אור הנר
גילויים נוראים ונפלאים בסוד אור נר חנוכה,
ואל מה יכולים לזכות אז.

מוֹהֲרֹא"שׁ זַ"ל אָמַר: שֶׁבְּעֵת הַדְלָקַת נֵרוֹת חֲנֻכָּה, אָז הוּא עֵת רָצוֹן גָּדוֹל בַּשָּׁמַיִם, וִיכוֹלִים לִפְעֹל אָז אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ הַרְבֵּה דְּבָרִים, וְעַל-כֵּן אַשְׁרֵי מִי שֶׁמְּנַצֵּל אֶת הַזְּמַן הַיָּקָר כָּל זְמַן שֶׁהַנֵּרוֹת הַלָּלוּ מְאִירִים, וְיָאִיר עַל נַפְשׁוֹ אוֹר הַגָּנוּז מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, וְיָאִיר עַל נַפְשׁוֹ זִיו וְחִיּוּת וּדְבֵקוּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.
(אִמְרֵי מוֹהֲרֹא"שׁ, חֵלֶק ב', סִימָן תקנד)
בנוי ומיוסד על פי דברי
רבינו הקדוש והנורא, אור הגנוז והצפון
בוצינא קדישא עילאה, אדונינו, מורינו ורבינו
רבי נחמן מברסלב, זכותו יגן עלינו
ועל-פי דברי תלמידו, מורינו
הגאון הקדוש, אור נפלא, אשר כל רז לא אניס ליה
רבי נתן מברסלב, זכותו יגן עלינו
ומשולב בפסוקי תורה, נביאים, כתובים ומאמרי
חכמינו הקדושים מגמרא ומדרשים וזוהר הקדוש.
א.
מְבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל (פְּרִי עֵץ חַיִּים, שַׁעַר חֲנֻכָּה, פֶּרֶק ד'), סוֹד שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, אָז הַשְּׁכִינָה מְקַבֶּלֶת אוֹר הַהוֹד בְּעַצְמוֹ, כִּי הִנֵּה כְּתִיב (דָּנִיֵּאל י, ח): "וְהוֹדִי נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית", וּמַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל תִּקֵּן אֶת הַהוֹד בְּאֵלּוּ הַשְּׁמוֹנַה יָמִים לְבַד, לָכֵן הַשְּׁכִינָה מְקַבֶּלֶת אוֹר מִן הַהוֹד אָז, וְלָכֵן אָנוּ אוֹמְרִים: "עַל הַנִּסִּים" בְּבִרְכַּת מוֹדִים, שֶׁהוּא כְּנֶגֶד הַהוֹד.
וְהָעִנְיָן הוּא – שֶׁאָדָם צָרִיךְ לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּכָל יוֹם וּבְכָל שָׁעָה עַל כָּל הַחֶסֶד חִנָּם שֶׁהוּא עוֹשֶׂה אִתָּנוּ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, כְּמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים: "וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם, הַטּוֹב כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמֶיךָ וְהַמְרַחֵם כִּי לֹא תַמּוּ חֲסָדֶיךָ";
כִּי בֶּאֱמֶת מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהִתְבּוֹנֵן עַל גֹּדֶל חֲסָדָיו הַמְרֻבִּים שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹשֶׂה עִם הָאָדָם, עַל אַף כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים וְהַמְּרִירוּת וְהַהַרְפַּתְקָאוֹת וְהַדִּינִים וְהַמַּכְאוֹבִים וְהַבִּלְבּוּלִים וְכָל הַבִּזְיוֹנוֹת, חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין שֶׁאָדָם סוֹבֵל מִבַּיִת וּמִבַּחוּץ, שֶׁמְּחָרְפִים וּמְגַדְּפִים אוֹתוֹ, וְשׁוֹפְכִים אֶת דָּמוֹ, וּמַחְלִישִׁים אֶת דַּעְתּוֹ, עִם כָּל זֹאת חַסְדּוֹ יִתְבָּרַךְ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד, כִּי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מָלֵא רַחֲמִים וַחֲסָדִים תָּמִיד, וְזֶה עִקַּר תִּקּוּן הַהוֹד שֶׁנִּתְגַּלָּה בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים;
