מה כוחה של סגולה?
רבנו אמר (ליקוטי מוהר״ן חלק אי סימן כ״א): "סגולה זה למעלה מן השכל ולמעלה מן הטבע שאין השכל האנושי מבין זאת, שאין הטבע מחייב שיהיה הדבר הזה מסוגל לרפואה, ואף על פי כן דבר סגולה הוא למעלה מן הטבע".
כן הוא בעניין קמיע, שכבר אמרו חכמינו הקדושים (שבת סא:) "איזהו קמיע מומחה כל שריפא שלושה בני אדם כאחד וכו' איתמחי גברא ואתמחי קמיע" וכו', עיין שם.
הנה מצינו בדברי חכמינו הקדושים (איכה רבתי פרשה א׳ סימן י״ט): "אמר רבי יהושע, אשריכם ישראל שכלכם חכמים מגדולכם ועד קטנכם. הלך משם ומצא תינוק אחד ובידו כלי מכוסה. אמר לו: "מה בידך מכוסה בכלי זה?
אמר: "אילו בעית אמא דתדע מה דאית עמי לא הות אמרה לי כסיתיה"…
רבי יהושע מצא תינוק שמוליך כלי שהיה מכוסה, ושאל את התינוק מה אתה נושא? ענה ואמר לו התינוק: "אלמלא אימי הייתה רוצה שתדע מה אני נושא לא הייתה מכסה זאת. כן הדבר בערך הקמיע, ודי לחכימא.
אשר בנחל, מכתב אשסה, אדר התשע"ב
סגולה להחזיר לאשה וסתה
סְגֻלָּה לְהַחֲזִיר לְאִשָּׁה וִסְתָּהּ עַל-יְדֵי הַכְנָסַת-אוֹרְחִים. (ספר המידות, הכנסת אורחים)
סגולה לאשה שמשכלת את בניה:
אִשָּׁה שֶׁמְּשַׁכֶּלֶת אֶת בָּנֶיהָ, הַסְּגֻלָּה לָזֶה, שֶׁתִּרְחַץ אֶת הַכַּלָּה קֹדֶם הַחֻפָּה (ספר המידות בנים)
סגולת חץ וקשת בל"ג בעומר
דְּרִיכַת הַקֶּשֶׁת בְּל"ג בָּעֹמֶר הִוא סְגֻלָּה לְבָנִים. גַּם הַתְּפִלָּה שֶׁמִּתְפַּלְּלִין לִפְנֵי הָעַמּוּד בִּנְגִינָה הִוא סְגֻלָּה לְבָנִים. (ספר המידות בנים)
סגולת שירות ותשבחות קודם אור היום
הַשִּׁירוֹת וְהַתִּשְׁבָּחוֹת, שֶׁאוֹמְרִין קֹדֶם אוֹר הַיּוֹם, הוּא סְגֻלָּה לְבָנִים. גַּם לְאִשָּׁה שֶׁנֶּחְסַר חֲלָבָהּ. גַּם לְאִשָּׁה רָעָה שֶׁהִיא כַּעֲסָנִית. (ספר המידות בנים)
סגולה לבנים
מַאגִינֶט סְגֻלָּה לְבָנִים. (ספר המידות בנים)
סגולה להגברת חלב האם
מֵינֶקֶת שֶׁנֶּחְסַר חֲלָבָהּ – הַסְּגֻלָּה לָזֶה שֶׁיִּתְאַבֵּל בַּעְלָהּ עַל יְרוּשָׁלַיִם. (ספר המידות בנים)
סגולה לגידול בנים
סְגֻלָּה לְגִדּוּל בָּנִים: תִּזְרַע אֵיזֶה מִין תְּבוּאָה, וּכְּשֶׁתִּקְצֹר אוֹתָהּ, תִּתֵּן אוֹתָהּ לַעֲנִיִּים, וְאַתָּה לֹא תֶּהֱנֶה מִמֶּנָּה. (ספר המידות בנים)
סגולה לבנים
סְגֻלָּה לְבָנִים, לְהַקְטִין אֶת עַצְמוֹ.
סְגוּלָה
חֵלֶק שֵׁנִי
א. נוֹצָה שֶׁל עוֹפוֹת הַבַּר הֵם סְגֻלָּה לָחֳלָאֵי הָרֵאָה, וּמְסֻגָּל לְחַזֵּק אֶת הָרוּחַ-חַיִּים.
ב. הַשָּׁמַיִם – יֵשׁ בָּהֶם שִׁנּוּי מַרְאוֹת לְפִי מַרְאוֹת עֲשָׂבִים הַנִּגְדָּלִים עַל-יְדֵיהֶם, וְהֵם מְסֻגָּלִים לְהִסְתַּכֵּל בָּהֶן.
ג. מֵי גְּשָׁמִים מְסֻגָּלִין לְמִי שֶׁאֵין לוֹ גְּבוּרַת אֲנָשִׁים.
ד. אֲמִירַת תְּהִלִּים סְגֻלָּה לְהוֹרִיד גְּשָׁמִים תְּהִלִּם – לִ'מְטַר הַ'שָּׁמַיִם תִּ'שְׁתֶּה מָ'יִם.
ה. סְגֻלָּה לְהַחֲזִיר לְאִשָּׁה וִסְתָּהּ עַל-יְדֵי הַכְנָסַת אוֹרְחִים.
ו. מִי שֶׁשַּׂעֲרוֹתָיו מְרֻבִּים שֶׁלֹּא עַל-פִּי הַטֶּבַע, זֶה עָלוּל לִנְזָקִים הַרְבֵּה וְלִפְגָעִים רָעִים מֵהַסִּטְרָא-אַחַרָא, סְגֻלָּתוֹ שֶׁיִּקְרָא הַפָּרָשָׁה שֶׁקּוֹרִין בְּיוֹם-כִּפּוּרִים.
ז. מִי שֶׁנִּתְאַלֵּם בְּפֶתַע פִּתְאוֹם, יַעֲבִירוּ עַל פִּיו חֵלֶף כְּשֶׁר.
