בעזה"י יום ו' ערש"ק פרשת טהרה שבת הגדול ה'תשפ"ד
לכבוד אנ"ש היקרים הנשארו והנשארים נאמנים לאאדמו"ר זי"ע
הנה מתקרב חג הפסח הבא עלינו לטובה, וברוך הוא וברוך שמו הגיע שפע גדול לאנ"ש היקרים על חג הפסח, ושנזכה שתמיד יהיה לנו שפע גדול בגשמיות וברוחניות, יש דיבור ממוהרנ"ת ז"ל "על פסח יהיה אבל איך לוקחים את הפסח בעצמו?", כי כל עניין של חג הפסח, זה פה-סח, כמו שהאריז"ל אומר שהאדם יפתח את הפה שלו ויתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, כל מה שצריך וכל מה שמעיק לו, וכל זמן שהאדם לא מדבר אל הקדוש ברוך הוא הוא חי בדמיון אחד גדול, ולא יודע מה שהוא רוצה מעצמו, פעם הוא חושב שצריך לעשות ולהתנהג כך ופעם הוא חושב שהוא צריך לעשות ולהתנהג אחרת ולא יודע מה הוא רוצה מעצמו, אבל אם אדם מרגיל את עצמו לדבר עם הקדוש ברוך הוא, עוד דיבור ועוד דיבור, זה מזכך את המוחין שלו וזוכה לקבל יישוב הדעת, ויודע על כל דבר ודבר מה כן לעשות ומה לא לעשות, כמו שרבינו אומר (שיחות הר"ן שיחה ס"ח) הִזְהִיר מְאֹד כַּמָּה פְּעָמִים עַל עִנְיַן הַשִּׂיחָה בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ, שֶׁכָּל אָדָם יְדַבֵּר וְיָשִׂיחַ בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ, וִיַישֵּׁב עַצְמוֹ הֵיטֵב מַה הוּא עוֹשֶׂה בָּעוֹלָם הַזֶּה. ואף שמתחילה ידמה לך שאף אחד לא רוצה אותך ואף אחד לא שומע אותך, זה בא שהאדם חוטא בר מינן, בפרט בפגם הברית, ומלא קליפות ומלא הסתרות, כמו שרבינו אומר בספר המידות, (אמונה סעיף כ"ב) הפשע של האדם מכניס כפירה באדם, וכמו שרבינו אומר (שיחות הר"ן שיחה ס"ט) כִּי אַף־עַל־פִּי שֶׁנִּדְמֶה לְהָאָדָם שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֵינוֹ רוֹצֶה לְקָרְבוֹ מֵחֲמַת שֶׁקִּלְקֵל הַרְבֵּה, וְגַם עַכְשָׁו אֵינוֹ מִתְנַהֵג כָּרָאוּי כִּרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, אַף־עַל־פִּי־כֵן צָרִיךְ הָאָדָם לְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר, וּלְהִשְׁתַּטֵּחַ עַצְמוֹ לְפָנָיו וְלִפְרֹשׂ כַּפָּיו אֵלָיו יִתְבָּרַךְ שֶׁיְּרַחֵם עָלָיו וִיקָרְבֵהוּ לַעֲבוֹדָתוֹ, כִּי אַף־עַל־פִּי־כֵן אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת יִשְׂרְאֵלִי. נִמְצָא שֶׁרוֹצֶה לְנַצֵּחַ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יֵשׁ לוֹ שִׂמְחָה מִזֶּה שֶׁמְּנַצְּחִין אוֹתוֹ כִּבְיָכוֹל. ואסור ליפול בדעתו וליפול בייאוש ולהרים ידיים, אפילו אדם עשה כבר מה שעשה, כל זמן שהאדם חי יכול לתקן הכל, כמו שרבינו אומר (שיחות הר"ן שיחה ע"א) בְּעִנְיַן מַה שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁעַל פְּגַם הַבְּרִית, בִּפְרָט מָאן דְּאוֹשִׁיד זַרְעָא בְּרֵיקַנְיָא, [הז"ל] ח"ו וְכוּ' אֵין מוֹעִיל תְּשׁוּבָה. אָמַר רַבֵּנוּ ז"ל: שֶׁאֵין הַדָּבָר כֵּן, רַק עַל הַכֹּל מוֹעִיל תְּשׁוּבָה. וְאָמַר: שֶׁבְּזֶה הַמַּאֲמָר זֹהַר אֵין שׁוּם אָדָם מֵבִין הַפְּשָׁט רַק הוּא לְבַד. וְהַכְּלָל שֶׁבֶּאֱמֶת מוֹעִיל תְּשׁוּבָה בְּוַדַּאי עַל חֵטְא זֶה, אֲפִלּוּ אִם הִרְבָּה לִפְשֹׁעַ ח"ו בָּזֶה. זה הולך בגשמיות ומכל שכן ברוחניות, ולהתייאש