מוהרנ"ת ז"ל אמר: היכן שאלך שם אעשה חסידי ברסלב:
בעזרת השם יתברך, מוצאי–שבת–קדש לסדר שמות ר'תשכ"ד שלום וברכה וכל טוב סלה לאהובי, חברי היקר, השותה בצמא
דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח לנצח נצחים.
דרישת שלומך קיבלתי, וצר לי מאוד על גודל התגברות הסמ"ך- מ"ם, שלקח עצמו עליכם, אך תדעו שגדול אדוננו ורב כוחו, וצריכים לזכור מה שאמר רבנו ז"ל (חיי מוהר"ן, סימן רכט – דפוס חדש): ניצחתי ואנצח, מיין פייערל וועט שוין טלואין ביז משיח וועט קומען וכו', (האש שלי כבר תוקד עד ביאת משיח) ויאבדו כל המתנגדים, ודבר אחד מדבריו הקדושים אל יאבד, ומה שמאימים לזרוק אתכם מהישיבה, מה בכך, האם חסרות ישיבות? אם לא פה, תלכו למקום אחר, און דארטן מאכן ברסלבר חסידים, (ושם לעשות חסידי ברסלב) כמו שאמר רבנו ז"ל: ווי איך וועל טאן איין טרעט וועל איך פארעכטן וכו', (היכן שאעשה פסיעה שם אתקן) וכן כשגרשו את מוהרנ"ת ז"ל מברסלב אמר: ווי איך וועל גיין וועל איך מאכן ברסלבר חסידים. (היכן שאלך אעשה חסידי ברסלב)
חזק ואמץ, חברי, יקירי, ואל תפל בדעתך משום דבר שבעולם.
ידידך הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א מכתב כב
מה שלקחו עצמם עליך זה סימן שאתה חסיד ברסלב אמיתי:
בעזרת השם יתברך, אחר חצות, אור ליום ראשון לסדר וארא ה'תשכ"ד.
אך טוב וחסד ירדפו וישיגו את אהובי, ידידי היקר, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
אחי, אהובי, חזק ואמץ! ואל תיפול בדעתך משום דבר שבעולם, אשרינו ואשרי חלקנו, חבלים נפלו לנו בנעימים, שזכינו לידע מאור גנוז ונורא כזה, אשר רב העולם אינם זוכים לזה, ולנו העניים והאביונים הרחוקים כל-כך כל-כך דיקא לנו נתגלה, "מאת ה' הייתה זאת, היא נפלאת בעינינו" (תהלים קיח, כג), לפיכך אנחנו חייבים להודות ולהלל להשם יתברך בשירות ובתשבחות על גדל החסד חינם שעשה עמנו, והעיקר להיות בשמחה תמיד "משונה פריילעך" ( ולשקד מאוד על דלתות ספרי רבנו ז"ל, עד שיהיו שגורים על פיך ממש בעל-פה, ואז טוב לך לנצח, ואף שיכריחו אותך להימנע מללמד ספרי רבנו ז"ל, אל תשמע להם בשום אופן שבעולם, כי זה חלקך לנצח, כאשר אתה בעצמך יודע, ובוודאי יתקננו רבנו ז"ל, כמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל, ואדרבה מה שלקחו עצמם רק עליך, זהו סימן שאתה באמת "ברסלבר חסיד", ויש לך כלים טובים בעזרת השם יתברך שתוכל לעלות מעלה מעלה בעבודת השם יתברך אם תזכה במסירות נפש להישאר אצל רבנו ז"ל, ומה שאמר החולק, שרחמנות גדולה עליך, תאמר לו, שרחמנות גדולה עליו וכו', וגם מה שאמר שאתה שוטה וכו', אדרבה מזה רואים איך שהוא רחוק מאוד מהאמת, כמו שאמר רבנו ז"ל (בספר המידות, אות אמת, סימן ל), וזו לשונו: "לפי הרחוק מהאמת כן מחזיק את הסור מרע לשוטה";
חזק מאד בתורה ובתפלה בכוונת פרוש המלות על-כל-פנים, והעיקר תרגיל עצמך לפרש שיחתך להשם יתברך, כאשר ידבר איש עם רעהו ובפרט עכשיו שעובר עליך מה שעובר ולבך נשבר מאד ואתה נרדף גדול, עתה דיקא העת לזה, חזק ואמץ, וישמע השם יתברך את תפילתך ושיחתך, וכמו שכתוב (תהלים לד, יט): "קרוב ה' לנשברי לב ואת דכאי רוח יושיע".