כִּי הַיְּוָנִים רָצוּ לְהַשְׁכִּיחַ אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ מֵהָעוֹלָם, וְהֶחְדִּירוּ כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת בָּעוֹלָם, שֶׁזֶּה כְּלַל כָּל הַחָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת שֶׁשָּׁרְשָׁן הוּא מִיָּוָן, שֶׁמִּי שֶׁנּוֹפֵל שָׁם, הוּא כְּמוֹ שֶׁנּוֹפֵל לְתוֹךְ טִיט עָב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים סט, ג): "טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה" וְגוֹ', כִּי הַיְּוָנִים עִם חָכְמָתָם הַמְטַמֵּאת תָּפְסוּ אֶת כָּל הָעוֹלָם וְהֶחְשִׁיכוּ עֵינֵיהֶם, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵנוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרֵאשִׁית רַבָּה ב'): וְחֹשֶׁךְ – זוֹ מַלְכוּת יָוָן, שֶׁהֶחְשִׁיכוּ עֵינֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל בִּגְזֵרוֹתֵיהֶם, שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים לָהֶם: כִּתְבוּ עַל קֶרֶן הַשּׁוֹר שֶׁאֵין לָכֶם חֵלֶק בֵּאלֹקֵי יִשְׂרָאֵל;
כִּי כְּלַל חָכְמוֹת יָוָן הוּא כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, שֶׁהוּא טִיט הַיָּוֵן לְהַחְטִיא אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל וְאֶת כְּלַל אֻמּוֹת הָעוֹלָם בְּחָכְמוֹת מְדֻמּוֹת, עַד שֶׁיָּבוֹאוּ עַל-יְדֵי-זֶה לִידֵי כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, וְתֵכֶף-וּמִיָּד כְּשֶׁאָדָם נוֹפֵל בְּטִיט הַיָּוֵן הַמְדֻמֶּה הַזֶּה, כְּבָר יֵשׁ לוֹ טְעָנוֹת עַל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאֵינוֹ מַכִּיר בַּחֲסָדָיו הַמְרֻבִּים, וּמִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינוֹ מוֹדֶה וּמְהַלֵּל וּמְשַׁבֵּחַ וּמְפָאֵר אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה סוֹד: "וְהוֹדִי נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית", הַהוֹד שֶׁלִּי שֶׁאֲנִי צָרִיךְ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֶסֶד חִנָּם שֶׁעוֹשֶׂה עִמִּי בְּכָל יוֹם, "נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית" – כִּי אַדְּרַבָּה אֲנִי רוֹאֶה רַק רַע כָּל הַיּוֹם, שֶׁזֶּה הֵפֶךְ הָאֱמֶת; כִּי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אָב הָרַחֲמָן, וּמְרַחֵם עַל בְּרִיּוֹתָיו.
ב.
וְעִקַּר הָרַחֲמָנוּת מַמְשִׁיכִין הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה נוֹרָאָה וְנִפְלָאָה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב', סִימָן ז') עַל הַפָּסוּק (יְשַׁעְיָה מט, י): "כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם", הַיְנוּ מִי שֶׁהוּא רַחֲמָן, הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג כִּי הַצַּדִּיק הוּא הָרַחֲמָן הָאֲמִתִּי הַמְרַחֵם עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, לְהוֹצִיא אוֹתָם מִכָּל מִינֵי דִּמְיוֹנוֹת וַהֲבָלִים, שֶׁמֵּהֶם נִמְשָׁכִים כָּל מִינֵי חֲטָאִים וַעֲווֹנוֹת,
