|
||
כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: ראש חודש | ג' טבת – זאת חנוכה | ד' טבת | ה' טבת | ו' טבת | ז' טבת |ח' טבת | י' טבת | י"א טבת | י"ב טבת | י"ג טבת | י"ד טבת | ט"ו טבת | י"ז טבת | י"ח טבת | י"ט טבת | כ' טבת | כ"א טבת | כ"ב טבת | כ"ד טבת | כ"ה טבת | כ"ו טבת | כ"ז טבת | כ"ח טבת | כ"ט טבת |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר מקץ ראש חודש טבת (ו' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק בשבת זו יותר מכל השבתות, כי השבת הזו זה שבת חנוכה, שבו אנחנו מחנכים את עצמינו איך להתענג בזיו שכינת עוזו יתברך בכל שבתות השנה.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויגש ג' טבת (זאת חנוכה) התשע"ג שלום רב אל… תחי' היום הזה נקרא "זאת חנוכה", וביום הזה יכולים לפעול אצל הקדוש ברוך הוא כל מה שצריכים, ומובא מצדיקים שביום הזה נגמרים כל התיקונים שהתחלנו בימי אלול הקדושים ובראש השנה ועשרת ימי תשובה ויום הכיפורים וסוכות והושענא רבה ושמיני עצרת ושמחת תורה, ולכן ביום הזה ראוי לנו לשמח מאד מאד ולקבל על עצמנו קבלות טובות איך להתנהג כל השנה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויגש ד' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שהנה אנחנו חוזרים אל השיגרה היום יומית וכו' וכו', ועל כן תעשי כל מה שביכולתך לעזור לי בבית התבשיל, שנוכל להמשיך בזה מידי יום ביומו, אשר זה הצדקה הכי גדולה שאין עוד צדקה יותר גדולה מזו, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא ט) אין בודקין למזונות, היינו בכל דבר יכולים לרמאות בני אדם וכו', אבל אם בא אחד והוא רעב וצמא, שמה הוא לא יכול לרמאות אותך, כי מי שבאמת רעב או צמא הוא יאכל וישתה, ומי שלא רעב וצמא הוא לא יאכל ולא ישתה, ולכן אין צדקה יותר גדולה מלתת לאכול לרעבים וצמאים, ולכן תעשי כל מה שביכולתך לעזור לי שאוכל להמשיך עם זה כל השנה, ואני צריך את העזרה שלך שתבואי לעזור בבית התבשיל באיזה עזרה שאת רק יכולה, כי יש המון משפחות שבלי הבית התבשיל לא היה להם אוכל כלל, ומכל שכן אוכל חם, ולכן אחד מהעזרה שאני צריך ממך, שתעוררי את הנשים לא להתבייש, ולבוא לאכול בבית התבשיל, כי זה פתוח לכולם, וזה החסד הכי גדולה שיכולים רק לעשות עמי, ורק בזכות זה אני חי, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא יא.) תניא אמרו עליו על בנימין הצדיק שהיה ממונה על קופה של צדקה פעם אחת באתה אשה לפניו בשני בצורת אמרה לו רבי פרנסני אמר לה העבודה שאין בקופה של צדקה כלום אמרה לו רבי אם אין אתה מפרנסני הרי אשה ושבעה בניה מתים עמד ופרנסה משלו לימים חלה ונטה למות אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם אתה אמרת כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא ובנימין הצדיק שהחיה אשה ושבעה בניה ימות בשנים מועטות הללו? מיד קרעו לו גזר דינו, תנא הוסיפו לו עשרים ושתים שנה על שנותיו; ולכן תראי לעורר את נשות אנשי שלומינו שיבואו לאכול, כי יש המון נשים שמתביישות לבוא ולאכול וכו', עדיף להן לסבול רעבון מלבוא לאכול, כי חושבות שזה בזיון וכו', נהמא דכיסופא וכו', אבל זה לא כך, אצלי זה הכבוד הכי גדול שאני יכול לעשות חסד עם הזולת ולתת לו לאכול, ולכן תעזרי לי בזה, וכן לעזור לי להוציא את הנשים מבתיהן שיבואו ללילי שמחה ולשמוח יחד, כי זה מאד מאד חשוב בשמים, כי על פי רוב אשה כלואה בביתה כל היום, מפני הלחץ וכו', וגידול הילדים וכו', על כל פנים פעמיים בשבוע זה לא נורא אם היא תבוא ותצא להתאוורר בין נשות אנשי שלומינו, ולשמוח איתן יחד, וזה חלקי מכל עמלי שאזכה לראות משפחות שמחות ועליזות, ועושים את רצונו יתברך.