הדורש שלומך באהבה רבה מאד מאד…
אשר בנחל חלק א' מכתב כג
זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו:
בעזרת השם יתברך, אור ליום ראשון לסדר וארא ה'תשכ"ד שלום וברכה וכל טוב סלה אל מעלת הבחור היקר, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
דרישת השלום קבלתי ושמעתי מה שעובר עליך בעתים הללו, ירחם עליך השם יתברך, וייטיב עמך להבא, והנה לחזקך ולאמצך בוודאי ספרי רבנו ז"ל בידך, הפוך בהם והפוך בהם דכולא בהם – עצות והתחזקות ודרכים ישרות, איך לעבור את זה העולם המלא הרפתקאות וכו', אך כפי שנתעוררה עכשיו אצלכם המחלוקת הגדולה, אשר הבעל-דבר מתפשט לאורכו ולרוחבו ולמנוע מלהתקרב למאור עינינו, מקור חיותנו, הנחל הנובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, מי יודע מה ילד יום, אך העקר מי שחזק באמונה אמתית בהשם יתברך וברבנו ז"ל לדעתי אין שום דבר שבעולם שיכול להפרידו אף שיגזרו שאסור לכם להתוועד עם אנשי שלומנו וכו', הלא השם יתברך, מלא כל הארץ כבודו, ומכל מקום יכולים להתקרב אליו בשיחה – זו תפילה והתבודדות, לפרש שיחתנו להשם יתברך, כאשר ידבר איש עם רעהו, והעיקר חזק ואמץ, ואל תיפול בדעתך משום דבר שבעולם, וקשור עצמך בכל יום אל רבנו ז"ל, והתפלל בכל יום התפלות בכוונה על-כל-פנים פרוש המילות, ובמחיאות כפים דיקא, ועל-ידי-זה ימתקו כל הדינים מביתכם (כמובא בלקוטי מוהר"ן, חלק א', סימנים מד, מד, מו), עין שם; וישלח השם יתברך רפואה שלמה לאביך הרב שליט"א, וינחם אותך השם יתברך בזכות רבנו, אור האורות רבי נחמן בן שמחה זכותו יגן עלינו המנחם הכל ומשמח הכל, ועליו נאמר (בראשית ד, כט): זה ינ'ח'מ'נ'ו ממעשינו ומעצבון ידינו (לקוטי-מוהר"ן, חלק ב', סימן ב, בסוף התורה על הפסוק "וארפאהו" וכו', (עין שם); ודי למבין.
ידידך הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א' מכתב כד
מהי חסידות ברסלב?
נצחתי ואנצח: אל תירא ואל תחת ה' יתברך איתנו:
בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וארא ה'תשכ"ד
שלום וברכה וכל טוב סלה לאהובי, ידידי היקר, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
אחי, אהובי! חזק ואמץ בתורה ובתפלה בכל יום בכוונה על-כל-פנים פירוש המילות, ואל תיפול בדעתך משום דבר שבעולם, אשרינו ואשרי חלקנו, שאנו יודעים מצדיק נורא ונשגב כזה, המעורר אותנו משנתנו העמוקה, לבל נבלה ימינו בשטויות ובהבלים הנהוגים עכשיו בזמן הזה, רק נשתדל להתקרב להשם יתברך ברצונות ובכסופים חזקים, ועל זה חורק הבעל-דבר שניו, ומלביש עצמו במי שמלביש, למנוע ולעכב אותנו ממקור חיותנו – הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו.
אל תירא ואל תחת! כי השם יתברך איתנו, ותשתדל ללמוד בכל יום ספרי רבנו ז"ל, כי זה עיקר החיים, אך אין לך יפה מהצניעות, שלבל תדע מזה שום בריה, באפן שלא תתחיל עליך מחלקת, כמו שהיא על חבריך היקרים, וגם תשתדל דיקא לדבר בכל יום עם אחד מאנשי שלומנו, חבריך היקרים, אפלו דבורים מועטים וכו', וכן תראה לבוא לבית מדרשנו בשבת-קדש על-כל-פנים פעם אחת בסעדה שלישית, ולדעתי לא ירגיש אף אחד מהחולקים איפה ולאן אתה הולך וכו'.
