שאלה:
שלום לרב, אבדו לי התפילין ואני לוקח מחבר עד שאקנה חדש, זה גורם לי להניח יותר מאוחר, ורציתי לשאול עד מתי אפשר להניח תפילין?
תשובה:
הטוב ביותר להניח תפילין בכל משך תפילת שחרית ובפרט בזמן קריאת שמע, ויש לעשות השתדלות לכך, למשל להתפלל מוקדם יותר או מאוחר יותר (אך לא לעבור את זמן ק"ש ותפילה).
אם אין אפשרות, ניתן להניח תפילין מ"שיכיר את חבירו" כ-50 דקות קודם הנץ החמה ובמשך כל שעות היום ועד השקיעה.
ביאור:
זמן הנחת תפילין הוא מכ50 דקות קודם זריחת השמש (נקרא בהלכה "משיכיר את חבירו") ועד שקיעת החמה, כפי שנפסק בשולחן ערוך או"ח סימן ל'.
אלא שחז"ל תיקנו שצריך להניח את התפילין בזמן התפילה לכתחילה, ובפרט בזמן ק"ש, ואמרו חז"ל (תלמוד בבלי ברכות דף יד:) אמר עולא: כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין – כאילו מעיד עדות שקר בעצמו. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: כאילו הקריב עולה בלא מנחה וזבח בלא נסכים, ואמר רבי יוחנן: הרוצה שיקבל עליו עול מלכות שמים שלמה – יפנה ויטול ידיו, ויניח תפילין ויקרא קריאת שמע ויתפלל, וזו היא מלכות שמים שלמה. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: כל הנפנה ונוטל ידיו ומניח תפילין וקורא קריאת שמע ומתפלל – מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן, דכתיב: ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה'.
ובספר בית יוסף (או"ח סימן כה) ביאר: ה"ר יונה (ברכות ח. ד"ה גמ' כל הקורא) כתב הפירוש הנכון כך הוא שעולא סובר שכיון שהוא קורא בקריאת שמע את הפסוק "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" ואינו מניחם, נמצא שמעיד עדות שקר על עצמו שמה שאומר אינו אמת, ואף על פי שעשה המצוה של ק"ש בכל זאת עבר עבירה מצד אחר שהעיד עדות שקר על עצמו, ורבי יוחנן סובר – שאפילו המצוה עצמה של ק"ש אינה נעשית שלמה כיון שלא קיבל עליו עול מלכות שמים והרי הוא כמי שמקריב תודה בלא מנחה וכו' כיון שקורא בלא קבלת מלכות שמים עכ"ל. ועל הרוצה לקבל עליו עול מלכות שמים שלמה וכו' כתב (שם ד"ה הרוצה) טעם הדבר מפני שבתפילין שבראש אדם משעבד לבורא יתברך הנשמה שהיא במוח ובתפילין שבזרוע אדם משעבד גופו ומפני כך צוה לשום אותה כנגד הלב שהלב הוא עיקר התאוות והמחשבות בזה יזכור את הבורא וימעיט הנאותיו ובמזוזה משעבד אדם ממונו אלא שלא הזכירו בכאן המזוזה מפני שמצותה נעשית בשעה אחרת וכשקורא ק"ש ומתפלל בענין שמשעבד לו נשמתו וגופו זו היא מלכות שמים שלמה ע"כ: וכתב עוד ומדאמרינן ומתפלל משמע שגם בתפילה צריך שיתפלל ותפילין בראשו:
וכך נפסק בשו"ע: (או"ח סימן כה' סעיף ד') צריך שיהיו תפילין עליו בשעת ק"ש ותפלה.
אולם כתבו הפוסקים שבמקרה שאם ימתין לתפילין יעבור זמן ק"ש ותפילה, יקרא ק"ש ויתפלל ללא תפילין, ויניח כשיזדמנו לו בהמשך היום.
התשובה נכתבה על ידי הרב אברהם נאור שליט"א
מו"ץ דקהילת חסידי ברסלב יבנאל