טבילה במקווה – סגולה לאמונה
בוודאי מי שלומד ספרי קבלה, מוכרח להיזהר בטבילת מקווה, כמובא ")מאור ושמש" פרשת אמור): "שבלתי אפשר לידע, מה היא יראה, שילמד ויתפלל ברתת ובזיע כי אם שיהיה נזהר בטבילת עזרא, ואם הוא לומד או מתפלל ואינו נזהר בטבילה זו, אי אפשר בשום אופן להגיע לגופי תורה ומצוות, ואם הוא לומד ספרי קבלה והוא בלתי טהור, יוכל לבוא, חלילה, על ידי זה לידי אפיקורסות.
בזמנים הקודמים, שהיה דבר השם יקר בפיהם, ולא היו יודעים מיראת הרוממות כלל, זה היה מחמת שהיו לומדים תורה נזהרו בטבילה זו, והכת ש"ץ, ימח שמם, שהיו אז בימים ההם, ומזה נעשו אפיקורסים שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף, עיין שם.
כן הוא ("דברי ישראל" – פרשת בשלח): "מקווה היא סגולה לאמונה", ובמדינות שממעטין במקווה נתרבה האפיקורסות, ומכל שכן מי שלומד בספרי קבלה בלא מקווה, זה הלימוד הוא לאדם סם המוות ממש, שמתרבה אצלו האפיקורסות וקרוב להשתמד רחמנא ליצלן, עיין שם.
לכן צריכים מאוד מאוד להיזהר בטבילת מקווה, ובפרט מי שלומד ספרי קבלה.
אשר בנחל, מכתב גתלא, תמוז התשע"ג
אמירת יג עיקרים – סגולה לאמונה ולפרנסה בנקל
מי יתן שתחזרי כמה וכמה פעמים ביום את ה-יג עיקרים של הרמב"ם, וזה יועיל לך מאד לבוא לאמונה, אבל תעשי את זה חוק ולא יעבור, לומר את זה כמה פעמים ביום.
ומה טוב ומה נעים שמתחילים את היום עם אמירת ה-יג עיקרים, וכן מסיימים את היום לפני השינה אומרים את ה-יג עיקרים, ואלו הם:
(א) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו, הוא בורא ומנהיג לכל הברואים. הוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים.
(ב) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו הוא יחיד ואין יחיד כמוהו בשום פנים. הוא לבדו אלוקינו, היה הווה ויהיה.
(ג) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו אינו גוף. לא ישיגוהו משיגי הגוף, ואין לו שום דמיון כלל.
(ד) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו הוא ראשון והוא אחרון.
(ה) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו, לבדו ראוי להתפלל, ואין לזולתו ראוי להתפלל.
(ו) אני מאמין באמונה שלמה. שכל דברי נביאים אמת.
)ז) אני מאמין באמונה שלמה. שנבואת משה רבנו, עליו השלום, הייתה אמיתית. שהוא היה אב לנביאים, לקודמים לפניו ולבאים אחריו.
(ח) אני מאמין באמונה שלמה. שכל התורה המצויה עתה בידינו, היא הנתונה למשה רבנו, עליו השלום.
(ט) אני מאמין באמונה שלמה. שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו.
(י) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו, יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם. שנאמר: "היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם".
(יא) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו, גומל טוב לשומרי מצוותיו ומעניש לעוברי מצוותיו.
(יב) אני מאמין באמונה שלמה. בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא.
(יג) אני מאמין באמונה שלמה. שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים:
הרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" היה אומרו כמה פעמים ביום בקול, ברעש גדול, ואיתא מצדיקים, שזה מסוגל לפרנסה בנקל, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך, הקדוש ברוך הוא, זן ומפרנס אותו בקלות.
אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב, סימן מד): "שהאמונה תולה בפה של האדם" כמו שכתוב (תהלים פט): "אודיע אמונתך בפי", על ידי אמונה, אמר רבנו (ספר המידות אות אמונה סימן לג): "ימחול לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך.
אשר בנחל, מכתב בקפ, אדר התשע"ג
מצוות הפרשת חלה – סגולה לעקור עבודה זרה מהעולם
רבנו אמר (ספר המידות, אות אמונה, חלק ב, סימן יד): "אישה הזהירה בחלה, בניה בעלי אמונה".
המצווה הזאת, מסוגלת לעקור את העבודה זרה מן העולם. כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה טו, סימן ו): "אמר רבי יוחנן, למה נסמכה פרשת חלה לפרשת עבודה זרה, לומר לך, שכל המקיים מצות חלה כאילו ביטל עבודה זרה וכל המבטל מצות חלה כאלו קיים עבודה זרה.
אשר בנחל, מכתב ג. תשנו, אב התשע"ד
נר חנוכה – מסוגל לאמונת חכמים
נר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, כמאמרם )שבת כג.( שמברכים "אשר קדשנו במצותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה". והיכן ציונו? רב אויא אמר מהפסוק (דברים יז, יא ): "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל". רב נחמיה אמר מהפסוק (דברים לב, ז): "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך".
הרי שלך לפניך, שכל מצוות חנוכה הוא מצווה מדרבנן, שאנחנו מחוייבים לשמוע בקולם, נמצא שנר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, שזה דבר גדול מאוד מאוד.
אשר בנחל, מכתב תקצג, כסלו התשע"ד