ידידך הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א' מכתב כה
הס"מ לוטש עיניו וחורק שיניו מהתגלות אור רבנו הקדוש:
בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וארא ה'תשכ"ד חיים, חן וחסד וכל טוב סלה לבחור היקר, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
דרישת השלום קבלתי, ושמעתי מה שעובר עליכם בעתים הללו, אשר הסמ"ך-מ"ם בעצמו חורק שניו עליכם, לעקור אתכם מאור נפשנו, מקור חיינו, הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, וזה סימן שכבר התחלתם ונכנסתם בשערי הקרשה, ועכשיו כשאתם כבר סמוכים מאוד, אזי עיניו לוטש ושניו חורק בהתגברות גדולה ונוראה מאוד מאוד, רחמנא ליצלן (כמובא בליקוטי-מוהר"ן, חלק ב', סימן מח, עין שם), לבלי להניח אתכם וכו', והנה לחזק אתכם, בוודאי יש בידך ספרי רבנו ז"ל, הפוך בהם והפוך בהם דכולא בהם – עצות ודרכים והתחזקות, אשרי מי שיאחז בהם, ואז טוב לו לנצח, ואנו אין לנו רק פינו, ולא, חס ושלום, לדבר מהם ולהתקוטט, חס ושלום, רק לפרש שיחתנו להשם יתברך, שירחם כבר עלינו וירחיב לנו גבולי הקדשה, כי "אין כחנו אלא בפה", כמו שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש שחר טוב, מזמור כב, ב), וצריך אתה לקבל בדעתך, שאפילו אם היית אתה בעצמך יודע מאמת נוראה ונשגבה כזו, וכל העולם היו מתנגדים עליך, היית צריך להתחזק כנגדם ולבלי להסתכל עליהם וכו'.
אחי! חזק ואמץ בתורה ובתפילה בכל יום בכוונת פירוש המילות על-כל-פנים, ואל תירא ואל תחת משום בריה שבעולם, כי השם עמך ואצלך וקרוב לך, כמו שאמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימז ז) ואין שום ייאוש בעולם כלל (שם, סימן עח, עין שם), כי גדול אדוננו ורב כוחו; אשרינו ואשרי חלקנו, שזכינו לידע מאור כזה, אשר רב העולם אינם יודעים ממנו ותרגיל עצמך לפרש שיחתך להשם יתברך בכל יום כאשר ידבר איש עם רעהו, והכל לכל תשיח ותספר לפניו יתברך כל ענייניך ומה שעובר עליך ברוחניות ובגשמיות, ולגלות רצונך וכיסופך בפה דיקא, ותמיד להיות בשמחה מאד מאד "משונה פריילעך" (שמח במיוחד) , ותרגיל עצמך לרקוד בכל יום, ואז טוב לך לנצח.
הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א מכתב כו
דיקא פשוטים כמונו נזכה להתקרב אל אור קדוש ונשגב:
בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וארא ה'תשכ"ד
שלום וברכה וכל טוב סלה אל מעלת ידידי, יקירי, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח לנצח נצחים.
דרישת השלום קבלתי, ושמעתי מה שעובר עליך מבית ומבחוץ, ייטיב השם יתברך עמך להבא, והנה לחזקך ולאמצך, בוודאי כבר טעמת מצוף נועם דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, אשר מחיים כל נפש, אשרינו ואשרי חלקנו חבלים נפלו לנו בנעימים, "מאת ה' הייתה זאות היא נפלאת בעינינו" (תהלים קיח, כג), אשר דיקא פשוטים ונבזים כמונו נזכה להתקרב אל אור קדוש ונורא ונשגב מאוד, אור הגנוז והצפון מששת ימי בראשית, אשר עליו נאמר (בראשית א, ד) "וירא אלוקים את האור כי טוב", ודרשו חכמינו הקדושים (חגיגה יב.): ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבוא וכו', ובשביל זה מתפשט כל-כך הבעל-דבר לארכו ולרחבו, למנע ולעכב מלהתקרב אליו, זכרונו לברכה, כי זהו עצם בגרונו וכו' וכו'.