כִּי עִקַּר הַחֲטָאִים וְהָעֲווֹנוֹת נִמְשָׁכִים רַק עַל-יְדֵי דִּמְיוֹנוֹת, כִּי כְּשֶׁאָדָם מֻנָּח בְּתוֹךְ דִּמְיוֹנוֹת וַהֲבָלִים, אָז הוּא בָּא לְכָל מִינֵי חֲטָאִים שֶׁבָּעוֹלָם, עַד שֶׁנּוֹפֵל בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּית וּמִתַּחְתָּיו וּמִתְיָאֵשׁ מֵחַיָּיו, וּגְדוֹלֵי מֻבְחֲרֵי הַצַּדִּיקִים הֵם הַמְרַחֲמִים עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, לְהוֹצִיאָם מֵעֲווֹנוֹתֵיהֶם וּמֵחֲטָאֵיהֶם וּמַעֲשֵׂיהֶם הַמְגֻנִּים, עַל-יְדֵי רִבּוּי הַדַּעַת שֶׁמַּמְשִׁיכִים בָּהֶם, לְגַלּוֹת וּלְפַרְסֵם לָהֶם אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ,
וְעַל-כֵּן דַּיְקָא בִּימֵי הַחֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁאָז מֵאִיר "אוֹר הַנֵּר" שֶׁהִדְלִיקוּ הַכֹּהֲנִים, אָז נִמְשֶׁכֶת הָאֱמֶת בָּעוֹלָם, כִּי עִקַּר הָאֱמֶת הוּא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יִרְמְיָה י, י): "וַהֲוָיָ"ה אֱלֹקִים אֱמֶת", וְעַל-כֵּן צְרִיכִים לְהַמְשִׁיךְ בְּכָל יוֹם צֵרוּף אֶחָד שֶׁל שֵׁם 'אֶהְיֶ"ה' פַּעַם 'אֶהְיֶ"ה' שֶׁהוּא בְּגִימַטְרִיָּה 'אֱמֶת';
כִּי עִקַּר הָאֱמֶת הוּא כְּשֶׁזּוֹכִים לְקָרֵב אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּלְהוֹצִיאָם מֵהַבֹּץ וְהַלִּכְלוּךְ שֶׁנָּפְלוּ לְשָׁם, וְזֶה בְּעַצְמוֹ הָאֱמֶת, כִּי אֵין אֱמֶת אַחֶרֶת, כִּי אִם אֵין רוֹצִים לְהוֹצִיא אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מֵהַבֹּץ וְהַלִּכְלוּךְ שֶׁנָּפְלוּ לְשָׁם, אֵין זוֹ הָאֱמֶת, כִּי עִקַּר הָאֱמֶת הוּא רַק לְהוֹצִיא אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מֵהַלִּכְלוּךְ הַזֶּה, וְלַהֲבִיאָם אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁהוּא עֶצֶם הָאֱמֶת, שֶׁזֶּה עִקַּר הָרַחֲמָנוּת,
כִּי הָרַחֲמָנוּת הָאֲמִתִּית הִיא לְהוֹצִיא אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעֲווֹנוֹת, וְעַל זֶה מוֹסְרִים אֶת נַפְשָׁם הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים, כְּדֵי לְהוֹצִיא אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מֵחֲטָאִים, וְהֵם סוֹבְלִים כָּל מִינֵי בִּזְיוֹנוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, צָרוֹת וּמַכְאוֹבִים וְיִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִבַּיִת וּמִבַּחוּץ, הַכֹּל כְּדֵי לְהוֹצִיא אֶת כְּלַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מֵהַדִּמְיוֹנוֹת וּמֵהַשְּׁקָרִים, וְלַהֲבִיאָם אֶל הָאֱמֶת שֶׁהִיא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּמוֹרִידִים אֶת עַצְמָם לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי דִּמְיוֹנוֹ וּשְׁטוּתוֹ וְכוּ', הָעִקָּר לְהַעֲלוֹתוֹ וּלְהַגְבִּיהוֹ וּלְדַבְּקוֹ אֶל הָאֱמֶת.
ג.
וְלָכֵן דַּיְקָא בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁאָז מַדְלִיקִים אֶת "אוֹר הַנֵּר" שֶׁהִדְלִיקוּ הַכֹּהֲנִים בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהִכְנִיעוּ אֶת מַלְכוּת יָוָן, שֶׁהֵם כְּלַל הַכְּפִירוֹת וְהָאֶפִּיקוֹרְסוּת, דַּיְקָא אָז נִתְגַּלֶּה סוֹד הַהוֹד שֶׁהוּא הַהוֹדָאָה – לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל וּלְשַׁבֵּחַ לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא;