ח. סְגֻלָּה לְמַקְשָׁה לֵילֵד, תִּתְלֶה לָהּ עַל צַוָּארָהּ מַפְתֵּחַ שֶׁל הַבֵּית-עָלְמִין. גַּם הַמַּפְתֵּחַ הַזֶּה מְסֻגָּל לַעֲקָרָה.
ט. סְגֻלָּה לָחֳלִי הַצַּוָּאר, שֶׁיִּבְכֶּה עַל חֻרְבַּן בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ.
י. סְגֻלָּה כְּשֶׁנִּכְנָס לְבַיִת חָדָשׁ לָגוּר, יַכְנִיס לְשָׁם חֶרֶב אוֹ סַכִּין אוֹ שְׁאָר כְּלֵי-זַיִן. וְסִימָן לַדָּבָר: בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת – כְּ'לֵי חָ'מָס מְ'כֵרוֹתֵיהֶם, חַרְבוֹתֵיהֶם מְגוּרוֹתֵיהֶם.
יא. תַּפּוּחִים מְסֻגָּלִים לְמַקְשָׁה לֵילֵד.
* * *
סְגֻלָּה לְחוֹלֶה – לְהִסְתַּכֵּל עַל הַצִּיצִית.
(וְהַסּוֹד בַּפָּסוּק: "הִנֵּה בִּנְךָ יוֹסֵף בָּא אֵלֶיךָ", כִּי כָּל אֵלּוּ הַתֵּבוֹת מְרַמְּזִין עַל הַצִּיצִית, הַיְנוּ מִנְיַן הַחוּטִין וְהַחֻלְיוֹת וְהַקְּשָׁרִים כְּמוֹ שֶּׁמְּבֹאָר בִּפְרִי-עֵץ-חַיִּים, עַיֵּין שָׁם, וְעַל-יְדֵי-זֶה: "וַיִתְחַזֵּק יִשְׂרָאֵל"). (וְעַיֵּן בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן ז).
סְגֻלָּה לְחוֹלֶה נוֹפֵל – שֶׁיְּפַזֵּר צְדָקָה. פִּ'זַּר נָ'תַן לָ'אֶבְיוֹנִים (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן כט).
סְגֻלָּה לְמַקְשָׁה לֵילֵד, שֶׁתִּרְחַץ בְּיַיִן מִלְּפָנֶיהָ וּמֵאֲחוֹרֶיהָ, נִכְנָס יַיִן יָצָא סוֹד.
סגולות – מתוך ספר המידות לרבי נחמן מברסלב
סגולה למי שאין לו בנים:
מובא בדברי רבנו (ספר המידות, אות בנים, סימן לח): "מי שאין לו בנים יקבל על עצמו גלות", ועל־כן הנה טוב שתקיים את זה, וגם אני עשיתי את זה אחר החתונה, שאמר הרופא מה שאמר וכו'. לכן לקחתי על עצמי להסתובב בעבור צדקה וכו', וממילא הייתי צריך להיות נע ונד, וקיימתי את דברי רבנו. ותהילה לאל, ראיתי ישועה למעלה מדרך הטבע.
גם ראה לקים את דברי רבנו שאמר (ספר המידות, אות בנים, סימן פא): "מגנט סגולה לבנים", הינו שהאישה תישא אצלה תמיד מגנט קטן, וכן טוב שהאישה תלביש אות ה׳ שמובא (שם, חלק ב׳, סימן ח׳(: ה״א הנעשה מכסף מסוגל לפריה ורביה; וגם את זה קיימתי, ותהילה לאל הקדוש־ברוך־הוא עזר לי.
(אשר בנחל, א תיב, תשל"ד)
סגולה להצלחה:
ראה לומר בכל יום העשרה מזמורי תהלים שגלה רבנו שהם תיקון הברית, והיא סגולה להצלחה.
(אשר בנחל, מכתב כ׳ תקט, תמוז ה׳תשנ״ג)
סגולה לנשמה:
נא ונא למד היום חומש ורשי עם התרגום מפרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום ותגרוס כמה פרקים משניות ותלמד את הדף היומי. היום הדף הוא בכורות כ״ג ומי יתן שתחזור על זה פעם פעמיים וכו' אשר אפילו האמירה של דף גמרא זהו סגולה לנשמה ותלמד כמה הלכות נחוצות שאמר רבנו )שיחות הר״ן סימן כ״ט( אשר כל בר ישראל מחוייב ללמוד בכל יום הלכה.
(אשר בנחל, מכתב שצב, כסלו ה׳תשע"ב)
סגולה לאריכות ימים ושנים:
אף שכתבתי לך מכתב אחד תודה רבה מקרב לבי על שאותה עוזר לשפץ ולבנות את המטבח של בית התבשיל – "אוהל אברהם" שמאכילים את הרעבים והצמאים חינם בלי כסף וכו', אמרתי עוד פעם לרוץ עם שורותיים אלה אליך, כי אנשי שלומנו מספרים לי שאתה פשוט מוסר את נפשך כל היום בזריזות נפלאה לבנות את המטבח, מה אומר לך אין עוד דבר יותר חשוב מזה, וזו סגולה לאריכות ימים ושנים.
כמו שאמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא יא.) ותניא אמרו עליו על בנימין הצדיק שהיה ממונה על קופה של צדקה פעם אחת באה אישה לפניו בשני בצורת אמרה לו רבי פרנסני. אמר לה העבודה שאין בקופה של צדקה כלום. אמרה לו: רבי אם אין אתה מפרנסני. הרי אישה ושבעת בניה מתים עמד ופרנסה משלו.
לימים חלה ונטה למות. אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא, ריבונו של עולם אתה אמרת כל המקים ונפש אחת מישראל כאלו קיים עולם מלא ובנימין הצדיק שהחיה אישה ושבעת בניה ימות בשנים מועטות הללו? מיד קרעו לו גזר דינו, ותנא הוסיפו לו עשרים ושתיים שנה על שנותיו.
וזה כל חיותי עם בית התבשיל – "אהל אברהם" שיכולים לקיים את מצוות צדקה וחסד עם אנשים נשים וטף, ולכן זכור שזהו המטבח שאותה בונה שם יבשלו ברחבות לכל הרעבים והצמאים וכו', ואת גודל הזכות הזאת אי אפשר לתאר ולשער בכלל.
