קוּנְטְרֵס
זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ
יגלה נוראות נפלאות מסוד זאת חנוכה, שבו נגמרים כל התיקונים שהתחילו בראש השנה לגלות את מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא לכל העולם כולו.
מוֹהֲרֹא"שׁ זַ"ל אָמַר: שֶׁבַּיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חֲנֻכָּה נִגְמָרִים כָּל הַתִּקּוּנִים שֶׁהִתְחִילוּ בִּימֵי אֱלוּל הַקְּדוֹשִׁים, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבַעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה וּבְיוֹם הַכִּפּוּרִים, בְּחַג הַסֻּכּוֹת וּבִשְׁמִינִי עֲצֶרֶת וּבְשִׂמְחַת תּוֹרָה, וְאָז קוֹרִין "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ", שֶׁאֲנַחְנוּ מְבַקְּשִׁים מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ אַחַר כָּל הַיְגִיעוֹת וְהַטְּרָחוֹת שֶׁיָּגַעְנוּ וְטָרַחְנוּ בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים, וְחָזַרְנוּ בִּתְשׁוּבָה, וְקִיַּמְנוּ אֶת כָּל הַמִּצְווֹת, שֶׁיִּבְנֶה לָנוּ אֶת בֵּית- הַמִּקְדָּשׁ, וְיַחְנֹךְ לָנוּ אֶת עֲבוֹדַת הַמִּזְבֵּחַ בְּהַקְרָבַת הַקָּרְבָּנוֹת.
(אִמְרֵי מוֹהֲרֹא"שׁ, חֵלֶק ג' סִימָן ח')
קונטרס "זאת חנוכת המזבח" בחוברת מסודרת
(לקריאה מתוך הטקסט באתר ניתן לגלול למטה)
א.
יוֹם מְיֻחָד בְּמִינוֹ הוּא הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חֲנֻכָּה, וְנִקְרָא: 'זֹאת חֲנֻכָּה' עַל שֵׁם שֶׁגּוֹמְרִים אֶת פָּרָשַׁת הַנְּשִׂיאִים, וְקוֹרְאִים בּוֹ: "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ". וּמְקֻבָּל מֵהַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, שֶׁמַּה שֶּׁהִתְחִילוּ לְתַקֵּן אֶת הַמַּלְכוּת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, שֶׁאָז מַמְלִיכִים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְצוֹעֲקִים בְּקוֹל גָּדוֹל "הַמֶּלֶךְ", וְכֵן מַזְכִּירִים בַּתְּפִלּוֹת: "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", "הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט", שֶׁאָנוּ מְקַבְּלִים עַל עַצְמֵנוּ עֹל מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, לֵידַע שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַנְהִיג עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט, וְכָל מַה שֶּׁעוֹשֶׂה, הַכֹּל רַק לְטוֹבָה. וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל (בְּרָכוֹת ס.): אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, כָּל מַאן דְּעָבֵיד רַחֲמָנָא לְטָב עָבֵיד; וַאֲפִלּוּ אִם פְּעָמִים רַבּוֹת נִרְאֶה לָנוּ שֶׁזֶּה הֵפֶךְ הַטּוֹב, אֵין זֹאת אֶלָּא מֵחֲמַת חֶסְרוֹן הַדַּעַת. רַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן רנ), שֶׁאֲפִלּוּ מִכָּל הַיִּסּוּרִים שֶׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם, אִם יוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל בְּהַשְׁגָּחָה מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ, אָז בְּנָקֵל יָכוֹל לְקַבֵּל אֶת זֹאת. וַאֲפִלּוּ יִסּוּרֵי הַגּוּף, שֶׁאָדָם הַהֶכְרֵחַ לוֹ לְהַרְגִּישׁ אֶת זֹאת, אִם יוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, בְּנָקֵל יְקַבְּלֵם. וּמִכָּל שֶׁכֵּן דְּבָרִים שֶׁחוּץ לַגּוּף, שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם עָגְמַת נֶפֶשׁ, צַעַר וַחֲלִישׁוּת הַדַּעַת, מִפְּלוֹנִי וּמֵאַלְמוֹנִי, אוֹ מִמַּה שֶּׁקּוֹרֶה לוֹ, אִם אָדָם יוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטִית, אָז יָכוֹל לְקַבֵּל הַכֹּל. וְזוֹ שְׁלֵמוּת תִּקּוּן הַמַּלְכוּת, שֶׁאָדָם מְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה: "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", "הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט", שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל זֶה מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַן, חֵלֶק א', סִימָן ד'): כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְאֹרְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זֹאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא. כִּי עַל הָעוֹלָם הַבָּא נֶאֱמַר (יְשַׁעְיָה סד, ג): "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹקִים זוּלָתְךָ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה לוֹ", אִם הָיָה אָדָם יוֹדֵעַ מַהוּ עוֹלָם הַבָּא, רוּחָנִיּוּת חִיּוּת אֱלֹקוּת, שֶׁכָּל הַשִּׁבְעִים שָׁנָה שֶׁאָדָם חַי בְּזֶה הָעוֹלָם, אַף אִם יִהְיוּ לוֹ כָּל הַתַּעֲנוּגִים בַּחַיִּים, וּמִכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כָּל הָעֲשִׁירוּת שֶׁרַק תִּהְיֶה לוֹ, זֶה אֵינוֹ מַגִּיעַ לְשָׁעָה אַחַת שֶׁל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. אֵין לָנוּ מֻשָּׂג מַה זֶּה עוֹלָם הַבָּא. רוּחָנִיּוּת חִיּוּת אֱלֹקוּת, שֶׁאָדָם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ מִשּׁוּם דָּבָר רַק אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְלָכֵן בְּזֶה הָעוֹלָם אִם אָדָם מְקַבֵּל כָּל הָעוֹבֵר עָלָיו לְטוֹבָה, זֶה מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא, שֶׁמַּרְגִּישׁ תַּעֲנוּג רוּחָנִי. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (אָבוֹת ד, יז): יָפָה שָׁעָה אַחַת בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִכָּל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא; הַיְנוּ אַף שֶׁתַּעֲנוּג עוֹלָם הַבָּא זֶהוּ תַּעֲנוּג נִצְחִי, תַּעֲנוּג רוּחָנִי, שֶׁאָדָם מִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בְּאוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וּמַרְגִּישׁ רַק אֱלֹקוּת, וְאֵין מְעַנְיֵן אוֹתוֹ מְאוּמָה, רוֹצֶה רַק אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְשָׁר שִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, וְהַחַיִּים שֶׁלּוֹ עֹנֶג רוּחָנִי, עִם כָּל זֹאת שָׁעָה אַחַת שֶׁאָדָם בּוֹרֵחַ לְבֵית-הַכְּנֶסֶת לְהִתְפַּלֵּל, וּלְבֵית-הַמִּדְרָשׁ לִלְמֹד, וְעוֹשֶׂה מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, זֶה שָׁוֶה יוֹתֵר מִכָּל חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. דָּבָר כָּזֶה אֵין לָנוּ אֲפִלּוּ מֻשָּׂג בְּנוֹרָאוֹתוֹ.
ב.
