בעזה"י יום ו' ערש"ק פרשת שמות ה'תשפ"ג
לכבוד אנ"ש היקרים הנשארו והנשארים נאמנים לאאדמו"ר זי"ע
אנחנו עומדים עכשיו בימי השובבי"ם הקדושים, שהאר"י ז"ל אומר שהשבועות האלו מסוגלים לתקן פגמי נפשו, פגם הברית הוז"ל רחמנא ליצלן, ומביא בשער רוח הקודש (תיקון כ"ז) ועל פי האר"י הקדוש צריכים על כל חטא וחטא להתענות כל כך הרבה תעניות, ומי יש לו הכוחות כל כך להתענות? ורבינו אמר לנו בחיי מוהר"ן (תצ"א) לא להתענות כלל, ואמר: הלא מי שאינו זוכה להיות אצלי על ראש השנה, הוא אין לו להתענות כלל. ומי שזוכה להיות על ראש השנה, הוא בוודאי אין צריך להתענות כלל, מאחר שזוכה להיות אצלי על ראש השנה.
ואשרי מי שיכול לומר כל יום "יום תהילים" ולגמור כל הספר תהילים כל שבוע כי רבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ג) מי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים כי אמירת תהילים מסוגל לתשובה, ואף על פי כן יש אחד שאין לו התעוררות כלל לתשובה, ואפילו מי שיש לו התעוררות לתשובה, אינו זוכה להגיע לשער התשובה השייך לו, אפילו אם מגיע לשם יכול להיות שהשער של התשובה סגור, ומחמת כל זה אין האדם זוכה לתשובה, ועל ידי אמירת תהילים אפילו מי שאין לו התעוררות לתשובה, מתעורר לתשובה, וגם על ידי אמירת תהילים זוכה להגיע לאות והשער ששייך לו ולפתוח השער, נמצא שזוכה על ידי תהילים לעשות תשובה, וְזֶהוּ: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקב אִישׁ וּבֵיתוֹ", סוֹפֵי תֵבוֹת הֵם אוֹתִיּוֹת תְּהִלִּים וְאוֹתִיּוֹת תְּשׁוּבָה, כִּי עַל יְדֵי תְּהִלִּים זוֹכִין לִתְשׁוּבָה שֶׁהִיא בְּחִינַת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה וְכוּ', כִּי מ"ט שַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה הֵם בְּחִינַת מ"ט אוֹתִיּוֹת שֶׁיֵּשׁ בִּשְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, לְהִזְדַּכֵּך שָׁם כַּנַּ"ל, ומוהרנ"ת ז"ל היה נוהג כל יום לומר "יום תהילים" ולסיים כל שבוע את התהילים, ושלוש פעמים בשנה היה גומר את כל ספר תהילים פעמים בשבוע, ואחד מהם זה בימי השובבי"ם, וכך נהוג בכל תפוצות ישראל לסיים את כל ספר התהילים בכל שבוע והרבה מקומות אומרים את זה במניין.
וכן תראו לגמור את הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום בכל שבוע, ודורשי רשומות אמרו: ש'מ'ו'ת' ראשי תיבות ש'נים מ'קרא ו'אחד ת'רגום, רבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ט) כי עיקר שלמות לשון הקודש היא על ידי תרגום וכו'.
תראו מאד לכבד את השבת ולקנות לכל שבת כל מיני מטעמים, כמו שאמרו חז"ל (תנחומא בראשית) כבוד שבת עדיף מאלף תעניות, וכבוד שבת דאורייתא ותענית דרבנן, ורבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ז) ענֶג שַׁבָּת הַזֶּה, זֶה בְּחִינַת אֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה כִּי אֲכִילַת יְמֵי הַחֹל נֶהֱנֶה מִמֶּנָּה גַּם כֵּן הַסִּטְרָא אָחֳרָא אֲבָל מֵאֲכִילַת שַׁבָּת, אֵין חֵלֶק לַסִּטְרָא אָחֳרָא כְּלָל וּכְלָל, וְזֶה שֶׁצִּוָּה אוֹתָנוּ עַל אֲכִילַת שַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אִכְלוּהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַה'" כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת, נַעֲשֶׂה קְדֻשָּׁה וֶאֱלקוּת גָּמוּר, בְּלא תַּעֲרבֶת סִיגִים כְּלָל וְיָכוֹל לִפְעל בַּאֲכִילַת שַׁבָּת, מַה שֶּׁפּוֹעֵל בְּתַעֲנִית הַיְנוּ לְהַפִּיל אוֹיְבָיו לְפָנָיו בִּזְכוּת ענֶג שַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁפּוֹעֵל בְּצוֹם וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא שַׁבָּת, כִּי בִּסְגֻלָּתוֹ "לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם".
ועל כולם תראו ללמוד ולהפיץ לאחרים את הספר 'אוצר השובבי"ם' של אאדמו"ר זי"ע, ואז תדע מה זה שובבי"ם ומה צריכים לעשות בשובבי"ם, כי שם כתוב כבר הכל, ובוודאי צריך להיות שיעור בטהרה על כל פנים פעם בשבוע, כמו שנהוג בכל תפוצות ישראל, בכל הקהילות ובכל בתי מדרשות, וצריכים לבוא אל השיעור ולא רק שיש שיעור, כי אדם קרוב אצל עצמו, ובקלות יכולים להיכשל בדברים חמורים עד כדי כרת רחמנא ליצלן, כי כל פעם נתחדש דברים חדשים מה שחשבתי שזה מותר זה אסור, ומה שחשבתי שזה אסור זה מותר וכו', כי אם לא לומדים לא יודעים, כי אם לא מבינים צריכים לשאול, כי לא הביישן למד ולא עם הארץ חסיד.
תודה לקל יש לנו בקהילה נאמני מוהרא"ש מוצי"ם יראי השם, ובוודאי צריכים מורי הוראה להראות את הדרך ילכו בה, כי הפסוק אומר באיכה (פרק ג' פסוק ט') "אין תורה", אומר רש"י על המקום אין בהם מורי הוראה, אבל צריכים לדעת שבקהילה שלנו נאמני מוהרא"ש, בבית המדרש של אאדמו"ר זי"ע – מוהרא"ש הוא המרא דאתרא, כי אאדמו"ר זי"ע בנה פה הקהילה מהמסד ועד הטפחות, והחזיר אותנו בתשובה ודאג לנו ברוחניות ובגשמיות וכו', ולא שאיזה קהילה לקחה לעצמה איזה רב ושילמה לו משכורת וכו', ואם מוהרא"ש פסק והנהיג משהו פה בקהילה שלו ובבית המדרש שלו זהו, וכך היא ההלכה, וצריכים לקיים את זה, ואף שיכול להיות שגדולי תורה אחרים פסקו ואמרו אחרת, כבודם במקומם מונח, אבל פה במקום של מוהרא"ש, הולכים כפי שמוהרא"ש אמר ופסק, ומוהרא"ש למד וידע גם כן את כל הראשונים והאחרונים וכו', והוא לא צריך הסכמה מאף אחד, ובוודאי לא מקטני ערך כמונו, ובכלל צריכים לדעת שנאמני מוהרא"ש זה לא סתם איזו סיסמה, בוודאי זה דבר גדול שרוצים להישאר נאמן לצדיק שלנו מוהרא"ש, אבל זה התחייבות גם כן, זה מחייב אותי לציית למוהרא"ש, ולא להגיד מוהרא"ש לא התכוון כך, התכוון כך, רק מה שמוהרא"ש כתב ואמר זה התכוון ואת זה צריכים לקיים, תגיד אני לא מקיים מה שמוהרא"ש אמר וכתב, אז איזה זכות יש לך לקרוא את עצמך נאמן מוהרא"ש? כי מוהרא"ש לא איזה דרך וצינור לקבל כבוד דרכו, או לקבל כסף דרכו, או לבנות את עצמו דרכו וד"ל.
תראו לחזק את עצמכם ולהיות בשמחה בכל המצבים שאתם לא נמצאים, רבינו אומר (שיחות הר"ן שיחה כ"א) שאדם זוכה לשמחה אזי הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר ומציל אותו מפגם הברית, כי זה תלוי בזה, אדם נכנס בדיכאון בעצבות ובייאוש, וחושב ממני כבר לא יהיה שום דבר, אני כבר כישלון, ומכאן קל להגיע לפגם הברית הוז"ל וליפול בשאול תחתית ומתחתיו, ואם אדם חוטא זה מכניס אותו בדיכאון, בייאוש, וחושב שאני כבר גמור, אני כבר כישלון, מה שזה בעצם פגם באמונה, כי מה שאתה בעצם אומר זה שהקדוש ברוך הוא ברא איזה כישלון בעולם, וזה הדבר הכי גרוע לייאש את עצמו, אף שאתה עובר עכשיו ניסיונות קשים ומרים, היצר הרע בוער בך ולא עוזב אותך כרגע, ומכשיל אותך בהרהורים רעים הכי מגונים, ובדברים הכי מגונים, פגם הברית הוז"ל וכו', כי זה מכניס בך קושיות באמונה בו יתברך, וזה מעקם את ליבך ומכניס קושיות וספיקות באמונה בו יתברך, כמו שרבינו אומר (ספר המידות, אות אמונה סעיף כ"ב) הפשע של האדם מכניס כפירה באדם.
והעיקר ראה לחזק את עצמך ותחזור ותבוא כל פעם מחדש להקדוש ברוך הוא, רק תפתח את הפה שלך ותדבר אליו יתברך אפילו חמש דקות, אף שזה בא לך מאד קשה מרוב בלבולים שעובר עליך, בסופו של דבר רק הקדוש ברוך הוא מבין אותך, ורק הקדוש ברוך הוא יכול לעזור לך, כי בשר ודם היום הוא יכול להיות החבר הכי טוב שלך והכי נאמן עליך, על כל פנים ככה אתה חושב? ומחר יפנה עורף אליך ומתאכזר אליך ומדבר כל דבר אסור עליך, ואתה נשבר לגמרי ומתאכזב לגמרי, איך יכול להיות דבר כזה, חשבתי שהוא החבר הכי טוב שלי והכי נאמן עלי? אבל אצל הקדוש ברוך הוא אין דבר כזה, הקדוש ברוך הוא אוהב אותך וימשיך לאהוב אותך, הקדוש ברוך הוא מבין אותך וימשיך להבין אותך, ולא יתאכזר עליך, על אף שעשית מה שעשית ועברת מה שעברת, כי הקדוש ברוך הוא ברא אותך ואתה מעשי ידיו של הקדוש ברוך הוא, והוא מחכה רק שתחזור אליו בתשובה ותתוודה אליו, ותספר לו כל מה שמעיק לך.
הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה כבר לשמוע קול שופר של משיח שבו יבוא ויגאלנו גאולת עולם.
המאחל לכם שבת שלום