כִּי כָּל זְמַן שֶׁאָדָם מֻנָּח בְּתוֹךְ טִנּוּף מַעֲשָׂיו וַעֲווֹנוֹתָיו הַמָּרִים, וּמָלֵא חֲטָאִים וַעֲווֹנוֹת וּפְשָׁעִים, עֲדַיִן הוּא מֻנָּח בְּשֶׁקֶר גָּדוֹל, כִּי אֵין לְךָ עוֹד שֶׁקֶר מִזֶּה שֶׁאָדָם מֻנָּח בְּיֵאוּשׁ, וְיֵשׁ לוֹ טְעָנוֹת וְקֻשְׁיוֹת וּסְפֵקוֹת כְּנֶגְדּוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה סוֹד: "וְהוֹדִי נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית", בִּמְקוֹם הַהוֹדָאָה שֶׁאֲנִי צָרִיךְ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֶסֶד שֶׁעָשָׂה עִמִּי – "נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית", כִּי דַּרְכָּם שֶׁל בְּנֵי-אָדָם בָּרֶגַע שֶׁנּוֹפְלִים מֵהָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה עַל-יְדֵי הַחֲטָאִים, הָעֲווֹנוֹת וְהַפְּשָׁעִים, אֲזַי הֵם כְּבָר שׁוֹכְחִים מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וּמְטִיחִים דְּבָרִים כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְנִתְעַרְבְּבָה דַּעְתָּם וְנִתְעַקֵּם לְבָבָם בְּקֻשְׁיוֹת וּבִסְפֵקוֹת עָלָיו יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר אֵין לְךָ עוֹד שֶׁקֶר גָּדוֹל מִזֶּה,
כִּי אִם הָיָה לָאָדָם רַק נִיצוֹץ אֶחָד מִנִּי אֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרַב רִבֵּי רְבָבוֹת חֶלְקֵי הַדַּעַת, הָיָה תָּמִיד מוֹדֶה וּמְשַׁבֵּחַ אֶת הַקָּדוֹשׁ –בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֲסָדִים וְהָרַחֲמִים הַגְּמוּרִים שֶׁעוֹשֶׂה עִמּוֹ, וְאַף פַּעַם לֹא הָיָה מֵטִיחַ דְּבָרִים כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְלֹא מַעֲלֶה שׁוּם קֻשְׁיוֹת עָלָיו יִתְבָּרַךְ, אֶלָּא תָּמִיד רוֹאֶה אֶת גֹּדֶל הַחֲסָדִים שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹשֶׂה עִמּוֹ וְעִם נַפְשׁוֹת אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ, אֲבָל בָּרֶגַע שֶׁנִּכְנֶסֶת בּוֹ כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, וְשׁוֹכֵחַ לְגַמְרֵי מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְקַיֵּם אֶצְלוֹ "וְהוֹדִי נֶהְפַּךְ עָלַי לְמַשְׁחִית", הַהוֹדָאָה שֶׁלִּי נֶהֶפְכָה לְמַשְׁחִית;
וְלָכֵן עִקַּר כַּוָּנַת הַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה וְהֶאָרַת "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה הִיא כְּדֵי לְתַקֵּן אֶת הַהוֹד, הַיְנוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל וּלְשַׁבֵּחַ אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁזֶּה עִקַּר הָאֱמֶת.
ד.
וְעַל-כֵּן מְכַוְּנִים אָז בְּכָל לַיְלָה מִדָּה אַחֶרֶת מִי"ג מִדּוֹת הָרַחֲמִים, שֶׁכְּלוּלָה בְּמִדַּת הָאֱמֶת, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ אֶת הָאֱמֶת עַל הָאָדָם. וְעִקַּר הָאֱמֶת הוּא לְהַכִּיר בַּחֲסָדָיו וּבְרַחֲמָיו יִתְבָּרַךְ עַל הָאָדָם, וְתֵכֶף-וּמִיָּד כְּשֶׁאָדָם מַכִּיר בַּחֲסָדָיו יִתְבָּרַךְ, הוּא נוֹתֵן תּוֹדָה וְהוֹדָאָה לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֶסֶד חִנָּם שֶׁעוֹשֶׂה עִמּוֹ.
וְלָכֵן יָמִים אֵלֶּה שֶׁל חֲנֻכָּה הֵם יָמִים קְדוֹשִׁים מְאֹד, וְאוֹמְרִים אָז בְּכָל יוֹם וָיוֹם אֶת כָּל הַהַלֵּל, כִּי עַל-יְדֵי גֹּדֶל הָאֱמֶת נִתְגַּלֶּה רַחְמָנוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁמְּרַחֵם עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְעַל-כֵּן מוֹדִים וּמְהַלְּלִים לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֶסֶד חִנָּם שֶׁעוֹשֶׂה עִמָּנוּ, שֶׁזֶּה הָיָה עִקַּר עֲבוֹדַת הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁל מַתִּתְיָהוּ וּבָנָיו, שֶׁלָּחֲמוּ נֶגֶד הַיְּוָנִים;