מהחיים ולהרים ידיים זה הדבר הכי גרוע, כי להרים ידיים צריכים רק להקדוש ברוך הוא ולחזור אליו יתברך, ולדעת כי גדול אדוננו ורב להושיע, כי רק הקדוש ברוך הוא, ועוד פעם רק הקדוש ברוך הוא יכול לעזור לך ולהוציא אותך מהמצב שאתה נמצא, מהסבך שאתה הגעת, איך ומה לא צריכים לתת עצות להקדוש ברוך הוא, וזה היה כל העניין של יציאת מצרים, מצר-ים, כי כל אחד יש לו המצר ים שלו, המצרים שלו, שמצר ומציק לו, כמו שאומרים בהגדה חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, את המצרים שלו שמאד מעיקים לו, ויש אנשים שסובלים מעצמם מכל מיני דמיונות שנכנס בהם וזה מעיק להם מאד, ובפסח יכולים לצאת מהמצרים שלו ולהגיע לחירות – חירות המוחין, שאדם יוצא לחירות, שאדם לא ייתן בשום פנים ואופן שהמצב שהוא נמצא כרגע ישלוט בו, ולא יקנא בשום פנים ואופן בצרות ובבעיות שלו, ומכל שכן מהיצר שלו ואף שזה בכלל לא קל כי סוף כל סוף אדם נמצא בזה העולם הגשמי שמלא הסתרות והעלמות, וזה עיקר הכוח והגבורה של בר ישראל שיכול להתגבר על כל מה שעובר עליו.
עכשיו בא ליל הסדר בוא ננצל את הלילה הקדוש והנורא הזה, שהאריז"ל אומר שבליל הסדר יורד כל האורות בפעם אחת, ושליל פסח יותר אפילו מליל שבת, ולשבת ביחד עם המשפחה בסבלנות ולדעת כי עיקר גדול בליל הפסח זה בשביל הילדים, ועושים הרבה דברים כדי שהילדים ישאלו, רק להיות בשמחה, ובליל הסדר אין פשט, יש סוד, רמז, דרש אבל אין פשט, זה צריכים לדעת כי האדם עובר בזה העולם דברים שבכלל אין לזה פשט, למה אני צריך לעבור מצב כזה, צרה כזאת מה שאני עובר, למה אני במצב כזה שאני נמצא, אבל צריכים לדעת שלא כל דבר יכולים להבין, לפעמים יש סודות, סוד הגלגול שצריכים לעבור, כמו שאומר הזוהר הקדוש (פרשת משפטים), "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" דין רזא דגילגולא, לפעמים יש רמזים שמרמזים לאדם לחזור אליו יתברך וכו', ויש דרש שיכולים לדרוש למה אני עובר את זה? ולמה אני עובר את זה? ולהאשים את זה ולהאשים את זה, ולהאשים את עצמו, אבל פשט בעצם אין.
אנ"ש היקרים נאמני מוהרא"ש אתם צריכים להיות מאד שמחים ועליזים שאתם זוכים להישאר נאמנים לאאדמו"ר מוהרא"ש זי"ע, ולא עזבתם אותו על אף מה שאתם עוברים, ניסיונות ובלבולים, באמת מי שיש לו קצת שכל וחושב קצת אין לו שום ניסיון ובלבול, כי יודע טוב מה שאאדמו"ר זי"ע עשה בשבילו ובשביל המשפחה שלו, זכה לחזור בתשובה, זכה להקים בית וכו' וכו', אז אין לו ניסיון כלל וכלל, אתם לא יכולים לתאר איזה נחת רוח אתם גורמים למעלה לאאדמו"ר זי"ע שרואה שיש עדיין מניין אנשים ויותר ממניין שלא שכחו אותו, ולא יכולים לחיות בלעדיו, ולא יעזבו את הצדיק שלנו אאדמו"ר מוהרא"ש זי"ע בשום פנים ואופן יהיה מה שיהיה ויהיה איך שיהיה.
הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה לקבל את אור הפסח בשמחה, בהידור ובכשרות, וכמו שאאדמו"ר זי"ע דיבר מזה שבפסח צריכים מה שפחות לאכול דברים שיכולים להתקיים בלעדיהם, כמו שדיבר לעניין האורז וכו'.
הקדוש ברוך הוא יעזור שחג הפסח הבא עלינו לטובה יביא לנו כל מיני ישועות ורפואות עד שנזכה כבר לשמוע קול שופר של משיח, ונזכה עוד השנה לאכול שם מן הזבחים ומן הפסחים.
הכותב וחותם