כידוע בכמה תורה ותפלה רבנו ז"ל מזכה אותנו, אשר לולא רבנו ז"ל, מי יודע מה היה נעשה עמנו, חזק ואמץ, אחי, אל תירא ואל תחת כי "גדול ה' ומהולל מאד ולגדולתו אין חקר" וכו' (תהלים קמד, ג), ולא יעזוב אותך השם יתברך, חס ושלום, רק תרגיל עצמך לפרש שיחתך להשם יתברך בכל יום כאשר ידבר איש עם רעהו ותפרש לפניו כל צרותיך המרובות, והמניעות והעיכובים ברוחניות ובגשמיות, ואז טוב לך לנצח, וכבר היה לעולמים, אשר על כל אחד מאנשי שלומינו שיחיו, עבר מה שעבר בתחילת התקרבותו – מניעות וצרות הרבה מאד מבית ומבחוץ, ומי שנפשו מסגלת ביותר לדברי רבנו ז"ל, שיש לו כלים טובים בעזרת השם יתברך, עליו עוברות יותר ויותר מניעות, למנע ולעכב אותו מהצדיק האמת, וצריכים למסירות נפש דיקא לכנס בפנים (עין היטב בלקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן נא) והבן מאד; אשרי מי שיחזק עצמו בעתים הללו, וטוב לו לנצח, גם תרגיל עצמך להיות בשמחה דיקא בפנים שוחקות "משונה פריילער" (שמח במיוחד), ולרקד בכל יום, כי, תהילה לאל, יש ויש לנו על מה להיות בשמחה ולרקד, כי יש לנו רבי כזה (שיחות הר"ן, סימן קעז, עין שם).
לידידך הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א מכתב כז
במי באמת צריך לקנא? בחסיד ברסלב אמיתי:
בעזרת השם יתברך, יום ראשון סדר וארא ה'תשכ"ד
ששון ושמחה ישיגו ויגיעו אל האברך היקר לי מאוד, הכוסף להיכנס אל חדרי הקדשה על–פי דרך האמת, שקיבלנו מהנחל נובע מקור חכמה מסוד שלוש ראשונות דעתיק וכו' … נרו יאיר ויזרח.
אתנו החיים והשלום, ואקוה שגם עם מעלתו הטוב, והכל על נכון, ואודות שביקש ממני לכתוב לו דברי התחזקות, הלא כל ספרי רבנו ז"ל בידך, הפוך בהם והפוך בהם דכולא בהם – כל אשר תשאל נפשך, עצות ודרכים והתחזקות בעבודתו יתברך שמו, שזה העיקר, כי העיקר לאדם בזה העולם הוא רק התחזקות, כפי שעובר על כל אחד בפרטיות, ואי אפשר לחיות כלל בלי התחזקות, ועיקר ההתחזקות מקבלים מהנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, אשר בלעדיו איני יודע איך יכולים לחיות, ואם תאמר, הלא רב העולם "זענען נישט קיין ברסלבער חסידים", [אינם חסידי ברסלב] וחיים?! אחי, חביבי, אם תסתכל עליהם בעין אמת תראה "דאס איז נישט געלעבט", [זה לא נקרא לחיות] ודי לחכימא, כי עסקי עולם הזה יכולים למרר מאד את חיי האדם בפרט בעיתים הללו בעיקבתא דמשיחא, אשר החוצפה יסגי, וכל מי שחצוף ביותר מרוויח בעתים הללו וכו' אך אנו אין לנו כי אם הדיבורים האמיתיים שקיבלנו מצדיקי האמת (אבות ו, י): "בשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות", "און אויך נישט רייכע שטיבער, און שיינע מעבל", [וגם לא אלו הבתים העשירים והרהיטים היפים] "אלא תורה [ותפילה ומצוות] ומעשים טובים".
