כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: א' דראש חודש | ב' דראש חודש | ב' אדר ב' | ג' אדר ב' | ד' אדר ב' | ה' אדר ב' | ז' אדר ב' | ח' אדר ב' | ט' אדר ב' | י' אדר ב' | י"א אדר ב' | י"ב אדר ב' | ט"ז אדר ב' | י"ז אדר ב' | י"ח אדר ב' | כ"א אדר ב' | כ"ב אדר ב' | כ"ג אדר ב' | כ"ה אדר ב' | כ"ו אדר ב' | כ"ח אדר ב' | כ"ט אדר ב' |
|||
|
|||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | |||
|
|||
בעזה"י יום א' לסדר ויקרא א' דראש חודש אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שהלילה תבואי עם נשות אנשי שלומינו לאולם שמחות, ולשמוח יחד לקראת חודש אדר, חודש השמחה, שמקדימים חודש שלם לשמוח לגאולתנו הנצחית, שבאה בחודש ניסן, שאז אבותינו נגאלו, וכן עתידים להיגאל על ידי משיח צדקנו.
|
|||
בעזה"י יום ב' לסדר ויקרא ב' דראש חודש אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי לשמוח מאד מאד, שאת נמצאת בקהילה קדושה כזו, חממה של אמונה, ותהילה לאל הקהילה שלנו גודלת בגשמיות וברוחניות, וזה חיות לראות איך שכמעט בכל שבוע נכנסים משפחות חדשות להצטרף לקהילתנו הקדושה, וכן הילודה הטבעית, אין שבוע שלא יהיה בריתות וקידושים, שנולדים בנים ובנות כן ירבו, ולכן את צריכה מאד לשמוח שאת נמצאת בחממה של אמונה, ואני מאד מבקש אותך שתראי לעזור לשכנות שלך, ותשתדלי שיהיה בניכם אהבה ושלום, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב כשיש אחדות ואהבה בין נשמות ישראל, כי להיפך הס"מ ימח שמו כל עניינו רק לעשות פירודים בנשמות ישראל, ולכן תשתדלי להיות באחדות עם נשות אנשי שלומינו, ובפרט עם השכנות שלך, וחכמינו הקדושים אמרו (יבמות ס"ב:) האוהב שכניו והמקרב את קרוביו, עליו הכתוב אומר אז תקרא והוי"ה יענה, אם תתחברי עם השכנות שלך, תראי שתפילתך תקובל בשמים.
|
|||
בעזה"י יום ג' לסדר ויקרא ב' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' זכרי היטב מה שדיברנו אתמול ברבים, שאישה צריכה מאד מאד לשמור לא לדבר עם גבר זר, שזה גילוי עריות ממש, כי כך זה מתחיל וכו', מתחילים לחייך אחד לשני וכו', לקרוץ עין אחד לשני, ואחר כך לדבר אחד עם השני וכו', ואחר כך נכשלים בעוונות חמורים רחמנא לישזבן.
|
|||
בעזה"י יום ד' לסדר ויקרא ג' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' את לא יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שהיה לי פה ביבנאל, השבועיים שבליתי פה, וראיתי מקרוב איך שקהילתנו הקדושה חממה של אמונה מתגדלת ומתרחבת בגשמיות וברוחניות, ותהילה לאל את חלק מהקהילה הקדושה, ולכן ראוי לך לשמוח מאד מאד, ושום דבר בעולם שלא יוכל לשבור אותך, רק תשמרי על הצניעות שזה יסוד גדול לאשה, כי בזכות הצניעות של הנשים נזכה להיגאל, ותשמרי מאד מאד לא להתחבר אל נשים קלות דעת, כי בקלות הם יכולים להוריד אותך אל השאול תחתית ומתחתיו.