וְהִנֵּה אָדָם בְּזֶה הָעוֹלָם הוּא מְצֻמְצָם, כַּמָּה יֵשׁ לוֹ לִחְיוֹת כָּאן? שִׁבְעִים שְׁמוֹנִים שָׁנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים צ, י): "יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ בָהֶם שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם בִּגְבוּרֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה", אֲבָל זֶהוּ זֶה! וְגַם עַל זֶה צְרִיכִים רַחֲמֵי שָׁמַיִם, אַף אֶחָד אֵינוֹ בָּטוּחַ בְּדַקָּה וּשְׁנִיָּה. עִם כָּל זֹאת בֶּן אָדָם שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֵׂכֶל, וְנִכְנָס שָׁלֹשׁ פְּעָמִים לְבֵית-הַכְּנֶסֶת לְהִתְפַּלֵּל: שַׁחֲרִית, מִנְחָה, עַרְבִית בְּצִבּוּר, וְכֵן בּוֹרֵחַ לְבֵית-הַמִּדְרָשׁ וְלוֹמֵד: מִקְרָא, מִשְׁנָה, גְּמָרָא, מִדְרָשׁ, הֲלָכָה – שָׁעָה אַחַת, זֶה יוֹתֵר חָשׁוּב מִכָּל תַּעֲנוּגֵי הָעוֹלָם הַבָּא! וְלָכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (פְּסִיקְתָּא דְּרַב כַּהֲנָא כח, ח): כָּל זְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְעַצְּרִים בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹצֵר שְׁכִינָתוֹ עִמָּהֶם.
ג.
וְלָכֵן הַיּוֹם הַזֶּה נִקְרָא "זֹאת חֲנֻכָּה", 'זֹאת' – מוּבָא בַּזֹּהַר זוֹ הַשְּׁכִינָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (וַיִּקְרָא טז, ג): "בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ", אַהֲרֹן הַכֹּהֵן נִכְנַס עִם מִדָּה שֶׁל 'זֹאת', שֶׁזּוֹ הָאֱמוּנָה, אֶל תּוֹךְ הַקֹּדֶשׁ. בְּזֹאת נִתְבָּרְכוּ עַם יִשְׂרָאֵל עַל-יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים לג, א): "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה", דָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁהָיוּ לוֹ כָּל-כָּךְ הַרְבֵּה שׂוֹנְאִים, וְרָצוּ רַק לְשַׁבְּרוֹ וּלְהָרְסוֹ, וְקָמוּ נֶגְדּוֹ אֲנָשָׁיו, יְלָדָיו וְאִשְׁתּוֹ, מַה הוּא אָמַר? "בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ", אֵין לִי אֶלָּא מִדָּה שֶׁל 'זֹאת'. וְלָכֵן הַיּוֹם הַזֶּה נִקְרָא 'זֹאת חֲנֻכָּה', כִּי בָּזֶה נִגְמָרִים כָּל הַתִּקּוּנִים שֶׁהִתְחַלְנוּ לַעֲשׂוֹתָם מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה, יְמֵי הַתְּשׁוּבָה, יוֹם הַכִּפּוּרִים, חַג הַסֻּכּוֹת, וְשִׁשִּׁים יוֹם שֶׁל חֶשְׁוָן וְכִסְלֵו עַד עַכְשָׁו, שֶׁנִּגְמְרוּ הַתִּקּוּנִים. וְלָכֵן בַּיּוֹם הַזֶּה קוֹרְאִים: "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ", אֲשֶׁר אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א' סִימָן יז), שֶׁהַשֻּׁלְחָן שֶׁל הָאָדָם נִקְרָא מִזְבֵּחַ, וְלָכֵן אָדָם צָרִיךְ לִשְׁמֹר מְאֹד מְאֹד מַה הוּא אוֹכֵל, שֶׁלֹּא יִהְיוּ שׁוּם שְׁאֵלוֹת וּפִקְפּוּקִים עַל הַבָּשָׂר שֶׁאוֹכֵל, וְעַל הַלֶּחֶם וְהַיְרָקוֹת וְהַפֵּרוֹת וּשְׁאָר מַאֲכָלִים, שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּזֶה, חַס וְשָׁלוֹם, שׁוּם סָפֵק סְפֵקָא שֶׁל אִסּוּר.
ד.
וְיֵשׁ לְהָבִין מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין רֹאשׁ הַשָּׁנָה, שֶׁאָז מַמְלִיכִים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאוֹמְרִים: "הַמֶּלֶךְ", אַתָּה רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", "הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט", שֶׁאָנוּ עוֹסְקִים בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים רַק לְגַלּוֹת אֶת מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, לְבֵין חֲנֻכָּה? אֶלָּא הַיְּוָנִים רָצוּ לַעֲקֹר מֵעַם יִשְׂרָאֵל אֶת שֵׁם ה', עַד שֶׁאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרֵאשִׁית רַבָּה, פָּרָשָׁה ב'), שֶׁהֵם גָּזְרוּ שֶׁלֹּא יַזְכִּירוּ שֵׁם ה' בְּפִיהֶם, כִּתְבוּ לָכֶם עַל קֶרֶן הַשּׁוֹר, שֶׁאֵין לָכֶם חֵלֶק בֵּאלֹקֵי יִשְׂרָאֵל; כִּי בָּזֶה שֶׁאָדָם תָּמִיד מְדַבֵּר עִם הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בָּזֶה הוּא מַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהֵם רָצוּ לְהַשְׁכִּיחַ אֶת שֵׁם ה'. אֲבָל עַם יִשְׂרָאֵל נִלְחָמוּ נֶגֶד הַיְּוָנִים וְהַמִּתְיַוְּנִים, וְגִלּוּ לְכֻלָּם: אֲנַחְנוּ תַּחַת עֻלּוֹ יִתְבָּרַךְ אֲנַחְנוּ עַבְדֵי הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ! וְלָכֵן חָרְטוּ עַל דִּגְלָם: מַכַּבִּ"י, רָאשֵׁי תֵּבוֹת מִ'י כָּ'מוֹךָ בָּ'אֵלִם הֲ'וָיָה, שֶׁגִּלּוּ לַיְּוָנִים וְלַמִּתְיַוְּנִים, שֶׁאֵינֶנּוּ מְפַחֲדִים מִכֶּם, וְלֹא נִכָּנַע, אָנוּ נְגַלֶּה אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְעַצְמֵנוּ, לִבְנֵי מִשְׁפַּחְתֵּנוּ, וּלְכָל עַם יִשְׂרָאֵל, וּלְכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. שֶׁזֶּה הַנֵּס שֶׁל חֲנֻכָּה, שֶׁהַיְּוָנִים טִמְּאוּ אֶת כָּל הַשְּׁמָנִים, אֶת כָּל הַמֹּחוֹת, וְרָצוּ לְהוֹצִיא מֵאִתָּנוּ אֶת הַ'מֶּלֶךְ', כְּאִלּוּ עַם יִשְׂרָאֵל הֵם עַם כְּכָל אֻמּוֹת הָעוֹלָם, בְּכֵן אָנוּ מְגַלִּים לָהֶם: לֹא וָלֹא! אָנוּ בְּנֵי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים יד, א): "בָּנִים אַתֶּם לַהֲוָיָ"ה אֱלֹקֵיכֶם", וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (אָבוֹת ג, יד): חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּקְרְאוּ בָּנִים לַמָּקוֹם: וְלָכֵן כְּשֶׁמַּגִּיעַ הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חֲנֻכָּה, אָז קוֹרְאִים: "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ", אָנוּ עַתָּה חוֹנְכִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת נה.): בִּזְמַן שֶׁבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, הָיָה