המשך מנסיעת הבעש"ט לארץ ישראל חלק א'
לימודו של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע מתפשט
על אף כל ההתנגדות לא הועיל שום דבר, ודרכו ולימודו של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע נתגלה ונתפשט בכל העולם כולו, הן אמת שהיו גם צדיקים קדושים עליונים שבתחילה לא הבינו את דרכו, ועל כן התנגדו עליו, כמו האיש האלוקי נורא מואד הגר"א ותלמידיו, אבל בוודאי מחלוקתם הייתה מחלוקת לשם שמים, ולא חס ושלום התנגדות סתם של המון העם שכוונתם לקנטר ולהקניט, כי היו עמון לומדים וגאונים עצומים שבתחילה לא הבינו את דרכו של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, ועל כן חלקו עליו, ולכן באו להתווכח עמו בכל פעם, והוא השיב להם לכל אחד ואחד תשובה ניצחת וגילה להם את דרכי עבודתו וגילוייו בגילוי האין סוף ברוך הוא, איך שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, והוא יתברך מחיה ומהווה את כל הבריאה כולה, ודומם צומח חי מדבר הם עצם עצמיות חיות אלוקות יתברך ממש, ובכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם.
וכמסופר שפעם אחת בא אליו גאון גדול אחד, כדי להתווכח עמו, ושאל אותו, מי גילה לכם את הדרך הזאת שהיא דרך חדשה באמונה, ואם כך הרי היא דרך מסוכנת, כי כל מי שרוצה לחדש משהו בלימודי האמונה צריכים לבדוק ולחקור אחריו, ענה לו הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, לא באתי לחדש שום דבר, באתי רק לחדש ולעורר את דרכי האמונה הפשוטה שמרוב צרות הגלות נשכחה מעם ישראל, כי מרוב צרות וייסורים שעוברים על אנשים נדמה להם שהקדוש ברוך הוא עזב את העולם כביכול, והוא אינו מסתכל חס ושלום על אף אחד, ואפילו אלו המאמינים חושבים שהוא יתברך נמצא בשמים, ואני באתי לגלות שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, ואותו הקדוש ברוך הוא הנמצא למעלה בכל העולמות נמצא למטה גם בארץ הגשמית, ומכל דבר שבעולם אפשר ללמוד משהו, רזין וסתרי נסתרות, כי כל מה שיש בעולם מגלה את אלקותו יתברך, כי הוא יתברך מלובש בדומם צומח חי מדבר, ואפילו גוי ערל טמא, כשמדבר אם רק יטו אוזן קשבת לקולו, ויהיו דבוקים בו יתברך, יבינו וישכילו שגם הוא שליח מאת הקדוש ברוך הוא, לגלות לאדם אמיתת מציאותו יתברך.
ויהי כשמוע הגאון הנ"ל דברים אלו קפץ ממקומו ואמר, חס ושלום, חס ושלום, איך תאמרו דבר כזה שאפילו גוי ערל טמא הוא גם כן שליח מאת הבורא יתברך שמו… ובדיוק באותו הרגע כשקפץ הגאון הנ"ל בהתרגשות גדולה, דפק ערל שהיה עובר מבית לבית ומחפש דברים לתקן, על דלתו של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, וצעק והכריז: "אולי יש כאן מה לתקן? אולי יש כאן מה לתקן?" והשיב לו הבעל שם טוב הקדוש זי"ע בחיוך: "לך, לך, אצלי הכל מתוקן, אין לך מה לתקן אצלי…", חזר ושאל הערל, "אולי בכל אופן תחפשו, אולי השולחן שלכם לא בסדר, וצריכים לתקן שם משהו", אך הבעל שם טוב הקדוש זי"ע ענה ואמר לו: "לא, לא, תהילה לאל השולחן שלי מתוקן בתכלית השלימות ולא צריכים לתקנו…", אך הערל התעקש והמשיך לשאול: "אולי בכל אופן צריך לתקן משהו, אולי המיטה שבורה וצריך לתקנה", אך הבעל שם טוב הקדוש זי"ע ענה לו שוב פעם, "לא, לא, תהילה לאל המיטה שלי שלימה ומתוקנת בתכלית ואינה צריכה תיקון כלל…", הגוי המשיך להתעקש ושאל: "אולי בכל אופן צריך לתקן משהו, תחפשו אולי תמצאו דבר הטעון תיקון", אך הבעל שם טוב הקדוש זי"ע פטר אותו בחיוך ואמר: "לך, לך, כבר חיפשתי ובדקתי ופשפשתי בכל מקום, ותהילה לאל הכל מתוקן על הצד היותר טוב", והלך הערל בפחי נפש.
ענה ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע להגאון הנ"ל, "חי נפשי שאני נותן תודה והודאה להקדוש ברוך הוא מקרב לבי, ששלח לי את הערל הזה אלי, וזה ממש הספר מוסר שלי, שאמר לי בפירוש שאולי השולחן אצלי אינו בשלמות, היינו האכילה וכו', ושלחתי אותו מעל פני כי תהילה לאל תיקנתי בשלימות את השולחן… והוא לא עזב אותי ושאל אולי המיטה אצלכם שבורה… ושלחתי אותו מעל פני, כי תהילה לאל גם זה הוא אצלי בשלימות בתכלית השלימות… והוא לא עזב אותי רק המשיך להתעקש, אולי יש אצלי איזה דבר שעדיין צריך תיקון, שאבדוק היטב היטב והשבתי לו הכל אצלי מתוקן… ואין מה לחפש ולפשפש מה לתקן… והפטיר לו הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, עכשיו אתם רואים אם האדם זוכה לדבק את עצמו בחי החיים בו יתברך, ויודע ועד שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, אפילו גוי ערל טמא מגלה את אמיתת מציאותו יתברך, והוא שליח מאת הבורא יתברך שמו לעורר את האדם לשוב בתשובה שלימה אליו יתברך.