אשר בנחל, מכתב תשכד, טבת התשע״ב
אני מאד מבקש אותך שתראה ללמוד בכל יום חומש ורש"י עם התרגום שזה סגולה לאריכות ימים, כמאמרם ז״ל (ברכות ח.): "לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור שנים מקרא ואחד תרגום, שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו".
אשר בנחל, מכתב תשסט – א, טבת התשע"ב.
סגולה לילדים טהורים וקדושים:
מובא מרבנו רבי יוסף חיים מבגדד זי״ע (בן איש חי – תולדות): "היזהר כל אדם לצוות את אשתו שתעשה כל יום נטילת ידיים לילדים הקטנים וכו' ומנהג זה סגולה טובה לקטנים כדי שיגדלו בטהרה ויהיו גדולי הקודש", עיין שם.
אשר בנחל, מכתב אקמט, שבט התשע"ב
סגולה לפרנסה בנקל:
נא ונא תמסור את נפשך להתפלל את השלוש תפלות שחרית מנחה ערבית במניין דיקא, וזה סגולה לפרנסה בנקל, כי מי שמתפלל במניין זוכה לדבר שבמניין.
אשר בנחל, מכתב אשסא, אדר התשע"ב
סגולה לעשירות:
אתה צריך לדעת שברכת המזון זה דאורייתא, ולכן צריכים לברך ברכת המזון בדרך ארץ גדול וביראת שמים שלמה, וככל שיכולים להיזהר בזה, הן בלבוש והן בכוונה, מה טוב ומה נעים, ורבנו אמר (ספר המידות אות אכילה חלק בי סימן ג): "על ידי ברכת המזון מתוודע השם יתברך בעולם".
באמת, בני אדם לא יודעים להעריך מה זה ברכת המזון, ובשביל זה הם מזלזלים בה, כי מי שמברך ברכת המזון מתוך הסידור דיקא, זה סגולה לעשירות, ובפרט כשמברך ברכת המזון בשמחה עצומה, כמו שכתוב (משלי י׳ כ״ב) "ברכת הוי״ה היא תעשיר ולא יוסף עצב עמה", ואמרו (זהר החדש, רות): "גדול כח ברכת המזון שמוסיף ברכה על מעשה ידיו של אדם".
אשר בנחל, מכתב אתקטז, אדר התשע"ב
ולכן תאמין לי שזכיתי אותך עם מצווה מאד מאד גדולה, לעזור לעניים לקמחא דפסחא, וכך הקדוש ברוך הוא ישלים לך כהנה וכהנה, כי בזכות שעוזרים לאחרים, הקדוש ברוך הוא עוזר לו.
לכן אני מאד מאד מבקש אותך שתהיה מאד מאוד שמח שגם לך היה חלק בקמחא דפסחא, בזה שנדבת מאה ושמונים ש״ח, ורבנו אמר (ליקוטי מוהר״ן חלק אי סימן ר״א): "צדקה תציל ממוות ראשי תיבות מצת, שבזכות שנותנים עבור קמחא דפסחא, ניצולים ממות, וכן סגולה לחולי נופל רחמנא ליצלן, לפזר צדקה, כי (תהלים קי״ב) פיזר נתן לאביונים ראשי תיבות נפל', כי זה סובב על חלי הנפילה שנקרא אפילפסיה, רחמנא לישזבן, שהיא מחלה מאד מאוד איומה, לא עלינו.
וכן סובב על נפילה ברוחניות, כי כשבר ישראל נותן ומשתתף על קמחא דפסחא שזו הלכה בשולחן ערוך, על ידי זה ניצול מהמחלה האיומה הזו, וכן ניצול מנפילה ברוחניות, שאף פעם לא יפול בדעתו, אלא יהיה תמיד עליז ושמח.
אשר בנחל, מכתב אתרמ, ניסן התשע"ב
סגולה להצלחת הילדים ולהרבות שלום ואהבה בבית:
מנהגנו, כשמתחתנים אזי האישה מדליקה לכבוד שבת שני נרות של שמן זית כנגד זכור ושמור, ועוד ארבע של חלב כנגד ד׳ אותיות של שם הוי״ה ברוך הוא יתברך שמו, לא פחות ולא יוותר, וכשנולד בן או בת, מוסיפים עוד נר, זה סגולה נפלאה מאד מאד להצלחת הילדים, ולהאיר בבית שלום ואהבה.
אשר בנחל אתרנ, ניסן התשע"ב
סגולה לאישה שרוצה להיפקד:
הדבר הראשון שאת צריכה לקבל על עצמך, זה לשמור מאד מאד על טהרת המשפחה, ואת צריכה להתרחק מדרכי הרשעים שנתגדלת ביניהם כי כך אמר רבנו (ספר המידות אות היריון סימן הי): "אישה ששנואין מעשה הרשעים בעיניה, על ידי זה נפקדת".
הדבר השני את צריכה להרבות בתפלה ובקשה, כי כך אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א סימן ר״נ) "הטבע מחייב כך והתפילה משנית את הטבע", כי מה שתפילה פועל שום דבר בעולם לא יכול לפעול,
לכן את ובעלך תשתדלו להתפלל בכל יום שהקדוש ברוך הוא יחוס וירחם עליכם, ותיפקדו בזרע של קיימא.
הדבר השלישי להרבות בצדקה, כי כתוב (הושע י י״ב): "זרעו לכם לצדקה", אם רוצים זרע של קיימא, צריכים להרבות בצדקה.
אמר רבנו (ספר המידות אות הריון סימן ב׳): "סגולה להריון, שתישא אצלה עץ קטן מגג שעל קבר הצדיק, או מגנט, ולתן צדקה".
אמר רבנו (ספר המידות אות בנים חלק ב׳ סימן ח): "הא הנעשה מכסף, מסוגל לפריה ורביה". היום מוכרים את זה בכל חנות תכשיטים, הא שנעשה מכסף .
ראי לקיים את כל זה והקדוש ברוך הוא יעזור שתיפקדו בזרע של קיימא, ותתברכו מפי אל עליון.