הַשֻּׁלְחָן מְכַפֵּר, וְעַכְשָׁו שֶׁאֵין לָנוּ בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, שֻׁלְחָנוֹ שֶׁל אָדָם מְכַפֵּר. הַיְנוּ הַמִּזְבֵּחַ הָיָה מְכַפֵּר עַל עֲווֹנוֹת יִשְׂרָאֵל. בְּמִזְבַּח הַזָּהָב הִקְטִירוּ קְטֹרֶת, וּבְמִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת הִקְרִיבוּ אֶת הַקָּרְבָּנוֹת. אֲבָל מִשֶּׁנֶּחְרַב בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, לֹא נוֹתַר לָנוּ רַק הַשֻּׁלְחָן בַּבַּיִת, הַיְנוּ הָאֹכֶל שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים. וְכָתוּב בַּזֹּהַר (עַיֵּן חֵלֶק ב' קנג:): אִם אָדָם בְּעֵת אֲכִילָה מַזְמִין אוֹרֵחַ שֶׁיֹּאכַל עִמּוֹ, וְנוֹתֵן צְדָקָה, וּמְדַבֵּר דִּבּוּרֵי תּוֹרָה בְּאֶמְצַע הָאֲכִילָה, יוֹצֵא כְּרוּז מִן הַשָּׁמַיִם: "זֶה הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר לִפְנֵי ה'". וְלָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן יז), שֶׁרוֹאִים בְּדֶרֶךְ כְּלָל כְּשֶׁאָדָם אוֹכֵל, אָז נִתְבַּלְבֵּל מֹחוֹ מְאֹד, וּמַדּוּעַ? כִּי כָּךְ כָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (רָעֲיָא מְהֵימָנָא עֵקֶב רעב.): עִדַּן אֲכִילָה – עִדַּן מִלְחָמָה; אַךְ יְהוּדִי צָרִיךְ לִחְיוֹת עִם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּכְשֶׁהוֹלֵךְ לֶאֱכֹל פַּת, עָלָיו לִטֹּל יָדָיו וּלְבָרֵךְ: "עַל נְטִילַת יָדַיִם", וְאִם מְזַלְזֵל בָּזֶה אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁנֶּעֱקָר מִן הָעוֹלָם (סוֹטָה ד:). וְשׁוֹאֲלִים: הֲרֵי רוֹאִים הַרְבֵּה אֲנָשִׁים, שֶׁאֵינָם מַקְפִּידִים עַל כָּךְ, וְאֵינָם נֶעֱקָרִים מִן הָעוֹלָם? אֶלָּא עַ'ל נְ'טִילַת יָ'דַיִם רָאשֵׁי תֵּבוֹת: עָנִי. וְשׁוֹאֲלִים הֲלֹא יֶשְׁנָם שֶׁאֵינָם נִזְהָרִים בָּזֶה, וּבְכָל זֹאת אֵינָם עֲנִיִּים? אֶלָּא 'אֵין עָנִי אֶלָּא בְּדַעַת' (נְדָרִים מא.), שֶׁאֵין לָהֶם הַשֵּׂכֶל וְהַדַּעַת הָאֲמִתִּית וּמַהִי? "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי הֲוָיָ"ה אֱלֹקִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ" (דְּבָרִים ד, לה), שֶׁאָדָם יַרְגִּישׁ שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נִמְצָא פֹּה. וְלָכֵן יְהוּדִי קֹדֶם שֶׁהוֹלֵךְ לֶאֱכֹל, צָרִיךְ לִבְדֹּק אִם נִקְנָה הַלֶּחֶם בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ הֶכְשֵׁר מְהֻדָּר מְאֹד. כִּי, לְדַאֲבוֹנֵנוּ יֶשְׁנָן הַיּוֹם מַאֲפִיּוֹת שֶׁאֵין עֲלֵיהֶן שׁוּם פִּקּוּחַ, וְהַקֶּמַח לֹא נִפּוּ כִּדְבָעֵי, וְיֵשׁ בּוֹ חֲרָקִים וְתוֹלָעִים, מִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא הִפְרִישׁוּ מַעֲשֵׂר, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁלֹּא שָׁמְרוּ שְׁבִיעִית, וְכַאֲשֶׁר אָדָם מְבָרֵךְ בְּרָכָה עַל הַלֶּחֶם הַזֶּה, הוּא מְנָאֵץ אֶת הַשֵּׁם הַנִּכְבָּד. וְכֵן צְרִיכִים לְהַקְפִּיד עַל פָרוֹת וִירָקוֹת שֶׁיִּהְיוּ מְעֻשָּׂרִים וּנְקִיִּים מִתּוֹלָעִים, וְכֵן הַדָּגִים שֶׁיִּהְיוּ כְּשֵׁרִים, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה צְרִיכִים לְהַקְפִּיד בְּעִנְיַן הַבָּשָׂר שֶׁיִּהְיֶה כָּשֵׁר בְּהֶכְשֵׁר מְהֻדָּר, וְלֹא מִשּׁוֹחֲטִים קַלִּים וְרֵיקִים, אֶלָּא יִהְיוּ יִרְאֵי שָׁמַיִם אֲמִתִּיִּים. וְאָז כְּשֶׁאָדָם נוֹטֵל יָדַיִם, נִשְׁפָּע עָלָיו שֶׁפַע אֱלֹקִי, וּכְשֶׁמְּבָרֵךְ "הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ", וּמַנִּיחַ עֶשֶׂר אֶצְבְּעוֹתָיו עַל הַלֶּחֶם, בָּזֶה מַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ עֶשֶׂר סְפִירוֹת, וּמְגַלֶּה שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּרָא אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְהָאֹכֶל שֶׁלּוֹ. וּכְשֶׁאָדָם מִתְנַהֵג כָּךְ, אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן סב), אָז נַעֲשֶׂה יִחוּד בֵּין קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתָּא אַפִּין בְּאַפִּין, וִיכוֹלִים לִרְאוֹת אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעֵת הָאֹכֶל, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (רוּת ב, יד): "לְעֵת הָאֹכֶל גֹּשִׁי הֲלֹם", כִּי אִם אָדָם מִתְבּוֹנֵן בַּמֶּה שֶׁאוֹכֵל, אֲשֶׁר זֶה אֱלֹקוּת, אֲזַי נַעֲשֶׂה יִחוּד גָּדוֹל בַּשָּׁמַיִם. וְכָתוּב בַּזֹּהַר, שֶׁאָדָם יֹאכַל אֶת כָּל הַמַּעֲדַנִּים שֶׁבָּעוֹלָם, בְּאֹפֶן שֶׁיְּבָרֵךְ בִּרְכַּת-הַמָּזוֹן בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד וּבְכַוָּנָה עֲצוּמָה, וּבָזֶה מְקַדֵּשׁ שֵׁם הַשֵּׁם בָּעוֹלָם. וְלָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (סֵפֶר-הַמִּדּוֹת, אֲכִילָה, חֵלֶק ב', סִימָן ג'): עַל-יְדֵי בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, נִתְוַדֵּעַ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם; בִּרְכַּת-הַמָּזוֹן זֶה דְּאוֹרַיְתָא, וְצָרִיךְ לְבָרֵךְ בְּנַחַת מִתּוֹךְ הַסִּדּוּר דַּיְקָא, מִלָּה בְּמִלָּה, בְּכַוָּנַת פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת וְכוּ', וְאִם אָדָם אוֹכֵל כְּמוֹ יְהוּדִי, נוֹטֵל יָדַיִם תְּחִלָּה, וְדוֹאֵג שֶׁהַכֹּל יִהְיֶה כָּשֵׁר לִמְהַדְּרִין, וְאוֹכֵל בְּכַוָּנָה שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כֹּחַ לַעֲבֹד אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וּמְכַוֵּן שֶׁגַּם הָאֹכֶל זֶה אֱלֹקוּת, אָז "זֶה הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר לִפְנֵי ה'", וְזֶה הַמִּזְבֵּחַ. וְלָכֵן גַּם עַכְשָׁו, כְּשֶׁאָנוּ נִמְצָאִים עֲדַיִן בַּגָּלוּת, יֵשׁ לָנוּ מִזְבֵּחַ בַּבַּיִת, כִּי שֻׁלְחָנוֹ שֶׁל אָדָם זֶה הַמִּזְבֵּחַ.
ה.
