ולך ה' החסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו, היינו שהוא חסד גדול מאת השם יתברך שהוא משלם לאדם מדה כנגד מדה, שעל ידי זה הוא מבין לפשפש במעשיו ולידע החטא שפגם בו ולשוב בתשובה • דברי התורה שנאמרו בשולחנו הטהור של כ"ק מוהרא"ש זי"ע בליל שבת שבת קודש פרשת משפטים ה'תשע"א. |
||||
|
||||
בליל שבת קודש בסעודה ראשונה דיבר מוהרא"ש זי"ע דיבורים נוראים ונפלאים מאד על פי דברי רביז"ל בליקוטי מוהר"ן חלק א' סי' קפ"ז המדבר ממדה כנגד מדה, עיין שם. ♦ ♦ ♦ פתח ואמר מוהרא"ש ז"ל, רביז"ל אומר, כתיב (תהלים ס"ב), ולך ה' החסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו, היינו שהוא חסד גדול מאת השם יתברך שהוא משלם לאדם מדה כנגד מדה, שעל ידי זה הוא מבין לפשפש במעשיו ולידע החטא שפגם בו ולשוב בתשובה, אך דע, שעיקר מה שמשלם השם יתברך מדה במדה, הוא בארץ ישראל, כמה שכתוב (איוב כ): "יגלו שמים עונו וארץ מתקוממה לו", 'ארץ' היינו בחינות ארץ ישראל, היא מתקוממה לו ושם נתגלה עוונו, כי שם מדקדקין לשלם לאיש כמעשהו, מדה כנגד מדה, וזה שכתוב על ארץ ישראל (במדבר י"ג): "ארץ א'כ'ל'ת' יושביה", ראשי תיבות א'תה ת'שלם ל'איש כ'מעשיהו, ועל כן היושבים שם בארץ ישראל יש להם על הרב יסורין, מחמת שממהרין שם לשלם לאיש כמעשהו, עד כאן לשון רביז"ל.
והסביר מוהרא"ש ז"ל, כי הנה ענין "מדה כנגד מדה" הוא אחד מחסדי השם יתברך, שהשם יתברך מעורר אדם לעשות תשובה על ידי שמשלם לו מדה כנגד מדה, כי על ידי זה מזכיר אותו מה שפגם ועל מה צריך לעשות תשובה, כי לפעמים אדם עובר איזו עבירה או חטא, חס ושלום, ואינו יודע אפילו מה שעשה, או לפעמים יודע מה שעשה, אבל תיכף ומיד שוכח מזה, וכשבא לו איזה עונש בדרך "מדה כנגד מדה", אזי מתחיל להתבונן למה עובר עליו כך, ואז מבין ומזכיר מה שעשה, ושב בתשובה, נמצא, שיש חסד גדול בהנהגה זאת של "מדה כנגד מדה", כי על ידה אדם זוכה לעשות תשובה על כל מעשיו, וניצול מעונשים קשים ומרים שהיו יכולים לבוא עליו, חס ושלום, אם לא היה מתבונן במעשיו ועושה תשובה.
ואומר רביז"ל, שמדה זאת מתגלה ביותר בארץ ישראל, כי ארץ ישראל הוא מקום גילוי השגחה ביותר, וכמו שכתוב (דברים י"א) תמיד עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה, ומי שיושב בה ראוי להתבונן ביותר בהשגחתו יתברך בכל פרט ופרט של החיים, כי יש שם סייעתא דשמיא מיוחדת למצוא ההשגחה שיש בכל דבר, ולכן תיכף ומיד משלמים שם "מדה כנגד מדה", כדי שאדם יתבונן תמיד בכל מעשיו, ויתקן כל דרכיו, וכשמתבונן היטב בכל מה שעובר עליו, ועושה תמיד חשבון הנפש, על ידי זה ממתיק מעל עצמו כל מיני דינים קשים ומרים, חס ושלום, וממשיך על עצמו חסדים ורחמים גמורים. וכן הוא אצל כל אדם אפילו בחוץ לארץ, כשזוכה לטהר ולזכך אמונתו, עד שמתבונן בהשגחת השם יתברך בכל פרט של החיים, אזי אפילו כשהוא בחוץ לארץ, ממשיך על עצמו קדושת ארץ ישראל, ומתנהגים עמו בהשגחה מיוחדת, כי בכל מקום שנשמות ישראל באים, אפילו בחוץ לארץ, ומקדשים המקום בתורה ובתפילה, אזי נתקדש המקום בקדושת ארץ ישראל, (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סי' ס"א), ותיכף ומיד שנתקדש המקום בקדושת ארץ ישראל, אזי זוכה שם לגילוי השגחה, וגם עמו מתנהגים בדרך "מדה כנגד מדה", שמעוררים אותו לתשובה תיכף ומיד על כל מעשיו, שיש בכל זה חסד גדול של השם יתברך, ולכן אשרי מי שזוכה לזכך ולטהר אמונתו, ולהתבונן בהשגחת השם יתברך בכל פרטי החיים, כי על ידי זה יזכה לחיות חיים של השגחה עליונה, ועולמו יראה בחייו, אשרי לו ואשרי חלקו.