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויגש ה' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל מיני אופנים שבעולם רק להיות בשמחה, את לא יודעת אל איזה מדריגות את יכולה להגיע אם תהי בשמחה, אף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים וכו', קטנות וחלישות הדעת וכו', עניות ודחקות וכו', עם כל זאת את מוכרחה להיות רק בשמחה, כי אי אפשר לתאר את הזכות של נשמה שמסתובבת בזה העולם, אשר מלא נסיונות קשים ומרים, מצד אחד יכולים לראות את כל מיני זבל ולכלוך שבעולם וכו', ושומעים כל מיני כפירות ואפיקורסות וכו', אבל מצד שני מתחזקים באמונה פשוטה בו יתברך ויודעים שהוא יתברך נמצא ואין בלעדו נמצא, והוא מסתתר בתוך הבריאה, כי אין בלעדו יתברך כלל, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"ב) מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, כי מלא כל הארץ כבודו, ואפילו מסיפורי הגויים צועק גם כן כבוד השם יתברך, כמו שכתוב (תהלים צ"ו ג') "ספרו בגוים כבודו", שאפילו בסיפורי הגויים צועק כבוד השם יתברך. כי כבודו יתברך צועק תמיד וקורא ומרמז להאדם שיתקרב אליו יתברך, והוא יתברך יקרב אותו ברחמים באהבה ובחיבה גדולה; וכו', עיין שם, ולכן תקחי את עצמך בידיך רק להיות בשמחה, ותכריחי את עצמך להיות בשמחה ותשמחי את בעלך ואת הילדים, ואז תראי איזה בעל טוב יש לך וכו', ותחדירי אוירה של שמחה בתוך הבית, ועל ידי זה יתבטלו כל הקליפות והמשחיתים שיש בתוך הבית, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות קליפה חלק ב' סימן א') יש שדים שמצויים בבתים, שהם מקלקלין השלום בית, ועל ידי זה כעס וקטטות בבית. ועיקר הבית הוא האשה כי (יומא ב.) ביתו זו אשתו, ועל כן על פי רוב עיקר הקטטות ממנה. ולפעמים נאחזים בשאר בני הבית, ועל ידי זה נעשים הקטטות והמריבות, ועל ידי זה באים יסורים על בני הבית. וזה מפורש בפסוק (איוב כ"א) "בתיהם שלום מפחד", ודרשו חכמינו הקדושים (רש"י שם) מפחד – אלו שדים, וזהו "שלום מפחד" כי השלום היפך הפחד, שהם השדים המקלקלים השלום, וזהו "ולא שבט אלוה" וכו', היינו היסורים, עיין שם.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויגש ו' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ותעזרי לי בכל מה שאני מבקש אותך, הן בבית התבשיל לבוא לעזור, והן לעזור להיולדות, והן לעזור עכשיו בזה שלקחתי על עצמי להצליח לפתח יותר ויותר את קהילתינו הקדושה, זה רצוני רק לעשות צדקה וחסד עם הזולת, כי רק זה מה שישאר מאתנו, ורק זה מה שאני מלמד את תלמידיי היקרים, ותהלה לאל אין לי מה להתבייש מאף אחד, כי יש לנו קהילה קדושה ביבנאל שהיא חממה של אמונה, וכן פה בארצות הברית יש לנו קהילות מאד מאד יפות, והכל הולך על קוטב זה איך למלאות את ימינו ושנותינו בטוב ובנעימים, בתורה ובתפלה, ובפרט בעשיית חסד להזולת, ואין עוד חסד יותר גדול מזה מלהפיץ את אור רביז"ל בעולם, כי לצערינו הרב מתגלגלות נשמות לאלפים ורבבות וכו' וכו', על הרחובות, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) שזה מה שהנביא מקונן (איכה ד' א') "תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות", וצריכים לאסוף את אלו הנשמות אל הראש בית שהוא רביז"ל בעצמו, ולכן הולך לי בחיים שנצליח בגדול בכל מה שאני עושה, להפיץ ולגלות את דעת רביז"ל בעולם, ואני רוצה שאת תעזרי לי במה שאת יכולה, יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תבשרי לי בשורות משמחות.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויגש ז' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שרק תתחזקי, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב נשמה שיכולה להתחזק בכל מה שעובר עליה, ולא נשברה משום דבר, ואדרבה היא מהפכת את החושך לאור, ואת המר למתוק וכו' וכו', ואת לא יכולה לתאר ולשער את גודל הזכות של אשה שהיא תמיד שמחה ועליזה, ומשמחת את בעלה ואת הילדים, ואת השכנות והחברות שלה, כי נשים צריכות שמחה יותר מכולם וכו', ולכן אשרי האשה שזוכה לשמח את הזולת.