קונטרס
חנוכה מאיר
יְגַלֶּה מַעֲלַת הָאוֹר שֶׁל חֲנֻכָּה הַמֵּאִיר בְּכָל הָעוֹלָם עִם הָאוֹר מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית.
מוֹהֲרֹא"שׁ זַ"ל אָמַר: שֶׁאִם הָיוּ בְּנֵי-אָדָם יוֹדְעִים אֶת מַעֲלַת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל חֲנֻכָּה, אָז הָיוּ שָׂשִׂים וּשְׂמֵחִים, כִּי מִצְוָה זוֹ אַף שֶׁהִיא מִדְּרַבָּנָן, עִם כָּל זֹאת אָז מֵאִיר אוֹר כָּזֶה כְּמוֹ שֶׁהֵאִיר לַכֹּהֵן בְּעֵת שֶׁהִדְלִיק אֶת הַנֵּרוֹת בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ,
וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁבַּר יִשְׂרָאֵל מַדְלִיק הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ שֶׁל חֲנֻכָּה, רָאוּי לוֹ לְהִתְלַהֵב מְאֹד מְאֹד, כִּי הוּא כְּדֻגְמַת הַכֹּהֵן שֶׁמַּדְלִיק אֶת הַנֵּרוֹת שֶׁל הַמְּנוֹרָה בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ, וְעַל-כֵּן מְאֹד מְאֹד צְרִיכִים לְהִשָּׁמֵר מִכַּעַס וּמְרִיבוֹת וּדְבָרִים בְּטֵלִים, כִּי אָז הוּא זְמַן וְעֵת רָצוֹן גָּדוֹל בַּשָּׁמַיִם ; אַשְׁרֵי מִי שֶׁיָּשִׂים לִבּוֹ אֶל כָּל זֶה.
(אִמְרֵי מוֹהֲרֹא"שׁ, חֵלֶק ב', סִימָן תקנ"ה)
קונטרס "חנוכה מאיר" בחוברת מסודרת
(לקריאה מתוך הטקסט באתר ניתן לגלול למטה)
בנוי ומיוסד על פי דברי
רבינו הקדוש והנורא, אור הגנוז והצפון
בוצינא קדישא עילאה, אדונינו, מורינו ורבינו
רבי נחמן מברסלב, זכותו יגן עלינו
ועל-פי דברי תלמידו, מורינו
הגאון הקדוש, אור נפלא, אשר כל רז לא אניס ליה
רבי נתן מברסלב, זכותו יגן עלינו
ומשולב בפסוקי תורה, נביאים, כתובים ומאמרי
חכמינו הקדושים מגמרא ומדרשים וזוהר הקדוש.
א.
אָנוּ נִמְצָאִים בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים. בַּחֲנֻכָּה מֵאִיר לָנוּ הָאוֹר הַגָּנוּז שֶׁהֵאִיר לָאָדָם הָרִאשׁוֹן קֹדֶם הַחֵטְא. חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אוֹמְרִים (מִדְרַשׁ אַגָּדָה), שֶׁהָאוֹר הַגָּנוּז הֵאִיר לְאָדָם הָרִאשׁוֹן שְׁלֹשִׁים וָשֵׁשׁ שָׁעוֹת, וּלְזֵכֶר זֶה אָנוּ מַדְלִיקִים שְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה נֵרוֹת חֲנֻכָּה. הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּרָא אֶת הָעוֹלָם הַזֶּה רַק בִּשְׁבִיל תַּכְלִית אַחַת-כְּדֵי שֶׁנִּזְכֶּה לְהַכִּירוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר (בֹּא מ"ב.): בְּגִין דְּיִשְׁתְּמוֹדְעוּן לֵיהּ; כָּל תַּכְלִית הַבְּרִיאָה הָיְתָה כְּדֵי שֶׁאָנוּ עַם יִשְׂרָאֵל נַכִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא פָּנִים בְּפָנִים.
וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּעֲנִית ג:): כְּשֵׁם שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָעוֹלָם בְּלֹא רוּחוֹת, כָּךְ אִי אֶפְשָׁר לָעוֹלָם בְּלֹא יִשְׂרָאֵל. עַם יִשְׂרָאֵל זוֹ הַתַּכְלִית שֶׁל הַבְּרִיאָה. וּבִשְׁבִיל הַבְּחִירָה וְהַנִּסָּיוֹן בָּרָא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת הַסָּמֶ"ךְ מֵ"ם, הַשָּׂטָן, שֶׁיָּכוֹל לְהַעֲלִים וּלְהַסְתִּיר וּלְכַסּוֹת אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה מֵעִקְּרֵי הַבְּחִירָה, שֶׁהִנֵּה הָאוֹר הַגָּנוּז מֵאִיר, אֲשֶׁר אֵין שׁוּם מְצִיאוּת בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְהַכֹּל זֶה אֱלֹקוּת וֶאֱלֹקוּת זֶה הַכֹּל, וְדוֹמֵם, צוֹמֵחַ, חַי, מְדַבֵּר-זֶה לְבוּשׁ לְגַבֵּי אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, אֲבָל אָדָם צָרִיךְ לְיַגֵּעַ עַצְמוֹ בְּקִיּוּם הַמִּצְווֹת בְּשִׂמְחָה, כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּלֶּה לוֹ הָאוֹר הַגָּנוּז.