אשר בנחל, מכתב אתשלא, ניסן התשע"ב
סגולה לאהבת ה':
היה צדיק קדוש בשם רבי יהודה צבי מסטרעטין, זכותו יגן עלינו, שהיה נותן סגולות לרפואות וזה עזר. פעם בא יהודי ובקש ממנו סגולה לאהבת השם יתברך, השיב לו הצדיק סגולה לבוא לאהבת השם יתברך, היא להקדים אהבת ישראל.
לכן אני מאד מאד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך, שיהיה שלום ואהבה בין נשות אנשי שלומנו, ותעזרו אחת לשנייה.
אשר בנחל, מכתב אתתמ, ניסן התשע"ב
סגולה לכל טוב אמיתי ונצחי:
העיקר שבכל העיקרים שיש לי שמחה שסוף כל סוף, תהילה לאל, אתה לומד כל יום דף היומי, אשר אין למעלה מזה בגשמיות וברוחניות גם יחד. כי לימוד דף גמרא ליום, זה מביא הצלחה לאדם אפילו שיהיה בגרסא, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.): "לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר", וכן אני מאד מאד שמח שאתה גורס המון פרקים משניות, ומסיים כל שבוע שנים מקרא ואחד תרגום, שזה סגולה לכל טוב אמיתי ונצחי.
אשר בנחל, מכתב בתקו, סיון התשע"ב
סגולה ללידה בקלות:
מקובל מהרבי רבי אלימלך מליזענסק זי״ע שאישה שהיא בהריון, אם תיטול ידיה לאכילת פת בסעודת "מלווה מלכה" תוליד בקלות וזה סגולה נפלאה.
אשר בנחל, מכתב גתצה, אב התשע"ב
סגולה לפרנסה:
סגולה לפרנסה להיות רק בשמחה, ולכן תעשו כל מה שביכולתכם להתחזק להיות בשמחה, כי השם של פרנסה שהוא חת״ך היוצא מפסוק (תהלים קמ״ה) פותח את ידיך, יוצא גם מפסוק (דברים ט״ז ט״ו ) והיית אך שמח, ולכן הדבר הראשון אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם.
אף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומר לכם החיים ממות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר, ולכן הדבר הראשון רק להיות בשמחה.
ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח? הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לכם שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.): "אין עני אלא מדעת", עיקר העניות תלוי בחיסרון דעת. כי המאמין האמתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:): "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה". שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח.
ואמר רבנו (ספר המידות אות ממון סימן פ״ג): "אמונה הוא טוב לפרנסה" ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשנו גוי, כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, תפתח לכם כל צינורי השפע והפרנסה.
אשר בנחל, מכתב גתקעב, אב התשע"ב
סגולה להתמדה בלימוד התורה:
רבנו נותן לנו עצה וסגולה איך יכולים להיות מתמיד גדול בלימודו )עין שיחות הר"ן סימן צ״א): "סגולה להתמדה שיזכה להיות מתמיד בלימודו, הוא להיזהר לבלי לדבר על שום איש ישראלי".
כמו כשהכלה היא יפה אזי האהבה בשלמות. אבל כשיש לכלה איזה חסרון ומום, אזי בוודאי אין האהבה בשלמות, כמו כן התורה נקראת "כלה", כמו שכתוב (דברים ל״ג ד׳) "תורה ציוה לנו משה מורשה", ודרשו חכמינו הקדושים (ברכות נ״ז. פסחים מ״ט:) "אל תקרי "מורשה" אלא "מאורסה". וכל אחד מישראל, יש לו אות בתורה, כי יש ששים ריבוא אותיות התורה, כנגד ששים ריבוא נשמות ישראל, וכשיש חסרון באחד מישראל, נמצא שיש חסרון בתורה, ששם שורש נשמות ישראל, ועל כן בוודאי אי אפשר לאהוב זאת התורה בשלמות.
אבל כשיזהר מלדבר על שום ישראל, ולבלי למצוא שום חסרון בשום ישראלי, נמצא שאין בתורה חסרון ומום, אזי בוודאי יאהב זאת התורה מגודל האהבה וזהו: (תהלים י״ט, ה): "תורת הוי״ה תמימה", היינו שתורת הוויה היא תמימה בלי שום חסרון ומום, דהינו כשנזהרין לבלי לדבר ולבלי למצוא שום חיסרון בשום ישראלי שהוא אות מהתורה, נמצא שאז תורת הוי״ה תמימה בלי שום חסרון ומום, אזי היא משיבת נפש.
כי אז דיקא זוכין לאהבת התורה ומרגישין בטעם מתיקות התורה שמשיבה זאת הנפש, מאחר שאין בה שום חסרון, ואז זוכין להתמדה; ולכן תקבל על עצמך לא לדבר על שום בן אדם מטוב ועד רע.
אשר בנחל, מכתב תקנג, חשוון התשע"ג
סגולה לכפרת עוונות:
הנה ידוע, שרבנו הזהירנו מאד מאד לא לקחת על עצמנו שום תעניות לבד, אלא מה שתקנו חכמינו הקדושים, הינו הד' תעניות, אבל סתם ככה הקפיד על זה רבנו לא להתענות, ולכן מה טוב ומה נעים אם אדם יכול ללמד מסכת תענית, ויהיה חשוב כאילו התענה, וזה סגולה לכפר על כל עוונותיו, וכן שיזכה לגדל את בניו שיהיו יראי השם וחושבי שמו.
אשר בנחל, מכתב תקפ, כסלו התשע"ג
סגולה לא לריב עם החברים:
ראה לעשות התחלה וחדשה מהיום שהוא ראש חדש אייר, שכל החודש הוא ימי הספירה, וצריכים לשמור מאד מאד על אהבת חברים, כי בימים אלו מתו תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה בזה, ולכן אנחנו צריכים מאד מאד לשמור שהתלמידים ינהגו כבוד אחד בשני, כדי לתקן מה שקלקלו תלמידי רבי עקיבא, ולכן ראה לשמור מאד החודש הזה לא להתחיל עם אף אחד לריב וזה סגולה שכל השנה לא תריב עם החברים.