הַיְנוּ שֶׁכָּל הַצַּדִּיקִים לוֹחֲמִים נֶגֶד הַסִּטְרָא אַחֲרָא הַמַּחֲשִׁיכִים עֵינֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּמַסְתִּירִים אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁמִּשָּׁם בָּאִים כָּל הַחֲטָאִים וְהָעֲווֹנוֹת וְהַפְּשָׁעִים, וְהַצַּדִּיקִים מַחְדִּירִים אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם, שֶׁהוּא כְּלַל הָאֱמֶת. וְעַל-כֵּן מְכַוְּנִים בְּכָל לַיְלָה שֵׁם 'אֶהְיֶה' אֲשֶׁר 'אֶהְיֶה' הָעוֹלֶה 'אֱמֶת';
הַיְנוּ 'אֶהְיֶ"ה' פַּעַם 'אֶהְיֶ"ה' עוֹלֶה בְּגִימַטְרִיָּה 'אֱמֶת'; כִּי זֶה עִקַּר הָאֱמֶת, שֶׁאָדָם יַעֲשֶׂה בְּכָל פַּעַם הַתְחָלָה חֲדָשָׁה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי- מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ו'), אֲשֶׁר עִקַּר הַתְּשׁוּבָה הוּא בְּסוֹד 'אֶהְיֶה', הַיְנוּ שֶׁאֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת, כִּי קֹדֶם הַתְּשׁוּבָה עֲדַיִן אֵין לוֹ שׁוּם הֲוָיָה בְּזֶה הָעוֹלָם, כְּאִלּוּ עֲדַיִן לֹא נִתְהַוָּה בָּעוֹלָם, כִּי טוֹב לוֹ שֶׁלֹּא נִבְרָא מִשֶּׁנִּבְרָא, וּכְשֶׁבָּא לְטַהֵר אֶת עַצְמוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה, אָז הוּא מַגִּיעַ לְסוֹד 'אֶהְיֶה', הַיְנוּ שֶׁתִּהְיֶה לוֹ הֲוָיָה בָּעוֹלָם;
וְעַל-כֵּן עִקַּר הַתְּשׁוּבָה תָּלוּי בְּשֵׁם 'אֶהְיֶה', שֶׁהוּא יְסוֹד הָרָצוֹן – שֶׁרְצוֹנוֹ לַחְזֹר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, הַיְנוּ אֶהְיֶה מֵהַיּוֹם אִישׁ כָּשֵׁר. וְעִקַּר הַשְּׁלֵמוּת – לְהַגִּיעַ אֶל רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, הַיְנוּ לֹא לְהָנִיחַ אֶת הָרָצוֹן פַּעַם אַחַת, אֶלָּא לִרְצוֹת בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, שֶׁזֶּה סוֹד רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, שֶׁזֶּה עִקַּר הָאֱמֶת, שֶׁאֵינוֹ מֵנִיחַ אֶת עַצְמוֹ לִפֹּל בְּשׁוּם פָּנִים וָאֹפֶן, עַל אַף כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים וְהַמְּרִירוּת וְהַקַּטְנוּת וַחֲלִישׁוּת הַדַּעַת שֶׁסּוֹבֵל, חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין מִבְּנֵי-אָדָם, וְעוֹבְרִים עָלָיו צָרוֹת וְיִסּוּרִים וּמַכְאוֹבִים רָעִים מִכָּל מִינֵי טִיפּוּסִים, עִם כָּל זֹאת אֵינוֹ מֵנִיחַ עַצְמוֹ לִפֹּל, אֶלָּא מַתְחִיל בְּכָל פַּעַם הַתְחָלָה חֲדָשָׁה, בְּסוֹד 'אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה', שֶׁבְּכָל פַּעַם מִתְחַדֵּשׁ בְּהִתְחַדְּשׁוּת חֲדָשָׁה, שֶׁזֶּה סוֹד 'אֶהְיֶה' פַּעַם 'אֶהְיֶה' הָעֹלֶה בְּגִימַטְרִיָּה 'אֱמֶת'.
כִּי עִקַּר אוֹר הָאֱמֶת, שֶׁאֵינוֹ מֵנִיחַ אֶת עַצְמוֹ לִפֹּל בְּשׁוּם פָּנִים וָאֹפֶן, וַאֲפִלּוּ שֶׁכֻּלָּם עוֹמְדִים עָלָיו וּמִתְחַזְּקִים כְּנֶגְדּוֹ, וְרוֹצִים לְהַפִּילוֹ וּלְבַלְבְּלוֹ וּלְהַחֲלִישׁ דַּעְתּוֹ, עִם כָּל זֹאת מַחְזִיק מַעֲמָד וְאֵינוֹ עוֹזֵב אֶת רְצוֹנוֹ – זֶה עִקַּר הָאֱמֶת.