הַמִּצְווֹת הֵן הַכְּלִי לְקַבֵּל בּוֹ הָאוֹר הַגָּנוּז, מִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁיְּהוּדִי מְקַיֵּם אֶת הַמִּצְווֹת בְּשִׂמְחָה עֲצוּמָה. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן כ"ד) אֲפִלּוּ שֶׁנִּמְצָא אָדָם בִּמְדוֹר הַקְּלִפּוֹת, אִם יְקַיֵּם אֶת הַמִּצְווֹת בְּשִׂמְחָה, יֵשׁ כֹּחַ בַּמִּצְוָה לְהַעֲלוֹתוֹ מֵעוֹלַם הָעֲשִׂיָּה הַגַּשְׁמִי וְהַחָמְרִי אֶל עוֹלַם הַיְצִירָה, וּמֵעוֹלַם הַיְצִירָה לְעוֹלַם הַבְּרִיאָה, וּמֵעוֹלַם הַבְּרִיאָה עַד עוֹלַם הָאֲצִילוּת, שֶׁשָּׁם מִתְגַּלֶּה הָאוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא בְּגִלּוּי רַב מְאֹד, וְיָכוֹל לְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ.
וְהִנֵּה יָרַדְנוּ לַגָּלוּת, שֶׁגָּלִינוּ מֵאַרְצֵנוּ וְחָרַב בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ, וְנֶעֱלַם וְנִסְתַּר הָאוֹר מֵעֵינֵינוּ, וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל (בְּרֵאשִׁית רַבָּה, פָּרָשָׁה ג'): מֵהֵיכָן נִבְרֵאת הָאוֹרָה? מִמְּקוֹם בֵּית הַמִּקְדָּשׁ; וְשׁוֹאֲלִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (יוֹמָא ט:): מַדּוּעַ חָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ? מִפְּנֵי שִׂנְאַת חִנָּם, מֵחֲמַת שֶׁאָנוּ שׂוֹנְאִים אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, וַעֲדַיִן מְרַקֵּד בֵּינָן (שָׁם ס"ט:); וְאָנוּ סוֹבְלִים אַלְפַּיִם שָׁנָה סֵבֶל וְחֶרְפָּה. וְהִנֵּה אָנוּ רוֹצִים לְהִגָּאֵל וְלָצֵאת מֵהַצָּרוֹת וְהַחֹשֶׁךְ.
וּמַהוּ הַחֹשֶׁךְ שֶׁאָנוּ סוֹבְלִים מִמֶּנּוּ אַלְפַּיִם שָׁנָה? אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרֵאשִׁית רַבָּה, פָּרָשָׁה ב'): וְחֹשֶׁךְ זֶה יָוָן, שֶׁהֶחְשִׁיכוּ עֵינֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל. אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (רֹאשׁ הַשָּׁנָה י"ז.), שֶׁגָּזְרוּ הַיְּוָנִים שֶׁלֹּא יַזְכִּירוּ שֵׁם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, כִּי בָּרֶגַע שֶׁיְּהוּדִי מְדַבֵּר בְּגָלוּי מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, יְהוּדִי מְדַבֵּר בְּגָלוּי מֵאֱמוּנָה, מִתְבַּטְּלוֹת כָּל הַהַעֲלָמוֹת וְהַהַסְתָּרוֹת; כִּי כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁאָנוּ סוֹבְלִים, זֶה רַק מִפְּנֵי שֶׁאָנוּ מְדַבְּרִים לָשׁוֹן הָרַע, רְכִילוּת וְלֵיצָנוּת, וְשׁוֹכְחִים מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא.
וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן י"ד), שֶׁלָּכֵן הַמִּצְוָה שֶׁל נֵר חֲנֻכָּה-לְהַנִּיחָהּ עַל פֶּתַח בֵּיתוֹ, שֶׁמְּרַמֵּז עַל פִּתְחֵי פִּיו, לְהַזְכִּיר לָנוּ, שֶׁהָאוֹר הַגָּנוּז תָּלוּי בְּפִתְחֵי פִּינוּ-כְּפִי הַדִּבּוּר שֶׁלָּנוּ. אִם אָדָם מְדַבֵּר רַק מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וַאֲפִלּוּ בְּתֹקֶף הַגָּלוּת הַמָּרָה, מְדַבֵּר רַק מֵאֱמוּנָה, עַל יְדֵי זֶה מֵאִיר לוֹ הַמֹּחַ, שֶׁזֶּה מַה שֶּׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן פ"ד): עִקַּר הָאֱמוּנָה תָּלוּי בְּפֶה הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים פ"ט, ב): "אוֹדִיעַ אֱמוּנָתְךָ בְּפִי", צְרִיכִים הַרְבֵּה לְדַבֵּר מֵאֱמוּנָה.