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויגש ח' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי להיות רק בשמחה בשבת קודש, ותשתדלי מאד בעת הדלקת הנרות לשפוך דמעות כמים, כי אז התפלות שהאשה מתפללת הן על עצמה והן על בעלה והן על הילדים, מאד מקובלת בשמים, ואל יקל בעיניך דבר זה, כי הדלקת הנרות זה מצוה נדירה שנתנו לנשות ישראל, כמאמרם ז"ל (תנחומא מצורע) מניין שחייב אדם להיות זהיר וזריז בהדלקת הנר בשבת, שנאמר (ישעיה נ"ח) "וקראת לשבת עונג" זו הדלקת הנר בשבת, ולמה נמסרו לאשה, אמר הקדוש ברוך הוא היא כיבתה נרו של עולם, דכתיב (משלי ה') "נר הוי"ה נשמת אדם" לפיכך תשמור הדלקת הנר; ודעי לך אם תשמרי על עצמך כל השבת להרחיק ממך את העצבות והדכאון והדאגות וכו', על ידי זה תמשיכי על עצמך את אור השגחתו הפרטיית שמאירה בשבת, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) כי שבת כביכול הוא העין של הקדוש ברוך הוא, שהוא מסתכל עלינו דייקא על ידי שבת, בסוד (שמות ט"ז כ"ט) "ראו כי הוי"ה נתן לכם השבת", ומובא בתיקוני זוהר (תיקון ע') ש' תלת ענפי תלת גוונין דעינא, ב"ת דשבת דא בת עין; היינו שבת הם שתי אותיות, ש' יש בו שלוש קווין כנגד שלוש צבעים שיש בתוך העין, ב"ת זה בת עין השחור שבעין, היינו כביכול שעל ידי שבת הקדוש ברוך הוא שומר ומסתכל עלינו בששת ימי השבוע, כי כל השפעה על האדם נמשך רק על ידי שבת, ולכן שבת כל כך חמור וכו', ולהיפך שבת כל כך קדוש, כי כביכול דרך שבת הקדוש ברוך הוא מסתכל עלינו, ולכן עלינו רק לשמוח כל השבת שאנחנו זוכים לשמור את השבת, והקדוש ברוך הוא ישפיע עליך שפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך, רק חזקי ואמצי מאד מאד כל השבת להיות בשמחה, ושלא יהיה לך זמן לדאוג לרגע, כי הקדוש ברוך הוא משפיע עלינו בשבת אורות נשגבים, ואם תוכלי לאכול את השלוש סעודות בשבת, תנצלי מכל גזירות רעות וקשות, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ז:) מפסוק זה, יען שכתוב שלוש פעמים היום, אזי מחוייבים לאכול בשבת שלוש סעודות, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח) כל המקיים שלוש סעודות בשבת ניצול משלוש פורעניות, מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום, וממלחמת גוג ומגוג, שהשלוש פורעניות האלו עוברים על כל אחד ואחד מאתנו כל יום ויום, ועל ידי שנקפיד לאכול את השלוש סעודות בשבת נתפטר מהפורעניות האלו.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויחי עשרה בטבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקבלי על עצמך קבלה חזקה, איך שהוא תהי תמיד שמחה ועליזה, ותעסקי במדת החסד, אשר אין למעלה מזה, כי אצלו יתברך חשוב חסד יותר מהכל, כמאמרם ז"ל (ילקוט הושע רמז תקכ"ב) אמר הקדוש ברוך הוא חביב עלי חסד שאתם גומלים זה לזה יותר מכל הזבח שזבח שלמה לפני אלף עולות; ואני חוזר ומדגיש על זה בכל פעם ופעם, כי קהילתינו הקדושה בנויה רק על חסד, ומובא בזוהר הקדוש (פקודי רס"ו) כשישראל עושים חסד, נכנע הסטרא אחרא ונחלש לגמרי, ולהיפך צד הקדושה מתחזקת יותר ויותר, ולכן הולך לי בחיים שבקהילתינו ישרה רק מדת החסד, לעזור אחד להשני, ולכן לא בחינם שהס"מ מתנכל לנו מאד מאד, כי הוא מצד הטומאה צד החושך וכו' וכו', שלא יכול לסבול את צד הקדושה צד האור, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק לעשות חסד, ועיקר החסד שתבואי באולם השמחות בלילי שמחה ולשמוח מאד מאד, וכן תביאי את הנשים שמתביישות לבוא וכו', כי יש הרבה נשים שאם לא מביאים אותן, הם לא יבואו, כי הן מרגישות כאילו אין מי שצריך אותן וכו' וכו', ולכן מצוה גדולה על כל אשה ואשה להביא את החברה והשכנה שלה, וזה החסד הכי גדולה שרק יכולים לעשות, ובשמים זה מאד מאד חשוב, ולכן אני מאד מבקש אותך שתכניסי את כל כולך בעשיית חסד הזה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויחי י"א בטבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשמרי על עצמך, כי הס"מ אורב מאד מאד על כל אשה להכשיל אותה במה שהוא רק יכול, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קידושין פ:) ונשים דעתן קלות עליהן; ולכן את צריכה לשמור מאד מאד על מדת הצניעות שזה היופי של האשה, שמאד מאד דואגת שלא יראו משערות ראשה בחוץ כלל, שזה מביא קללה בבית, כמובא בזוהר (נשא קכ"ה:) תונבא ליתי [קללה תבא] על