו, ולכן עלינו למסור את נפשינו לכל הפחות שבקהילתינו ישרה האחדות והאהבה, ובפרט אצל נשים שמאד מאד מצוי קנאה וכו', ולכן עליהן לעבוד על נקודה זו שלא יהיה שום קנאה ושנאה בין אחת להשניה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר תצוה ד' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז רק להיות בשמחה עצומה, ואל תתני שהעצבות והמרירות והדכאון יפיל אותך וכו', ואף שיש לך מאה ואחד תירוצים למה את שבורה וכו', ולמה את עצובה וממורמרת וכו', רביז"ל גילה לנו שזה הכל עבודת הס"מ להכניס באדם יאוש ועצבות ומרירות, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מאד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות בבחינת (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו", עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר; ולכן עלינו לשמור מאד מאד שלא ליפול בשום פנים ואופן בעצבות כרגע, ואם אשה אחת לא רוצה לקבל את דברי רביז"ל וכו', אזי ראוי לה לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ש"ח) על אחד שדיבר עמו הרבה, וכוונת רביז"ל היה להוציאו ממקומות שנטבע בהם במים שאין להם סוף. אבל אותו האיש נתן כתף סוררת וחיזק את לבו ולא קיבל דברי רביז"ל בלבו, אף על פי שגם הוא הבין שדברי רביז"ל אמיתיים ונפלאים, אבל לא רצה לקבלם. ענה ואמר רביז"ל זה האיש דומה כמו מי שנטבע במים והולך לאיבוד, ובא אחד ופושט ידו ורוצה להוציאו משם, והוא נותן כתף סוררת ופונה ערפו בעזות ואינו רוצה להניח את עצמו לתפוס בו להוציאו, ובורח מן הבא להצילו; ולכן אל תהי בטלנית, תקחי את עצמך בידיך ותהי רק שמחה ועליזה, ותראי שרק זה מה שיעזור לך לצאת מכל הצרות והמרירות והדכאון שמסבב אותך.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר תצוה ה' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להתחזק ולא להשבר משום דבר, כי גדול אדונינו ורב להושיע, ואף שעובר עליך עכשיו משברים וגלים ואת חושבת שזה הסוף וכו', אל תתייאשי בשום פנים ואופן, כי רביז"ל צעק בקול עמוק מאד מאד (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל, אין דבר כזה להתייאש, כל זמן שאדם חי הוא יכול לתקן את הכל, רק אל תשפילי את עצמך ואל תשברי את עצמך שזה היסוד מוסד אצל כל אשה שתבנה לעצמה את הבטחון עצמי שלה, וזה היא יכולה לזכות רק על ידי שתרגיל את עצמה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לו יתברך כל מה שמעיק ומציק לך וכו' וכו', את צריכה לדעת שהקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו ושומע תפלת כל בר ישראל, ואין שום תפלה הולכת לריק, ולכן תהי חזקה בלדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זה הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל, ואם את כבר מבקשת על כל דבר וכו', תבקשי גם על שמחה שתמיד תהי שמחה ועליזה, ותמיד תוכלי לשמח נשים אחרות אשר זה המצוה הכי גדולה לשמוח ולשמח נשים אחרות שעובר עליהן גם כן סבל כמו שאת סובלת, ואת צריכה לזכור שקיבלנו מרביז"ל מתנה את השיחה בינו לבין קונו, שזה נקרא התבודדות, ואפילו כמה דיבורים שתדברי אליו יתברך זה עושה רושם גדול בשמים, ואם היית יודעת מה התפלות שלך פועלות בשמים, היית מזדרזת מאד מאד בזה וכו', אלא הס"מ מכניס בך ספיקות באמונה וכו', ועל ידי זה את מתקררת בתפלה, וזה מכניס אותך בדכאון כי אין לך למי לספר את הכאב שלך וכו', ועל ידי זה את שרויה בעצבות ובמרירות ובדכאון פנימי, ולכן תהי חזקה מאד מאד בנקודה זו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, שכל דיבור ודיבור נשמע ונתקבל, ותתאזרי במדת הסבלנות שזה המדה הכי יפה, וכמו שאמר החכם "אין גבורה כהתאפקות", יש זמנים שצריכים להתאפק, לא בכל פעם צריכים לענות, ואף שקורה הרבה פעמים שהבעל כועס וכו', לא צריכים לענות לו ולזכור מה שאמר החכם "האדם הכעסן דומה לחיות המזיקות", ולכן כמו ששומרים מחיה מזיקה, כך צריכים לשמור ממנו.