אשר בנחל, מכתב אתתקפא, כסלו התשס"ח
סגולה לשלום בית:
אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם להיות רק בשמחה עצומה, ואף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים, עם כל זאת למעלה בשמים מאד חשוב שמחה, ורבנו ז אמר (ספר המידות אות שמחה חלק ב' סימן א): "מי ששמח תמיד הוא מצליח", ובפרט שמחה סגולה לשלום בית, אם האישה תמיד שמחה ועליזה ומחייכת זה מכניס בטחון בילדים ובבעל וכו' וכל הבית נעשה שמח. לכן תהי פקחית ותשתדלי תמיד להיות בשמחה.
אשר בנחל, מכתב קע, תשרי התשס"ט
סגולה לאישה שלא תפיל:
אומרים חכמינו הקדושים, שהיא ורק היא רחל אמנו בוכה על גלות ישראל על הצרות של עם ישראל ואצל קבר רחל שם יכולים לפעל ישועות גדולות, אני רוצה שתעשו ואני אשלם על זה כשאני עדיין פה, תעשו נסיעה עוד פעם כמו שהייתן פעם ותעשו טיול יפה, איפה שאתן בוחרות ולהיות גם אצל רחל אמנו, ושמה יכולים לפעל הרבה דברים וישועות, רחל מסוגלת על בנים ורחל מסוגלת על לא להפיל, אני לא יודעת אם אתן יודעות, שמים חוט סביב הקבר של רחל.
זה אני בטוח שהייתן אצל קבר רחל זו אבן גדולה מכוסה עם פרכת. האבן הזאת מקובל שזו האבן שיעקב אבינו הגביה את זה מהבאר, אבן כזו, יעקב אבינו היה גיבור, וזה על הקבר שלה, אז שמים חוט סביב ואחר כך אישה שבהריון סגולה שלא תפיל היא עושה מזה גרטל, חגורה.
אשר בנחל, מכתב אתתל, אייר התשס"ט
סגולה לא לפחד מרשעים:
זכרי היטב מי המנצח בחיים? זה שיש לו סבלנות יותר חזקה. סבלנות נובעת מאמונה, כמובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר״ן חלק א סימן קנה): "מי שיש לו אמונה על ידי זה קונה לעצמו מדת אריכות אפים שהיא המידה של סבלנות, ושום רשע לא יכול לעשות לו שום דבר, ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי״ע סגולה להינצל מורשעים לא לפחד מהם.
אשר בנחל, מכתב בו, סיוון התשס"ט
סגולה לרפואה שלמה:
השמן זית שנשאר בנרות את זה תכניסי בבקבוק ותמיד כשיכאב לך וכו' ותמרחי את מקום הכאב עם השמן זית שנשאר מהנרות שדלקו בשבת, וזה סגולה לרפואה שלמה, והקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד, ואל תפחדי עם פחדים של הבל כאלו, יש לך משהו וכו', הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שולמה רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד.
אשר בנחל, מכתב בו, סיוון התשס"ט
סגולה לפרנסה:
מנהג ישראל שכל אלו שאופות חלות לכבוד שבת, השבת הראשונה אחר חג הפסח, כשאופים חלות מדביקים מבצק כדמות מפתח, וזה סגולה לפרנסה, כי המצות שאכלו בפסח היה להם טעם מן, ותיכף ומיד כשעבר חג הפסח צריכים עכשיו את המפתח של פרנסה, ומנהג ישראל תורה היא.
אשר בנחל, מכתב אתתקפט, ניסן התשע"א
סגולה לנשמה:
מה טוב ומה נעים אם כל אישה תתחיל לעיין בכל יום בספר "פעולת הצדיק" ששם מובא כל ההשתלשלות מחיי רבנו, מעת שנולד עד שעלה מעלה מעלה ווכו', והידיעה לדעת ממנו זה סגולה מאד מאד לנשמה.
אשר בנחל, מכתב בתתמה, אב התשע"א
סגולה להמתקת הדינים:
דע לך שהלילה (ליל הושע נא – המלקט) הוא לילה רציני מאד, ולכן נוהגים לקרוא משנה תורה. אצלנו המנהג שבעל קורא או כמה בעלי קוראים, קוראים מתוך, ספר תורה, וכל אחד אומר עם הבעל קורא ביחד, וזה לוקח יותר מהר, וכך מובא (שער הכוונות דרושי חג הסכות) שקוראים כל ספר דברים, והיא סגולה מאד להמתקת הדינים, ויצא משפטנו לאור בבקר כשמחלקים את הפתקים.
אשר בנחל, מכתב צא, תשרי התשע"ב
סגולה להרוג את היצר הרע הבוער בו:
לכן מה טוב ומה נעים שכל בחור בעל תשובה שייקח על עצמו לחזר מאה פעמים ואחד מסכת תענית, וזה דבר נפלא מאד מאד, אשרי מי שיאחז בזה, מלבד זאת כדי להרוג את היצר הרע הבוער בו, זה סגולה גדולה מאד לגרוס בכל יום ח״י פרקים משניות.
אשר בנחל, מכתב תשצב, תמוז התש"ע
סגולה להתגבר על הגאווה:
כשאדם אוחז מעצמו, הוא מסלק את השכינה ממנו, ולכן צריכים להחדיר בעצמו תמיד רק את אמיתת מציאותו יתברך, ועל ידי זה ממילא יתבטל ממנו הגאוה, ואמר רבנו (ספר המידות, אות גאווה. סימן י״ח): "סגולה לגאווה שיסתכל על השמיים; ועל זה אומר הנביא: (ישעיה מ כ״ו) "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא מרוב אונים ואמיץ כח איש לא נעדר" כשאדם רק מסתכל על השמיים ורואה את השמש והירח והכוכבים שברא הקדוש ברוך הוא, שהם אין סוף בלי ספור כלל וכו', איך יכול להיכנס באדם ישות וגאות?
אשר בנחל, מכתב אשסג, טבת התשע"ג
סגולה לנפש רוח ונשמה:
הטעם שרבנו אסר ללמוד את ספר "מורה נבוכים" הוא מפני שיש שם המון קושיות, ואף שמתרץ את התירוצים הנכונים, אבל יש מוחות קטנים שלא מבינים את התירוצים, אזי הם נשארים בקושיות, וכל קושיה באמונה זה גורם פגם מאד גדול להנשמה.