ההוא בר נש [על אדם] דשבק לאנתתיה [שמרשה לאשתו] דתתחזי משערה דרישה לבר [שיהיה השערות של הראש מגולות ורואים את זה בחוץ] ודא הוא חד מאינון צניעותא דביתא [וזה אחד מהיסודות של הצניעות של בית יהודי] ואתתא דאפיקת משערא דרישה לבר [ואשה שמגלית את שערות ראשה לחוץ] לאתתקנא ביה [ליפות את עצמה בזה] גרים מסכנותא לביתא [גורם עניות לבית] וגרים לבנהא דלא יתחשבון בדרא [וגורמת שהילדים לא יהיו מוצלחים, ולא יהיו חשובים בדור] וגרים מלה אחרא דשריא בביתא [וגורם שהסטרא אחרא והחיצונים ישרו בבית, שהם מביאים מריבות] וכו', עיין שם, ואל תקחי את זה בקלות, כי חומר העוון של אשה נשואה שהולכת עם גילוי שער וכו', זה אין לתאר ואין לשער כלל, ומכל שכן כשהיא הולכת עם בגדים קצרים וצרים ושקופים וכו' וכו', הרי היא מכשילה את אחרים וכו', וצריכים כל כך לשמור על זה, כי מדת הדין מאד מקטרג, ואוי ואבוי למי שנטפל בה מדת הדין וכו', ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתשמרי על הצניעות, ובפרט תקפידי עם מי את מתחברת, כי יש נשים קלי דעת וכו', וכבר אמר התנא הקדוש (אבות פרק א') הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע, ואל תתייאש מן הפרענות; צריכים מאד מאד להתרחק משכנים רעים, שהן מקולקלות לגמרי, ומכל שכן שאסור להתחבר עם רשעים קלי דעת, שרק רוצים לתפוס נשים במצודתם וכו', ולכן אסור לאשה לדבר עם גבר זר בשום פנים ואופן, כי רבים חללים הפילה דבר זה, ואל יקל בעיניך דבר זה, כי אחר כך משלמים על זה מחיר כבד מאד, וזה הקשר מה שהתנא הקדוש אומר, צריכים להתרחק משכנות רעות שהן מקולקלות, וצריכים להתרחק מרשעים נואפים ארורים, שכל מגמתם רק לשבור בתי ישראל על ידי פיתויים שיפתו את האשה וכו', ואם תאמרי מה בכך? על זה בא התנא ואומר ואל תתייאש מהפורענות, רחמנא ליצלן שומעים בכל יום מקרים מזעזעים, נשים צעירות מקבלות את המחלה הממארת רחמנא לישזבן, ואז כבר הכל מאוחר, ולכן אשרי האשה שמכניסה את הדיבורים האלו בתוך לבה ודעתה, ובורחת רק אל הקדוש ברוך הוא, שאז נכון יהיה לבה בטוח כי הקדוש ברוך הוא ישמור אותה מכל רע.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויחי י"ב טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקחי את עצמך בידיך ותהי רק שמחה ועליזה, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ואת צריכה לזכור שגדול אדונינו ורב להושיע, אם תתחזקי באמונה פשוטה בו יתברך, תראי ישועות גדולות שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא, כי בפירוש גילה לנו החכם מכל אדם (משלי כ"ח כ') "איש אמונות רב ברכות", ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד. ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל. רק בפשיטות גמור כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים; ועל זה צריכים הרבה תפלות לבקש ממנו יתברך שיהיה לו אמונה ברורה ומזוככת, ושלא יהיה לו שום קושיות וספיקות עליו יתברך, ועל הצדיקים שבכל דור ודור.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי י"ג טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז, ושלא יהיה לך שום חלישות הדעת משום דבר בעולם, כי גדול אדונינו ורב להושיע.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויחי י"ד טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי שאני שומע שיש אחדות גדולה בין נשות אנשי שלומינו, ומתקבצות יחד בליל ראשון ובליל שלישי לערבי שמחה, ושמחות ועליזות ורוקדות וכו' וכו', זה דבר חשוב מאד מאד שנשמות ישראל מחזיקים את עצמם ביחד, ובפרט נשים שבדרך כלל הטבע שלהן הוא קנאה וכו', כמאמרם ז"ל (מגילה י"ג.) אין אשה מתקנאה אלא בירך חבירתה; עם כל זאת תהלה לאל בקהילתינו הקדושה שהיא חממה של אמונה, יש אהבה גדולה בין נשות אנשי שלומינו, שבזה מתקיים רצונו של רביז"ל, שאמר (חיי מוהר"ן סימן רצ"ב) העולם ראוי שיתמהו עצמן על אהבה שבינינו.