כ.
בסעודת שבע ברכות אנו מברכים את הברכות, קודם שש ברכות ואחר כך מברך זה שבירך ברכת המזון, ברכת בורא פרי הגפן, וכן זה שבירך ברכת ברכה אחריתא מברך ברכת בורא פרי הגפן, ויש בזה כמה מנהגים, וכל אחד יאחז במנהגו, כפי שקיבל מאבותיו ורבותיו, וכפי העדה שלו, ואין להרהר על שום מנהג, כי כל המנהגים יסודותם בהררי קודש, מנהג צדיקים כשהם מברכים את כל הברכות אזי הם מתחילים עם ברכת בורא פרי הגפן, ומכל שכן אם זה שברך ברכת המזון ואחר כך כיבדו אותו לומר את השבע ברכות, אזי הוא אומר את סדר הברכות ומתחיל בברכת בורא פרי הגפן על כוס ברכת המזון, ומניח את הכוס של ברכת המזון ולוקח את הכוס השניה, וממשיך את שש הברכות, ואינו מברך עוד פעם ברכת בורא פרי הגפן, אלא שותה קודם מכוס ברכת המזון, ואחר כך שותה מהכוס השניה, ומערבב את שתי הכוסות, ונותן את זה לחתן והכלה, כדי שייהנו מכוס של ברכה ושיהיה חל עליהם הברכה, ומלבד זאת הרי השש ברכות זה רק עבורם ולכן הם צריכים לשתות מהיין של הברכות, ויש המחלקים ברכת המזון לאחד, ואחר כך לשש אנשים את השש ברכות, ולכן זה שבירך ברכת המזון על הכוס, הוא צריך להתחיל לברך ברכת בורא פרי הגפן, והמנהג שזה שאמר ברכה אחריתא הוא גם כן מברך ברכת בורא פרי הגפן, לקשר את הסוף, אל ההתחלה, ומערבבים את שתי הכוסות ונותנים לחתן ולכלה לשתות, ויש מנהג שהאחרון לא מברך ברכת בורא פרי הגפן, אלא סומך על זה שמברך ברכת המזון, שהוא מחויב לברך ברכת בורא פרי הגפן, והכל כפי המנהג ואין לריב בשביל זה.
כא.
"שהכל ברא לכבודו" אדם צריך לדעת שכל מה שקורה בעולם הכל ממנו יתברך, ויקשר את כל מה שרואה וקורא בעולם אליו יתברך, וכמאמר התנא (אבות פרק ו') כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא בראו אלא לכבודו. שנאמר (ישעיה מג): "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו", ומובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן יב'): שורש כל הבריאה הוא הכבוד, כי כל מה שברא הקדוש ברוך הוא, לא בראו אלא לכבודו, נמצא שכבודו יתברך הוא שורש כל בריאה, ולכן צריכים תמיד לחפש אחר כבודו יתברך, ולא לצאת חס ושלום מתחת כבודו יתברך בחינת (ישעיה מב'): "וכבודי לאחר לא אתן", היינו כי אדם שעכשיו מתחתן צריך לדעת שעכשיו הוא משלים את כוונת הבריאה, כמאמרם ז"ל (סוטה יז:): "איש ואישה זכו שכינה בינהן", כי אצלו יש י' ואצל אשתו יש ה', וביחד הם המוחין, שהם חכמה ובינה י"ה, שזה סוד (ישעיה ו'): "כי בי"ה הוי"ה צור עולמים", ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ב סימן י'): בשתי אותיות ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, ולכן כשאומרים את הברכה "שהכל ברא לכבודו", כבר מגלים לחתן ולכלה תדעו שעכשיו אתם בונים בית בשביל הקדוש ברוך הוא, ואם תשמרו ללכת על פי חוקי התורה, אזי הבית שלכם יהיה כדוגמת הבריאה כולה, שברא הקדוש ברוך הוא בשתי אותיות, י"ה, ותמשיכו תמיד את כבודו יתברך בתוך ביתכם, שתזכרו שהקדוש ברוך הוא, נמצא אתכם בביתכם והוא צופה ומביט תמיד עליכם.
כב.
"יוצר האדם" אדם צריך לדעת שכל הבריאה נתהווה רק בשביל האדם, כדי שיזכה להכיר את הקדוש ברוך הוא, כי כל תכלית הבריאה הייתה בגין דישתמודעין ליה (זוהר בא מב.) ובשביל זה בעצמו יצר את האדם, ורק זה התכלית שבשבילו נברא כל העולם כולו, ולכן בעת שמתחתנים צריכים לדעת שאז נשלם תכלית הבריאה ולכן מברכים ברכת "יוצר האדם", ומובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן לז') אשר כל אדם צריך להכניע את החומר שהוא סכלות הגוף של הארבע יסודות, שאדם צריך לזכך את הארבע יסודות שלו, ועל ידי זה נתבטל החומר השכחה והבהמיות, ונתגבר ונתעלה השכל והיצירה האור והזכרון והאדם שזה התכלית ובשביל זה האדם מתחתן כדי שיהיה האדם השלם, ובשביל זה מברכים "יוצר האדם".