כִּי הָאָדָם צָרִיךְ לְהַחְזִיק מַעֲמָד בְּזֶה הָעוֹלָם בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו – בֵּין בְּגַשְׁמִיּוּת וּבֵין בְּרוּחָנִיּוּת, וְצָרִיךְ לָדַעַת, כְּשֶׁרוֹצֶה לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, שֶׁאָז יִתְעוֹרֵר כְּנֶגְדּוֹ הַסִּטְרָא אַחֲרָא, וַיַּעֲמֹד כְּנֶגְדּוֹ כְּחוֹמוֹת בַּרְזֶל, וְיִרְצֶה לְהַטְבִּיעוֹ, עַד שֶׁלֹּא יַחֲזִיק מַעֲמָד, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁזֶּה סוֹד (תְּהִלִּים סט, ג): "טָבַעְתִּי בִּיוֵן מְצוּלָה וְאֵין מָעֳמָד", מִי שֶׁטָּבַע בְּחָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, חָכְמוֹת יְוָנִיּוֹת שֶׁהֵם כְּלַל כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, עַל-יְדֵי-זֶה "וְאֵין מָעֳמָד" – אֵין לוֹ כְּבָר כֹּחַ לְהַחְזִיק מַעֲמָד, אֶלָּא נִשְׁבָּר לְגַמְרֵי, שֶׁזֶּה הֵפֶךְ הָאֱמֶת.
ה.
עַל-כֵּן בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים מְקַבְּלִים אֶת אוֹר הָאֱמֶת, שֶׁהוּא סוֹד 'אֶהְיֶה' אֲשֶׁר 'אֶהְיֶה' הָעוֹלֶה בְּגִימַטְרִיָּה 'אֱמֶת', לְהַרְאוֹת לָאָדָם שֶׁעִקַּר הָאֱמֶת הוּא לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, וְלֹא לְהִסְתַּכֵּל עַל שׁוּם בְּרִיָּה הַמּוֹנַעַת אוֹתוֹ מִלַּחְזֹר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה סוֹד הָאֱמֶת;
וְעַל-כֵּן דַּיְקָא בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים אִם הָאָדָם זוֹכֶה לְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ יִהְיֶה מַה שֶּׁיִּהְיֶה וְיִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה מֵעַכְשָׁו לֹא יַפְרִיד עַצְמוֹ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ שֶׁיִּתְחַזְּקוּ עָלָיו כָּל מִינֵי מְנִיעוֹת וְעִכּוּבִים, וְיִסְבֹּל חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, אָז יָכוֹל לְהַצְלִיחַ מְאֹד. וְזֶה סוֹד "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה, שֶׁמּוֹרִידִים אֶת הָאוֹר לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים, שֶׁאֲפִלּוּ אֵלּוּ שֶׁנָּפְלוּ בַּעֲשָׂרָה כִּתְרִין דִּמְסָאֲבוּתָא, שֶׁהֵם כְּלַל כָּל הַחֲטָאִים וְהָעֲווֹנוֹת וְהַפְּשָׁעִים, עָדִין יֵשׁ לָהֶם תִּקְוָה לְתַקֵּן הַכֹּל, אִם רַק יָאִירוּ עַל עַצְמָם "אוֹר הַנֵּר" שֶׁהוּא הָאוֹר שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁמֵּאִיר לְכָל הַיְרוּדִים וְהַנְּפוּלִים, שֶׁעֲדַיִן יֵשׁ לָהֶם תִּקְוָה לְתַקֵּן הַכֹּל, וְהָעִקָּר שֶׁלֹּא יַעַזְבוּ אֶת עַצְמָם אֶלָּא יַעֲשׂוּ בְּכָל פַּעַם הַתְחָלָה חֲדָשָׁה, בְּסוֹד: 'אֶהְיֶה' אֲשֶׁר 'אֶהְיֶה' הָעוֹלֶה בְּגִימַטְרִיָּה 'אֱמֶת';
כִּי עִקַּר הָאֱמֶת הוּא לֹא לְהִתְיָאֵשׁ בְּשׁוּם פָּנִים וָאֹפֶן, וַאֲפִלּוּ שֶׁכָּל הָעוֹלָם כָּלוּ יַעַמְדוּ כְּנֶגְדּוֹ כְּחוֹמוֹת בַּרְזֶל וְיִרְצוּ לְבַלְבְּלוֹ, הוּא יַחֲזִיק בָּאֱמֶת וְיַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, וְאָז דַּיְקָא יִמָּשֵׁךְ גַּם עָלָיו "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה לְכָל הַשָּׁנָה; אַשְׁרֵי מִי שֶׁמַּכְנִיס אֶת כָּל זֶה לְתוֹךְ לְבָבוֹ, וְאָז טוֹב לוֹ כָּל הַיָּמִים.