אמת שבין כך ובין כך טוט זיך וואס עס טוט זיך עס גייט איבער, טייערער ברודער, [נעשה מה שנעשה ועובר [על האדם] אחי היקר] על כל אדם בזה העולם עובר לא רק עלינו העניים, ואשרינו ואשרי חלקנו, שנתפסנו על דברי תורה, שכל הצרות והיסורים שלנו הם – שאין אנו יכולים להתפלל וכו' וכו', ולעסוק בעבודתו יתברך, ולהיות כרצונו, מה היה אם, חס ושלום, חס ושלום, היינו משקיעים בהבלי העולם הזה און זיין ווייט פון אמת'ן ישוב הדעת, [ולהיות רחוקים מישוב הדעת אמיתי] רק להשתדל לבנות בחומר ובלבנים קשיות ומרירות פיתום ורעמסס און מקנא זיין דעם צווייטן, [ולקנא בשני] ולנסוע נסיעות למרחקים להשתדל להרחיב המשא ומתן, ולהפקיר עצמנו מהעולם הזה והעולם הבא לגמרי, ובלי ספק שהבעל-דבר רעדט צו [מפתה] להונות ולגנב ולגזל שטילערהייט, [בהצנע] וסובבים נעים ונדים ימים וחודשים נישט געדאווענט און נישט געלערנט כידוע און אפלו נישט געגעסן און געשלאפן געהעריגט, [לא מתפללים כראוי, לא לומדים כידוע ואפילו לא אוכלים ולא ישנים כמו שצריך] כמובן רק לחשוב מחשבות להרחיב גבולות, וכך אין האדם מסתכל על עצמו כלל, כי ער איז שוין אין דעם בעל דבר'ס לאפעס וואס מער ער וויל מרחיב זיין המשא ומתן שלו [הוא כבר בידי הבעל דבר ורוצה כמה שיותר להרחיב את המשא ומתן שלו]
ונכנס בחובות יותר גדולים, וממילא צריך לנסוע למרחקים עוד יותר, והכל מתלבש עצמו במצוות שתהיה לו פרנסה, ועל-ידי-זה יהיה לו פנאי ללמד… אוי, ובבית מניח אשתו ובניו, והוא מטלטל און ווער זאגט נאך ווען ער איז זיך מסבב מיט שווינדלערא, [ומה גם כשהוא מסובב ברמאים] שנכנס בדינים ובמשפטים, ועובר עליו מה שעובר וכו' וכו', אוי, אלו הם חיי הבלי העולם הזה, ואין אדם נקי מזה, אחד מעט ואחד הרבה, ועל כולם עובר בכלליות כל זה, היעלה על הדעת לקנא באיש כזה, שאין לו שום חיים אפלו בעולם הזה?! אף שיש לו דירה יפה ורהיטים יפים וכל הבלי הבלים, אדרבה צו די אלע באדארף ער האבן גרעסערע הוצאות ואין לו, באדארף ער זיך וואלגערן נע ונד, [אדרבה לכל זה הוא צריך להוציא הוצאה יותר גדולה ואין לו הוא צריך להתגלגל נע ונד]
מכל שכן בעולם הבא מאומה לא ישא בעמלו וכו' וכו'.
עכשיו למה תהיה כל-כך בקטנות הדעת, ותאמר שדיקא מפני שאתה מקורב וכו' עובר עליך כך, ואם היית כלאמערשט [כביכול] מעורב עם הבריות היה לך כבר הכל. אוי אחי צר לי מאוד עליך שמגודל צרותיך תדבר שטויות כאלו, אם היית בא אלי היית רואה את גודל הדחקות והעניות שיש אצלי, ואיך שאני מסובב בחובות עצומים מאוד, ואף-על-פי-כן אין אני מיאש עצמי בכחו של הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, אמת שצריכים הרבה להתפלל אליו יתברך, שיעזור בכל מה שצריכים בפרטיות, ולפרש שיחתו בכל יום על כל דבר בפרטי פרטיות, ודיקא אם האדם עני ואביון, שבור ומשובר, נתקבלת תפילתו, כמו שכתוב (ישעיה נז, טו) : "מרום וקדוש אשכון ואת דכא" וכו', וכמובא בזהר (פרשת בלק, דף קצה) על הפסוק (תהלים קב, א) : "תפלה לעני כי יעטף", שתפילתו עושה עטיפה לכל התפלות ומעלה אותם, עין שם; אך היעלה על הדעת לקנא באדם,
אף שיש לו כלאמערשט [כביכול] כל טוב, אך מסבב בהבלי העולם הזה?!
אחי! כלך מדרך זו ואם היתה אמונתך בשלמות היית רואה שאין השם יתברך עוזב אותנו אף בעניותינו, שזה כבר כמה שנים שאנו חיים און פון וואס? [וממה] רק בחסדו יתברך, אף שלא היה לך בשר בכל יום, מה בכך? וועט זיין ווינציגער פאר די ווערים אין קבר, [יריד פחות לתולעים בקבר] והבן.
