בקידושא רבא פרשת מקץ דיבר הוד כ"ק מוהרא"ש שליט"א בסיפורי מעשיות מעשה ב'.
והבן מלך היה מגעגע מאוד אחריה, כי זעיר אנפין תמיד מתגעגע אחר המדרגה שלמעלה ממנו, כי רוצה לעלות מעלה להשיג מלכות דאצילות. גם הבת קיסר הייתה עצבה תמיד, כי אין מה שישלים אותה.
והיה הקיסר, שהוא הש"ע נהורין מוליכה לחצרות שלו ופלטין (ארמון) שלו, והראה אותה בגדולתה, כי תמיד האור אין סוף מתלבש בתוך הספירות להאיר למטה, עד שיגיע למלכות ויתגלה בחוץ לכולם, וידעו כולם אשר לך הוי"ה הממלכה, ויקבלו עליהם עול מלכותו יתברך. והיא הייתה עצבה, כי עדיין לא היה לה את הכלים שהם הו' קצוות, שהוא הזעיר אנפין. והבן מלך, שהוא הזעיר אנפין היה מתגעגע מאוד אחריה עד שנחלה, בסוד (שיר השירים ב') "כי חולת אהבה אני", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (שיר השירים רבה פרשה ב' סימן טז'): אף על פי שאני חולה אהובה אני לו.
וכל מה ששאלו אותו על מה אתה חולה, לא רצה להגיד, כי דבר רוחני ותשוקה פנימית לא יכולים להגיד לזולת. ואמרו להמשמש אותו, שהוא הגוף, כלי שמחזקת את הנפש אלוקי. אולי תוכל אתה לחקור אצלו? ואמר להם שהוא יודע, כי הוא היה עמו אז במקום שלמד שם, והגיד להם הדבר, שנתקשרו יחד על ידי הטבעת, עיגולא וריבועא בסוד היחוד העליון. ואזי נזכר המלך, שכבר נתחתן הוא עם הקיסר מקודם, שזה סוד הבטישא שהיה קודם הבריאה בעת חיבור ובניין סדר העולמות.
והלך וכתב להקיסר, שיכין עצמו על החתונה, כי כבר נתקשרו מקודם כנ"ל, ולא רצה הקיסר, מרוב היכלי התמורות, וכמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה ג' סימן ז') מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו, אמר דין הניין לי, יתהון לא הניין לי. אך לא היה יכול להעיז ולסרב, כי הרי ההכרח שיומשך העולמות בצורה שגזרה חכמתו יתברך. והשיב לו, שישלח המלך בנו אליו, ויראה אם יוכל לנהוג מדינות אזי ישיא בתו אליו, ואף שכוונתו היה לדחותו אבל בפנימיות רצה ללמד אותו איך מתחזקים בעת החושך והירידות בזה שהנשמה נמצאת בעולם העשיה הגשמי והחומרי הזה.
ושלח בנו אליו (היינו שהמלך שלח בנו להקיסר, כאשר ציווה הקיסר הנ"ל) והושיבו הקיסר בתוך חדר ומסר לו ניירות של עסקי המדינה, לראות אם יוכל לנהג את המדינה, שזה סוד התורה שהייתה בעולם אצילות, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה א' סימן ד'): ששה דברים קדמו לבריאת וכו', תורה מניין שנאמר (משלי ח'): "הוי"ה קנני ראשית דרכו", כי אי אפשר להחזיק מעמד בזה העולם הגשמי והחומרי המלא קליפות והסתרות, אלא על ידי לימוד התורה הקדושה כי התורה מאירה לאדם את הדרך איך להיות דבוק בחי החיים בו יתברך, ולחזור אליו יתברך, ולעשות מעשה אצילות שיאיר עצם האצילות בעולם העשיה.