לכן הזהיר רבנו לא ללמוד את הספר הזה, אבל על ספרי "יד החזקה" של הרמב״ם, התבטא רבנו: "הוא עשה מאד מאד טוב". ואמר: "שמשיח יפסוק כמו הרמב״ם". לכן אשרי מי שלומד בכל יום על כל פנים פרק אחד ברמב״ם שהוא תמצית תורה שבעל פה.
ואמר הרב הקדוש מאפטא זי״ע שלשון הזהב של הרמב״ם הוא סגולה לנפש, רוח, נשמה, והחזון ואיש זי״ע אומר על הרמב״ם שבלי רוח הקדש אי אפשר לכתוב ספר זה.
מסופר שהרמב״ם בא בחלום לרב הקדוש רבי מרדכי מנשכיז זי״ע ושאלו מדוע אינו לומד אות מספרו "יד החזקה"? ענה לו: מפני שהוא טרוד מאד שבאים אליו הרבה אנשים בכל יום לבקש על נפשם וכו'. אמר לו הרמב״ם תראה שלפחות הספר שלי יהיה על השלחן שלך, כדי שתוכל מפעם לפעם להסתכל בתוכו.
תהילה לאל, יש לי ספריה גדולה מאד מאד של ספרים, כי אני מאד חובב ספרים, וזה כל התאווה שלי, אבל את הספר הזה אין בביתי כי רבנו הקפיד על זה, ואצלי מה שרבנו אומר זה קודש הקודשים.
אשר בנחל, מכתב אשפז, טבת התשע"ג
סגולה לתיקון הנפש, פרנסה טובה ולכל הטובות שבכל העולמות:
לכן זה טוב מאד אפילו לאשה להרגיל את עצמה לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים שהם נקראים "תיקון הכללי", ועל ידי זה יותקן אצלה הכל, כמו שהבטיח רבנו, ובפרט כשנוסעת אצל ציון רבנו, ואומרת שם את העשרה מזמורי תהלים, אשר אין למעלה מזה.
על כל פנים, איפה שהאישה רק נמצאת, כדאי וכדאי לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים, שהם תיקון הנפש וסגולה לפרנסה בנקל, ולכל הטובות שבכל העולמות.
אשר בנחל, מכתב בתנט, ניסן התשע"ג
סגולה לאמונה:
בוודאי מי שלומד ספרי קבלה, מוכרח להיזהר בטבילת מקווה, כמובא )מאור ושמש פרשת אמור): "שבלתי אפשר לידע מה היא יראה שילמד ויתפלל ברתת ובזיע כי אם שיהיה נזהר בטבילת עזרא, ואם הוא לומד או מתפלל ואינו נזהר בטבילה זו, אי אפשר בשום אופן להגיע לגופי תורה ומצוות, ואם הוא לומד ספרי קבלה והוא בלתי טהור, יוכל לבוא חלילה על ידי זה לידי אפיקורסות.
ובזמנים הקודמים שהיה דבר השם יקר בפיהם, ולא היו יודעים מיראת הרוממות כלל, זאת היה מחמת שהיו לומדים תורה נזהרו בטבילה זו, והכת ש״ץ ימח שמם שהיו אז בימים ההם, ומזה נעשו אפיקורסים שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף וכו', עיין שם.
כן הוא (דברי ישראל פרשת בשלח): "מקווה היא סגולה לאמונה", ובמדינות שממעטין במקווה נתרבה האפיקורסות, ומכל שכן מי שלומד בספרי קבלה בלא מקווה, זה הלימוד הוא לאדם סם המוות ממש, שמתרבה אצלו האפיקורסות וקרוב להשתמד רחמנא ליצלן; עיין שם.
לכן צריכים מאד מאד להיזהר בטבילת מקווה, ובפרט מי שלומד ספרי קבלה.
אשר בנחל, מכתב גתלא, תמוז התשע"ג
באומן היה המנהג אחר ברית הגביה המוהל את סכין של המילה, והראה את זה לנשים אם יש אישה אחת שעדין לא זכתה לילדים שזה יהיה לה לסגולה.
אשר בנחל, מכתב תנ, כסלו התשע"ד
סגולה לפרנסה:
תגרוס הרבה פרקים משניות, כי משנ״ה עולה כמספר פרנס״ה . על ידי ריבוי גירסא במשניות תהיה לך פרנסה בשפע, ועל כולם תכניס את עצמך בלימוד גמרא, ומי ייתן שתלמד בכל יום את הדף היומי, ותחזור על הדף כמה וכמה פעמים. ואגב היום מתחילים ללמוד יומא שצדיקים אמרו שזה סגולה לפרנסה. כי יומ"א עולה במספר ז"ן, שהקדוש ברוך הוא זן ומפרנס את בריותיו.
אשר בנחל, מכתב תפח, כסלו התשע"ד
סגולה לקום מוקדם בבוקר:
אנשי שלומנו רגילים לומר סגולה לקום מוקדם הוא ללכת לישון מוקדם, כי הכל תלוי כפי שהולכים לישון, בבחינת "ויהי ערב ויהי בוקר" איזה ערב יש לו, כך בקר יש לו, אם אדם הולך לישון מוקדם וקורא קריאת שמע שעל המיטה מתוך הסדור. אזי הוא קם מוקדם ומתגבר כארי וכו'.
אשר בנחל, מכתב תקס, כסלו התשע"ד
סגולה ליראת שמיים:
ללכת עם כיפה זה סגולה ליראת שמים, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ״ו)… לכן צריכים מאד מאד לשמור ללכת עם כיפה הן ביום והן בלילה בעת השינה.
אומרים בשם צדיקים שכפה נקרא יארמולקה׳ על שם 'ירא-מלכא׳, לירא ולפחד ממלך מלכי המלכים הקדוש ברוך־ הוא, כי הכיפה מוסיפה על האדם יראת שמיים, ולכן צריכים להיזהר גם בעת השינה ללכת עם כיפה, ולוקחים כיפה גדולה שיהיה בטוח שלא תיפול ממנו.