אתה יודע במי צריכים לקנא בבחינת "קנאת סופרים" וכו'? באמת'ער "ברסלבר חסיד"ו, שהוא תמיד בשמחה, אף שעובר עליו מה שעובר ברוחניות וגשמיות, ורוקד בכל יום, ובין כך עוסק בעבודת השם יתברך בתורה בהרבה שעורים קבועים: תנ"ך, משניות, גמרא, שולחן ערוך, ספרי רבנו ז"ל, ספרי הזוהר והתיקונים, כתבי האריז"ל וכו' וכו', ועוסק הרבה בתפילה, שלוש תפילות ותיקון חצות בכל לילה, ואומר הרבה תהילים בכל יום ו"לקוטי-תפילות" ו"תיקון הכללי", ועל כולם מתבודד בכל יום שעות הרבה, ומפרש שיחתו להשם יתברך, ומספר דחקו וטרדותיו, ומה שעובר עליו ועל בני ביתו, הכל לכל יספר בפרטיות להשם יתברך כאשר ידבר איש
עם חברו, ומבקש מאיתו יתברך, שירחם עליו באמת וירחיב גבולו ברוחני, וכמו-כן בגשמי בפרנסתו, וישלם חובותיו, ולבל יהיה עוד בעל חוב וכו' וכו', ואז בלי שום ספק תשועת ה' כהרף עין, שהשם יתברך עוזר הרבה, ומרחיב הרבה בפרנסה, כאשר כבר ראינו הרבה ניסים ושידוד הטבע, וכן ראו הרבה מאנשי שלומנו האמיתיים, שלא היה להם לחם לאכול ממש בפשיטות, והשם יתברך עוזר בכל יום [מה שנחוץ הוא נותן] אחי אל תיפול בדעתך, ותתחיל מחדש,
ותתחיל מחדש דאס הייסט א לעבן אפילו אויף די וועלט ומכל שכן בעולם הבא, וואס עס ווארט אויף איהם, [זה נקרא חיים אפילו בעולם הזה, ומכל שכן בעולם הבא מה שמחכה לו] עין לא ראתה וכו'.
ידידך הדורש שלומך באהבה רבה מאד מאד
ומצפה לשמוע הטוב ממך…
אשר בנחל חלק א' מכתב כח
להתקרב אל הצדיק האמת:
בעזרת השם יתברך, אור ליום שני לסדר וארא ה'תשכ"ד
חיים, חן וחסד ירדפו וישיגו לאהובי, חברי היקר, השותה בצמא דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו … נרו יאיר ויזרח.
שלום וברכה וכל טוב סלה.
חזק ואמץ! אל תירא ואל תחת משום בריה שבעולם, כי השם עמך ואצלך וקרוב לך, כי מלוא כל הארץ כבודו, והכל עצם חיות אלקותו, אין שום מציאות בלעדיו יתברך, והעיקר בכוח ובזכות הצדיק האמת, נחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, שאנו חסים בצילו – צלא דמהימנותא, אשר הוא מקור האמונה, ועיקר שלמות האמונה נתגלה רק על-ידי הצדיק האמת כמובא (בלקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ז, עין שם) וכן בלקוטי תנינא (סימן ח) התורה האחרונה, שאמר רבנו ז"ל בראש השנה תקע"א באומן, שהוא כעין צוואה לאנשי שלומנו כמובן מדברי מוהרנ"ת ז"ל, שצריך מאוד מאוד להתקרב אל הצדיק האמת לאמתו, ועל ידו נזכה לברור המדמה, שלמות האמונה הקדושה, עין שם; ועין בליקוטי-הלכות (חושן משפט, שלוחין, הלכה ה), שמרבה לדבר ברוח קודשו על התורה הזאת איך שעיקר שלמות האדם היא רק אם מקרב לצדיק האמת, והעקר הוא לא הגוף הגשמי רק רוח-הקדש והדעת שלו, הגנוזים בספריו הקדושים, וצריכים לחפש בכל יום בספרים הקדושים, עין שם; ותשתדל בכל האפשרויות ללמוד ולעין בהלכה זו, ואז טוב לך לנצח.
אשרינו ואשרי חלקנו, שיש לנו דבורים כאלו, המחיים ומנחמים אותנו מאוד, והעיקר חזק בשמחה, וקשור עצמך בכל יום בפה מלא אל רבנו ז"ל, ותתמיד מאד בלמוד התורה הקדושה ובתפלה בכוונה וכו'.
הדורש שלומך…
אשר בנחל חלק א מכתב כט