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויחי ט"ו טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' הנה שבת נכנסת, ועלינו למסור את נפשינו להיות כל השבת בשמחה, כי מי ששמח בשבת, מוחלין לו על כל עוונותיו, עכשיו אני שואל אותך, אנחנו מלאים עוונות וכו', וכדי לתקן את זה מי יודע כמה שנים אנחנו רק צריכים להתענות על ריבוי החטאים שלנו וכו'? ואומרים חכמינו הקדושים (תנחומא בראשית) עונג שבת כאלף תעניות; מה צריכים סך הכל, רק להתענג בשבת, ולשמוח כל השבת שאנחנו יהודים מאמינים בהקדוש ברוך הוא, ושומרים שבת, היש עבודה יותר קלה מזו? ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתמסרי את נפשך להיות בשמחה כל השבת, ואף שאני יודע שזה העבודה הכי קשה לאשה, כי אין עבודה שבא קשה לאשה כמו שמחה, כי טבע של אשה שנמשכת אחר העצבות ובפרט בשבת שיש עליה עול מאד קשה הן עם הבעל וכו', הן עם הילדים וכו', עם כל זאת אשרי האשה שמוסרת את נפשה כל השבת רק להיות בשמחה, ולא להתעצבן כל השבת, ואת צריכה לדעת שהנשמה מושכת רק לרוחניות ששם מקור השמחה, והגוף סוחב ומושך רק בגשמיות ששם מקור העצבות והמרירות והדכאון, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות, ולכן אשרי האשה שיש לה שכל וקולטת תיכף ומיד שבו ברגע שנמשך עליה עצבות ומרירות ודכאון וכו', זה בא מצד הטומאה, ולהיפך כשתמשיך את עצמה אל השמחה, ולפקח את דעתה, זה בא מהקדושה, ולכן תראי מה לפניך, תמסרי את נפשך רק להיות בשמחה כל השבת, והקדוש ברוך הוא יעזור לך שבזכות זה שתהי שמחה ועליזה כל השבת, ימחלו לך על כל עוונותיך, ויושפע עליך שפע גדול על כל ששת ימי החול, כי כל ההשפעות של האדם באים רק משבת, אשרי האשה שיש לה את השכל הזה להיות רק בשמחה כל השבת.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר שמות י"ז טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז רק להיות בשמחה, כי השמחה היא הרפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחלאים רעים באים רק מחמת חסרון השמחה, ולכן תכריחי את עצמך להיות בשמחה, והקדוש ברוך הוא ישלח לך בריאות השלימה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ח טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, כי בזה העולם צריכים התחזקות חדשה בכל יום ובכל שעה ובכל רגע ממש, כפי פגעי ומקרי הזמן מה שעובר על כל אחד ואחד, אשרי מי שלא מטעה את עצמו, ומוסר את נפשו רק להתחזק ולהיות בשמחה ולשמח גם את אחרים, ואל תחשבי שלהגיע להתחזקות ולשמחה זה קל וכו', כי זה העבודה הכי קשה לאדם, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות, ולכן אשרי האשה שיש לה שכל וקולטת תיכף ומיד שבו ברגע שנמשך עליה עצבות ומרירות ודכאון וכו', זה בא מצד הטומאה, ולהיפך כשתמשיך את עצמה אל השמחה, ולפקח את דעתה, זה בא מהקדושה, ולכן תראי מה לפניך, תמסרי את נפשך רק להיות בשמחה, ואז טוב לך כל הימים.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמות י"ט טבת התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז רק להיות בשמחה, והשמחה היא רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, ואשה יש לה במה לשמוח, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות יז.) גדולה הבטחה שהבטיחן הקדוש ברוך הוא לנשים יותר מן האנשים וכו', אמר ליה רב לרבי חייא נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא ובאתנויי גברייהו בי רבנן ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן, במה הנשים זוכות? בזה שלוקחים את הילדים בתלמוד תורה שילמדו תורה, ומחכות על בעליהן שיחזרו מהכולל שלומדים שמה תורה, אשה יש לה כוחות הנפש בלתי רגילות, והיא יכולה לחזק ולעודד ולבנות את בעלה שילמד תורה ושילך לבית הכנסת להתפלל וכו' וכו', והיא מתחלקת עם השכר שלו, ולכן אל תהי בטלנית, רק תתחזקי, ורביז"ל אמר לאנשי שלומינו מדוע אתם לא רואים לעשות את נשותיכם חסידות? כי רצה שהענין שלו יכנס גם בין הנשים, כי אצל רביז"ל היה מאד מאד חשוב תפלת הנשים, ואמר שאשה קרובה מאד לבכיה וכו', ולכן התפלות שלה בוקעות רקיעים, ולכן היום אני יכול לומר לכן מדוע אתן לא עושות את בעליכן חסידות? כי תהלה לאל נשות אנשי שלומינו יותר חזקות באמונת חכמים מהגברים, ולכן חזקי ואמצי מאד מאד לשמוח על נועם חלקינו, על אשר בנחל שם גורלינו, ויש לנו רבי כזה, אשר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קע"ז) שראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. ואף על פי שאין אתם יודעים מגדולת השם יתברך ראוי לכם לסמוך עלי. כי אני יודע מגדולתו יתברך, והזכיר אז הפסוק (תהלים קל"ה ה') "כי אני ידעתי כי גדול הוי"ה" וגו', גם ראוי לכם לשמוח בי, מה שזכיתם שיהיה לכם רבי כזה; אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו ומה יפה ירושתינו.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר שמות כ' טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז להיות רק בשמחה, ויען שהיום היום הילולא של הרמב"ם ז"ל, ואנחנו לא גרים רחוק מציונו הקדוש, היה טוב מאד לנסוע אל ציונו הקדוש, ולעורר רחמים מרובים על עצמך ועל כל המשפחה וכו', וכמובן כשתהי שמה תתפללי גם עבורי, ומה גם ששמה טמונים וגנוזים רבי יוחנן בן זכאי וחמשה תלמידיו, וכן רב אמי ורב אסי, והשל"ה הקדוש, וזה דבר גדול מאד מאד להיות רגיל ללכת על קברי הצדיקים, וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך; ולכן אשרי האשה שרגילה לנסוע אצל קברי הצדיקים, ושם תתפלל להקדוש ברוך הוא ותבקש את כל מה שהיא צריכה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר שמות כ"א טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה, כי השמחה הוא רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, אך אני מוכרח להגיד לך שזה בא לאדם יותר קשה מהכל, ולכן תמסרי את נפשך רק להיות בשמחה ושלא יהיה לך שום חלישות הדעת מאף אחד בעולם.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר שמות כ"ב טבת התשע"ג שלום רב אל… תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז באמונה בו יתברך ובאמונת חכמים, ותעשי כל מה שבידך לשמור על הצניעות, כי עיקר היופי של האשה כשהיא הולכת בצניעות, ועיקר הצניעות לא להסתובב על הרחובות, וכמובא (זוהר וירא קט"ו:) פתח רבי יוסי ואמר (תהלים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, בניך כשתילי זיתים סביב לשלחנך", אשתך כגפן פוריה, כל זמנא דאתתא בירכתי ביתא ולא נפקא לבר, היא צנועה ואתחזי לאולדא בנין דכשרן, כגפן, מה גפן לא אתנטעא אלא בזינה ולא בזינא אחרא, כך אתתא דכשרא לא תעבד נטיען בבר נש אחרא, מה גפן לא אית ביה רכיבה מאילנא אחרא, אוף הכי אתתא דכשרא הכי נמי, חמי מה אגרה; [כל זמן שהאשה נמצאת בביתה ולא מסתובבת בחוץ, אזי היא נקראת צנועה, וראויה להוליד ילדים כשרים, כגפן הזה כשנוטעים אותו, הוא צומח רק עם מינו, כך אשה כשירה אף פעם לא תתחבר עם גבר זר], תהלה לאל בקהילתינו הקדושה יש ערבי שמחה, פעמיים בשבוע מתקבצות נשות אנשי שלומינו, ובאות באולם לשמוח ולרקוד ולשמוע הרצאות, ומתאווררות וכו', ולכן גם את תצטרפי אליהן, העיקר תשתדלי מאד מאד על מדת הסבלנות, אשר טבע האשה שתמיד נכנסת בלחץ מכל מה שעובר עליה בבית וכו', תקחי את החיים בקלות וכו', וזה זוכים רק על ידי תוקף השמחה, יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהי שמחה ועליזה, ולא יחסר לך שום דבר.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וארא כ"ד טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם רק להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, וכן באמונת חכמים, אשר זה העיקר, כי מצינו שכתוב (שמות א' ח') "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף", ואחר כך אמר פרעה (שמות ה' ב') "לא ידעתי את הוי"ה", ואמרו על זה חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה א') קודם עשה את עצמו שלא ידע את יוסף, ואחר כך אמר לא ידעתי את הוי"ה, כי מי שכופר בהצדיק שהוא יוסף, אחר כך כופר רחמנא לישזבן בו יתברך, ולכן צריכים להתחזק ביתר שאת ביתר עוז באמונת חכמים, ועל דבר זה הס"מ נלחם מאד שלא יהיה לאדם אמונת חכמים, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז להיות בשמחה שאת נמצאת בקהילה קדושה כזו, קהילה שהיא חממה של אמונה, קהילה שהיא מלא חסד, ואין כמו הקהילה הקדושה שלנו בכל העולם כולו, ותהלה לאל יש לך חלק בהקהילה הקדושה הזו, וזכרי היטב מה שאמרו חכמינו הקדושים (קידושין ל:) יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים ל"ז) "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו" ואלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אין יכול לו, ואמר על זה מוהרנ"ת ז"ל איך הקדוש ברוך הוא, עוזרו? על ידי ששולח בכל דור ודור צדיקים שהם מחזקים ומעודדים ומשמחים את נשמות ישראל, ולכן עלינו להתחזק באמונת חכמים שזה היסוד ביהדות, כי בלי אמונת חכמים אין אמונה בהקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (שמות ט"ז) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו", ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו בהוי"ה לא כל שכן, אלא אי אפשר לבוא לאמונה בהקדוש ברוך הוא אלא על ידי "משה עבדו", אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו שיש לנו את רביז"ל, ואנחנו מאמינים בכוחו הגדול, ואמר מוהרנ"ת ז"ל ככוחו אז כן כוחו עתה ויותר ויותר.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר וארא כ"ה טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם להיות בשמחה, ותתעסקי במדת החסד, ומה את חושבת זה מדת החסד? רק בזה שתקבלי את זולתך עם חיוך וכו', זה כבר החסד הכי גדול שרק יכול להיות, כמאמרם ז"ל (כתובות קיא:) טוב המלבין שינים לחבירו יותר ממשקהו חלב שנאמר (בראשית מ"ט י"ב) "ולבן שינים מחלב" אל תקרי לבן שינים אלא לבון שינים; היינו כשאשה מחייכת לזולתה ומקבלה בסבר פנים יפות ומראה לה את שיניה הלבנים, זה יותר חשוב מלתת לה לשתות כוס חלב, כל כך יקר לקבל את פני חבירתה עם חיוך ולהראות לה את השיניים, כי בזה שאשה תמיד מחייכת יכולים לראות בתוך הפנים שלה את פני הצדיק, שהוא בן השמחה, המנחם הכל ומשמח הכל, כי לצערינו הרב יש כל כך הרבה נשים שעובר עליהן משברים וגלים, והן שבורות ורצוצות וכו', וכשבאה אשה עם פנים מאירות וחיוך וכו', ומדברת על לבה, אין עוד חסד יותר גדולה מזו, וזה לא עולה כסף וכו', ואת לא צריכה להשקיע בזה כלום וכו', רק לחייך ולגלות את השינים שלך אל זולתך וכו', את כבר תחיי אותה, וזכרי היטב שיש היום נשים קשי יום וכו', שעובר עליהן משברים וגלים וכו', הבעל משוגע וכו', אלים וכו', משפיל וכו', והאשה מסכנה גלמודה שבורה רצוצה באין עוזר וכו', ואת באה עם פנים מחייכות ומתחילה לדבר איתה על לבה, מחזקת אותה וכו', אין עוד חסד יותר גדול מזה, ורביז"ל רצה מאד מאד שנעסוק בעבודה הקדושה הזו לשמח אחרים, ולכן אני מאד מבקש אותך תכניסי בעצמך את הדיבורים האלו שאני מדבר מקירות לבי, ורוצה רק את הטובה שלך כי בזה שתחזקי נשים אחרות, גם את יהיה לך חיזוק גדול ועצום מאד, כי כשמדברים עם אחרות, נעשה אור ישר ואור חוזר, וזה שמדבר חוזר אליו הדיבורים, וגם הוא מתחזק מאלו הדיבורים, ולכן אל תהי בטלנית, תחזקי את מי שרק את יכולה, והקדוש ברוך הוא ירחיב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וארא כ"ו טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך רק לעשות צדקה וחסד אחת עם השניה, שזה היסוד אצלינו, ואת זה קבלנו מרביז"ל רק לעשות חסד עם הזולת, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"א) שבכל יום ויום יורד נועם העליון שפע אלקי שמי שנשפע עליו שפע אלקי, הוא תמיד בשמחה עצומה, ומתענג בעריבות נועם זיו שכינת עוזו יתברך, כי אין עוד נועם ועריבות יותר מזה כשאדם רק מרגיש את הקדוש ברוך הוא, ומדבר אליו כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, אבל צריכים כלי לקבל את השפע הזה, והכלי הזה נעשה על ידי צדקה, ולכן אני מאד מאד רוצה שתעזרי לי בבית התבשיל – אהל אברהם שזה הצדקה הכי גדולה, לעזור לתת לאכול לרעבים וצמאים, שאין למעלה מזה, וזה מאד מאד חשוב בשמים.