אשר בנחל, מכתב תרמב, כסלו התשע"ד
סגולה להתגבר על הגאווה:
רבנו ז״ל אמר (ספר המידות אות גאוה סימן כ״ו): "הכובע של צדיק סגולה להסיר הגאוה". לכן יש הרבה מאנשי שלומנו בשעה שהרב לא רואה הוא שם את הכובע העליון שלו באיזה מקום והוא לא רואה, אזי מלבישים את עצמם עם הכובע, כי רבנו אומר שזה סגולה לבטל מעצמו את הגאוה.
אשר בנחל, מכתב תרמב, כסלו התשע"ד
סגולה למינקת שאין לה מספיק חלב:
אמר רבנו (ספר המידות אות בנים סימן פ״ח): "מינקת שנחסר חליבה הסגולה לזה שיתאבל בעלה על חרבן ירושלים".
וכן אמר (שם אות בנים סימן ס״ה): "השירות והתשבחות שאומרים קודם אור היום הוא סגולה לאשה שנחסר חלבה".
אשר בנחל, מכתב תרצח, כסלו התשע"ד
סגולה לבנים זכרים:
סגולה להוליד בנים זכרים, אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא י:) מה יעשה אדם ויהיו לו בנים זכרים רבי אליעזר אומר יפזר מעותיו לעניים, רבי יהושע אומר ישמח אשתו לדבר מצוה. ואמר רבנו (ספר המידות אות בנים סימן פ״ה) ;אמירת פרשת ציצית במסירות נפש וביראה גדולה, גם על ידי הלבשת ערומים על ידי זה זוכה לבנים זכרים.
אשר בנחל, מכתב א כח, טבת התשע"ד
סגולה להתגבר על פחד:
לכן אמר רבנו (ספר המידות אות פחד סימן ד): "סגולה לבטל את הפחד לזכור אברהם אבינו". כי הוא היה ראש למאמינים, והוא אשר גילה ופרסם את אמיתת מציאותו יתברך. כמאמרם ז״ל (בראשית רבה פרשה מ״ג סימן ז): "אמר רבי יצחק היה מקבל את העוברים ואת השבים"…
כי בזה שזוכרים את מה שהכניס אברהם אבינו בעולם דהיינו שגילה ופרסם את אמיתת מציאותו יתברך, על ידי זה יתבטל ממנו הפחד, ואמר רבנו (ספר המידות אות פחד סימן ט): "בר דעת אין לו להתפחד מפני קול בעלמא".
אשר בנחל, מכתב א תס, שבט התשע"ד
סגולה לביטחון:
לכן צריכים רק לבטוח רק בה יתברך, ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי פרק ה הלכה א): "לעולם לא יהא הפסוק הזה זז מתוך פיך "הוי״ה צבאות אשרי אדם בטח בך״; וזה סגולה לביטחון, ושלא יוכלו שונאיו לעשות לו שום דבר.
אשר בנחל, מכתב א תסג, שבט התשע"ד
מוהרנ"ת אמר שאחד מהדברים מה שהוא זוכר מהספר הנשרף (זה ספר שכתב רבנו והעתיקו מוהרנ״ת, ואחר כך ציווה רבנו לשרוף את זה מטעמים הכמוסים עמו) היה כתוב שם: "סגולה לילדים טובים לעשות סעודת ראש חדש",
ואמר בזה הלשון "אבל את זה אני לא זוכר אם זה מסוגל למי שאין לו ילדים, שיהיה לו ילדים טובים, או מי שש לו כבר ילדים זה מסוגל שיהיו ילדים טובים".
וסיים "ואני אומר שזה סובב על שניהם, דהיינו מי שאין לו ילדים אם יעשה סעודת ראש חודש יזכה לילדים, ומי שיש לו כבר ילדים אם יקפיד לעשות סעודת ראש חדש יהיו לו ילדים טובים" זה תוכן השיחה.
וכדי למצוא איזה רמז על זה מה הקשר בין סעודת ראש חודש לילדים, כדאי לעיין בדברי רבנו (ליקוטי מוהר״ן חלק א סימן קנ״א): "סגולה לזרע של קיימא שייאמרו שניהם האיש ואשתו קודם פרשת "ובראשי חודשיכם", ולכן כשהתינוק חולה, חס ושלום, יאמרו אז גם כן האיש והאישה פרשת "ובראשי חודשיכם", ומסביר שם בעומק וכו', כי מה שאין ילדים או הילדים חולים זה בא מפגימת הלבנה וכו', עיין שם, ולכן לפי זה כשעושים סעודת ראש חדש שאז מתחדש החדש, אזי סגולה להוליד ילדים טובים ושיהיה לו ילדים טובים.
אשר בנחל, מכתב א תרעב, שבט התשע"ד
סגולה להינצל ממחלוקת או מייסורים או לבטל מעליו את כל הדינים:
על כן תעשה כל מה שביכולתך, או בעצמך תגרוס את הדף גמרא, או תלך עם חברותא ללמוד את הדף גמרא, או שתשמע איזה שעור שיש בקהילתנו.
תהילה לאל, יש שש שעורים במשך היום שלומדים את הדף היומי, אבל אני מאד מתחנן אליך לטובתך הנצחי תתחיל היום מסכת סוכה בעקשנות גדולה מאד מאד, ומובא מצדיקים סגולה גדולה למי שדינים שורים עליו או מחלוקת או שאר יסורים רחמנא ליצלן, ילמד מסכת סוכה וינצל מכל רע, זה בדוק ומנוסה.
הסימן הוא (תהילים כ״ז ה): "כי יצפנני בסוכה ביום רעה יסתרני בסתר אהלו", ורבנו אמר (ספר המידות אות מריבה סימן נ״ז): "למחלוקת ילמד מסכת סוכה". והמחלוקת הזה שייך בכל מיני אופנים, הן שאדם הוא מחולק בעצמו הן שיש לו עקמומיות בליבו וכו' והן שיש לו מחלוקת בבית וכו', והן שיש לו מחלוקת עם הזולת וכו'.