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר תצוה ו' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ותהי חזקה במדת הצניעות, ואל תוותרי על זה בשום פנים ואופן, כי הצניעות זה היופי של האשה, ובת ישראל צריכה להקפיד על זה מאד מאד, ובפרט בדור הזה שהכל פרוץ וכו', והורידו מעצמן את עול מלכות שמים וכו', ונשים ובנות מסתובבות על הרחובות בין גברים וכו' וכו', שזה היפך הצניעות, ולכן כל אשה ובת שבודלת מנשים ובנות כאלו, קדושה תקרא, וצריכים לשמור מאד מאד על דברים אלו, כמו שכתוב (דברים כ"ג) "כי הוי"ה אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך", את צריכה לזכור שהקהילה שלנו היא קהילה קדושה, קודש הקדשים, חממה של אמונה, יסוד של חסד, והס"מ רוצה רק להכניס בנו הפקירות וכו', ופריצות וכו', ולכן אני מאד מתחנן אליך חוסי וחמלי עלי, כי כל הבריאות שלי תלוי בזה, שיהיה צניעות וחסד בקהילתינו, והקדוש ברוך הוא יעזור לך שתקיימי את רצוני, ותהי הכי מאושרת בחייך, ותעזרי לי לבנות את הקהילה שיהיה כח המושך לעוד מאות ואלפי נשים צנועות שיבואו לגור ביבנאל עיר ברסלב, שנקרא על שם רביז"ל, ותשמרי מאד מאד שלא תתחברי עם איזה אשה מקולקלת וכו', שמנבלת את פיה וכו', כי זה כמו סרטן וכו', שמתחיל עם נקודה אחת ואחר כך מתפשט בכל הגוף, אותו דבר אשה אחת מנבלת את פיה או מדברת נגד התורה והמצוות וכו', או שמתלוצצת מהצדיק וכו', כבר צריכים לדעת שהסרטן של הפקירות נכנס בה וכו', והיא חולה מאד עם מחלה מדבקת, וצריכים להתרחק ממנה כמטחווי קשת, ויותר טוב להרחיקה מקהילתינו הקדושה שאין לה מקום אצלינו כלל.
|
||
בעזה"י יום ו' ערש"ק לסדר תצוה ז' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהי רק שמחה ועליזה כל השבת, ותעשי כל מה שביכולתך לא להכנס בויכוחים עם בעלך כל השבת, כי הס"מ הרשע שהוא השטן, הוא המלאך המוות, מכניס בכל בתי ישראל בכל שבת מחלוקות ומריבות שיהיה ויכוחים בין הבעל והאשה, או שניהם יריבו עם הילדים, העיקר לקחת מהם את שמחת השבת, כי באמת אם היו שמחים כל השבת, היו זוכים לעשירות נפלאה מאד מאד, כי כל העשירות בא לאדם רק מחמת קדושת ושמחת השבת, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שבת סימן א') השבת נותנת חיים גשמיים גם כן; ואמר (שם סימן ה') על ידי שמירת שבת הוא כבן המתחטא לפני אביו, והוא ממלא שאלותיו; ולכן איך אנחנו יכולים להיות כל כך מצומצמים בדעתינו שלא נשמח בשבת, אלא דייקא בשבת אז יהיה מריבות או ויכוחים עם הבעל וכו', ואין בית שלא יהיה מריבות ומחלוקות וויכוחים דייקא בשבת, ואף אחד לא קולט שזה הס"מ שמכניס פירודים בין הבעל והאשה כדי שלא יהיה להם מנוחה בשבת, ועל ידי זה יהיה להם עניות כל השבוע, ולכן אני מאד מבקש אותך תהי פקחית, את לא צריכה לענות תמיד כשעושים לך ביקורת וכו' וכו', תצחקי מהכל וכו', כי את צריכה לדעת שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא לאדם רק על ידי האשה, וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) אוקירו לנשיכי כי היכי דתתעתרו, תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים, ודייקא האשה נכנסה בלחץ ביום השבת, והיא נעשה ברוגז על בעלה, וכבר לא רוצה לדבר איתו כל השבת, ועל ידי זה הוא רב איתה וכו', ומנבלים את הפה ומקללים אחד את השני וכו', ועל ידי זה כבר לא מדברים יחד כל השבת, והבית מתהפכת לגיהנום ממש, בשעה שדייקא ביום השבת אש הגיהנום מכובה, ואדם על ידי הכעס שלו הוא מביא את הגיהנום בתוך הבית שלו, ומתי? ביום השבת דייקא, האם את לא רואה שזה הכל נסיון שהקדוש ברוך הוא מנסה אותנו? אם נוכל להתאפק כל השבת לא לריב, ולא לענות על שום ביקורת שרק עושים עליך וכו', חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ד') סייג לחכמה שתיקה, מי ששותק הוא החכם, וכן אמרו (פסחים צ"ט.) יפה שתיקה לחכמים קל וחומר לטפשים, שנאמר (משלי י"ז כ"ח) "אויל מחריש חכם יחשב"; ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תפלה סימן ע"ז) כשתשמע חרפתך ותשתוק תזכה שיענה הקדוש ברוך הוא בקשתך; ואמר (שם אות מריבה סימן פ"ו) מי ששומע חרפתו ושותק, על ידי זה נתבטל ממנו רבות רעות שהיה ראויין לבוא עליו; ואמר (שם סימן כ"ט) מי ששומע חרפתו ושותק נקרא חסיד, והקדוש ברוך הוא שומר את נפשו; ואמר (שם אות המתקת דין סימן פ"ד) על ידי שתיקה נמתק הדין. ואמר (שם אות אמונה סימן ט"ז) כשמחרפין אותך ואתה שותק תזכה להבין תירוץ על קשיותיך, ותזכה לרוח בינה; ולכן אני מאד מבקש אותך תהי אשה פקחית, למה את צריכה לענות להביקורת שעושים עליך וכו', ולמה את צריכה לעשות ביקורת על בעלך ביום השבת וכו', האם את לא רואה שזה הס"מ הרשע שהוא המלאך המוות שרוצה להפר לכם את שמחת ומנוחת השבת? ולכן תתאפקי כל השבת לא להתפרק על הבעל וכו', ותהי סבלנית, ואז תעברי על הכל, והקדוש ברוך הוא ישפיע עליכם שפע ברכה והצלחה בכל ששת ימי החול, כי השפע בא רק מקדושת שבת, כמובא בזוהר (יתרו פ"ח.) כל ברכאן דלעילא ותתא ביומא שביעאה תליין, ותאנא אמאי לא אשתכח מנא ביומא שביעאה, משום דההוא יומא מתברכאן מיניה כל שיתא יומין עלאין, וכל חד וחד יהיב מזוניה לתתא כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעאה; [כל הברכות שלמעלה בעולמות העליונים, ולמטה כאן בעולם הזה, תלויים רק ביום השבת, ולמדנו למה לא ירד מן בשבת? מפני שמשבת מתברכים כל השש ימים מששת ימי השבוע, וכל יום מקבל את ההשפעה שלו משבת].