וְלָכֵן הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁעוֹסְקִים בְּתִקּוּן הַמַּלְכוּת נִקְרָא: "זֹאת חֲנֻכָּה", עַל שֵׁם "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ". וִיכוֹלִים עוֹד לִפְעֹל אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּיוֹם זֶה, וּלְהוֹסִיף אוֹ לִמְחֹק בַּפֶּתֶק שֶׁקִּבַּלְנוּ. כִּי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כּוֹתֵב אֶת הַפֶּתֶק, מַה יִּהְיֶה הַתַּקְצִיב שֶׁל כָּל אֶחָד הַשָּׁנָה, וּמַה יִּקְרֶה עִמּוֹ הַשָּׁנָה – אִם יֵעָנִי אוֹ יֵעָשִׁיר, אִם יִחְיֶה אוֹ יָמוּת, אִם יִחְיֶה חַיֵּי שַׁלְוָה, אוֹ יִחְיֶה חַיִּים שֶׁל עִצָּבוֹן וְדִכָּאוֹן וּפְחָדִים, כִּי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נִכְתָּב לָאָדָם כָּל אֲשֶׁר יִקְרֶה עִמּוֹ כָּל הַשָּׁנָה, וּבַעֲבוּר זֶה נוֹסְעִים לְצַדִּיק הָאֱמֶת לְרֹאשׁ הַשָּׁנָה, כִּי אָנוּ זְקוּקִים לְעוֹרֵךְ דִּין גָּדוֹל מְאֹד, שֶׁיַּמְלִיץ טוֹב בַּעֲדֵנוּ. אַחַר-כָּךְ נוֹתֵן לָנוּ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שִׁבְעָה יָמִים שֶׁנַּחֲזֹר בָּהֶם בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, וְאָז בְּהַגִּיעַ יוֹם כִּפּוּר חוֹתֵם עַל הַפֶּתֶק שֶׁכָּתַב לָנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה. וּבְהוֹשַׁעְנָא רַבָּה, אָז מוֹסְרִים אֶת הַפְּתָקִים לַשְּׁלוּחִים, וְכָל אֶחָד מְקַבֵּל אֶת הַפֶּתֶק שֶׁלּוֹ, וְאֵין מוֹעִיל שׁוּם דָּבָר. עִם כָּל זֹאת אָמַר הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, שֶׁנּוֹתְרוּ לָנוּ שִׁשִּׁים יוֹם מִסּוֹף חַג הַסֻּכּוֹת –שְׁמִינִי עֲצֶרֶת וְשִׂמְחַת תּוֹרָה, עַד חֲנֻכָּה, וּבְ"זֹאת חֲנֻכָּה" יְכוֹלִים עוֹד לְהִתְעַקֵּשׁ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הוֹסֵף נָא לִי כַּמָּה אֲפָסִים עַל הַסְּכוּם שֶׁהִקְצַבְתָּ לִי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, פֹּה רָשׁוּם עָלַי אֵיזֶה עֹנֶשׁ, אֵיזֶה דִּין, בַּר מִינָן, מְחַק נָא לִי אֶת זֶה". וּמִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁאָדָם מוֹרִיד כַּמָּה דְּמָעוֹת בְּעֵת הַתְּפִלָּה, וְשׁוֹטֵף אֶת פָּנָיו בִּדְמָעוֹת, הוּא מַצְלִיחַ לִמְחֹק אֶת הַגְּזֵרוֹת רָעוֹת הַכְּתוּבוֹת בַּפֶּתֶק וּלְהָפְכָן לְטוֹבָה. "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, כָּאן כָּתַבְתָּ לִי שֶׁיִּהְיֶה לִי טוֹב, הוֹסֵף לִי עוֹד מִלָּה אוֹ שְׁתַּיִם: 'מְאֹד מְאֹד', שֶׁיִּהְיֶה לִי טוֹב מְאֹד מְאֹד", וְכָךְ בְּכָל הַפֶּתֶק שֶׁכָּתְבוּ לָאָדָם, יָכוֹל לְהוֹרִיד וּלְהוֹסִיף, וְהַכֹּל בִּזְכוּת שֶׁמַּכְנִיס בְּשֻׁלְחָנוֹ אוֹרֵחַ עָנִי. וְלָכֵן כָּתוּב בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ, שֶׁבִּימֵי חֲנֻכָּה הָעֲנִיִּים הוֹלְכִים עַל דַּלְתוֹת פִּתְחֵי יִשְׂרָאֵל, וּצְרִיכִים לְקָרְבָם וְלִתֵּן לָהֶם. כִּי אָדָם צָרִיךְ לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לַעֲזֹר לַזּוּלָת, וּלְסַיֵּעַ לַעֲנִיִּים, כִּי הַשֻּׁלְחָן זֶה הַמִּזְבֵּחַ, וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל: כָּל זְמַן שֶׁבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם מִזְבֵּחַ מְכַפֵּר עַל יִשְׂרָאֵל, וְעַכְשָׁו שֻׁלְחָנוֹ שֶׁל אָדָם מְכַפֵּר עָלָיו, וְכֵיצַד? עַל-יְדֵי שֶׁמַּכְנִיס עָנִי וְנוֹתֵן לוֹ גַּם-כֵּן לֶאֱכֹל, וְאוֹמֵר דִּבְרֵי תּוֹרָה, זֶה הוּא הַמִּזְבֵּחַ, וְזֶה "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ". וְלָכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּנְחוּמָא תְּרוּמָה): מַהוּ מִזְבֵּחַ? מ' – מְחִילָה, ז' – זְכוּת, ב' – בְּרָכָה, ח' – חַיִּים. אִם אָדָם שׁוֹמֵר מַה הוּא אוֹכֵל, שֶׁלֹּא יִכָּשֵׁל, חַס וְשָׁלוֹם, בְּבָשָׂר וְחָלָב, אוֹ בִּטְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, הַמִּזְבֵּחַ – שֶׁזֶּה הַשֻּׁלְחָן שֶׁלּוֹ, יָבִיא לוֹ מְחִילָה, שֶׁיִּמְחֲלוּ לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו, וְיַמְשִׁיךְ עָלָיו זְכוּת אָבוֹת, וְיָבִיא עָלָיו בְּרָכָה, שֶׁיִּהְיֶה מְבֹרָךְ, וְיַמְשִׁיךְ לוֹ חַיִּים טוֹבִים. וְזֶה מִזְבֵּחַ – רָאשֵׁי תֵּבוֹת: מְ'חִילָה זְ'כוּת בְּ'רָכָה חַ'יִּים. וְלָכֵן בְּיוֹם "זֹאת חֲנֻכָּה", עָלֵינוּ לְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ מֵהַיּוֹם וָהָלְאָה לִשְׁמֹר מָה אָנוּ אוֹכְלִים, וּמַה שֶּׁנִּכְנָס הַבַּיְתָה, אֵיזֶה בָּשָׂר בִּפְרָט, וְאֵילוּ מוּצָרִים בִּכְלָל, כִּי כָּל הַמַּחֲלוֹת וְהֶחֳלָאִים רָעִים שֶׁאָדָם סוֹבֵל הֵם מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ נִזְהָר בְּמַאֲכָלִים אֲסוּרִים. וּבִפְרָט הַיּוֹם, שֶׁכָּל הַשּׁוּק מוּפָץ עִם טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, אָסוּר לִקְנוֹת מִינֵי מְתִיקָה לִילָדִים לִפְנֵי שֶׁבּוֹדְקִים אִם יֵשׁ עַל זֶה הֶכְשֵׁר מְהֻדָּר שֶׁל בֵּית-דִּין יִרְאֵי ה', כִּי עָלוּל לִהְיוֹת בְּתוֹכָם שֻׁמַּן חֲזִיר. הָעֵרֶב-רַב בְּכַוָּנָה תְּחִלָּה מַחְדִּירִים בְּעַם יִשְׂרָאֵל טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִקְלְטוּ, בַּר מִינָן, אֶת הָאֱמוּנָה. וְלָכֵן צְרִיכִים לְהִשָּׁמֵר מְאֹד, וּבִפְרָט לְהַזְהִיר אֶת הַיְלָדִים לֹא לִקְנוֹת מַמְתַּקִּים שֶׁנִּרְאִים חִיצוֹנִית כָּל-כָּךְ יָפֶה, וּמוֹשְׁכִים אֶת הָעַיִן וּמְגָרִים מְאֹד. צְרִיכִים לָדַעַת, שֶׁהַכֹּל כְּסוּת עֵינַיִם לְהַכְשִׁיל בְּמַאֲכָלוֹת אֲסוּרִים.