|
|||
בעזה"י יום ה' לסדר ויקרא ד' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' ככל שעובר יום שהייתי בקהילתינו הקדושה ביבנאל שהיא חממה של אמונה, נכנס בי שמחה יותר ויותר שאני רואה איך שקהילתינו הקדושה מתפתחת בגשמיות וברוחניות גם יחד, שלא יאומן כי יסופר, מי היה מאמין שבמדבר שמם כזה יצמח ישוב לתפארת עם יהודים יראים ושלמים, ונשים שהולכות בצניעות כראוי לבנות ישראל, ולכן חזקי ואמצי מאד להמשיך בדרך השם, ולמסור את נפשך עבור מדת הצניעות שזה יסוד היסודות אצל אשה, והס"מ עושה כל מיני פעולות שבעולם להסית אשה לא ללכת בדרכי הצניעות, ולהכשיל את הרבים וכו' וכו', ולכן חזקי ואמצי מאד במדת הצניעות, כי רק בזכות זה נזכה להגאל, ואם היית יודעת מה זה מדת הצניעות אצל אשה וכו', ואיך שזה חשוב בשמים, היית נזהרה בזה יותר ויותר, ואת צריכה לדעת שאשה יש לה כוחות הנפש בלתי מוגבלות, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה ז' סימן ז') מעשה בחסיד אחד שהיה נשוי לחסידה אחת ולא העמידו בנים זה מזה, אמרו אין אנו מועילים להקדוש ברוך הוא כלום, עמדו וגירשו זה את זה, הלך זה ונשא מרשעת אחת, ועשתה אותו רשע, הלכה זאת ונשאת לרשע אחד, ועשתה אותו צדיק, הרי שלך לפניך את כח של אשה שיכולה לעשות את בעלה או צדיק גדול או רשע גדול, כי הכל תלוי בהאשה, כי אם האשה קלת דעת, אזי גם הבעל יהיה קל דעת, ואם האשה תהיה יראת שמים, אזי גם הבעל יהיה ירא שמים, ולכן אני מאד מבקש אותך שתקחי את עצמך בידיך, סוף כל סוף זכית לחזור בתשובה שלימה, אזי מונח עליך חוב קדוש ללכת בצניעות הלבוש, צניעות הדיבור, וצניעות החברה, אל תתחברי אל נשים קלות דעת וכו', שבקלות הן יקררו גם אותך וכו', והיום צריכים לשמור על דבר זה מאד מאד, כי לא חסר נשים פרוצות שהן בקלות הן מושכות את שאר נשים לקלות דעת וכו', ולקרר אותה ממדת הצניעות וכו' וכו', ולכן תשמרי מאד מאד מנשים כאלו, וכן לשמור לא לשיר שום שיר משירי החולנים וכו', כי רביז"ל הזהירנו על דבר זה יותר מהכל, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ג') שניגונים של מנגנים רשע, בקלות יכולים להמשיך אותו לשאול תחתית ומתחתיו, וחכמינו הקדושים סיפרו (חגיגה ט"ו:) איך אחר שהיה רבו של רבי מאיר יצא לתרבות רעה? על ידי שהיה תמיד שר שירי יוונים, ואחר כך הסתכל בספרי מינים וכו', עד שפרק עול לגמרי, הרי שלך לפניך שאדם שמרגיל את עצמו לשיר שירי גויים וחולנים וכו' וכו', על ידי זה הוא פורק עול לגמרי, ולכן צריכים מאד מאד לשמור לא לשמוע שום ניגונים ממנגנים רשעים בשום פנים ואופן, צריכים לעמוד על זה בתוקף, כי הדור פרוץ מאד בכל מיני פריצות וכו', ויש נשים קלי דעת שצריכים לשמור מהן מאד מאד.
|
|||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויקרא ה' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שבשבת קודש הזו תהי רק שמחה ועליזה, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודעת מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיקה לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאת יהודיה מאמינה בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך מאד מאד, ורואים איך שהס"מ בא לאדם דייקא בשבת להפריע לו את השבת, ותמיד נעשה קטטה או ויכוח בבית בין הבעל ובין האשה ביום השבת דייקא, והכל כדי להפר מהבית קדושת השבת, ולכן צריכים למסור את נפשו שכל השבת יהיה רק שמחה ואהבה, ולשמור על השבת שלא יהיה בו שום עצבות ומרירות ודכאון, או מריבה וקטטה, או ויכוח, שכל זה הוא איסור חילול שבת, כי על ידי שנכנסים בכעס ורציחה בשבת, נכשלים בחילול שבת רחמנא ליצלן, ולכן תעשי כל מה שבידיך שבשבת תהי רק בשמחה ותכבדי את בעלך ותתאזרי במדת הסבלנות, אשר זה המתנה הכי יפה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, כמאמרם ז"ל (שבת י:) אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל לך והודיעם; ואמרו צדיקים שזכי השמיעה שומעים את זה כל ערב שבת איך שמשה רבינו מכריז ומודיע לעם ישראל שהנה שבת קודש בא, ותשתדלו מאד לשמור את השבת, כי שבת היא הכלי לקבל בה את כל הברכות, ולכן אשרי האשה שהיא שמחה ועליזה כל השבת ושומרת את עצמה מאד מאד מכל מיני מחלוקות ומריבות או ויכוחים וכו' וכו', כי הס"מ אורב על כל בר ישראל לשבור לו את מנוחת השבת, ולכן תשמרי מאד מאד על קדושת השבת, והקדוש ברוך הוא ישמור עליך.
|
|||
בעזה"י יום א' לסדר צו ז' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' היום הוא ז' אדר ההילולא של משה רבינו, ואמרו חכמינו הקדושים (מנחות ס"ה.) משה אוהב ישראל היה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ט) אשר משה מסר נפשו בשביל עם ישראל, כי הוא ידע חשיבות וגדולת בר ישראל, וכן בכל דור ודור יש צדיקים שנשמת משה נתעבר בהם, ולכן הם מוסרים נפשם פשוטו כמשמעו עבור נשמות ישראל, הן שמלמדים זכות עליהם בשמים, והן שהם עוזרים להם בכל ענינים לחזקם ולעודדם ולשמחם ולקרבם אליו יתברך.