|
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תשא ט' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות בשמחה, כי השמחה הוא רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, ותשתדלי לחזק עוד נשות מאנשי שלומינו להיות בשמחה עצומה, כי תהלה לאל אנחנו נמצאים בחממה של אמונה, קהילה קדושה כזו כמעט שאין בכל העולם כולו, ואני רוצה לשפר יותר ויותר את הקהילה לרווחת כלל אנשי שלומינו הן בהחינוך, והן בהעזר לעזור לאנשי שלומינו במה שרק יכולים, והן בבית התבשיל – אהל אברהם, ועל כולם הערבי שמחה בשביל נשות אנשי שלומינו, שיהיה להן זמנים לצאת ולהתאוורר, העיקר לשמוח יחד שזה מאד מאד חשוב בשמים, כי בזה שבר ישראל שש ושמח הוא מגלה את טוהר לבבו שיש לו אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, כי המאמין האמיתי שמאמין שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, אזי הוא תמיד שש ושמח, ואומר מה שאמר רבי עקיבא (ברכות ס:) לעולם יהא אדם רגיל לומר כל דעביד רחמנא לטב עביד; והעיקר שבכל העיקרים לעשות צדקה וחסד עם הזולת, וחכמינו הקדושים סיפרו (שבת קנ"ו:) רבי עקיבא היה לו בת שהחוזי כוכבים אמרו שביום חתונתה היא תמות, והנה הגיע ליל החתונה והיו כל התלמידים שמחים בהחתונה של בתו של רבי עקיבא, רק הוא היה עצוב ולא ידעו למה, והנה בלילה אחר החתונה הסתובב רבי עקיבא סביב הדירה של הזוג הטרי, ובבוקר הבת פתחה את הדלת ורואה את אביה מסתובב שם, אזי אמרה לו בוקר טוב אבא מה אתה עושה פה? אזי הוא שאל בתי מה עשית אתמול בלילה בהחתונה כשכולם שמחו ורקדו? ענתה ואמרה ראיתי שנכנס עני ומחמת גודל השמחה שהיה שמה לא היה מי שיתן לו לאכול, אזי ירדתי מהבמה ונתתי לו את המנה שלי שיהיה לו מה לאכול, ענה ואמר רבי עקיבא אה בתי מצוה עשית, כתיב (משלי י' ב') "וצדקה תציל ממות", ונכנס בהדירה והתחיל לחפש ומצא נחש מת, רואים מכל זה מה זה לעשות צדקה וחסד עם עניים, ולכן אני מאד מבקש אותך שתעזרי לי עם הבית התבשיל – אהל אברהם שאוכל להמשיך בזה, ואני רוצה שיהיה בביתך קופת צדקה "קרן הצדיק", ובכל ראש חודש תביאי את זה להמשרד, ואני מקבל דו"ח מכל משפחה שיש להם קופת צדקה וכו', וכמה יש בהקופה הזו וכו', ועם הפרוטות האלו אנחנו מרחיבים את הפעולות של הקהילה, כי אין לנו מי שיעזור לנו וכו', אזי כל אחד ואחד מאתנו ישתתף וביחד נהיה כלי שהקדוש ברוך הוא ישפיע עלינו כל טוב.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תשא י' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואף שאני יודע שמר לך מאד החיים, הן מעצמך וכו', והן מה שקורה בבית וכו', עם כל זאת את צריכה לדעת שהכל נסיונות מהשמים שמנסים אותנו לראות אל מי נברח בעת צרה, וכבר אמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (חיי מוהר"ן סימן תקי"ט) כל מה שאתה רואה בעולם הוא רק בשביל הבחירה, כי כל העולם ומלואו לא נברא רק בשביל הבחירה, כי מנסים את כל אחד בזה העולם בכל מיני נסיונות קשים ומרים לראות במה יבחר וכו', ולכן אשרי האשה שזוכה לבחור במדת השמחה, והיא תמיד שמחה ועליזה, ואפילו שעובר עליה משברים וגלים וכו', היא יודעת שהכל ממנו יתברך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') כשאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו, זאת הבחינה היא מעין עולם הבא, ותמיד נותן תודה להקדוש ברוך הוא על החסדים והרחמים גמורים שעושה איתו, ואל תחשבי שזה כל כך קל, כי בשעה שעובר על אשה איזה משבר או איזה צרה וכו', נדמה לה שזה סוף העולם וכו', ולא רואה את הסוף מהמנהרה החשוכה שסיבבו אותה וכו', עם כל זאת לימד אותנו רביז"ל איך שיכולים להפוך את המרירות למתיקות, את החושך לאור, רק צריכים בטחון עצמי ולהיות חזקה בזה מאד מאד, ולכן תקחי את עצמך בידיך ותדעי לך שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ובזה תוכלי לעבור על הכל, העיקר מה שאת צריכה לדעת שאם אשה מוסרת את נפשה ללכת בצניעות הלבוש וכו', צניעות הדיבור וכו', צניעות ההנהגה וכו', ודעי לך שהסמ"ק מצוה נ"ז כותב שהצניעות בהאשה היא מצוה דאורייתא, וזה לא רק חומרא, ולכן תשמרי מאד מאד לא ללכת עם בגדים קצרים או צמודים או שקופים וכו' וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא וישלח) על הפסוק (תהלים מ"ה) "כל כבודה בת מלך פנימה", אמר רבי יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול ותעמיד כהנים גדולים, שנאמר "כל כבודה" וגו', אם תכבד עצמה בתוך הבית, "ממשבצות זהב לבושה", תנשא למי שכתוב בהן "ושבצת הכתונת שש", אמר רבי פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, שנאמר (תהלים קכ"ח) "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך" ואין ירכתי אלא מזבח, שנאמר (ויקרא א') "ושחט אותו על ירך המזבח", דבר אחר "אשתך כגפן פוריה" אימתי היא "כגפן פוריה", בזמן שהיא "בירכתי ביתך", ואם עשתה כן, "בניך כשתילי זתים" תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה "סביב"; ואני מאד מאד מבקש אותך שתצייתי אותי בזה, כי עכשיו הדור מאד מאד פרוץ, ואשה שהולכת בצניעות דייקא בזכותה נגאל, ולכן אני מבקש ומתחנן אליך, הקמתי קהילה ביזע ובדם, תראי שיקויים בהד' אמות שלנו מה שכתוב (דברים כ"ג) "כי הוי"ה אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך", את צריכה לזכור שהקהילה שלנו היא קהילה קדושה, קודש הקדשים, חממה של אמונה, יסוד של חסד, והס"מ רוצה רק להכניס בנו הפקירות וכו', ופריצות וכו', כי כמו שאת תלכי כך הבנות ילכו, כמאמרם ז"ל (כתובות ס"ג.) היינו דאמרי אינשי רחילא בתר רחילא אזלא כעובדי אמה כך עובדי ברתא; כמו שהאם מתנהגת כך הבת תתנהג, כי הבנות מחקות את האמא, הן בלבוש, הן בדיבור, והן במעשה, ולכן אני מאד מתחנן אליך חוסי וחמלי עלי, כי כל הבריאות שלי תלוי בזה, שיהיה צניעות וחסד בקהילתינו, והקדוש ברוך הוא יעזור לך שתקיימי את רצוני, ותהי הכי מאושרת בחייך.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תשא י"א אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מה אומר לך בזה העולם צריכים התחזקות חדשה בכל יום ויום ובכל שעה ושעה, ואת צריכה לדעת שלאשה יש כוחות הנפש בלתי רגילות, והיא יכולה להפוך את בעלה עם חכמה, וכך אמר החכם מכל אדם (משלי י"ד א') "חכמות נשים בנתה ביתה ואיולת בידיה תהרסנו", וחכמינו הקדושים דרשו מזה (במדבר רבה פרשה י"ח סימן ט"ו) און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה לו מה איכפת לך, אם משה יהיה כהן גדול אתה תהיה התלמיד שלו, אם קרח יהיה כהן גדול אתה תהיה התלמיד שלו, אזי למה אתה צריך להתערב במחלוקת? אבל להיפך אשתו של קרח היא פיתתה אותו שיצא נגד משה רבינו, הוי שלאשה יש כוחות הנפש בלתי רגילות, אם היא תטפטף יום יום לבעלה את גודל הזכות של אדם שמתפלל את השלוש תפלות במנין, שעל ידי זה הוא ממשיך על עצמו השגחה פרטיית, כמאמרם ז"ל (ברכות ו:) כל הרגיל לבוא לבית הכנסת ולא בא יום אחד הקדוש ברוך הוא משאיל בו; היינו בזה שאדם רגיל לבוא להתפלל את השלש תפלות מידי יום ביומו, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו השגחתו הפרטי פרטיית, שהקדוש ברוך הוא משגיח עליו, ואם יום אחד הוא לא בא, כבר הקדוש ברוך הוא מתעניין כביכול למה הוא לא בא? ומשלים לו את חסרונו וכו', הרי שמשתלם להתפלל במנין, שעל ידי זה ממשיך על עצמו השגחה עליונה, אזי הזכות יהיה של האשה שהיא גרמה שבעלה הולך לבית הכנסת שלוש פעמים ביום, וממשיך על עצמו את ההשגחה פרטיית, אבל אם האשה טיפשה במקום לדחוף אותו שילך לבית הכנסת שלוש פעמים ביום להתפלל, והיא סוחבת אותו וכו', לכל הרוחות וכו', אזי לבסוף היא סובלת והוא סובל וכו' וכו', ויש מחלוקת בבית, כי אם הבעל תמיד מסתובב בתוך הבית וכו', הוא נעשה קללה בבית, אבל אם הבעל בורח לבית הכנסת שלוש פעמים ביום, נעשה ברכה בתוך הבית, וחכמינו הקדושים אמרו (כתובות ס"ג.) שרבי עקיבא אמר על אשתו שלי ושלכם שלה היא, זאת אומרת כל התורה שלמד זה היה רק בזכות אשתו, שהיא דחפה אותו ללמוד תורה, רואים מזה את הכח שיש לאשה על בעלה, ולכן תהי חזקה מאד מאד לא לשבור את בעלך, אלא לבנות אותו, ועל ידי זה גם את תבני וכו', ומובא בספר "קב הישר" פרק כ"א שהכל תלוי באשה, כי לפעמים יש אדם רשע ויש לו אשה צנועה, ויהיו לו בנים טובים צדיקים וישרים, ולפעמים יש אדם צדיק ויש לו אשה רעה, יהיו לו בנים רשעים, ולכן אל תקחי את זה בקלות כי הכל תלוי בך, ודעי לך שהאשה נקראת עקרת הבית עיקר הבית, כי כל הבית תלוי עליה, ואת צריכה לשמור מאד מאד על כשרות אכילה כי זה על הראש שלך וכו', לשמור מאד מאיסור בשר וחלב וכו', שמאד מאד מצוי בבתים שלא נשמרים וכו', וכן כשאין בבית שתי כיורים חלבי ובשרי וכו', וצריכים לשמור על זה מאד מאד, כי אכילת טריפות מטמטם את הדעת והשכל של הילדים, ומכניס בהם רוח של הפקירות וקרירות באמונה, ולכן תהי חזקה מאד מאד בדבר זה, והקדוש ברוך הוא ימתיק ממך כל הדינים על ידי פלא עליון, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תשא י"ב אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי לעשות כל מה שביכולתך רק להיות תמיד שמחה ועליזה, כי זה יסוד היסודות של קהילתינו הקדושה לציית את רביז"ל, שבפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאות הבאים על האשה כולם באים רק מחמת קלקול השמחה, ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד יהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ועל ידי שמחה מתרחב הלב ויכולים אחר כך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבה בתמימות ובפשיטות גמור, כי מה שאין האשה מתחזקת לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא מפני שנופלת על לבה עצבות ומרירות ודכאון, אבל תיכף ומיד שמכריחה את עצמה להיות בשמחה, אזי נפתח לבה לדבר אל הקדוש ברוך הוא.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר כי תשא י"ג אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ועיקר ההתחזקות זה שמחה, ואף שאני מעורר אותך כל יום ויום על שמחה, מה לעשות זה מה שביקש רביז"ל, שנחזק אחד את השני העיקר על נקודת השמחה, כי אם יש שמחה יש הכל, ואם אין שמחה אין כלום, כי העצבות והמרירות והדכאון זה הטומאה, ולהיפך השמחה והצהלה זה הקדושה, ובזה אדם יכול למדוד את עצמו איפה הוא עומד בזה העולם וכו', ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ותראי לשמח את בעלך ואת הילדים, ותראי איך שהכל יתהפך לטובה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ד) אפילו שאדם נמצא במדור הקליפות וכו', שנפל כבר במקום שנפל בשיא הטומאה, אם יתגבר עצמו להתחזק בכל הכוחות להיות בשמחה, ולשמוח עם נקודת יהדותו ובשמחת המצוות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, על ידי זה יצא מהקליפות ויעלה מעולם העשיה אל עולם היצירה, ומעולם היצירה אל עולם הבריאה, ומעולם הבריאה עד עולם האצילות שירגיש את אמתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאד, שאין עוד תענוג יותר מזה שאדם מרגיש את אמתת מציאותו יתברך על פניו, ויודע ועד שהוא יתברך מלא כל הארץ כבודו, ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, והכל מושגח בהשגחה פרטיית, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, וזה יעזור לך לעבור על הכל, כי החיים מלאים נסיונות קשים ומרים וכו', הן בבית וכו', והן בחוץ וכו', כי לכל אחת ואחת יש לה את הקשיים שלה וכו', זאת בכה וזאת בכה, ולכן אני מאד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה, וכן תתאזרי במידת הסבלנות שאין מידה יותר יפה מזו, ואפילו שזה בא לך מאד מאד קשה, זכרי מה שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ה') לפום צערא אגרא, ודעי לך כשאשה עוצרת עצמה לא לכעוס וכו', בזה אפילו שהיא נמצאת במדור הקליפות וכו', היא עולה עד עולם האצילות, שהיא בטלה לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, כי הכל תלוי כפי מידת הסבלנות ולא להכנס בכעס, שבדרך כלל בא מגיאות וישות, אשה צריכה לבטל את עצמה כל כולה אליו יתברך, ושלא תהיה לה שום תרעומת על בעלה, כי האשה היא חלק מבעלה, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת", ולכן אשרי האשה שקנתה לעצמה את מידת הסבלנות לגבי בעלה וכו', ומוחלת לו על הכל, ומתחזקים לאהוב אחד את השני, שאז השכינה תשרה בתוך הבית.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר כי תשא י"ד אדר א' (פורים קטן) ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי להיות כל השבת רק בשמחה עצומה, ובפרט היום שזה גם פורים קטן ראוי לנו לשמוח מאד מאד, כי כשיש שני חודשי אדר, אז צריכים לשמוח כפל כפליים, כי מקובל מצדיקים כשיש שני חודשי אדר, אזי יכולים לקוות ולצפות להגאל בחודש ניסן, כמאמרם ז"ל (ראש השנה י"א.) בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל; ולכן ראוי לנו לשמוח היום מאד מאד, וכן תראי לשמח את בעלך ואת הילדים העיקר שיהיה בבית אוירה של שמחה, שאין למעלה מזה, והס"מ יודע שדייקא על ידי שמחה נזכה להגאל, ולכן הוא מכניס מריבות בבית, ויכוחים בין הילדים, בין האשה והבעל וכו', רק שיהיה מחלוקת, כי כל הכח הטומאה של הס"מ זה "הפרד ומשול", וכמו שאמר המן (אסתר ג' ח') "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים", כי כל ענינו זה הפרד ומשול, לעשות פירודים בין נשמות ישראל, ולהיפך אסתר המלכה שהיא סוד השכינה, אמרה (אסתר ד' ט"ז) "לך כנוס את כל היהודים", שיהיה אחדות בין נשמות ישראל, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי שמצדך יהיה רק שלום כל השבת, ואל תכנסי בויכוחים, תהי וותרנית וכו', ועל ידי זה את תמנעי מעצמך הרבה עגמת נפש בחינם וכו'.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויקהל ט"ז אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתחזקי את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, כי רביז"ל הזהירנו מאד מאד על דבר זה, ואמר (שיחות הר"ן סימן ל"ה וסימן ר"כ) שהנסיון האחרון קודם הגאולה תהיה שיתפשט הכפירות והאפיקורסות בעולם, ויהיה נסיונות מאד מאד קשים לעמוד באמונה פשוטה בו יתברך, ואמר אף שאני מזהיר על זה שיהיה מאד מאד מר, כי יהיה נסיונות קשים ומרים מאד מאד, כי הכלי תקשורת של האפיקורסים המפורסמים יתפשט בעולם, ויעשו שמות בין נשמות ישראל, ויקויים מה שאמר הנביא דניאל (דניאל י"ב י') "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכילים יבינו", עם כל זאת מעט דמעט שיחזיקו מעמד באמונה פשוטה בו יתברך, והם יתחזקו בזה שדיברתי כבר מזה קודם, והזהרתי שלא יסחבו אחרי המינות והאפיקורסות והזוהמא שיתפשט בעולם, ולכן אני מאד מבקש אותך שאת תראי להיות חזקה באמונה פשוטה בהקדוש ברוך הוא, והאמונה יביא אותך אל צניעות שזה היופי והחן של בת ישראל, שלא תמשך אחר אופנת הגויים, ולא תלך במנהגי הגויים, ומכל שכן שלא תלבש בגדי פריצות ושחץ כמו הגויות, כי בת ישראל צריכה מאד מאד לשמור על סגנון הלבוש וכו', ולדעת שהיא נקראת עקרת הבית שהיא עיקר הבית, וכמו שהיא תלך כך הבנות שלה ילכו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (כתובות ס"ג.) רחילא בתר רחילא אזלא כעובדי אמה כך עובדי ברתא; ולכן אם את רוצה להצליח עם הבנות שלך שלא ידרדרו להתהום וכו', ושלא יהיו נושרות חס ושלום, להכשל ולהכשיל אחרים בניאוף וכו', את צריכה להראות להן דוגמא מה זה נקרא 'אמא יהודית', ועל כן אני מאד מאד מבקש אותך הנסיונות מאד מאד קשים, והרחוב מאד מאד מפתה, תקחי את הדיבורים האלו שלי במלוא החומרא והרצינות, כי אם את רוצה שיהיה לך ילדים שישארו יהודים מאמינים בהקדוש ברוך הוא, את צריכה להתחיל מעצמך ללכת בצניעות גדולה צניעות הביגוד, צניעות הדיבור, צניעות ההנהגה, ועל יסוד זה הקמתי את הקהילה הקדושה שלנו שהיא חממה של אמונה, ועמודים ויסודות חזקים בחסד, ולכן תכניסי את הדיבורים האלו היטב היטב בלבך, ורק ככה נזכה להנצל מרוח הטומאה שנושבת עכשיו ברחובות הן מכפירות והאפיקורסות, והן מניאוף שיקוץ ותיעוב, ואל תקחי את הדיבורים האלו בקלות, כי אם הילדים יתקלקלו ויהיו נושרים, החיים שלך כבר לא יהיה שווים וכו', כי אוי להם להורים שרואים איך שהבנים והבנות יורדים לטמיון וכו', ולוקחים סמים וכו', ומזהמים את עצמם עם כל מיני שיקוץ וניאוף וכו', והכל תלוי רק כפי הנהגות ההורים, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוכה נ"ו:) שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאימיה, מה שהתינוק מדבר בשוק, זה שמע או מהאבא או מהאמא, ולכן חינוך מתחיל תמיד בבית, ואם הילדים מתקלקלים אסור לזרוק את האשמה על הזולת אלא על עצמם וכו' וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך ראי לקחת את עצמך בידיך בצניעות, ואז תזכי לילדים טובים, ועל כולם צריכים הרבה לבקש ממנו יתברך לזכות לילדים טובים, כי בלי תפלה זה לא הולך בשום פנים ואופן, וכידוע הסיפור שפעם באה אמא אל החפץ חיים זצ"ל וביקשה ברכה על ילדיה שיהיו תלמידי חכמים, ענה ואמר עם ברכה אתם רוצים שהילדים יהיו תלמידי חכמים? צריכים להשקיע בהם, והעיקר להתפלל הרבה להצלחת הילדים, וזה מועיל מאד מאד, כי תפלת האמא על ילדיה עושה רושם בשמים, והוציא מארון הספרים שלו תהלים ישן נושן שהיו הדפים מנופחים עם המון כתמים וכו', וזה היה מרוב דמעות של האמא שלו שהתפללה עליו, והראה את זה להאשה ואמר לה את רואה זה התהלים של האמא שלי שהירבתה להתפלל עלי, רואים מכל זה שעיקר הצלחת הילדים זה רק על ידי תפלה, ולכן אשרי האשה שמתפללת על הצלחת ילדיה, ובוודאי תפלת האבות על בנים מועיל מאד מאד.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויקהל י"ז אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שעכשיו בימי אדר הקדושים תשתדלי להיות רק בשמחה עצומה, ותראי שבבית ישרה רק אוירה של שמחה, שזה מכניס הצלחה בבית, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, ולכן אם את רוצה להצליח בחייך, תשתדלי עם כל הכוחות להיות רק בשמחה, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך להגיע לשמחה מרוב הבלבולים שעובר עליך וכו' וכו', עם כל זאת תכריחי את עצמך להיות בשמחה, ותראי שיהיה לך הצלחה בהחיים, ותעשי כל מיני מאמצים שבעולם להתחבר עם נשות אנשי שלומינו שבאות לערבי שמחה, שזה גורם קירוב לבבות בין הנשים, ונעשים כמו משפחה אחת גדולה, שזה מאד מאד יקר בעיניו יתברך כשנשמות ישראל שמחים ועליזים יחד.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויקהל י"ח אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' חסדי השם יתברך שהגעתי לכאן אחר תקופה ארוכה שלא הייתי פה, יעזור הקדוש ברוך הוא שאזכה כבר לבוא לגור פה לצמיתות, ואני מבקש ממך שגם את תתפללי עבורי על דבר זה, כי בלי תפלה זה לא ילך וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך שמחר בלילה בשעה תשע וחצי שתבואי להדרשה בבית הכנסת הגדול, כי יש דברים חדשים לגלות לנשות אנשי שלומינו, ולכן מאד מאד רציתי שתבואי אל הדרשה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויקהל י"ט אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' רציתי מאד לבקש אותך היום בלילה תבואי להדרשה בבית הכנסת הגדול בשעה תשע וחצי בדיוק, כי יש לי ענינים חדשים לדבר עם נשות אנשי שלומינו, יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להרחיב את קהילתינו הקדושה לרווחת אנשי שלומינו.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויקהל כ' אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' את לא יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי שאני רואה בחוש איך שהקהילה שלנו רק מתרחבת בגשמיות וברוחניות, ואת גודל האחדות ואהבה שיש בין נשות אנשי שלומינו שזה מאד חשוב בשמים, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב כשבנות ישראל מחזיקות את עצמם ביחד, ועוזרות אחת לשניה, ועושות חסד אחת עם השניה, זה מעלה שעשועים בכל העולמות.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויקהל כ"א אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' היום זה ההילולא של הרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע שרביז"ל הפליג מאד מאד במעלתו, וידוע מה שהרב הקדוש מאפטא זי"ע אמר שבעיר ליזענסק השמים מזוככים מרוב האור שהאיר שמה הרבי רבי אלימלך זי"ע, ואני יכול להגיד לך שגם אצלנו ביבנאל שהיה עד עכשיו מדבר שממה וכו', ששם העבירו על הדת את עדות התוניסאים, ואת עדות התימנים, והיום המקום פורח מלימוד תורה, ומקיום מצוות מעשיות ומהתפילות שמתפללים שמה, ומתבודדים על ההרים סביב וכו', וכן העולה על הכל מידת החסד שהטבעתי באנשי שלומינו ביבנאל, אין כמוה בכל העולם, תהילה לאל הבית התבשיל עובד ומחלקים בכל יום קרוב לאלף מנות, אוכל חם וטרי לכל רעב וצמא, ואני מאד מתפעל מנשות אנשי שלומינו שבאות לעזור שלא על מנת לקבל פרס, ואת צריכה לדעת שאצלו יתברך מאד מאד חשוב חסד, ולכן אני מאד מבקש אותך שגם את תבואי מפעם לפעם לעשות גמילות חסד, ולעזור בבית התבשיל אהל אברהם.הרבי רבי אלימלך זי"ע מביא (נועם אלימלך ראה) על הפסוק תהילים קמ"ה "וצדקתך ירננו" היינו על ידי צדק וחסד שעושים ושיר ושבח שנותנים לו יתברך, על ידי זה נמתקים הדינים.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר פקודי כ"ג אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני אותך שתחזיקי מעמד ואל תהיי שבורה מכל מה שעובר עליך, כי גדול אדוננו ורב להושיע ועוד יבוא יום שתספרי את הכל בשמחה עצומה וכו', כי כל מה שעובר עליך זה ניסיונות מהשמים שמנסים את האדם זה בכה, וזה בכה וכו', וכוונתו יתברך כדי שנחזור בתשובה שלימה, כמאמרם ז"ל (מנחות מ"ג:) מה זית אינו מוציא שמנו אלא על ידי כתית, אף ישראל אין חוזרים למוטב אלא על ידי יסורים, ולכן תדעי שכל מה שעובר עליך זה רק למשוך את הלב שלך אליו יתברך שהוא מאד אוהב אותך, ולכן מכל צרה וצוקה שעובר עליך ראי לברוח רק אליו יתברך, שתרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולבקש ממנו יתברך שיחוס וירחם עליך, כי אין טוב כמו תפילה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר פקודי כ"ד אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' את לא יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי בזה שאני רואה את נשות אנשי שלומינו מתקבצות יחד ושמחות יחד, ועוזרות אחת לשניה, שזה החסד הכי גדול ועל זה עומד העולם, כמאמרם ז"ל (אותיות דרבי עקיבא) שאלמלא גמילות חסדים אין העולם מתקיים אפילו שעה אחת, ועיקר החסד לחזק לעודד ולשמח את נשמות ישראל שעובר עליהם מה שעובר, ולכן בזה שאת מתקבצת יחד עם נשות אנשי שלומינו ושמחות יחד, ואשה מחזקת את רעותה, אין עוד חסד יותר גדול מזה, ולכן תמשיכי לעשות את החסד הזה להתקבץ יחד על כל פנים פעמיים בשבוע, ולשמוח יחד שזכינו להקים קהילה קדושה כזו חממה של אמונה, שאין עוד דבר יותר יפה אצל הקדוש ברוך הוא כמו שמתקבצים יחד מכל העדות תחת גג אחד, כי אצלו יתברך מאד חשוב האחדות והאהבה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר פקודי כ"ה אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהיי רק שמחה ועליזה, ואף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים וכו' וכו', עם כל זאת אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ס"ג:) כל הנמשך אחר הצער, הצער נמשך אחריו, לכן ראי להמשיך את עצמך רק אל השמחה, ותבואי הלילה לערב שמחה ותשמחי עם נשות אנשי שלומינו, כי השמחה שהנשים שמחות יחד זה חסד גדול מאד מאד, כי על כל אשה עובר מה שעובר וכו' וכו', וכשהיא יוצאת מביתה להתאוורר זה עוזר לה מאד, ולכן תקחי את זה בחשבון, בזה שאת תצאי פעמים בשבוע לשמוח עם נשות אנשי שלומינו, זה יעזור לך מאד מאד לשכוח את המרירות והדכאון שנכנס בך וכו', ואני מאד מבקש אותך שאל תקחי את הדברים האלו בקלות, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב שמחה, ורביז"ל שהוא בן השמחה מלמד אותנו איך לשמוח.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר פקודי כ"ו אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך רק לעסוק במידת החסד, כי כל הקהילה הקדושה שהקמתי ביזע ובדם ובמסירות נפש הכי גדולה רק כדי שיהיה לנו קהילה שעושה חסד עם הזולת, ותהילה לאל אין במה להתבייש משום קהילה בעולם עם החסד שעושות נשות אנשי שלומינו אחת עם השניה ועם האורחות שבאות להתארח בקהילתנו הקדושה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר פקודי כ"ז אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני לא יודע איך להסביר לך את הנחת רוח שיש לי שאני רואה איך שאת ושאר נשות אנשי שלומינו מוסרות את נפשם לעשות חסד עם הזולת, תהילה לאל יש לנו קהילה קדושה חממה של אמונה שאין לנו להתבייש משום קהילה בעולם, ולכן תמשיכי לעזור לי לפתח את הקהילה על אף שהס"מ הרשע שם לנו רגלים איפה שרק יכול, אבל לא יועיל לו שום דבר, כי כך אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ו – כ"ז) כרה שחת בו יפול וגולל אבן אליו תשוב, כל הרע והאכזריות שהוא רוצה לעשות לנו נופל על הראש שלו, ולכן אל תתפעלו מאף בריה שבעולם, תמשיכו ללכת בצניעות שזה הגאווה של בת ישראל, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב צניעות, ובשכר צניעות הנשים עם ישראל נגאלו, וכן בזכות הצניעות שבנות ישראל ילכו הם יקרבו את הגאולה, ולכן אני מאד מבקש אותך שלא יהיה לך שום שייכות עם כמה עשבים שוטים וכו', נשים קלי דעת שאף פעם לא חזרו בתשובה וכו', אלא בתוך תוכם עדיין הניאוף והכפירות וכו', נמצא בליבם וכו', ומאלה הנשים צריכים מאד מאד להיזהר, כי בקלות הן יכולות לסחוב אותך לתהום.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר פקודי כ"ח אדר א' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהיי שמחה ועליזה כל השבת, כי שמחת השבת ממשיך על האדם שפע רוחני, ושפע גשמי, וחכמינו הקדושים אמרו (ירושלמי ברכות פרק ב' הלכה ח') ברכת הוי"ה היא תעשיר זה ברכת שבת, בשבת מתברכים כל הששת ימים, ועיקר שמירת שבת הוא בתמימות ובפשיטות, לא להיות בכעס בשבת, לא להוציא את העצבים בשבת, לא להיות בעצבות ובמרירות ובדיכאון בשבת, וזה נקרא שלמות שמירת שבת, ורק בזכות שבת נזכה להיגאל.
|