כִּי אִי אֶפְשָׁר לַעֲבֹר אֶת זֶה הָעוֹלָם בְּלִי יְדִיעוֹת אֵלּוּ, כִּי בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ נִתְמַלֵּא עִם שְׁקָרִים וַהֲבָלִים וְדִמְיוֹנוֹת, שֶׁהֵם כְּלַל חָכְמוֹת יָוָן הָעוֹקְרוֹת אֶת הָאָדָם מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ, שֶׁהָאָדָם מִתְיָאֵשׁ לְגַמְרֵי עַד שֶׁנּוֹפֵל בְּדַעְתּוֹ, וְנִדְמֶה לוֹ כְּאִלּוּ אֵין לוֹ כְּבָר שׁוּם תִּקְוָה לְתַקֵּן,
וְלָכֵן נִקְרָא 'חֲנֻכָּה', מִלְּשׁוֹן 'חִנּוּךְ', עַל שֵׁם "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה שֶׁהִדְלִיקוּ הַצַּדִּיקִים הַקְּדוֹשִׁים מַתִּתְיָהוּ וּבָנָיו, וְכֵן כְּלַל הַצַּדִּיקִים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר, הַמַּדְלִיקִים וּמְאִירִים אֶת "אוֹר הַנֵּר" הַזֶּה בִּכְלַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְהָאִיר עֵינֵיהֶם בְּחַשְׁכוּת הַגָּלוּת, כְּדֵי שֶׁיִּזְכּוּ לִרְאוֹת אוֹר הָאֱמֶת שֶׁהוּא אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, שֶׁיִּתְחַזֵּק אָדָם בְּהִתְחַזְּקוּת כָּזוֹ, שֶׁשּׁוּם דָּבָר בָּעוֹלָם לֹא יוּכַל לִשְׁבֹּר אוֹתוֹ.
וְכָל זְמַן שֶׁאָדָם עַקְשָׁן גָּדוֹל, וְיַחְזִיק אֶת עַצְמוֹ בָּאֱמֶת הַזּוֹ שֶׁשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם אֵינוֹ יָכוֹל לִשְׁבֹּר אוֹתוֹ, אֶלָּא תָּמִיד יַעֲשֶׂה הַתְחָלָה חֲדָשָׁה – אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, הַיְנוּ שֶׁבְּכָל פַּעַם יְחַדֵּשׁ עַצְמוֹ בִּרְצוֹנוֹת חֲדָשִׁים, אָז דַּיְקָא תָּאִיר בּוֹ הָאֱמֶת, וְיִזְכֶּה לָתֵת תּוֹדָה וְהוֹדָאָה לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֶסֶד וְהָרַחֲמִים שֶׁעוֹשֶׂה עִמּוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, וְיִרְאֶה רַק אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם.
ו.
אֲבָל אִי אֶפְשָׁר לְהַגִּיעַ לָזֶה, אֶלָּא עַל-יְדֵי שֶׁמְּחַזְּקִים וּמְאַמְּצִים אֶת עַצְמָם לְהַחְזִיק בִּגְדוֹלֵי מֻבְחֲרֵי הַצַּדִּיקִים, אֲשֶׁר יֵשׁ בְּכֹחָם לְהוֹרִיד עַצְמָם אֶל כָּל הַיְרוּדִים וְהַנְּפוּלִים, וּלְשַׂחֵק אִתָּם בְּכָל מִינֵי מִשְׂחָקִים, וּלְהִתְלַבֵּשׁ עַצְמָם בְּכָל מִינֵי לְבוּשִׁים, וּלְהַסְתִּיר עַצְמָם בְּכָל מִינֵי הַסְתָּרוֹת, הָעִקָּר שֶׁיִּכָּנֵס בָּהֶם אוֹר הָאֱמֶת, שֶׁהוּא 'אֶהְיֶה' אֲשֶׁר 'אֶהְיֶה', רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, שֶׁיַּתְחִילוּ בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, שֶׁכָּל זֶה הוּא סוֹד שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, שֶׁהַשְּׁכִינָה מְקַבֶּלֶת אוֹר הַהוֹד, כִּי אָז כְּשֶׁמֵּאִיר "אוֹר הַנֵּר", נִתְקֶנֶת מִדַּת הַהוֹד, שֶׁהִיא הַהוֹדָאָה שֶׁמּוֹדִים וּמְהַלְּלִים וּמְפָאֲרִים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא;
וְעַל-כֵּן צְרִיכִים לְהִזָּהֵר מְאֹד מְאֹד לְנַצֵּל אֶת הַיָּמִים הַקְּדוֹשִׁים הָאֵלֶּה, יְמֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, וְלִתֵּן תּוֹדָה וְהוֹדָאָה לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל כָּל הַחֲסָדִים וְהָרַחֲמִים שֶׁעָשָׂה עִמּוֹ, וְכֵן צְרִיכִים לַעֲסֹק הַרְבֵּה בַּעֲבוֹדַת הַצְּדָקָה וְהַחֶסֶד, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וָחֶסֶד עִם כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל,
שֶׁזֶּה סוֹד מַה שֶּׁמְּסַבְּבִים עַל הַבָּתִּים בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים לִגְבּוֹת צְדָקָה כְּדֵי לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וָחֶסֶד עִם עָנִי, שֶׁזֶּה בִּכְלַל הוֹדָאָה – לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁזֶּה סוֹד (יְשַׁעְיָה לב, יז): "וְהָיָה מַעֲשֵׂה הַצְּדָקָה שָׁלוֹם", כִּי הַצְּדָקָה מַכְנֶסֶת שָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, כִּי הֶעָנִי מִתְרַעֵם עָלָיו יִתְבָּרַךְ, וְיֵשׁ לוֹ טְעָנוֹת תָּמִיד אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, מַדּוּעַ אֲנִי צָרִיךְ לִסְבֹּל עֲנִיּוּת וְדַחֲקוּת וְסֵבֶל, וּכְשֶׁאָדָם נוֹתֵן לוֹ צְדָקָה, אָז מַשְׁלִים עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְנוֹתֵן תּוֹדָה וְהוֹדָאָה לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא.