|
|||
בעזה"י יום ב' לסדר צו ח' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל הזכות שיש לך שאת נמצאת בקהילה קדושה כזו חממה של אמונה, וראוי לך לשמוח מאד מאד שאת מקורבת אל רביז"ל, שהוא מעורר אותך יום יום שעה שעה להתחזק בכל המצבים שרק עוברים עליך, ולכן ראוי לך להטות אוזן קשבת אל דבריו ז"ל, רביז"ל ביקש אותנו מאד מאד לשמוח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בנו, ואני מוכרח להגיד לך שחכמינו הקדושים (תנחומא כי תשא) הפליגו מאד במדת הצניעות, שהיא מדה חשובה ומפוארה מאד, ואין לך יפה מן הצניעות, והסמ"ק (מצוה נ"ז) מונה את מדת הצניעות למצוה מן התורה, ומובא בדברי המהר"ל מפראג זי"ע (גבורת השם פרק ס') שעיקר שבח האשה ומדריגתה העליון הוא הצניעות, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא וישלח) בזמן שהאשה צנועה בתוך הבית כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, ולהיפך חס ושלום אם האשה הולכת בדרכי הפריצות, הרי היא משוקצת ומתועבת לפני המקום ברוך הוא, ולכן את צריכה מאד מאד לשמור עם מי את מתחברת, שלא תתחברי עם נשים פרוצות וקלות דעת שזה גורם אחר כך כל הצרות וכו', עניות ודחקות ומחלות וחלאים רעים ומריבות בתוך הבית וכו', אשר בקלות הם יכולים לקרר אותך מיראת שמים ולגרום שלא תלכי עם בגדים צנועים וכו', ומה סך הכל מבקשים? שהבגדים לא יהיה קצרים למעלה מהברך וכו', והבגד לא יהיה שקוף וכו', ולא צמוד וכו', וכן השפה יהיה שפה עם דרך ארץ בלי איזה ניבול פה או קללות וכו' וכו', אשרי האשה שזוכה לקיים את כל זה, ואז טוב לה כל הימים.
|
|||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ט' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי להיות רק בשמחה, ואף שעובר עליך מה שעובר, עם כל זאת אין עצה אחרת להנצל מכל פגעי ומקרי הזמן אלא על ידי תוקף השמחה, ובפרט בימים אלו שהם ימי שמחה, אנחנו מכינים את עצמינו לקראת חג הפורים, ולכן צריכים לשמוח יותר ויותר ולמסור את נפשינו להיות בשמחה, וביותר צריכים הנשים לשמוח, כי עיקר הנס היתה רק על ידי אסתר המלכה, ורואים מזה מה הזכות של אשה שהולכת בצניעות, היא יכולה להציל את כלל ישראל מכליון, כמאמרם ז"ל (מגילה י"ג:) בשכר צניעות שהיתה בה ברחל, זכתה ויצא ממנה שאול, ובשכר צניעות שהיה בו בשאול, זכה ויצאת ממנו אסתר; והיא הצילה את כלל ישראל מכליון שהיה נגזר עליהם, רואים מזה שבת אחת שמתנהגת בצניעות, היא יכולה להציל את כלל נשמות ישראל, ותמיד תחשבי אולי את הבת ישראל הזאת שבזכותך, ובזכות הצניעות שלך, נזכה להגאל גאולת עולם.
|
|||
בעזה"י יום ד' לסדר צו י' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שדייקא בימים אלו שאנחנו מכינים את עצמינו לקראת חג הפורים שתראי לשמח את עצמך בכל האופנים שבעולם, ואל תתני את העצבות והמרירות והדכאון שיתפסו אותך, כי הס"מ אורב על כל אשה ואשה וכו', להפיל אותה בעצבות ובמרירות עמוק, ולייאש אותה לגמרי מהחיים, ולכן אל תהי בטלנית תעשי כל מה שבידיך להיות בשמחה, ותשמחי נשים אחרות, ורביז"ל הירבה לדבר עמנו ממעלת הזוכה לשמוח ולשמח אחרים שזה הצדקה הכי גדולה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) כנראה שפה זה הגיהנום כפי הסבל שכל אחד סובל בזה העולם, אזי אין עולם הזה רק גיהנום, או גן עדן, היינו אם אדם מדבק את עצמו בו יתברך, ותמיד שש ושמח ומשמח את אחרים, הוא נמצא בגן עדן, ואם אדם עוזב את עצמו ונופל ליאוש ולדכאון, אזי הוא נמצא בגיהנום, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ב) שהגן עדן והגיהנום הם בזה העולם, ולכן אל תהי בטלנית, יותר טוב לך להיות בגן עדן לשמוח ולרקוד בכל יום ולשמח את בעלך ואת הילדים, ושבבית יהיה תמיד אוירה של שמחה, מאשר שתהי בגיהנום וכו', על ידי הכעס והרציחה והמריבות והעצבות והבלבולים וכו', ואל תקחי את כל הדברים האלו בקלות, כי כל החיים שלך תלויים בזה, ורואים שבני אדם פשוט נחלים רק מחמת העצבות והעצלות שתוקף אותם, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מאד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות בבחינת (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו", עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר; ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ולשמח את אחרות, ובזכות זה יתרחב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד, כי השמחה הוא שער להצלחה.