ו.
"זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ", עַכְשָׁו חוֹנְכִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ, עַכְשָׁו אָנוּ מְקַבְּלִים עַל עַצְמֵנוּ לִשְׁמֹר מָה אָנוּ אוֹכְלִים, וּלְהַזְהִיר אֶת הָאִשָּׁה שֶׁתִּשְׁמֹר מַה הִיא קוֹנָה, וְלֹא לִקְנוֹת שׁוּם מוּצָר שֶׁאֵין עָלָיו הֶכְשֵׁר. וּלְהַזְהִיר אֶת יְלָדֵינוּ. אֲשֶׁר כָּל מִינֵי מְתִיקָה, בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה עַל זֶה הֶכְשֵׁר שֶׁל בֵּית-דִּין יִרְאֵי ה'. וְלֹא דַּי בְּהֶכְשֵׁר 'רַבָּנוּת', כִּי בְּלִי רַב יְרֵא שָׁמַיִם, צְרִיכִים לֵידַע שֶׁזֶּה טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת. וּצְרִיכִים לְהִשָּׁמֵר בְּדָבָר זֶה בִּמְאֹד מְאֹד. וְזֶה הָיָה בַּכֹּחַ שֶׁל הַיְּוָנִים, שֶׁהִכְשִׁילוּ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל עִם כָּל הַבָּא בְּיָדָם. וְלָכֵן בְּיוֹם זֶה "זֹאת חֲנֻכָּה", עָלֵינוּ לְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ קַבָּלוֹת טוֹבוֹת, שֶׁנִּזְכֶּה לִשְׁמֹר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּנוּ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה מְעֹרָב בּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, בָּשָׂר וְחָלָב, וְלֹא יַעֲלֶה עָלָיו, חַס וְשָׁלוֹם, טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, וְלֶאֱכֹל בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ, וּלְהַקְפִּיד מְאֹד עַל נְטִילַת יָדַיִם, עַל מַיִם אַחֲרוֹנִים, וְעַל בִּרְכַּת-הַמָּזוֹן מִתּוֹךְ הַסִּדּוּר, כִּי מִי שֶׁמְּבָרֵךְ מִתּוֹךְ הַסִּדּוּר, מֻבְטָח לוֹ שֶׁיִּתְעַשֵּׁר.
ז.
וְהִנֵּה בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, עַם יִשְׂרָאֵל מַדְלִיקִים אֶת הַנֵּרוֹת, וּמְגַלִּים וּמְפַרְסְמִים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְכֻלָּם, וְכָל מַה שֶּׁרָצוּ הַיְּוָנִים וְהַמִּתְיַוְּנִים מֶשֶׁךְ אַלְפַּיִם שָׁנָה, לְנַתֵּק אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מֵהַמּוֹרֶשֶׁת, מֵהַתּוֹרָה שֶׁקִּבַּלְנוּ בְּהַר סִינַי – לֹא הִצְלִיחוּ, כִּי תָּמִיד תִּשָּׁאֵרְנָה נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל חֲזָקוֹת בֶּאֱמוּנָה בְּרוּרָה וּמְזֻכֶּכֶת, וְנֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר, וְזוֹ הַשִּׂמְחָה הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר שֶׁלָּנוּ. וְלָכֵן יְמֵי חֲנֻכָּה הֵם יְמֵי הוֹדָאָה, וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן ב'), שֶׁיְּמֵי חֲנֻכָּה הֵם יְמֵי תּוֹדָה וְהוֹדָאָה, וְעָלֵינוּ לְהוֹדוֹת וּלְשַׁבֵּחַ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ עַל כָּל הַחֲסָדִים שֶׁעוֹשֶׂה עִמָּנוּ, וְעָלֵינוּ לָצֵאת מֵעַצְמֵנוּ, מֵהַדִּכָּאוֹן הַפְּנִימִי שֶׁדָּבֵק בָּנוּ, וּמִתֹּקֶף הַצָּרוֹת עָלֵינוּ לְהִתְחַזֵּק וּלְהַחְזִיק מַעֲמָד. רַבֵּנוּ זַ"ל גִּלָּה לָנוּ סוֹד נִפְלָא (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קצא), שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ אוֹמֵר בְּעֵת הַצָּרוֹת שֶׁעָבְרוּ עָלָיו (תְּהִלִּים ד, ב): "בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי", דָּוִד הַמֶּלֶךְ סָבַל סֵבֶל גָּדוֹל מְאֹד, עִם כָּל זֹאת לֹא אִבֵּד עֶשְׁתּוֹנוֹתָיו, אֶלָּא בָּא לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ וְאָמַר: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי, בְּכָל הַצָּרוֹת שֶׁעָבְרוּ עָלַי – הִרְחַבְתָּ לִי. אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁזּוֹ הָעֵצָה לְכָל יְהוּדִי – לֹא לְהִשָּׁבֵר בְּעֵת צָרָה. כֻּלָּנוּ עוֹבְרִים צָרוֹת, כֻּלָּנוּ עוֹבְרִים יִסּוּרִים, כֻּלָּנוּ סוֹבְלִים סֵבֶל, אֲבָל אָנוּ נִשְׁאָרִים בְּתוֹךְ הַצָּרוֹת, חוֹשְׁבִים תָּמִיד מֵהַצָּרוֹת וּמִתְיָאֲשִׁים. אֲבָל עַל-יְדֵי שֶׁמּוֹצְאִים אֶת הַהַרְחָבוֹת שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עוֹשֶׂה לָנוּ אֲפִלּוּ בְּתוֹךְ הַצָּרוֹת אֲזַי מַחְזִיקִים מַעֲמָד.
ח.