על ידי לימוד מסכת סוכה הוא זוכה לבטל את כל המחלוקת מעצמו, וזוכה להסתר בסתר צל כנפיו יתברך, ולכן עכשיו יש לך הזדמנות פז גם כן להתחבר אל לומדי דף היומי, שזה מתנה מרבנו שנתן לרבי מאיר שפירא זצ״ל כידוע בין אנשי שלומנו.
אשר בנחל, מכתב א תשפז, אדר א התשע"ד
סגולה לפרנסה בנקל:
האריז״ל אמר שצריכים לתת צדקה בעת שאומר "ואתה מושל בכל", ומובא מצדיקים שהפרוטות האלו שנותנים אז, זה סגולה לפרנסה בנקל, וכן קודם שאומרים תיקון הכללי אמר רבנו לתת פרוטה לצדקה. וכן בעת האוכל כדאי לתת צדקה, וכן קודם שיוצאים לדרך אמר רבנו (ליקוטי מוהר״ן חלק א סימן ל״א) כדאי לתת צדקה כדי להינצל מסכנות שיש בדרכים, מתאונות דרכים וכו'.
כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק ד׳ הלכה ד'): "כל הדרכים בחזקת סכנה.
אשר בנחל, מכתב א תתטו, אדר א התשע"ד
סגולה לרפואה:
חסדי השם יתברך, שאנחנו נכנסים עכשיו בחדש אייר שהוא חודש הרפואה, כמו שגילה לנו רבנו (ליקוטי מוהר״ן חלק א' סימן רע״ז): "כל הרפואות באין מן הארץ, ועל כן בעת שהארץ נותנת יבולה, שהיא נותנת כח בכל האילנות והצמחים, דהיינו בזמן החניטה שהוא בחדש אייר, אזי יש כח יותר בכל הרפואה, כי אז נותנת הארץ בהם כח וכו' עיין שם.
דורשי רשומות אמרו אייר ראשי תיבות (שמות ט״ו כ״ו) "כל המחלה אשר שמתי במצריים לא אשים עליך כי אני י' רופאך", וידוע אשר רבנו אמר (ליקוטי מוהר״ן חלק בי סימן כ״ד) ששמחה זה רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, כי גם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחולאים רעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה. לכן ביותר צריכים להתחזק בחדש הזה להיות בשמחה עצומה , כי זה חדש של רפואות.
וכן מובא מהרב הקדוש מקאזניץ זי״ע בספרו (עבודת ישראל – ליקוטים): "הרופאים הסכימו על חודש אייר לסגולה לרפואה". הגם שהם מונין לחדשים, בוודאי נשתלשל העניין מחכמת ישראל שרומז כי אייר בגימטריא אר״ך שמשם בא הרפואה על שם ארוכה ומרפא; עיין שם.
וכן מובא בספר (בבני יששכר – מאמרי חודש אייר מאמר א): "חודש אייר הוא נבחן ומנוסה בחכמת הרפואה שהוא מסוגל לרפואה להריק האצטומכא מן העיפושים וחולשת המרה.
הטעם נשאר זה בסגולה בחדש הזה. דהנה כל החולשות והחולאים על פי הרוב באים מן המאכלים שאינם לפי מזג האדם, והנה בחודש הזה התחיל המן לירד, לחם אבירים, כמו שכתוב (תהלים ע״ח כ״ה): "לחם אבירים אכל איש צידה שלח להם לשבע", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (יומא ע״ה:): "לחם הנבלע באיברים, ולא היה בא מזה שום חולי ושום מכאוב, נמצא בחדש הזה נתרפאו כל החולאים, על כן נשאר טבע קיים בחודש הזה סגולה לרפואה, עין שם.
לכן צריכים בחדש הזה להיות רק בשמחה עצומה, כי השמחה היא הרפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, וצריכים לשמח את עצמו, ואת בני ביתו ואת ילדיו.
אשר בנחל, מכתב ב תרמט, אייר התשע"ד
סגולה להתגבר על פחדים ולסלק את כל הדינים והכוחות מעליו:
העיקר מהיום והלאה תשמור מאד מאד מפחד שוא, כי אם אדם בוטח בקדוש ברוך הוא, אז אינו צריך לפחד משום דבר, ואמר רבנו (ספר המידות אות בטחון סימן די): "על ‘ידי אמונה יבוא לביטחון.
לכן העיקר תחזק את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ומי שתמיד מבטל את עצמו אליו יתברך אין לו מה לפחד מאף אחד בעולם, ואמר רבנו (ספר המידות אות פחד סימן גי): "על ידי בטחון תנצל מפחד".
ויש דבר פלא פלאים מהגאון רבי חיים מוולאז'ין זי״ע שפרש את מאמרם ז״ל (חולין ז:): הייתה אישה מכשפה שרצתה לעשות כישוף לרבי חנינא, ותכף ומיד אמר "אין עוד מלבדו" ולא יכלה לו. ופרש הגאון הקדוש בספרו "נפש החיים" (שער ג פרק י״ב) רבי חנינא לא שבטח על זכות קדושת תורתו ומעשיו המרבים, רק שידע ושער בנפשו שזאת האמונה קבועה בליבו לאמיתה, שאין עוד מלבדו יתברך שום כח כלל, והדביק עצמו בקדשת מחשבתו לבעל הכוחות כולם אדון יחיד המלא כל עלמין ואין כאן שום שליטה ומציאות כח אחר כלל, לכן היה נכון לבו בטוח בזה שלא ישלטו עליו פעולות הכשפים, הנמשכים מכתות המרכבה טמאה הוא שאמר לה לא מסתיעא מילתיך אין עוד מלבדו כתיב.
ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להפר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל כשהאדם קובע בליבו לאמר הלא הוי״ה הוא האלוקים האמתי ואין עוד מלבדו שום כוח בעולם וכל העולמות כלל והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו, ומבטל בליבו בטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא, כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל.
הרי שלך לפניך כשבר ישראל מחדיר בעצמו אשר אין בלעדיו יתברך כלל וחי עם זה בידיעה ברורה ומזוככת וכו', על ידי זה שום גזרה מאומות העולם לא יכולה לפעל עליו לרעה.
אשר בנחל, מכתב ב תתמח, אייר התשע"ד