|
|||
בעזה"י יום ה' לסדר צו י"א אדר ב' (תענית אסתר) ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ותחזיקי מעמד מכל מה שעובר עליך, ימי פורים הקדושים נכנסים ובאים, והיום הזה הוא יום מיוחד בפרט להנשים, כי זה מוסר השכל איך אשה כמו אסתר המלכה זכתה שהמגילה תקרא על שמה, כי דייקא היא הצילה את עם ישראל, רואים מכל זה את גדולת אשה אשר חכמינו הקדושים אמרו (מגילה י"ג:) בשכר צניעות שהיתה בה ברחל, זכתה ויצא ממנה שאול, ובשכר צניעות שהיה בו בשאול, זכה ויצאת ממנו אסתר; והיא הצילה את כלל ישראל מכליון שהיה נגזר עליהם, רואים מזה שבת אחת שמתנהגת בצניעות, היא יכולה להציל את כלל נשמות ישראל, ותמיד תחשבי אולי את הבת ישראל הזאת שבזכותך, ובזכות הצניעות שלך, נזכה להגאל גאולת עולם.נא ונא ראי רק לשמוח בימים אלו, וכן לשמח נשים אחרות, אשר אין עוד מצוה יותר גדולה מזו מלהחדיר שמחה בנשמות ישראל, ולהצילם מליפול בעומק בור ודות וכו' וכו', כי על ידי עצבות ומרירות ודכאון יכולים לאבד את שתי העולמות, ולכן מצוה רבה מאד מאד לשמח את כל בר ישראל, וראוי שכל אשה תשמח את הזולת, שאת הכל הזה אנחנו מקבלים מרביז"ל, ולכן כתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות יבום הלכה ג' אות י"ח) שאם היו מצייתים תיכף ומיד את מרדכי שהזהיר את עם ישראל להיות שמורים ממלכות אחשוורוש ומהמן האגגי, ולא היו שום שייכות עמהם, ולא היו נהנים מסעודתו של אחשוורוש, לא היינו צריכים לעבור את כל הפחד הזה שהפחיד המן על ידי גורלו וכו', (אסתר ג' י"ג) "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד" וגו', כי על ידי אמונת חכמים יכולים להגיע לכל המדריגות שבעולם, כי מי מגלה לנו את הקדוש ברוך הוא אם לא החכמים חכמי התורה שמלמדים אותנו איך להתחזק בהמצבים הכי קשים, ולכן עלינו למסור את נפשינו עבור אמונת חכמים, ולציית אותם, שזה יסוד היסודות בהיהדות, וכנגד החכמי ישראל חכמי התורה העמיד הס"מ את שלוחיו שהם מטעים את העם בכל מיני שקרים ודמיונות, ואשרי מי שפותח את העינים ונזהר לא ליפול בפח שלהם וכו' וכו'.אני מאד מבקש אותך אישית שכל המשימה שלך תהיה רק לשמח נשים אחרות, ובפרט בימים אלו ימי פורים הקדושים שהשנה זה מתארך במשך כמה ימים, כי מתענית אסתר עד חג הפורים יש כמה ימים שבהם מאיר אור הפורים שהוא אור גדול ונורא מאד.
|
|||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר צו י"ב אדר ב' ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק עכשיו דייקא בשבת קודש זו שקוראים פרשת זכור, והיה טוב מאד שתלכי לבית הכנסת לשמוע את פרשת זכור, שגם נשים צריכות לשמוע את פרשה זו, כדי להכניס בנו היטב מה שהמן עמלק רצה לעשות איתנו, ונהפוך הוא וכו', ומה שרצה לראות בנו נהפך עליו, וכן בכל דור ודור קמים עלינו עמלקים ורוצים להכחידנו מן העולם, והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם, ולכן מצוה רבה לשמוע את פרשת זכור את אשר עשה לך עמלק, כדי לדעת ולזכור טוב טוב שעמל"ק עולה כמספר ספ"ק, שהוא מכניס ספיקות באמונה, ותיכף ומיד כשאדם מתקרר אצלו האמונה בו יתברך, כבר נופל בנוקבא דתהומא רבה, ולכן ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז מהשבת הזה לקבל על עצמך להתחזק ביתר שאת ויתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, שזה היה אצל רביז"ל העיקר, כמו שאמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד. ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל. רק בפשיטות גמור כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים; ועל זה צריכים הרבה תפלות לבקש ממנו יתברך שיהיה לו אמונה ברורה ומזוככת, ושלא יהיה לו שום קושיות וספיקות עליו יתברך, ועל הצדיקים שבכל דור ודור.נא ונא אל תכנסי בלחץ שזה בעצמו קליפת המן עמלק, להכניס בנו לחץ שמשם נובע עצבנות שאדם נעשה עצבני וכו' וכו', כי באמת אדם צריך להרגיל את עצמו לקחת את כל החיים בקלות מאד מאד, ולא להלחיץ את עצמו וכו' וכו', וזכרי היטב שזה יסוד גדול בהחיים, לקחת את הכל בקלות וכו', כי אין זה חכמה להכביד את עצמו וכו', אלא עיקר חכמת החיים הוא להקל מעצמו את כובד החיים, יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לפעול בפורים הזה כבר מחיית המן עמלק, וכלל ישראל יחזרו אליו יתברך, וכולם ידברו עמו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, כי יהיה גילוי אלקות כזה בעולם, עד שיקויים מה שאמר הנביא (ישעיה כ"ה ט') "ואמר ביום ההוא הנה אלקינו זה קוינו לו ויושיענו זה הוי"ה קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו", היינו שיהיה גילוי אלקות והתגלות כזו, שכל אחד יוכל להראות עם אצבעו הנה הקדוש ברוך הוא.עוד אני מבקש אותך שתראי להתפלל עבורי בימי פורים הקדושים, כי אני זקוק לרחמי שמים מרובים בתוך שאר עם ישראל.
|
|||
בעזה"י יום ג' לסדר שמיני ט"ז אדר ה'תשע"ד
שלום רב אל … תחי'
|
|||
בעזה"י יום ד' לסדר שמיני י"ז אדר ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואל תתני שהס"מ ישבור אותך עם כל מיני דמיונות וכו' וכו', כי הדמיון הורס את האדם מאד מאד, ולפעמים כל הצרות של אדם הוא רק מחמת כח המדמה, כמו שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תק"נ) שיש אחד ששוכב על מטתו ובודה מליבו דבר שקר על חבירו שחבירו דיבר עליו או עשה לו שלא כהוגן להכעיסו וכיוצא בזה, ומתחיל להתרגז על זה ובוער כעסו על חבירו ונתמלא רוגז עליו חינם על לא דבר, כי הוא בעצמו חשב ובדה זאת על חבירו ובאמת חבירו נקי מזה לגמרי; וזה מאד מאד מצוי שאדם שוכב על המיטה ומדמיין דמיונות שההוא רוצה לעשות לו רע וכו', וכך בונה בהדמיון שלו עד שרואה את הרע שההוא רוצה לעשות לו וכו', ולא דובים ולא יער, אף אחד לא חושב ממנו, אבל בדעתו נרקם כבר מחשבות כאילו שההוא רוצה לעשות לו רע, וכך מתחיל לשנוא את הזולת על לא דבר וכו', והוא אוכל את עצמו איך יכול ההוא לעשות לי רע כזה? אבל הכל רק דמיון אחד גדול, ולכן צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא שלא יהיה לו שום דמיונות על הזולת, וחכמינו הקדושים אמרו (ירושלמי שבת פרק י"ד הלכה ג') על הפסוק (דברים ז') "והסיר הוי"ה ממך כל חולי" זו רעיון, דאמר רבי אליעזר (שם כ"ח) "ונתן עול ברזל על צוארך" זה רעיון, היינו מה זה העול הכי קשה של האדם? זה הרעיונות והדמיונות שמסבבים אותו, כי מרוב עוונותיו, הוא נמצא בלחץ תדירי ומדמיין לעצמו כל מיני מחשבות של הבל וכו', ושל פחדים וכו', מה יעשה לו זה? ומה יעשה לו ההוא? ובאמת אדם רודף את עצמו יותר מה שאחרים רודפים אותו, כי מי שתמיד רק חושב ממנו יתברך, ומשתדל להכניס את הקדוש ברוך הוא בתוך מח מחשבתו, אזי מתפטר מכל אלו הרעיונות והדמיונות, ונעשה בן חורין אמיתי, ואין עליו שום עול, ולכן אני מאד מבקש אותך ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז להיות בשמחה עצומה, ותמיד תדברי משמחה הן עם בעלך והן עם הילדים והן עם השכנות שלך, ולשמור מאד מאד לצאת מכח המדמה שמכניס בנו הס"מ כדי להכשילנו בכעס ועצבים שזה הורס לגמרי את האדם.
|
|||
בעזה"י יום ה' לסדר שמיני י"ח אדר ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי באמונה פשוטה בו יתברך, ורביז"ל הזהירנו מאד מאד שתמיד נדבר רק מאמונה, ובפירוש גילה לנו (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד. ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל. רק בפשיטות גמור כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים; ועל ידי זה נשפע על האדם שפע גדול, כמו שאמר החכם מכל אדם (משלי כ"ח) "איש אמונות רב ברכות", על ידי אמונה נשפע עליו כל הברכות שבעולם, כי מי שמתחזק באמונה בהקדוש ברוך הוא, על ידי זה נתרחב לו בגשמיות וברוחניות גם יחד, ורביז"ל גילה לנו (שיחות הר"ן סימן ל"ה וסימן ר"כ) שקודם ביאת המשיח יתגבר ויתפשט האפיקורסות והכפירות והאמונות כוזביות בעולם מאד מאד, ובפירוש אמר אני אומר לכם את זה כדי שתוכלו להתחזק, זה יהיה הנסיון הכי קשה, כי יתקיים מה שאמר הנביא (דניאל י"ב י') "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכילים יבינו", ולכן ציוה לנו רביז"ל שנרבה לדבר דיבורי אמונה והשגחה פרטיית, וזה יציל אותנו מכל הנסיונות הקשים והמרים שעוברים עכשיו בעולם, ולא בחינם שבני אדם מאד מתפלאים איך חסידי ברסלב תמיד שמחים ועליזים, ונראים הכי מאושרים בחייהם, והם לא יודעים שיש לנו רבי גדול שמחזק ומעודד ומשמח אותנו, ומגלה לנו את אמתת מציאותו יתברך, ועצות נוראות ונפלאות איך להתחזק בשיחה בינו לבין קונו, שכל מה שעובר עלינו בגשמיות וברוחניות לספר להקדוש ברוך הוא, שזה עיקר ההצלה שאדם צריך להכנס בתיבת התפלה, על ידי זה הוא ינצל מהמבול שהוא לשון בלבול, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ה) שזה המבול של אפיקורסות שיהיה בעולם, היינו שבני אדם יהיו מבוהלים ומבולבלים מכל מיני דעות נפסדות וכו' וכו', אבל בזה שאדם מתחבא בתיבת נח שהוא תיבת התפלה, אזי ניצול מימי המבול, היינו מהכפירות והאפיקורסות ששורה עכשיו בעולם, ובאים לידי שמחה אמיתיית, ולכן ראוי לנו לשמוח מאד מאד שיש לנו רבי כזה, וזכינו להיות בציונו הקדוש בעיר אומן, ובוודאי יקיים מה שהבטיח לנו, וראוי לנו לשמוח בזה מאד מאד, ועל כן ראי לקחת את עצמך בידיך ותשמרי מאד מאד לא להיות מושפעת מנשים קלות דעת וכו', שהצניעות שלהן רעוע וכו' וכו', כי עיקר החן והיופי של בת ישראל היא כשהולכת עם בגדים צנועים, ולא עם בגדים קצרים או צמודים או שקופים וכו' וכו', וכן יש להן צניעות הדיבור שלא מפטפטות עם גברים זרים וכו' וכו', וכן לא מנבלות את פיהן וכו' וכו', זה נקרא אשה כשירה שראוי להתחבר אליה, וזה מראה את פנימיות לבבה שהוא טהור באמונה פשוטה בו יתברך, אשרי האשה שמתחזקת בעיתים הללו הן באמונה פשוטה בו יתברך, והן בצניעות, וכן היא משפיעה על זולתה שאין למעלה מזה.
|
|||
בעזה"י יום א' לסדר תזריע כ"א אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי להיות בשמחה עצומה שאת נמצאת בקהילה קדושה כזו חממה של אמונה, שזה שמירה מכל הרוחות רעות הנושבות בחוץ, כי כשבר ישראל מחדיר בעצמו אמונה פשוטה בו יתברך, על ידי זה הוא מסתתר בסתר כנפיו יתברך, ואז החיים שלו חיים אחרים לגמרי, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) שמי שיש לו אמונה חייו חיים, ואפילו שעובר עליו מה שעובר הוא תמיד מנחם את עצמו, אבל מי שאין לו אמונה הוא תמיד מבוהל ומבולבל, ואין לו במה להחיות את עצמו, ולכן לא בחינם שרביז"ל הזהירנו מאד מאד על אמונה, ואמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד. ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל. רק בפשיטות גמור כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים; ותשמרי מאד מאד מנשים קלות דעת שמכניסים קרירות באמונה ובמנהגי ישראל וכו', ואני מוכרח להגיד לך שאני ישרש את אלו מקהילתינו הקדושה, כי אין להנשים קלות דעת מקום בקהילתינו הקדושה בשום פנים ואופן, ואני לא יתן להם להשאר בינינו כלל, ולכן תעמדו על המשמר שלא יהיה לך שום שייכות עם אלו הקלי דעת, כי בפירוש גילה לנו הרמב"ם (פרק ו' מהלכות דעות הלכה א') דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו, לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם, ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחושך כדי שלא ילמוד ממעשיהם, הוא ששלמה אומר (משלי י"ג כ') "הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע", ואומר (תהלים א') "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב", ולכן אנחנו צריכים מאד מאד לשמור שבד' אמות שלנו לא יימצא נשים קלות דעת בכלל, כי בקלות הם יכולים להוריד אותך ואת בנותייך בשאול תחתית ומתחתיו וכו' וכו', ולא בשביל זה חזרנו בתשובה כדי שכמה נשים קלות דעת יקררו אותך ואת שאר נשי אנ"ש מהאמונה הפשוטה וממנהגי ישראל שנתקבלו בכל תפוצות ישראל. וכך כותב הרמב"ם (פרק י"א מהלכות עכו"ם הלכה א') אין הולכים בחוקות הגויים ולא מדמין להם, לא במלבוש ולא בשער וכיוצא בהם, שנאמר (ויקרא כ' כ"ג) "ולא תלכו בחוקות הגוי", ונאמר (שם י"ח ג') "ובחוקותיהם לא תלכו", ונאמר (דברים י"ב ל') "השמר לך פן תנקש אחריהם", ובפסוקים אלו מזהיר הקדוש ברוך הוא שיהיה יהודי מובדל מהגויים בהליכותיהם ובדיעותיהם, וכמו שכתוב (ויקרא כ' כ"ו) "ואבדיל אתכם מן העמים", יהודי צריך ללכת אחרת מגוי, ולהתנהג מההפך אל ההפך, וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קע"ח סימן א') אין הולכין בחוקות העכו"ם, ולא מדמין להן, ולא ילבש מלבוש המיוחד להן, אלא יהיה מובדל מהן במלבושיו ובשאר מעשיו; וכן מביא הבית יוסף שכל בגד של שחץ וגאוה הוא אסור, ולא באלה חלק יעקב שדרך ישראל להיות צנועים וענוים ולא לפנות אל האלילים, הרי שלך לפניך איך בת ישראל צריכה להזהר לא להמשך אחר חוקות הגויים דרכיהם ולבושיהם, כהיום נתרבה רחמנא לישזבן הסרטן בהנשים, הן סרטן הרחם, הן סרטן החזה וכו', ולא יודעים שהכל בא שהתחילו לדמות את עצמן אל מעשה הגויים, הן בלבוש שזה בכלל לא צנוע החצאית זה למעלה מהברך, החולצה למעלה מהמפרק, והצוואר פתוח מאד, מסתובבות בלי גרבים, עד שיש נשים שגם מעשנות סיגריות ושותות משקה המשכר, ומנבלות את הפה שלהן וכו', ועל ידי זה דוחים את השכינה מהעולם, כמו שכתוב (דברים כ"ג) "כי הוי"ה אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך".
|
|||
בעזה"י יום ב' לסדר תזריע כ"ב אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' בכל יום שומעים מקרים מזעזעים, אנשים צעירים ונשים צעירות בנים בנות וכו' וכו', נחטפים מזה העולם באופן טראגי על ידי מחלות וחלאים רעים רחמנא ליצלן, על ידי תאונות דרכים מחרידות רחמנא לישזבן, ואף אחד לא שם לב שזה יכול לקרות גם לו וכו', ולכן לא בחינם שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') שהצדיק מעורר מהשינה, ופירש את מאמרם ז"ל (תענית כ"ג) שאמר חוני המעגל "מי איכא דניים שבעין שנין", איך אדם יכול לישון את השבעים שנה שלו? וסיפרו אנשי שלומינו שבשעה שרביז"ל אמר את זה, הדגיש בהדגשה מיוחדת 'איך אדם יכול לישון את השבעים שנה שלו' וכל אנשי שלומינו התעוררו מאד מאד בתשובה בשעה ששמעו את זה, כי באמת אנחנו רואים במציאות שהחיים לא קלים לאף אחד, על כל אחד ואחד עוברים משברים וגלים עליות וירידות וכו' וכו', זה בכה וזה בכה וכו' וכו', ואף אחד לא שם לב שיום אחד יקראו אותו למעלה וכו', ולכן נתן לנו רביז"ל עצה קלה מאד שנרגיל את עצמינו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלנו בלי שום חכמות והשכלות כלל, רק פשוטו כמשמעו להשיח ולספר את כל אשר עם לבבינו אליו יתברך, כאשר אשה מדברת אל רעותה, אשר באמת את צריכה לדעת שכל דיבור ודיבור זה הצלחה נצחיית הצלחה כזו שאי אפשר לתאר ולשער כלל, ואם היית יודעת מה זה לדבר אל הקדוש ברוך הוא על כל פנים חמש דקות, ולספר לו יתברך מה שלוחץ אותך, היית מתמידה בזה מאד