וְלָכֵן אִם אָנוּ יוֹדְעִים מֵרַבִּי אֱמֶת כָּזֶה, אִם אָנוּ יוֹדְעִים מֵרַבִּי כָּזֶה שֶׁמְּגַלֶּה לָנוּ גִּלּוּי כָּזֶה – 'הַמֶּלֶךְ', שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נִמְצָא אֶצְלֵנוּ, 'הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ', 'הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט', כָּל הַמִּשְׁפָּטִים הֵם מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ, אָז מוֹצְאִים הַרְחָבוֹת גַּם בַּמְּצוּקוֹת הַגְּדוֹלוֹת בְּיוֹתֵר. וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (יְרוּשַׁלְמִי תַּעֲנִית דַּף יא.): אָמַר דָּוִד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, כָּל צָרָה שֶׁהָיִיתִי נִכְנָס בָּהּ, הָיִיתָ מַרְחִיבָהּ לִי, נִכְנַסְתִּי לְצָרָתָהּ שֶׁל בַּת שֶׁבַע, נָתַתָּ לִי אֶת שְׁלֹמֹה, נִכְנַסְתִּי לְצָרָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, נָתַתָּ לִי אֶת בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ. דָּוִד הַמֶּלֶךְ סָבַל סֵבֶל גָּדוֹל מְאֹד כָּל יְמֵי חַיָּיו, סָבַל צָרוֹת צְרֹרוֹת מִבְּנוֹ אַבְשָׁלוֹם שֶׁגֵּרְשׁוֹ, אֲשֶׁר הֵיכָן שׁוֹמְעִים דָּבָר כָּזֶה שֶׁבֵּן יְגָרֵשׁ אֶת אָבִיו?! וְדָוִד הַמֶּלֶךְ מָצָא הַרְחָבָה בְּתוֹךְ הַצָּרָה, וְהֵחֵל לוֹמַר אָז: "מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם בְּנוֹ" (תְּהִלִּים ג, א). שׁוֹאֲלִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת ז: ): אֵיזֶה מִזְמוֹר זֶה? בֵּן שֶׁיְּגָרֵשׁ אֶת אָבִיו?! וְכִי יֵשׁ כָּאן מִזְמוֹר?! הֲלֹא הָיָה צָרִיךְ לוֹמַר: "קִינָה לְדָוִד", שֶׁאֲנִי צָרִיךְ לִבְרֹחַ מִפְּנֵי בְּנִי, הַאִם זֶהוּ מִזְמוֹר? אֶלָּא אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ בִּשְׁעַת צָרָתוֹ מָצָא לְעַצְמוֹ הַרְחָבָה. וּמִי יָכוֹל לְהַרְאוֹת דָּבָר כָּזֶה? רַק דָּוִד הַמֶּלֶךְ! הֲלֹא הָיִינוּ נִשְׁבָּרִים לְגַמְרֵי, אִם הַיְלָדִים שֶׁלָּנוּ, חַס וְשָׁלוֹם, הָיוּ רוֹדְפִים אוֹתָנוּ מָה – אִם אָדָם הָיָה רוֹדֵף אוֹתָנוּ, וּמֵצֵר וּמֵצִיק לָנוּ – הָיִינוּ נִשְׁבָּרִים, כָּל שֶׁכֵּן אִם הָאִשָּׁה אוֹ הַיְלָדִים רוֹדְפִים אוֹתָנוּ, בְּוַדַּאי לֹא הָיִינוּ מַחְזִיקִים מַעֲמָד, דָּוִד הַמֶּלֶךְ סָבַל סֵבֶל מֵאִשְׁתּוֹ שֶׁבִּזְּתָה אוֹתוֹ, מֵאַבְשָׁלוֹם שֶׁגֵּרְשׁוֹ, וְהֻכְרַח לָצֵאת מִירוּשָׁלַיִם בְּבִזְיוֹנוֹת, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן הוּא אוֹמֵר: "מִזְמוֹר לְדָוִד בָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם בְּנוֹ, ה' מָה רַבּוּ צָרָי, רַבִּים קָמִים עָלָי". הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא תִּרְאֶה כַּמָּה צָרוֹת יֵשׁ לִי, וְכַמָּה קָמִים עָלַי, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, מַמְשִׁיךְ דָּוִד הַמֶּלֶךְ: "רַבִּים אֹמְרִים לְנַפְשִׁי אֵין יְשׁוּעָתָה לּוֹ בֵאלֹקִים סֶלָה", הַרְבֵּה אוֹמְרִים: הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עָזַב אוֹתְךָ, וְאֵינוֹ אוֹהֵב אוֹתְךָ, וְהָרְאָיָה – שֶׁלְּשׂוֹנְאֶיךָ לֹא קָרָה מְאוּמָה, וְאַתָּה נִמְצָא בְּצַעַר וּבְגָלוּת אֲבָל דָּוִד הַמֶּלֶךְ לֹא אִבֵּד אֶת עֶשְׁתּוֹנוֹתָיו: "וְאַתָּה הֲוָיָ"ה מָגֵן בַּעֲדִי, כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי", אֲנִי בָּטוּחַ, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאַתָּה מָגֵן בַּעֲדִי, וְתָרִים אֶת רֹאשִׁי שֶׁהִשְׁפִּילוּנִי כָּל-כָּךְ.
ט.
זֶה הַלִּמּוּד שֶׁרַבֵּנוּ זַ"ל מְגַלֶּה לָנוּ – לֹא לְהִתְיָאֵשׁ בַּמַּצָּבִים הֲכִי קָשִׁים, לְהַחְזִיק מַעֲמָד; יֶשְׁנָם הַרְבֵּה אֲנָשִׁים שֶׁסּוֹבְלִים עֲנִיּוּת, אֲבָל אָסוּר לִפֹּל בְּדַעְתּוֹ, וְאִם אָדָם חָזָק בָּזֶה, שֶׁלֹּא יַעֲזֹב אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּכָל מְחִיר, אַף, שֶׁעוֹבְרוֹת עָלָיו עֲנִיּוּת וְדַחֲקוּת, סוֹף כָּל סוֹף הַכֹּל יִתְהַפֵּךְ לְטוֹבָה. וּמֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת בְּעֵת צָרָה? לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל וּלְשַׁבֵּחַ לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְזֶה יִתֵּן לָנוּ כֹּחַ לְבַקֵּשׁ לְהַבָּא. שֶׁזֶּהוּ מַה שֶּׁאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (מִדְרַשׁ תְּהִלִּים מִזְמוֹר כ'): אָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: בְּשָׁעָה שֶׁמַּגַּעַת צָרָה לְיִשְׂרָאֵל, וּמְבַקְּשִׁים אוֹתִי וּמִשְׁתַּתְּפִים בִּכְבוֹדִי, כְּבוֹדִי עִמָּהֶם, בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אֲנִי עוֹנֶה אוֹתָם; אֵימָתַי נִשְׁמָעוֹת תְּפִלּוֹת יִשְׂרָאֵל? בְּשָׁעָה שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם צָרוֹת גְּדוֹלוֹת, וּמְסֻבָּב עִם הֲמוֹן שׂוֹנְאִים, עֲנִיּוּת וְדַחֲקוּת סוֹבְבִים אוֹתוֹ, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן אֵינוֹ מִתְיָאֵשׁ וְאֵינוֹ נִשְׁבָּר, וּבוֹרֵחַ אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְיוֹצֵא לַשָּׂדֶה, וּמִתְיַשֵּׁב עַל סֶלַע, אוֹ מְטַפֵּס עַל הָהָר וּמִתְיַשֵּׁב עַל הַדֶּשֶׁא, וְשׁוֹטֵחַ כַּפָּיו לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ וּמְבַקֵּשׁ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֵין לִי אַף אֶחָד, כֻּלָּם עֲזָבוּנִי, וְנִשְׁאַר לִי רַק אוֹתְךָ, בְּאוֹתוֹ רֶגַע רוֹאֶה יְשׁוּעָה. אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּנְחוּמָא בְּהַר ג'): בֶּן אָדָם, כֵּיוָן שֶׁמַּגִּיעָה לוֹ צָרָה וְעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מַצִּילוֹ, וְאִם לָאו – הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מֵבִיא עָלָיו עוֹד צָרָה. וְלָכֵן הָבָה נְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ עַכְשָׁו, שֶׁהִנֵּה לֵילוֹת טֵבֵת הָאֲרֻכִּים נִכְנָסִים, אֲזַי כָּל לַיְלָה נַעֲשֶׂה קְבִיעוּת בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה: מִשְׁנָה וּגְמָרָא, מִלְּבַד מַה שֶּׁאָנוּ לוֹמְדִים בַּיּוֹם: מִקְרָא, מִשְׁנָה, גְּמָרָא, מִדְרָשׁ, אֶלָּא כָּל לַיְלָה נַעֲשֶׂה לְעַצְמֵנוּ סֵדֶר בְּמִשְׁנָה וּבִגְמָרָא, אֲשֶׁר אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ג'), שֶׁהַקּוֹלוֹת שֶׁל הַסִּטְרָא אַחֲרָא, וְהַנִּגּוּנִים שֶׁהַזַּמָּרִים הָרְשָׁעִים מְזַמְּרִים, לֹא יוּכְלוּ לְהַזִּיק לָנוּ. כִּי כֵּן אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (חֲגִיגָה טו:): אֵיךְ אֱלִישָׁע בֶּן אֲבוּיָה, שֶׁהָיָה מֵאַרְבָּעָה שֶׁנִּכְנְסוּ לַפַּרְדֵּס, אֵיךְ יָצָא וְכָפַר בָּעִקָּר, הֲלֹא הָיָה בְּיַחַד עִם רַבִּי עֲקִיבָא, עִם בֶּן עַזַּאי, עִם בֶּן זוֹמָא, וְכֵיצַד יָצָא לְתַרְבּוּת רָעָה? אֶלָּא הָיוּ לוֹ שְׁנֵי דְּבָרִים שֶׁהִכְשִׁילוּהוּ, וְזֶה לָנוּ לִמּוּד גַּם עַל עַכְשָׁו: הָיוּ בְּכִיסוֹ סִפְרֵי מִינִים וְאֶפִּיקֹרְסִים, וְלֹא הִפְסִיק לְזַמֵּר זֶמֶר יְוָנִי; גַּם הַיּוֹם יֶשְׁנָהּ הַקְּלִפָּה הַזּוֹ, מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ אֶת כְּלֵי הַתִּקְשֹׁרֶת וְקוֹרֵא בָּעִתּוֹנִים, שֶׁהֵם כְּלֵי שׁוֹפְכִין, אֲשֶׁר מְדַבְּרִים שָׁם פָּתוּחַ נֶגֶד הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְעוֹשִׂים לֵצָנוּת מִכָּל הַקָּדוֹשׁ לְעַם יִשְׂרָאֵל, זֶה סִפְרֵי מִינִים. וְהִנֵּה יְהוּדִי כּוֹתֵב סֵפֶר קֹדֶשׁ, אַחַר שֶׁהִתְיַגַּע הַרְבֵּה בַּתּוֹרָה, אַבְרֵךְ יוֹשֵׁב בַּכּוֹלֵל, וְיָגֵעַ חֳדָשִׁים וְשָׁנִים וּמְבָרֵר הֲלָכוֹת, וְסוֹף סוֹף מַצְלִיחַ לְחַבֵּר סֵפֶר, וְשׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ: הֵיכָן הַסְכָּמָה, אֵין לְךָ הַסְכָּמָה עַל הַסֵּפֶר?! הֲלֹא הוּא בֵּרֵר הֲלָכָה, חִדֵּשׁ חִדּוּשֵׁי תּוֹרָה… כָּל יוֹם, מַתְרִיעַ מוֹהַרְנַ"ת זַ"ל (לִקּוּטֵי-הֲלָכוֹת, קִדּוּשִׁין, הֲלָכָה ג'), יוֹצְאִים זֶבֶל שֶׁל עִתּוֹנִים, שֶׁהַכּוֹתֶרֶת בָּהֶם מְלֵאָה כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקֹרְסִיּוֹת, עִם תְּמוּנוֹת תּוֹעֵבָה מֵהֲכִי גָּרוּעַ, וְקוֹרְאִים אֶת זֶה הֲמוֹן-הָעָם בְּצִמָּאוֹן וּבִשְׁקִיקָה, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, וּמְהַדְּרִין מִן הַמְהַדְּרִין לוֹקְחִים אֶת הָעִתּוֹן לִפְנֵי הַתְּפִלָּה בַּבֹּקֶר – "מֶה חָדָשׁ, מַה חֲדָשׁוֹת?!" לָמָּה לֹא שׁוֹאֲלִים עַל זֶה – הַאִם צָרִיךְ הַסְכָּמָה?! אָז אַתֶּם רוֹאִים אֵיךְ הַסָּמֶ"ךְ-מֵ"ם תּוֹפֵס אֶת הָאָדָם?!… כְּמוֹ-כֵן כָּל הַזַּמָּרִים צְרִיכִים רַחֲמֵי שָׁמַיִם, אֲפִלּוּ זַמָּר שֶׁיֵּשׁ לוֹ זָקָן וּפֵאוֹת, אִם שָׁר שִׁירֵי גּוֹיִים, צָרִיךְ רַחֲמִים רַבִּים וְכוּ', אֲבָל אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל, אִם אָדָם לוֹמֵד בַּלַּיְלָה תּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה, זֶה מַה שֶּׁמַּצִּיל אוֹתוֹ. וְלָכֵן מֵאַחַר שֶׁנִּכְנָסִים עַכְשָׁו לֵילוֹת טֵבֵת הָאֲרֻכִּים, תִּרְאוּ לְנַצֵּל אֶת הַלֵּילוֹת לִלְמֹד כַּמָּה פְּסוּקִים חֻמָּשׁ, כַּמָּה מִשְׁנָיוֹת, כַּמָּה מֵימְרוֹת, כַּמָּה סֻגְיוֹת, כַּמָּה הֲלָכוֹת וְכוּ', וְלֹא לְהִשָּׁבֵר מִשּׁוּם צָרָה שֶׁעוֹבֶרֶת, אֶלָּא לִבְרֹחַ תֵּכֶף אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. וּכְבָר אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שַׁבָּת קלט.): אִם רָאִיתָ דּוֹר, שֶׁצָּרוֹת רַבּוֹת בָּאוֹת עָלָיו צֵא וּבְדֹק בְּדַיָּנֵי יִשְׂרָאֵל; מִי אָשֵׁם בְּכָל הַצָּרוֹת? דַּיָּנֵי יִשְׂרָאֵל. אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁהַסָּמֶ"ךְ-מֵ"ם הֵקִים רַע-בָּנִים בְּכָל עִיר וְעִיר לְהַכְשִׁיל בְּנֵי אָדָם, כִּי קָשֶׁה לוֹ לָרוּץ מֵעִיר לְעִיר וּמִמָּקוֹם לְמָקוֹם, וּצְרִיכִים מְאֹד מְאֹד לְהִשָּׁמֵר מֵהֶם, כִּי הֵם גּוֹרְמִים כָּל הַצָּרוֹת. וְאַף שֶׁלֹּא כָּל אֶחָד מְסֻגָּל לְהָבִין וְלִקְלֹט אֶת זֹאת, אֵיךְ יָכוֹל לִהְיוֹת דָּבָר כָּזֶה, אֲבָל זוֹ הַמְּצִיאוּת. חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אֵינָם מַבְהִירִים שֶׁהַצָּרוֹת מַגִּיעוֹת בַּעֲבוּר דְּבָרִים אֲחֵרִים, אֶלָּא אוֹמְרִים בְּפֵרוּשׁ: אִם רָאִיתָ דּוֹר, שֶׁצָּרוֹת רַבּוֹת בָּאוֹת עָלָיו, צֵא וּבְדֹק בְּדַיָּנֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל הַצָּרוֹת אֵינָן בָּאוֹת אֶלָּא בִּשְׁבִילָם; וּמַדּוּעַ? כִּי בָּרֶגַע שֶׁיֶּשְׁנָם מִבֵּינֵיהֶם, אֲשֶׁר אֵינָם מְגַלִּים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאֵינָם שׁוֹמְרִים עַל קְדֻשַּׁת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהַמִּקְוֶה יִהְיֶה כָּשֵׁר לִמְהַדְּרִין, שֶׁיִּהְיֶה חִנּוּךְ כָּשֵׁר לְנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, אֵלּוּ הֵם שְׁלִיחֵי הַסָּמֶ"ךְ-מֵ"ם, וּצְרִיכִים לְהִשָּׁמֵר מֵהֶם מְאֹד מְאֹד. כִּי הַסִּימָן לְרַב יְרֵא שָׁמַיִם – שֶׁמְּחַזֵּק וּמְעוֹדֵד וּמְשַׂמֵּחַ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וּמַחְדִּיר בָּהֶם דֶּרֶךְ לָדַעַת אֶת הַשֵּׁם. וְלָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (סֵפֶר-הַמִּדּוֹת, אוֹת בּוּשָׁה, סִימָן ב'): מֻתָּר לְבַיֵּשׁ אֶת הָרַבָּנִים שֶׁשּׂוֹכְרִים אֶת הָרַבָּנוּת לְשֵׁם גַּאֲוָה, וְרָאוּי לְבַזּוֹתָם, וְאֵין עוֹמְדִים לִפְנֵיהֶם וְאֵין קוֹרְאִים אוֹתָם 'רַבִּי', וְהַטַּלִּית שֶׁעֲלֵיהֶם כְּמִרְדַּעַת שֶׁל חֲמוֹר; כִּי רַב יְרֵא שָׁמַיִם צָרִיךְ לְקָרֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת אֶל אֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, וּלְגַלּוֹת לָהֶם אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל (עַיֵּן מִדְרַשׁ תְּהִלִּים צ'): אִם בָּאָה עַל הָאָדָם צָרָה, לֹא יִצְוַח לֹא לְמִיכָאֵל וְלֹא לְגַבְרִיאֵל, אֶלָּא לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְבַד; וְזוֹ צְרִיכָה לִהְיוֹת עֲבוֹדָתוֹ שֶׁל רַב יְרֵא שָׁמַיִם – לְעוֹרֵר פַּעַם אַחַר פַּעַם אֶת אֲנָשָׁיו, שֶׁיַּקְפִּידוּ עַל קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה, וְיַתְמִידוּ בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה מִתּוֹךְ יִרְאַת שָׁמַיִם טְהוֹרָה, וְיִשְׁמְרוּ בִּמְאֹד מְאֹד עַל קְדֻשָּׁה וְטָהֳרַת הַמִּשְׁפָּחָה, וְיַקְפִּידוּ עַל שְׁמִירַת שַׁבָּת כְּהִלְכָתָהּ, וְעַל צְנִיעוּת מְרֻבָּה, וְיֹאכְלוּ מַאֲכָלִים כְּשֵׁרִים בְּתַכְלִית הַכַּשְׁרוּת, וְיַקְפִּידוּ עַל הֶכְשֵׁר הַבָּשָׂר שֶׁיִּהְיֶה מִשּׁוֹחֵט יְרֵא שָׁמַיִם, (אַחֶרֶת זֶהוּ טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, וְרַחֲמָנָא לִצְּלָן, הַיּוֹם מַכְשִׁילִים רַבִּים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בִּבְשַׂר פִּגּוּלִים). וְיִשְׁלְחוּ אֶת הַיְלָדִים לְבָתֵּי חִנּוּךְ תּוֹרָנִיִּים אֲמִתִּיִּים, כִּי אִם אֵין נוֹתְנִים לַיְלָדִים חִנּוּךְ תּוֹרָנִי טָהוֹר, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, עוֹקְרִים אוֹתָם לְגַמְרֵי מֵהָעוֹלָם הַזֶּה וּמֵהָעוֹלָם הַבָּא. זוֹ צְרִיכָה לִהְיוֹת עֲבוֹדָתוֹ שֶׁל רַב.
י.
וְלָכֵן "זֹאת חֲנֻכָּה" שֶׁקּוֹרְאִים אָז אֶת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ, זֶה הַיּוֹם הַמֻּבְחָר שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה, כִּי בָּזֶה גּוֹמְרִים אֶת כָּל הַתִּקּוּנִים שֶׁהִתְחַלְנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה – לְגַלּוֹת אֶת 'הַמֶּלֶךְ', וְאָנוּ מְקַבְּלִים עַל עַצְמֵנוּ רַב יְרֵא שָׁמַיִם, רַב צַדִּיק הַדָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁהוּא יַנְחֵנוּ בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ, בְּדֶרֶךְ הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא יְחַזְּקֵנוּ וְיַדְרִיכֵנוּ אֵיךְ לַעֲבוֹר אֶת זֶה הָעוֹלָם בְּנָקֵל, לְהַחְזִיק מַעֲמָד וְלֹא לִהְיוֹת שְׁבוּרִים, לֹא לִהְיוֹת בְּעַצְבוּת וּבִמְרִירוּת וּבְדִכָּאוֹן, וּמְעוֹרֵר אוֹתָנוּ עַל קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה. וְלָכֵן הַיּוֹם הַזֶּה זֹאת חֲנֻכָּה, הוּא יוֹם גָּדוֹל מְאֹד, בֹּאוּ וּנְמַלֵּא אוֹתוֹ עִם טוֹב אֲמִתִּי וְנִצְחִי, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא יַעֲזֹר, שֶׁבַּמֶּה שֶׁהִתְחַלְנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה לְגַלּוֹת אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, בָּזֶה נְסַיֵּם עַכְשָׁו בְּ"זֹאת חֲנֻכָּה" – לְגַלּוֹת אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְעַצְמֵנוּ, לִבְנֵי בֵּיתֵנוּ, לְבָנֵנוּ וְלִבְנוֹתֵינוּ, לִשְׁכֵנֵינוּ, לִקְרוֹבֵינוּ, וּלְכָל עַם יִשְׂרָאֵל. וְלָכֵן בֹּאוּ נְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ לְהָפִיץ אֶת אוֹר רַבֵּנוּ זַ"ל לְכָל עַם יִשְׂרָאֵל, שֶׁזּוֹ הַמִּצְוָה הֲכִי גְּדוֹלָה, כִּי מִסְכֵּנִים עַם יִשְׂרָאֵל רוֹצִים לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה, עַם יִשְׂרָאֵל חֲפֵצִים לְהִתְחַזֵּק, וְעוֹבְרִים עַל כֻּלָּם כָּל-כָּךְ הַרְבֵּה צָרוֹת וְיִסּוּרִים, כָּל-כָּךְ הַרְבֵּה דִּכְאוֹנוֹת וַאֲסוֹנוֹת, בְּכֵן בֹּאוּ נְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ בְּיַחַד לֶאֱהֹב אֶת עַם יִשְׂרָאֵל. בַּחוּרֵי יִשְׂרָאֵל עוֹמְדִים בְּסַכָּנוֹת גְּדוֹלוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, הָבָה נְרַחֵם עֲלֵיהֶם, הָבָה נִתֵּן לְכָל אֶחָד וְאֶחָד קָמֵעַ, שֶׁאֲנִי מַכְרִיז וּמוֹדִיעַ: מִי שֶׁיַּחְזִיק אֶת הַקָּמֵעַ אֶצְלוֹ, לֹא יֶאֱרַע לוֹ מְאוּם, וְלָכֵן נָפִיץ לְבַחוּרֵי יִשְׂרָאֵל הָעוֹמְדִים מוּל סַכָּנַת הָאוֹיֵב אֶת הַקָּמֵעַ שֶׁיַּחְזִיקוּ בְּכִיסָם, וְאָז יִהְיוּ שְׁמוּרִים מִכָּל רַע. וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא יִשְׁמֹר אוֹתָנוּ, וְנִזְכֶּה כְּבָר בְּמוֹ עֵינֵינוּ לִרְאוֹת בְּהִתְגַּלּוּת הַשְּׁכִינָה וּבְהִתְגַּלּוּת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, שֶׁבֹּא יָבוֹא וְלֹא יְאַחֵר, וְיִגְאָלֵנוּ גְּאֻלַּת עוֹלָם!
תַּם וְנִשְׁלָם, שֶׁבַח לְאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם!