כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: המכתב החדש | א' ראש חודש | ב' ראש חודש | ב' אדר | ג' אדר | ד' אדר | ה' אדר | ז' אדר | ח' אדר | ט' אדר | י' אדר | י"א אדר | י"ב אדר | ט"ז אדר | י"ז אדר | י"ח אדר | י"ט אדר | כ"א אדר | כ"ב אדר | כ"ג אדר | כ"ד אדר | כ"ה אדר | כ"ו אדר | כ"ח אדר |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה א' דראש חודש אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' ראי למסור את נפשך במדת השמחה שאין למעלה מזה, וכמה שרק לא נדבר מענין שמחה, לא מספיק, כי טבע של אדם שנמשך תמיד אחר העצבות והעצלות וכו' וכו', ולכן עלינו תמיד לעשות כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, ובפרט בחודש הזה שהוא חודש השמחה, כפי השמחה שאדם שמח בחודש זה, כן יאיר לו אורו יתברך בהארה נוראה ונפלאה מאד, כי השמחה זה הקדושה, והעצבות זה הטומאה, ולכן ראי מה לפניך, תעשי כל מיני מאמצים שבעולם להיות בשמחה, ותשמחי את חברותיך, ותשתדלי לבוא הלילה לערב שמחה, וזה דבר גדול מאד מאד, כי אצלו יתברך מאד חשוב שמחה, ועל ידי שמחה ממשיכים על עצמם שמחה מכל העולמות, כמובא בזוהר (תצוה קפ"ד:) תא חזי עלמא תתאה קיימא לקבלא תדיר, [בוא וראה העולם הזה עומדת לקבל תמיד] והוא אקרי אבן טבא, [והיא נקראת אבן טוב כמו אבן מושכת שנקרא מגנט] ועלמא עלאה לא יהיב ליה אלא כגוונא דאיהו קיימא, [והעולם הבא לא נותן אלא כמו שמכינים את עצמו מלמטה] אי איהו קיימא בנהירו דאנפין מתתא, [אם נמצאים תמיד בפנים שמחים מלמטה] כדין הכי נהרין ליה מעילא, [כך מאירים לו מלמעלה אור וזיו וחיות ודביקות וכו'] ואי איהו קיימא בעציבו, [אבל אם אדם עומד בעצבות ובמרה שחורה] יהבין ליה דינא בקבליה. [אזי ממשיך על עצמו דינים] כגוונא דא (תהלים ק' ב') "עבדו את הוי"ה בשמחה", חדוה דבר נש משיך לגביה חדוה אחרא עלאה, [השמחה של אדם בזה העולם, ממשכת עליו שמחה מעולם הבא] הכי נמי האי עלמא תתאה, כגוונא דאיהי אתערת הכי אמשיך מלעילא, [כך הוא העולם הזה, כפי שאדם מתנהג בזה העולם, כך ממשיך על עצמו מעולם הבא], ולכן אל תהי בטלנית, תזרקי את כל הבעיות שלך וכו' וכו', מאחוריך, ותשתדלי רק להיות בשמחה עצומה, שעל ידי זה תמשיכי על עצמך שמחה מכל העולמות, ואת לא יכולה לתאר ולשער איזה טובות השמחה יביא לך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחולאים רעים באים רק מחמת חסרון השמחה, ולכן אשרי האשה שרק שמחה ועליזה, ומשמחת את בעלה, ואת הילדים, ואת החברות שלה, שאז רוח חן על פניה תמיד.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר תרומה ב' דראש חודש אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי שסוף כל סוף נשות אנשי שלומינו היקרים מתאחדות יחד עכשיו בחודש אדר חודש השמחה, ועושות הצגות וכו', תחפושות וכו', העיקר שיהיה שמח בין נשות אנשי שלומינו, אשר אין למעלה מזה, כי כבר הזהירנו רביז"ל יותר ויותר מהכל על מדת השמחה, ובפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאות הבאים על האדם כולם באים רק מחמת קלקול השמחה, ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד יהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ותשתדלי לבוא בכל פעם כשנשות אנשי שלומינו עושים עכשיו בימי אדר הצגות ותחפושות לקראת פורים, כדי לשמח את עצמך, ותגידי לבעלך שאני מאד מאד מקפיד שיתן לאשתו לצאת לשחרר את עצמה מהלחץ שיש עליה וכו', יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד יהיה השמחה מצויה בינינו, ואשה תעשה חסד עם רעותה, ותסחוב גם אותה לבוא להצטרף אל השמחה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר תרומה ב' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אבקש אותך שגם הלילה תבואי בליל שמחה שעושות נשות אנשי שלומינו שזה דבר גדול מאד מאד להיות בשמחה, שעל ידי זה ממשיכים על עצמם אור ודביקות באין סוף ברוך הוא, והשמחה מרחבת את הדעת בגשמיות וברוחניות גם יחד, ואסתר המלכה זכתה למה שזכתה לגאול ולהציל את כלל נשמות ישראל, רק על ידי שהתחזקה בתוקף הצרות שעבר עליה, כי נלקחה לבית אחשוורוש וכו' וכו', ואף על פי כן לא התייאשה, אלא גם משמה צעקה (תהלים כ"ב ב') "אלי אלי למה עזבתני רחוק מישועתי דברי שאגתי", ובזה פתחה שער ופתח לכל נשות עם ישראל עד סוף כל הדורות שאפילו כשיהיו באיזה צרה חס ושלום וכו' וכו', אם רק יתחזקו ויבואו לצעוק אל הקדוש ברוך הוא, ולדבר לפניו יתברך בתפלה ובשיחה, יראו ישועה גדולה, ולכן תתחזקי מאד מאד להיות כל החודש הזה רק בשמחה, ותרבי לדבר עמו יתברך, ותראי איך שהכל יסתדר על צד הכי טוב.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר תרומה ג' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שאני שמח שאתמול בלילה היית בערב שמחה, ושמחת יחד עם שאר נשות אנשי שלומינו, אשר דבר זה מאד מאד חשוב בשמים, כי רביז"ל הזהירנו יותר ויותר על שמחה מכל דברים אחרים, כי השמחה מרחבת את הדעת והשכל, ובפרט אשה שבדרך כלל היא מושפלת וכו', ושבורה וכו', מכל ההשפלות והביקורות שעושים עליה וכו' וכו', ואם היא תתחזק להיות רק בשמחה, ולא תיתן שאף אחד ידרוך עליה או ישפילה ויעשה עליה ביקורת, אזי היא תהיה הכי מוצלחת בחייה, כי רוב הנשים לא יודעות מהכוחות שלהן, ולכן בקלות נשברות וכו', כי טבע של אשה שהיא חלשת אופי וכו' וכו', ובא רביז"ל ונותן לנו התחזקות עצומה דרך השמחה, שהן האשה והן הגבר שיהיה לו בטחון עצמי, וזה זוכים על ידי תוקף השמחה, כי השמחה מרחבת את הדעת בגשמיות וברוחניות, וצריכים למסור את נפשו עבור מדת השמחה, כי זה לא בא בקלות, צריכים לעבוד הרבה על מדת השמחה, כי זה בא לאדם יותר קשה מכל העבודות שבעולם, ולכן אל תהי בטלנית, רק תתחזקי ביתר שאת ביתר עוז בשמחה עצומה, ותזכרי מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) אין השמחה ממתנת לאדם, לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולכן ראי לחטוף שמחה ולהיות תמיד בשמחה, ועל ידי זה יומשך עליך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, ולכן אם את רוצה להצליח בחייך, תשתדלי עם הכוחות להיות רק בשמחה, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך להגיע לשמחה מרוב הבלבולים שעובר עליך וכו' וכו', עם כל זאת תכריחי את עצמך להיות בשמחה, ותראי שיהיה לך הצלחה בהחיים.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר תרומה ד' אדר התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואל תתני שהס"מ ישבור אותך וכו', העיקר תשמרי מאד מאד שלא יגררו אותך לשום מחלוקת כאן, כי בפירוש אמר רביז"ל (ספר המידות אות מריבה סימן ס"ו) במקום מריבה שם השטן; ועיקר רצונו של רביז"ל היה רק אהבה ואחדות בין אנשיו, עד כדי כך שהתבטא פעם (חיי מוהר"ן סימן רצ"ב) העולם ראוי שיתמהו עצמן על אהבה שבינינו; ותהלה לאל את זה אנחנו רואים בחוש בקהילתינו הקדושה, את העזרה שהנשים עוזרות אחת להשניה, ובפרט ליולדות וכו', זה אין בכל העולם כולו, ובחסד הזה ראוי לנו לשמוח מאד מאד, ולהיות גאים עם הקהילה הקדושה שלנו שהיא יחידה במינה, ולכן צריכים מאד מאד לשמור שלא יכנסו בינינו שום בעלי לשון הרע ובעלי מחלוקת, שאמר רביז"ל (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ד) בכל בעלי מחלוקת מתגלגלים שם ניצוצין מנשמת דתן ואבירם; ולכן אני מאד מאד מקפיד שיהיה שלום ואהבה בין נשות אנשי שלומינו, ואחת תבקש סליחה מהשניה, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב רק אהבה ואחדות, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת ואלו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת; ולכן נשות אנשי שלומינו צריכות להחזיק את עצמן מאוחדות יחד, ואשה תעזור לרעותה, ובפרט עכשיו שימי הפורים הקדושים מתקרבים ובאים, עליך לזכור שכל הנס היתה רק על ידי אסתר המלכה, שהיא הצילה את כלל נשמות ישראל מהמן עמלק וכו', ודבר זה שייך בכל דור ודור, אם אשה אחת תחזור בתשובה שלימה אליו יתברך, ותרבה אהבה בין נשות ישראל, היא יכולה לקרב את הגאולה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (יומא פ"ו:) גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו; ולכן תהי את האשה היחידה לחזור בתשובה ולעשות נחת רוח להקדוש ברוך הוא, ועל ידי זכותך ימחלו לכל העולם כולו.