וּכְמוֹ כֵן כְּשֶׁאֶחָד מֻנָּח בְּיֵאוּשׁ עָצוּם, וְנִדְמֶה לוֹ כְּאִלּוּ אָבַד מָנוֹס וְתִקְוָה מִמֶּנּוּ, וּכְאִלּוּ אֵין לוֹ שׁוּם תַּכְלִית בְּזֶה הָעוֹלָם, וּמִתְרַעֵם תָּמִיד עָלָיו יִתְבָּרַךְ, וְלִבּוֹ וְדַעְתּוֹ מְעֻקָּמִים בְּקֻשְׁיוֹת וּבִסְפֵקוֹת וּבִלְבּוּלִים וּכְפִירוֹת, וּכְשֶׁבָּאִים לְהַחְדִּיר בּוֹ אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁלֹּא יִתְיָאֵשׁ אֶלָּא יַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, זֶה עִקַּר הַצְּדָקָה, שֶׁעוֹשָׂה שָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם;
וְעַל-כֵּן זוֹהִי מַעֲלָה נוֹרָאָה וְנִפְלָאָה מְאֹד לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, וְכֵן לַעֲזֹר לַעֲנִיִּים וּלְאֻמְלָלִים, לְחַזְּקָם וּלְאַמְּצָם בְּכָל מִינֵי דִּבּוּרִים הַמְּשִׁיבִים אֶת הַנֶּפֶשׁ, כְּדֵי שֶׁיֵּעָשֶׂה שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם לְבֵין אֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם. וְכָל זֶה סוֹד "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה. וְעַל-כֵּן 'נֵר' גִּימַטְרִיָּה: הֲוָיָ"ה אֲדֹנָ"י, הֲוָיָ"ה אֱלֹהִי"ם, הֲוָיָ"ה אֶהְיֶ"ה, שֶׁהֵם הַשֵּׁמוֹת מִכְּלַל הָעוֹלָמוֹת, עַתִּיק "כֶּתֶר", זְעֵיר אַנְפִּין "תִּפְאֶרֶת", נוּקְבָא "מַלְכוּת", וְאָז כְּשֶׁאָדָם מְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ אֶת הַהֶאָרָה הַזּוֹ, אָז מֵאִיר עָלָיו אוֹר כָּל הָעוֹלָמוֹת, שֶׁזֶּה סוֹד "אוֹר הַנֵּר" שֶׁל חֲנֻכָּה.
אַשְׁרֵי מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַכְנִיס בְּלִבּוֹ דִּבּוּרִים אֵלּוּ, שֶׁאָז יִזְכֶּה לִהְיוֹת דָּבוּק תָּמִיד הַחַי הַחַיִּים בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְשׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם לֹא יוּכַל לִשְׁבֹּר אוֹתוֹ, וְהוּא יַעֲמֹד תָּמִיד אֵיתָן וְחָזָק כְּנֶגֶד כָּל הָרוּחוֹת הַזָּרוֹת שֶׁבָּעוֹלָם הָרוֹצִים לְשָׁבְרוֹ וּלְבַטְּלוֹ, וְיִזְכֶּה לְהִכָּלֵל בְּחַי הַחַיִּים; אַשְׁרֵי לוֹ בָּזֶה וְאַשְׁרֵי לוֹ בַּבָּא.
תַּם וְנִשְׁלָם, שֶׁבַח לְאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם!