לזכור את אברהם אבינו – סגולה להתגבר על פחד
אמר רבנו (ספר המידות, אות פחד סימן ד): "סגולה לבטל את הפחד לזכור אברהם אבינו". כי הוא היה ראש למאמינים, והוא אשר גילה ופרסם את אמיתת מציאותו יתברך. כמאמרם ז"ל (בראשית רבה, פרשה מג, סימן ז): "אמר רבי, יצחק היה מקבל את העוברים ואת השבים"…
כי בזה שזוכרים את מה שהכניס אברהם אבינו בעולם. דהיינו, שגילה ופרסם את אמיתת מציאותו יתברך, על ידי זה יתבטל ממנו הפחד.
ואמר רבנו (ספר המידות אות פחד, סימן ט): "בר דעת אין לו להתפחד מפני קול בעלמא".
אשר בנחל, מכתב א תס, שבט התשע"ד
סגולת רבי חיים מוולוז'ין בעל "נפש החיים" – סגולה להתגבר על פחדים ולסלק את כל הדינים והכוחות מעליו
העיקר מהיום והלאה, תשמור מאוד מאוד מפחד שווא, כי אם אדם בוטח בקדוש ברוך הוא, אז אינו צריך לפחד משום דבר, ואמר רבנו (ספר המידות, אות בטחון, סימן ד): "על ידי אמונה יבוא לביטחון".
לכן העיקר תחזק את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ומי שתמיד מבטל את עצמו אליו יתברך אין לו מה לפחד מאף אחד בעולם, ואמר רבנו (ספר המידות, אות פחד סימן ג): "על ידי בטחון תנצל מפחד".
ויש דבר פלא פלאים מהגאון רבי חיים מוולאז'ין זי"ע שפרש את מאמרם ז"ל (חולין ז:): 'הייתה אישה מכשפה שרצתה לעשות כישוף לרבי חנינא, ותכף ומיד אמר "אין עוד מלבדו" ולא יכלה לו'.
ופרש הגאון הקדוש, בספרו "נפש החיים" (שער ג, פרק יב): "רבי חנינא לא שבטח על זכות קדושת תורתו ומעשיו המרובים, רק שידע ושיער בנפשו שזאת האמונה קבועה בליבו לאמיתה, שאין עוד מלבדו יתברך שום כוח כלל, והדביק עצמו בקדושת מחשבתו לבעל הכוחות כולם, אדון יחיד המלא כל עלמין, ואין כאן שום שליטה ומציאות כח אחר כלל.
לכן היה נכון לבו בטוח בזה שלא ישלטו עליו פעולות הכשפים, הנמשכים מכיתות המרכבה טמאה הוא שאמר לה: "לא מסתיעא מילתיך, 'אין עוד מלבדו', כתיב".
באמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה, להסיר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים, שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל, כשהאדם קובע בליבו לאמר, הלא הוי-ה הוא האלוקים האמיתי, ואין עוד מלבדו שום כוח בעולם וכל העולמות כלל, והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו.ומבטל בליבו ביטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא, כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל.
הרי שלך לפניך, כשבר ישראל מחדיר בעצמו אשר אין בלעדיו יתברך כלל וחי עם זה בידיעה ברורה ומזוככת, על ידי זה שום גזרה מאומות העולם לא יכולה לפעול עליו לרעה.
אשר בנחל, מכתב ב תתמח, אייר התשע"ד