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תרומה ה' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שאל תקחי בקלות את הענין שלאחרונה כל קהילות כלל ישראל מעוררים על זה, שאנחנו רואים במו עינינו איך שקדושת ישראל יורדת ונופלת וכו', רק בשביל המחשב (מכשף) שמחובר לאינטרנט, או שאר כלי משחית, כגון אייפון, אייפד וכו' וכו', ולכן אני מאד מאד מבקש אותך אישית, חוסי וחמלי על הילדים שלך, ואל תאמרי שלך זה לא יזיק וכו', אבל דעי לך שלהילדים שלך זה בוודאי יזיק, ואל תיקחי את זה בקלות, כי כל ילד או ילדה שמסתכלים בהכלי משחית האלו, רחמנא ליצלן לבסוף יוצאים לתרבות רעה, ולכן אני מוכרח להגיד לך שיש עכשיו בעולם קליפה עצומה שכובשת את כל חלקה טובה מכלל ישראל, ומקררת את האמונה ואת היראת שמים מבר ישראל, ומכניס בו כפירות ואפיקורסות, והוא הכלי משחית הנקרא מחשב (מכשף) שמחובר אל אינטרנט, וכן אייפד, בלקברי וכו', וכל מיני כלי משחית הדומים זה לזה וכו', שבהם יכולים לראות כל מיני שיקוץ תיעוב עירום וזיהום, ויכולים להתכתב עם כל מיני מופקרות ומופקרים וכו', עד שעל ידי זה מאמללים את עצמם וכו', ואת הילדים וכו', עד שבאים לגירושין רחמנא ליצלן, ולכן העיקר ראי לזרוק מהבית את המחשב שמחובר לאינטרנט, או אייפד, או בלקברי אם יש לך דבר כזה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות; ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאוה כעצימת העינים" ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים". ואני מוכרח להגיד לך שהרבה בתים נהרסו לגמרי רק מפני שהיה להם מחשב שמחובר לאינטרנט בבית, ואף שזה נדמה כאילו הגזמה וכו', אבל רבים נפלו בפח בשביל הכלי הארורה הזו וכו', ונשבר ביתם, ולבסוף התגרשו רחמנא לישזבן, ולכן אסור בהחלט שיהיה בבית מחשב שמחובר לאינטרנט, כי זה הורס את כל חלקה טובה של היהדות, ומורידה את היראת שמים עד השאול רחמנא לישזבן, ולכן אשרי מי שמבער את החמץ הזה מביתו, ואז השכינה תשמור עליו, ואני חוזר ומדגיש שמהבתים הכי טובים והכי חרדים וכו', הילדים שלהם יוצאים לתרבות רעה רק מפני שלההורים יש מחשב שמחובר לאינטרנט, ולכן אל תגידי שלך זה לא יזיק, אני מוכרח להגיד לך שלבסוף תהי מהצועקים ואינן נענות כלל, ולכן חוסי וחמלי על נפשות ביתך, ואל תזרקי את האשמה על פלונית או אלמונית, האשמה זה רק עלייך, אם יהיה לך מחשב המחובר לאינטרנט, אני מאד מבקש אותך שתקחי את דיבורי אלו אל תשומת לבך, כי זה מאד מאד חמור, כי לאחרונה ילדים יוצאים לתרבות רעה רק מפני שלהורים יש מחשב המחובר לאינטרנט, ששמה יכולים לראות את כל הזבל והלכלוך שרק יש.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר תצוה ז' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל הכוחות להיות רק בשמחה, ואני רוצה שהלילה תבואי באולם השמחות שנשות אנשי שלומינו עושות הצגה, כדי שתוכלי להיות בשמחה ולשמח את עצמך, ומוהרנ"ת ז"ל אמר פעם לבנו לפני פורים, שצריכים לעשות כל מיני הצגות, העיקר להיות בשמחה, כי בזה שאדם בשמחה, בזה ממשיך על עצמו כל ההצלחות בחיים, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, ולכן אם את רוצה להצליח בחייך, תשתדלי עם הכוחות להיות רק בשמחה, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך להגיע לשמחה מרוב הבלבולים שעובר עליך וכו' וכו', עם כל זאת תכריחי את עצמך להיות בשמחה, ותראי שיהיה לך הצלחה בהחיים.