מאד, כי כך אמר רביז"ל אשר למעלה בשמים התפלות של הנשים פועלות מאד מאד, כי הן קרובות לבכי וכו', ולבבן שבורות וכו', ולכן תפלתן מאד מתקבלת בשמים, ולכן אני מאד מבקש אותך אל תהי בטלנית, ככל שרע ומר לך וכו', הכתובת הראשונה צריך להיות רק אל הקדוש ברוך הוא, כי רק הוא יכול לעזור לך, אבל כדי שהתפלות שלך תתקבלנה לרחמים ולרצון לפני אדון כל, את צריכה להקפיד מאד מאד על מדת הצניעות, שזה עיקר היופי והחן של בת ישראל, ולהשתדל מאד להתרחק מנשים פרוצות קלות דעת, שבקלות יכולים למשוך אותך להשאול תחתית ומתחתיו, צריכים רק שתים או שלוש נשים קלות דעת וכו', והן יכולים לעשות הרס גדול מאד, ואני הולך לעמוד על זה חזק שלא יהיה במחנינו שום אשה קלת דעת, אין יותר הפקר, מספיק שומעים אסונות בכל יום, והכל קורה רק מחמת זימה וניאוף וכו', שנמצאים בעולם, כי על זה אין הקדוש ברוך הוא מוחל, ולכן עלינו לחזור בתשובה שלימה ולשמור על קהילתינו הקדושה, שהיא חממה של אמונה, וראוי לנו לשמוח מאד מאד שזכינו להתקרב אל רביז"ל שהוא מוליכנו בדרך האמת ומפיח בנו רוח חיים חדשה בכל יום מחדש, אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו ומה יפה ירושתינו, טוב להודות להקדוש ברוך הוא על כל החסד חינם שעשה עמנו.
|
|||
בעזה"י יום ג' לסדר תזריע כ"ג אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' את לא יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שראוי לך לשמוח שאת נמצאת בקהילתינו הקדושה שהיא חממה של אמונה, ואי אפשר להעריך את הקהילה הקדושה שלנו, עד שלא יוצאים בחוץ, ואז רואים את ההפרש וכו' וכו', בוודאי גם אצלינו יש מה לתקן, ובפרט הנוער, ובשביל זה אני באתי את הנסיעה הזו, כדי לעשות למען הנוער שלנו פעם ולתמיד לראות להציל אותם, ואני מאד מקווה שתעזרי לי במה שאת רק יכולה.
|
|||
בעזה"י יום ה' לסדר תזריע כ"ה אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מה אומר לך ראוי לך לשמוח ולרקוד שאת נמצאת בקהילה קדושה כזאת חממה של אמונה, יסוד מוסד של חסד שאין קהילה כזאת בכל העולם כולו, ואת צריכה מאד מאד לשמוח ולהתחבר אל נשות אנשי שלומינו, ולהשתדל לעזור אחת לשניה, כי זה מאד מאד חשוב בעייני הקדוש ברוך הוא.
|
|||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תזריע כ"ו אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהי שמחה ועליזה כל השבת, כי את לא יכולה לתאר ולשער באיזה מקום את נמצאת וכו', בקהילה קדושה חממה של אמונה ששם רק מדברים אמונה פשוטה בו יתברך יסוד מוסד של חסד, בשביל זה בעצמו את צריכה לשמוח כל השבת, כי מה היית עושה אם לא היית פה בקהילה קדושה כזאת המתנהגת על פי דרכי רביז"ל? ולכן אני מאד מבקש אותך שתהי שמחה ועליזה כל השבת, וחכמינו הקדושים אמרו (שבת קי"ח) כל המשמר שבת כהלכתה אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלים לו, כל כך חשוב לשמור את השבת ולשמוח בשבת, ועיקר השמירה לא לריב עם הבעל, לא להתעצבן על הילדים, ולא להתעצבן על עצמה וכו' וכו', כי תאמיני לי שזה לא שווה כל העוגמת נפש והצער בחינם, ולכן אני מאד מבקש אותך שתמסרי את נפשך להיות בשמחה כל השבת, וזה יביא לך ברכה והצלחה לששת ימי החול.
|
|||
בעזה"י יום א' לסדר טהרה כ"ח אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני שמח לשמוע איך שיש אחדות גדולה בין נשות אנשי שלומינו לעזור לי להציל את הנעור מנשירה, ולכן גם את תצטרפי לעזור, שאין אין עוד חסד יותר גדול מזה להציל את הנוער, כי לצערנו הרבה הנוער ברחוב החרדי נושר ומדרדר ואנחנו צריכים לעשות כל מיני פעולות שבעולם רק להצילם.
|
|||
בעזה"י יום ב' לסדר טהרה ערב ראש חודש ניסן ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שהלילה את תבואי לבית הכנסת הגדול בשעה 9:30 שאז הוא יום הולדת של רביז"ל ונדבר בגדולתו, וכן יש לי כמה עניינים נחוצים לדבר איתך, ולכן תעשי כל מיני מאמצים שבעולם לבוא.
|