וקישר מוהרא"ש ז"ל את הענין הנ"ל לפרשת השבוע בקשר נורא ונפלא מאד, כי הנה כתיב (שמות כ"א) ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם, שנצטווה משה רבינו ללמוד עם נשמות ישראל את כל המשפטים והדינים של התורה הקדושה, ויש להבין למה כתיב בלשון אשר תשים "לפניהם" ולא אשר תשים "בפיהם", או "אשר תלמדם", ויש לומר שמרומז כאן דברי רביז"ל הנ"ל, שמשה רבינו גילה לנשמות ישראל, שכל המשפטים והדינים שעוברים עליהם, זה ממה שהיה "לפניהם", היינו ממה שעשו מקודם, ועכשיו מקבלין דין ומשפט "מדה כנגד מדה", ואם יתבוננו במה שהיה "לפניהם", ויחזרו בתשובה, אזי ימתיקו הדין מעליהם, ויהפוך אותו לרחמים, וזה אשר פירש רש"י, שמשה רבינו נצטווה להטריח להבינם טעמי הדבר ופירושו, כי על ידי שיתקרבו אל הצדיק האמת שהוא משה רבינו, עליו השלום, יתחילו להתבונן בכל מעשיהם, ויבינו טעם הדבר בכל אשר עובר עליהם, שהכל מדה כנגד מדה, ועל ידי זה תמיד יחזרו בתשובה על כל מעשיהם.
וזה המבואר בזוהר הקדוש (ריש פרשת משפטים), ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם, תרגום, ואלין דיניא דתסדר קדמיהון, אלין אינון סדורין דגלגולא, עיין שם, כי לפעמים הדינים והמשפטים שעוברים על האדם הוא כדי לתקן איזה ענין שפגם בגלגול הקודם, וגם זה על דרך "מדה כנגד מדה", שבאותו ענין שפגם או עשה עוולה נגד השני, צריך לבוא בגלגול, ולתקן בדיוק אותו ענין, וגם זה מרומז בתיבת "לפניהם", שלפעמים הדינים והמשפטים הוא מגלגול אשר היה "לפניהם", ועכשיו צריך לתקן אותו, ואף שלא כל אדם זוכה לדעת מה שפגם בגלגול העבר, אבל על ידי שמתחזק באמונה קדושה וטהורה, ויודע שהשם יתברך: "צדיק בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו", על ידי זה מקבל כל הבא עליו באהבה, ועושה תמיד תשובה על כל מעשיו, ועל ידי ממתיק כל הדינים מעליו ומהפכם לרחמים. וסיפר מוהרא"ש ז"ל, שפעם ביקש הרב הקדוש המגיד ממעזריטש זי"ע מרבו הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שיסביר לו פשט בדברי הזוהר הנ"ל "אילן אינון סידורין דגלגולא", מהו ענין סודות הגלגול, ואמר לו רבו הקדוש, שיסע לאיזה יער שיש שם אילן ומעיין תחתיו, ויחביא עצמו על ההר ממול לאילן, ויחכה אחורי איזה אבן, ויראה מה שנעשה, אבל לא יקום ממקומו ולא יגיד שום דבר עד שיעבור היום ואז יחזור אל הבעל שם טוב, והוא יסביר לו כל מה שראה, וכן עשה המגיד הקדוש זי"ע, שנסע תיכף ומיד ליער הנ"ל ומצא האילן והמעיין, והתחבא מאחרי סלע גדול על ההר ממול המקום ההוא, שמשם יכולים לראות כל הנעשה שם, ופתאום ראה שהגיע שר גדול על סוס מזוין, והיה עייף ויגע, וישב תחת האילן ואכל ושתה וקירר עצמו ממי המעיין, ונסע לדרכו, אבל בפזיזותו שכח שם ארנק מלא מעות, ורצה המגיד לצאת ממקומו ולהגיד לו, אבל נזכר בדברי רבו שאסור לו לומר שום דבר, וחזר למקומו, אחר קצת זמן הגיע לשם עוד איש אחד, וגם הוא הניח עצמו לנוח שם, ופתאום ראה שמונח ארנק מלא מעות במקום, ושמח מאד על המציאה ולקחם לעצמו והלך לדרכו, אחר קצת זמן בא איש עני ונכה רוח, והיה גם כן עייף ויגע מאד, וישב תחת אותו אילן ואכל לחמו היבש ושתה מים מן המעיין, והניח עצמו לישון קצת, ולפתע בא בחזרה אותו שר הראשון ששכח את הארנק, והעיר את העני משנתו ושאל אותו, איפוא הארנק והמעות שלי? והעני לא ידע מה הוא מדבר, ואמר לו שלא ראה שום ארנק או שום מעות, והתחיל הלה להכותו הכה ופצוע, עד זוב דם, וצעק עליו שיחזיר לו המעות, אבל העני חזר ואמר שאינו יודע כלום, עד שראה השר שאין לו עם מי לדבר, ועזב אותו מתגולל בדמו, והלך לדרכו, כל זה ראה המגיד הקדוש זי"ע ממושבו מאחורי האבן, אבל לא היה רשאי לומר שום דבר כפקודת רבו, ובינתיים הגיעה השעה שאמר לו רבו לחזור אליו, וחזר אל הבעל שם טוב זי"ע, וסיפר לו את כל מה שראה, ואמר לו הבעל שם טוב זי"ע, כל מה שראית הוא "סוד הגילגול", ובזה תבין פירוש דברי הזוהר "אילן אינון סידורין דגלגולא", הנה האיש הראשון שהוא השר שרכב על הסוס, היה חייב בגלגול הקודם לאיש השני, סכום מסויים של כסף, והוא זהה לסכום שהיה בארנק שאבד, אבל בגלגול הקודם לא רצה לשלם לו, ובאו לדין תורה לפני רב ודיין אחד, שהוא האדם השלישי, ונתן הראשון להרב שוחד, ולכן לא עיין הרב היטב בדינו, ופסק לטובת הראשון, וממילא לא שילם לשני את כספו, ולכן עתה בגלגול זה – שילם כל חובו על ידי שאבד את ארנקו, והשני, שהיה בעל חובו מצא אותו, והרב והדיין שקיבל השוחד ולא פסק כהוגן, עכשיו נענש בעניות, וקיבל מכות רצח מהאיש הראשון שנתן לו השוחד, נמצא שהכל ביושר ובחשבון צדק, וזהו ביאר דברי הזוהר "דין רזא וסידורין דגלגולא", כי הקדוש ברוך הוא מסבב סיבות, שסוף כל סוף יתוקן הכל על ידי סדר ורזי הגלגל.
ולכן העיקר תמיד להתבונן היטב על כל מעשיו, ולבדוק אם לא עשה איזה עוול נגד חבירו, כי על הכל יצטרך לשלם מדה כנגד מדה, ואם לא יתקן בחיים חיותו, יצטרך לתקן על ידי עונש הגלגול, חס ושלום, וזה עונש החמור ביותר, רחמנא ליצלן, ולכן אשרי המתבונן תמיד על כל דרכיו ונזהר מאד לא לצער או להזיק שום בריה, כי אז יהיה נשמר מכל מיני דינים קשים ומרים, ויחיה חיים טובים באמת, והשם יתברך יזכינו להמתיק הדינים מעלינו ומעל כל ישראל, ונזכה לרחמים וחסדים גמורים, עדי נזכה לקבל פני משיח צדקינו במהרה בימינו אמן ואמן. |
||||