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר תצוה ח' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מה מאד גדלה שמחתי שסוף כל סוף הדיבורים שלי עושה אצלך רושם, ואת מתחזקת בכל המצבים הקשים שרק עובר עליך, וכך צריך להיות להתחזק ולהפוך את הרע לטוב, והמר למתוק, והחושך לאור, וזה כל הלימוד העמוק שרביז"ל מלמד אותנו איך להחזיק מעמד ולא להשבר משום דבר, ולכן אני מאד מבקש אותך שתמשיכי בעבודה הקדושה הזו רק להיות בשמחה, ולשמח נשים אחרות, ולא להתפעל משום בריה שבעולם, ותחדירי בעצמך אמונה פשוטה בו יתברך, שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ובידיעה זו תגאלי מכל הצרות שרק מסבב אותך וכו', כי כל אשה סובלת את הסבל שלה וכו' וכו', זאת מבעלה, זאת מהילדים, זאת מהשכנים, זאת מקרובי משפחה, וזאת מכולם ביחד, ואי אפשר להנצל מזה, אלא על ידי תוקף האמונה, לדעת שאין בלעדו יתברך כלל והכל לכל מושגח בהשגחה נוראה ונפלאה ממנו יתברך, ואם תחדירי את זה בעצמך, אזי תבני את הבטחון העצמי שלך ולא תבלבלי משום בריה שבעולם, ותרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, שזה חשוב מאד מאד, כי כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך עושה רושם בשמים.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר תצוה ט' אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מודה לך שבאת לערב שמחה ביום ראשון, וכן אני מבקש אותך שתבואי גם הלילה לערב שמחה, כי זה דבר גדול מאד מאד לשמח את עצמה עם מה שיכולים, כי עובר על כל אחת מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים, ואי אפשר להחזיק מעמד כי אם על ידי שמחה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר תצוה י' אדר ה'תשע"ג שלום רב אל … תחי' הנה ימי הפורים הקדושים מתקרבים ובאים, ולכן עלינו לעשות כל מיני פעולות שבעולם להכין את עצמינו לקבל את האור הגדול והנורא שמאיר בפורים, ומה הוא האור הזה? האהבה ואחווה וריעות, היינו כי הס"מ הרשע ימ"ש שהוא שרו של עשיו, שממנו יוצא עמלק, שממנו יוצא המן, רק רצה פירודים בין נשמות ישראל, ובשביל זה אמר המן (אסתר ג' ח') "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים", כי עיקר הצלחת הטומאה, כשיש פירודים בין נשות אנשי שלומינו, ועל זה עובד הס"מ מאד מאד קשה, לעשות פירודים בין נשות אנשי שלומינו, ולהיפך אסתר המלכה שהיא השכינה, אמרה (אסתר ד' ט"ז) "לך כנוס את כל היהודים", שתהיה אחדות בין נשמות ישראל, ולכן אני מאד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך שיהיה שלום בינך ובין נשות אנשי שלומינו, אשר זו היחודיות של קהילתינו הקדושה, שתהלה לאל נשות אנשי שלומינו מחזיקות את עצמן ביחד באחדות גדולה, ורואים איך שערבי השמחה מתרחבים יותר ויותר, ונשות אנשי שלומינו באות לשמוח ולרקוד ולבלות באוירה של רגיעה ושל שמחה וכו', ולכן עלינו לפתוח יותר ויותר את קהילתינו ולהזמין גם את נשות תושבי המקום שיבואו ויתרשמו מקהילתינו הקדושה, שאנחנו תהלה לאל קהילה פתוחה ושקופה, ויכולים לראות בדיוק מה קורה אצלינו, אין לנו מה להעלים ולהסתיר וכו', וכמו שהס"מ הרשע ימש"ו מסית ומדיח כאילו מי יודע איזה קהילה יש לנו וכו', אדרבה שיבואו כל הנשים מיבנאל ויראו בדיוק מי ומה קורה בקהילתינו הקדושה, ויתרשמו מנשות אנשי שלומינו, תהלה לאל אצלינו הכל פתוח ושקוף, ואת החסד שיש בקהילתינו, זה אין בשום מקום, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שאל תהיי מוסתת משום אשה ממורמרת וכו', כי כך פירשו צדיקים את הפסוק (שמות ט"ו כ"ג) "ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם על כן קרא שמה מרה", הרגישו טעם מר במים שרצו לשתות, והטעם הוא "כי מרים הם", הם היו מרים בעצמם "על כן קרא שמה מרה", כי אדם שתמיד שמח ולא רוצה כלום רק את הקדוש ברוך הוא, והוא מתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, על ידי זה איפה שרק ישימו אותו אפילו על הירח, הוא יהיה שמח, מה שאין כן כשאדם בעצמו ממורמר, איפה שרק לא ישימו אותו, הוא יהיה ממורמר, ולכן צריכים לעבוד הרבה על נקודת השמחה, ועל נקודתו, כי לכל אחד יש את הנקודה שלו וכו', ואם יש אשה אחת ממורמרת וכו', היא תזרוק המרירות העצבות והדכאון שלה על הזולת, ולכן צריכים מאד מאד לשמור על זה, ובפרט עכשיו בחודש השמחה חודש אדר, צריכים לצבור המון שמחה על כל השנה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר תצוה י"א אדר (תענית אסתר מוקדם) התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להיות רק בשמחה בימים אלו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (מגילה ב.) מגילה נקראת באחד עשר בשנים עשר בשלושה עשר בארבעה עשר בחמשה עשר לא פחות ולא יותר, ואמרו צדיקים שמיום י"א כבר מאיר אור הפורים, ויכולים לקבל בכל יום ויום חלק מאור הפורים, והנה חכמינו הקדושים אמרו (ירושלמי מגילה פרק א' הלכה ד') כל הפושט יד נותנים לו, ופירשו הצדיקים כל מה שאדם מבקש בפורים הוא יקבל, ולכן כבר בימים האלו יכולים לפעול אצל הקדוש ברוך הוא כל מה שצריכים.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תצוה י"ב אדר (שבת זכור) התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשתדלי להשלים עם נשות אנשי שלומינו, כי יום הפורים הוא יום קדוש ונורא מאד מאד, ובני אדם לא יודעים מזה, חושבים שזה סתם יום של הוללות ושל שכרות וכו', אבל באמת יום הפורים הוא אפילו יותר גדול מיום הכיפורים, כמובא (תיקוני זוהר תיקון כ"א) כי זה נקרא יום כפורים, שפורים יותר גבוה וכו', ולכן אשרי מי שזוכה לנצל את יום הפורים במשלוח מנות איש לרעהו, ואחת עוזרת להשניה, ומתפייסת עם השניה, כי ביום הכיפורים אז הוא תשובה בין אדם למקום, תשובה מיראה, אבל פורים הוא תשובה בין אדם לחבירו, תשובה מאהבה, והמן עמלק ששרו הוא הס"מ ימח שמו וזכרו, מאד מאד מפחד מאחדות, כי כל ענינו זה "הפרד ומשול", ומסית ומדיח את כולם אחד נגד השני, כי כל הענין שלו הוא לקטרג על נשמות ישראל, כמאמרם ז"ל (מגילה י"ג:) ליכא דידע לישנא בישא כהמן; ולכן קיטרג על נשמות ישראל, ואמר (אסתר ג' ח') "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים", ולכן עלינו למסור את נפשינו שבקהילתינו הקדושה שמתנהגת על פי דעת רביז"ל, שיהיה אחדות ואהבה גדולה מאד, ואשה את רעותה תתמוך ותעזור, כי אנחנו כמו משפחה אחת גדולה, ולבסוף כולם יתחתנו יחד, הבן הזה יקח את הבת הזאת, והבת הזאת תיקח את הבן הזה, וכך נהיה משפחה גדולה, שזה הדבר הכי יפה, וזה החלום שלי שתמיד יהיה אחדות ואהבה בין אנשי שלומינו, כמו שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן רצ"ב) העולם ראוי שיתמהו עצמן על אהבה שבינינו; ועלינו למסור את נפשינו לקיים את דברי רביז"ל, ומי שלא אוהב את קהילתינו, שיצא מפה מה שיותר מהר, אנחנו לא מעוניינים לנחש שמתחבא תחת הקש וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (בבא קמא כג:) ארס נחש בין שיניו הוא עומד; ואם את שומעת אחת מדברת לשון הרע נגד הקהילה, דעי לך שזה נחש שהס"מ רוכב עליה, והיא מסוכנת מאד וכו' וכו', ועלינו להתרחק ממנה בתכלית הריחוק.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תשא ט"ז אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל מיני כוחות שבעולם להיות רק שמחה ועליזה, שאין מדה יותר טובה כמו מדת השמחה, ואף שאני יודע שעובר עליך כל מיני בלבולים ויסורים ועגמת נפש חלישות הדעת וכו' וכו', עם כל זאת עיקר מעלת האשה, שזוכה לברוח תמיד אל הקדוש ברוך הוא בתפלה ובשיחה בינה לבין קונה, שזה מכניס שמחה עצומה בהלב, כי כשבר ישראל יודע שיש לו למי לפנות בעת צרתו, זה בעצמו מכניס בו שמחה עצומה, כי רואים בני אדם כל כך שבורים ורצוצים וכו' וכו', ועובר עליהם משברים וגלים וכו' וכו', כל זה מחמת שאין להם אל מי לפנות, אבל תהלה לאל הקדוש ברוך הוא זיכה אותנו בזכויות חינם להתקרב אל רביז"ל, שהוא מעורר אותנו לברוח אל הקדוש ברוך הוא, זה צריך להיות כל שמחתינו, ולהיות רגיל לשמוח בו יתברך, וכן להתפלל אל הקדוש ברוך הוא, ומובא (ספר חסידים סימן י"ח) שורש התפלה שמחת לב בהקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ק"ה ג') "התהללו בשם קדשו ישמח לב מבקשי הוי"ה", ולפיכך היה דוד מלך ישראל מנגן בכינור, על כל תפלתו וזמירותיו, כדי למלאות לבבו שמחה מאהבתו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אני מאד מבקש אותך, תמשיכי על עצמך את השמחה שזכינו לשמוח בימי פורים הקדושים האלו על כל השנה, כי אין עוד טוב משמחה, ומובא (חובת הלבבות שער עבודת האלקים פרק ו') סימן של אהבת השם הוא, שהוא שמח ושש באלקים, וממה שהוא יודע אותו, ומשתוקק להיות לרצון לפניו, והוא מאושר באהבתו, ודבק בתורתו, ומרחם על יראיו, ולכן אני מאד מבקש אותך אל תהי בטלנית, תהי רק שמחה ועליזה שאת נמצאת בקהילה קדושה כזו חממה של אמונה, ומקום של חסד, יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהי שמחה ועליזה, ועל ידי זה יפתח לך שערי השפע, ולא יחסר לך שום דבר, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תשא י"ז אדר ה'תשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתתחזקי עם כל הכוחות ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ותמיד תזכרי שאין לך רק את היום הזה, תשכחי מה שהיה אתמול וכו' וכו', ואל תבלבלי את עצמך מיום המחר וכו' וכו', כי רוב בני האדם מאבדים טוב אמיתי ונצחי מפני שתמיד דואגים ומצטערים על מה שהיה אתמול וכו', וכן דואגים ומפוחדים מה יהיה למחר וכו', אבל אם אדם רק מסתכל על היום הזה, אז הוא תמיד שש ושמח, ולכן אני מאד מבקש אותך תשמחי עם היום הזה שנתן לך הקדוש ברוך הוא, וכך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; הלוואי והלוואי שהיית מוותרת בביתך וכו', ומתאזרת במדת הסבלנות, אשר אין לך טוב מזה, סבלנות היא המדה הכי יפה, בפרט לאשה שבדרך כלל היא נכנסת בעצבים שיש לה הן מהילדים וכו', והן מלהכין אוכל וכו', והן מטיפול הבית וכו', ובפרט עם הבעל שיש בעלים קשים וכו', והם לא יודעים ומבינים את האשה, ולכן הם מזלזלים בה וכו', עם כל זאת ראי לקנות את מדת הסבלנות, שזו הגבורה הכי גדולה, כמאמרם החכם "אין עוד גיבור כסבלן", ואמר "הכעס ראשיתו שגעון ועיוורון – וסופו חרטה וחסרון", ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קנ"ה) על ידי תוקף אמונה שאדם מאמין שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, על ידי זה יזכה לסבלנות, כי אריכת אפיים תלוי באמונה, וזה שאמרו חכמינו הקדושים (שבת ל"א.) אמונה זה סדר זרעים, כמו שמכניסים גרעין באדמה, ואם האדמה טובה ומשקים אותה, אזי צץ וצומח אילן חזק שהשריש שורשים חזקים בתוך האדמה, כמו כן אדם שיש לו אמונה חזקה בו יתברך, ויודע ועד שהכל לכל ממנו יתברך, על ידי זה הוא יגדל ויצמח, ושום רוח סערה לא תוכל לעקור אותו, ולכן אני מאד מבקש אותך, תתחזקי במדת הסבלנות שתלויה באמונה בו יתברך, ומי יתן שתחזרי כמה וכמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, וזה יועיל לך מאד לבוא לאמונה, אבל תעשי את זה חוק ולא יעבור לומר את זה כמה פעמים ביום, ומה טוב ומה נעים שמתחילים את היום עם אמירת הי"ג עיקרים, וכן מסיימים את היום לפני השינה ואומרים את הי"ג עיקרים, ואלו הם:
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר כי תשא י"ח אדר ה'תשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקני לעצמך את המדה היקרה של סבלנות, כי אין עוד מדה יקרה כזו כמו לסבול את כל אשר עובר עליו, כי הסבלן הוא המנצח בחיים, רביז"ל הפליג מאד מאד במעלת האדם הזוכה לסבול וכו', ולשתוק ולידום על בזיונו וצערו שעובר עליו וכו', ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') שעיקר התשובה שישמע בזיונו ידום וישתוק, ולכן כשעובר עליך איזה משבר, תהיי פיקחית ותשתקי בסבלנות גדולה מאד, ואל תתפרצי, אלא תברחי אליו יתברך, ותראי אל איזה טוב אמיתי ונצחי תגיעי וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך שלא תגיבי ולא תעני לזאת שמבזה אותך וכו', ואל תעשי עסק מאף בריה שבעולם שמצערת ומבזה אותך, רק לשתוק בסבלנות גדולה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תפלה סימן ע"ז) כשתשמע חרפתך ותשתוק תזכה שיענה הקדוש ברוך הוא בקשתך; ואמר (שם אות מריבה סימן פ"ו) מי ששומע חרפתו ושותק, על ידי זה נתבטל ממנו רבות רעות שהיה ראויין לבוא עליו; ואמר (שם סימן כ"ט) מי ששומע חרפתו ושותק נקרא חסיד, והקדוש ברוך הוא שומר את נפשו; ואמר (שם אות המתקת דין סימן פ"ד) על ידי שתיקה נמתק הדין. ואמר (שם אות אמונה סימן ט"ז) כשמחרפין אותך ואתה שותק תזכה להבין תירוץ על קשיותיך, ותזכה לרוח בינה.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר כי תשא י"ט אדר התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתמסרי את נפשך להיות רק בשמחה, ואף שאני יודע שמרוב צער ועגמת נפש וחלישות הדעת שעובר עליך, את נמשכת אל העצבות ואל העצלות, עליך לזכור מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מאד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות בבחינת (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו", עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר; ולכן את צריכה להכריח את עצמך רק להיות בשמחה, והשמחה יביא אותך לאמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, וכך כתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות נפילת אפים הלכה ד' אות ד') מי שיש לו אמונה שלימה בהשם יתברך, בודאי ראוי לו לשמוח תמיד בהשם יתברך. וזה הדבר אי אפשר לבאר בכתב, ומכל שכן בעל פה, כי הוא לכל חד כפום מה דמשער בליבה, וכן ראוי לו לשמוח בשמחת המצוות כמו שכתוב (תהלים י"ט ט') "פקודי הוי"ה ישרים משמחי לב", כי בודאי אין שמחה בעולם כשמחה זו, שאדם זוכה לקיים את מצוות הבורא יתברך שמו, ובפרט כשזוכים לשמור שבת, וטהרת המשפחה, ואכילת כשרות וכו' וכו', זה השמחה הכי גדולה שרק יכול להיות בזה העולם, כי את צריכה לדעת אשר בעולם הזה אין שום שמחה כלל, (קהלת א' ג') "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש", וימינו כצל עובר, ודרשו על זה חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר, ואין מקוה, ואין מי שיקוה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים; ולכן אין שמחה כשמחת האמונה בו יתברך, ושמחת קיום המצוות, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו, ואצלו יתברך שרוי רק השמחה, כמו שכתוב (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", ומסכנים אלו האנשים שהם רחוקים מכל זה, אין להם שום שמחה אמתית כלל, וכל ימיהם הם מלאים עצבות ויגון ואנחה, כי מאחר שכופרים בתורתו הקדושה, ובעשיית מצוותיו יתברך רחמנא לישזבן, ולכן עלינו להתאזר במדת השמחה, ולשמוח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בנו, ועל כן אני מאד מבקש אותך תראי לשמוח עם נקודת יהדותיך, ואל תתני שקלות דעת וכו', יקררו אותך מהאמונה הקדושה, כי אין לנו בזה העולם רק את הקדוש ברוך הוא לבד.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויקהל פקודי כ"א אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' היום הוא ההילולא של הרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע, שזה אצל חסידים יום חג ממש, כי גדולתו אין לתאר ואין לשער כלל, ורביז"ל הפליג מאד מאד במעלתו, והחדיר באנשיו שיהיה ביניהם אהבה גדולה מאד מאד, עד כדי כך שאפילו המבשלות והנשים שעזרו בהמטבח, בכל ערב שבת נפלו אחת על צווארה של חברתה וביקשו סליחה ומחילה כמו בערב יום כיפור, כי מרוב קדושתו הוא הכניס אהבה גדולה מאד בין המקורבים אליו.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויקהל פקודי כ"ב אדר התשע"ג שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשמחי מאד מאד שיש לך חלק כל כך גדול בקהילתינו הקדושה, שהיא חממה של אמונה, בנין יסוד של חסד, כי החסד שיש בין נשות אנשי שלומינו זה אי אפשר לתאר ולשער כלל, ולכן צריכים לדון את כולם לכף זכות, איפה עוד בעולם שומעים כשאשה יולדת שעוזרים לה בעזר כל כך גדולה בלי לבקש, רק מיוזמת עצמינו וכו', שנשות קהילתינו הקדושה עוזרות להן, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שגם את תקחי חלק בחסד ותעזרי בבית התבשיל – אהל אברהם, שבזכות החסד נזכה להגאל, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות זכות אבות סימן ג') הגומל חסדים אין צריך לזכות אבות, אלא הקדוש ברוך הוא עוזר לו מצד עצמו; כל כך חשוב מדת החסד, והולך לי בחיים שנשות אנשי שלומינו תהיו בעלות חסדים, וכך אמרו חכמינו הקדושים (ילקוט תהלים רמז תתל"ד) אמר רבי סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לברוא אדם הראשון, נעשו המלאכים כתות כתות, מהם אומרים יברא ומהם אומרים אל יברא, חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים; ולכן כשאנחנו עושים חסד אחד עם השני, בזה אנחנו מתחברים אל אלו המלאכים שכן אמרו לברוא את האדם שהוא כולו חסד, כי הס"מ ימ"ש וגונדא דיליה הם המלאכים המשחיתים שקיטרגו על בריאת האדם וכו', ואם מוצאים תמיד זכות בהזולת ועושים חסד עם הזולת, על ידי זה אנחנו מתחברים אל המלאכים שיעצו להקדוש ברוך הוא שכן יברא את האדם כי הוא מלא חסדים, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתעסקי תמיד רק בחסד.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויקהל פקודי כ"ג אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל הכוחות להיות אך ורק בשמחה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחולאים רעים באים לאדם מחמת חסרון השמחה, ולכן את צריכה להכריח את עצמך להיות רק בשמחה וזה יועיל לך מאד לעבור על משברי הגלים וכו' שעובר על כל אשה בזה העולם.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויקהל פקודי כ"ד אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' חסדי השם יתברך שהקדוש ברוך הוא מחזיר לנו את נשמתינו בכל יום מחדש, כדי שנזכה לעשות רצונו יתברך, ולכן עליך להתחזק ביתר שאת וביתר עוז להיות אשה חזקה ועיקר ההתחזקות צריכים באמונה בו יתברך, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל בני אדם האמונה הוא דבר קטן אבל אצלי העיקר הוא האמונה ועיקר האמונה כמו שהנשים התמימות מאמינות, ורביז"ל הפליג מאד במעלת האמונה והתפלה של הנשים התמימות בשמים זה אין לתאר ואין לשער כלל.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויקהל פקודי כ"ה אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתזכרי מה שדיברנו אתמול בלילה כי האמא היא עקרת הבית היא עיקר הבית ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) כאימא כן ביתא כמו שהאמא מתנהגת כך הבת תתנהג.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויקהל פקודי כ"ו אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי כל השבת לשמור לא להכנס בעצבים ובכעס שזה מאד מאד חמור כי הקדוש ברוך הוא אוהב את נשמות ישראל ורוצה להשפיע להם שפע גדול בכל יום אך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ח) הס"מ מכניס באדם כעס ובזה הוא הורס לו את כל השפע המיועד לו ולכן תעשי כל מיני מאמצים לא להיות עצובה כל השבת ולא להיות בכעס ועצבים ועל ידי זה תראי אל איזה שפע גשמי ורוחני תזכי.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויקרא פקודי כ"ח אדר התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים להיות בשמחה עצומה שאת נמצאת אצל רביז"ל שהוא חממה של אמונה שזה יסוד מוסד של קהילתינו הקדושה ולכן עליך רק להתחזק ולא לתת שהס"מ יפיל אותך בעצבות ובמרירות ובדכאון כי אין עוד דבר שהורס את האדם כמו העצבות והמרירות והדכאון וכו' וכו' ועל כן תעשי כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות שמחה שאין עוד דבר יותר חשוב מזה.
|