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וארא כ"ז טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתתחזקי בכל מיני אופנים שבעולם רק להיות בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, ורוב הצרות שבני אדם סובלים, זה רק מחמת העצבות והמרירות והדכאון שתופס אותם, ורביז"ל שהוא הבן השמחה האמיתי, בא לעקור את העצבות מאתנו וכו', אבל אנחנו צריכים לציית אותו, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ותמיד תדברי רק משמחה, הן עם בעלך, הן עם הילדים, והן עם השכנות, וכשמדברים עם אחרים משמחה, ומחזקים אותם, על ידי זה הדיבורים חוזרים אל עצמם, היינו כשמחזקים את אחרים, מקבלים חזרה התחזקות, ולכן מה טוב ומה נעים כשאחת תמיד מחזקת את אחרות, על ידי זה היא תהיה תמיד מחוזקת, וזה דבר גדול מאד מאד, כי עובר על כל אחד ואחת משברים וגלים צרות ויסורים מרירות ומכאובים וכו' וכו', ואי אפשר להפטר מזה רק על ידי שמחה, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך, תעשי כל מה שביכולתך למצוא את הטוב שיש בך, ותדוני את עצמך תמיד לכף זכות, ותזכרי כמו שיש לאו לא לשנוא את הזולת "לא תשנא את אחיך בלבבך", כך אסור לשנוא את עצמו, כי יש בני אדם שהם שונאים את עצמם וכו', ודנים את עצמם תמיד לכף חוב וכו', והם ממורמרים וכו', ולכן שונאים את אחרים וכו', ודנים את אחרים לכף חוב וכו', וזורקים את המרירות שלהם על אחרים וכו', ולכן קודם אדם צריך להיות בעצמו שמח, ולאהוב את עצמו, ולדון את עצמו לכף זכות, וכך יוכל לאהוב גם את הזולת ולדון אותו לכף זכות, אשרי מי שמציית את רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמור, ומקיים את כל הדיבורים האלו, ואז יעבור את זה העולם בטוב ובנעימים.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וארא כ"ח טבת התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל הנחת רוח שאת גורמת לי בזה שאת מתחזקת בכל מיני אופנים שבעולם להיות בשמחה, ואת משמחת גם נשים אחרות, וכן מה שאת עוזרת לי בבית התבשיל – אהל אברהם, כדי שנצליח בגדול, ואני מאד מאד מבקש אותך שתשמרי מאד מאד על השלום בית שלך, את צריכה לדון את בעלך לכף זכות, ואז תראי איזה בעל נפלא יש לך, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי י"ד א') "חכמות נשים בנתה ביתה ואיולת בידיה תהרסנו", כי אשה יש לה כוחות הנפש בלתי רגילות, היא יכולה לבנות את בעלה וכו', והיא יכולה להרוס את בעלה וכו', ולכן תהי אשה פקחית, ותתאזרי במידת הסבלנות שאין מידה יותר יפה מזו, ואפילו שזה בא לך מאד מאד קשה, זכרי מה שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ה') לפום צערא אגרא, ודעי לך כשאשה עוצרת עצמה לא לכעוס וכו', בזה אפילו שהיא נמצאת במדור הקליפות וכו', היא עולה עד עולם האצילות, שהיא בטלה לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, כי הכל תלוי כפי מידת הסבלנות ולא להכנס בכעס, שבדרך כלל בא מגיאות וישות, אשה צריכה לבטל את עצמה כל כולה אליו יתברך, ושלא תהיה לה שום תרעומת על בעלה, כי האשה היא חלק מבעלה, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת", ולכן אשרי האשה שקנתה לעצמה את מידת הסבלנות לגבי בעלה וכו', ומוחלת לו על הכל, ומתחזקים לאהוב אחד את השני, שאז השכינה תשרה בתוך הבית.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וארא כ"ט טבת התשע"ג שלום רב אל תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתקבלי על עצמך בעת הדלקת הנרות לבקש הרבה ממנו יתברך, כי אז הוא עת רצון גדול בשמים להאשה, כל מה שהיא תבקש היא תקבל, ולכן תהי חזקה בזה מאד מאד, כי התפלות שהאשה מתפללת בעת הדלקת הנרות, מאד מקובלות בשמים, ומכל שכן שמורידה גם כמה דמעות וכו', זה שובר את כל המנעולים הסגורים, ולכן תבקשי אז על עצמך ועל שלום בית, ועל פרנסה, ועל הילדים, ואם היית יודעת איזה עת רצון זה להאשה בעת הדלקת הנרות, לא היית זזה מהנרות ומבקשת ומתחננת מלפניו יתברך כל מה שאת צריכה וכו' וכו'.
|