וְלָכֵן בַּ"חֲנֻכָּה מֵאִיר" הָאוֹר הַגָּנוּז, שֶׁאָז מְדַבְּרִים מִנִּסִּים וְהַנִּפְלָאוֹת, שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁנָּפְלוּ רַבִּים בְּיַד מְעַטִּים, טְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים, גִּבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. תַּרְבּוּת יָוָן זֶה כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקֹרְסוּת, זֶה טֶבַע, מִקְרֶה וּמַזָּל, בָּרֶגַע שֶׁתּוֹלִים הַכֹּל בְּטֶבַע, אָז סוֹבְלִים אֶת הַחֹשֶׁךְ, אֲבָל בָּרֶגַע שֶׁמַּדְלִיקִים אֶת הָאוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, עַל יְדֵי זֶה נִגְאָלִים.
ב.
וְלָכֵן לֹא בְּחִנָּם שֶׁחֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים מְסַפְּרִים לָנוּ, כְּשֶׁהִתְגַבְּרוּ מַתִּתְיָהוּ וּבָנָיו נֶגֶד תַּרְבּוּת יָוָן, שֶׁזֶּה הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְתַלְמִידָיו, שֶׁמְּגַלִּים וּמְפַרְסְמִים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, רָאוּ שֶׁטִּמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים, מַהוּ שֶׁמֶן? אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ס'), הַמֹּחַ שֶׁל הָאָדָם הוּא כְּפִי הַשַּׁמְנוּנִיּוּת שֶׁבְּמֹחוֹ, וְאִם מֵאִיר לוֹ הַמֹּחַ, מֵאִיר לוֹ הַדַּעַת וְהַשֵּׂכֶל, אֲבָל בָּרֶגַע שֶׁמִּתְיַבֶּשֶׁת הַשַּׁמְנוּנִיּוּת, מִזֶּה בָּאָה תַּאֲוַת נִאוּף, וְאָדָם נוֹפֵל וּמִתְיָאֵשׁ מֵחַיָּיו, כְּמוֹ שֶׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ל"ו), שֶׁכָּל הַתַּאֲווֹת בָּאוֹת כְּשֶׁמִּתְיַבֵּשׁ הַשֶּׁמֶן שֶׁבְּמֹחַ הָאָדָם.
וְזוֹ הָיְתָה תַּרְבּוּת יָוָן, שֶׁטִּמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים, זִהֲמוּ אֶת כָּל הַמֹּחוֹת בְּכָל מִינֵי זֶבֶל וּשְׁטֻיּוֹת, בְּכָל מִינֵי כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקֹרְסוּת, וְלֹא מָצְאוּ כִּי אִם פַּךְ שֶׁמֶן קָטָן, שֶׁהָיָה חָתוּם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל, וּמַהוּ הַפַּךְ שֶׁמָּצְאוּ אֲשֶׁר יְדֵי הַטְּמֵאִים לֹא נָגְעוּ בּוֹ? אֶלָּא פַּ"ךְ עוֹלֶה גִּימַטְרִיָּה ס"מ, הַסָּמֶ"ךְ מֵ"ם, שָֹרוֹ שֶׁל עֵשָֹו לָקַח עַצְמוֹ עַל יַעֲקֹב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּרֵאשֶׁית לב, כד): "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדוֹ וַיֵּאָבֵק אִיש עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר", אוֹמֵר רַשִּׁ"י, שֶׁהָיָה זֶה שָׂרוֹ שֶׁל עֵשָׂו. "וַיֵאָבֵק" לְשׁוֹן חוֹבְקוֹ וְאוֹבְקוֹ בִּזְרוֹעוֹתָיו,
כִּי זוֹ דַּרְכּוֹ שֶׁל הַסָמֶ"ךְ-מֵ"ם, שֶׁבָּא לָאָדָם בְּאַהֲבָה וּבְשָׂפָה חֲלַקְלַקָּה, מְחַבְּקוֹ וְנַעֲשֶׂה לוֹ יָדִיד, אֲשֶׁר זֶה הַדָּבָר הַמְסֻכָּן בְּיוֹתֵר, וְזֶה כֹּחַ הָעֵרֶב-רַב, תַּרְבּוּת יָוָן, שֶׁבָּאִים אֵלֵינוּ בְּטוֹב וּבְנֹעַם: "בֹּאוּ תִּלְמְדוּ תַּרְבּוּת יָוָן" וְכוּ' וְכוּ', וְכָךְ פּוֹרְשִׂים רִשְׁתָּם הַטְּמֵאָה לִלְכֹּד אֶת הַפְּתָאִים,
וְאֵין לְךָ סַכָּנָה גְּדוֹלָה מִזּוֹ, כִּי אִם הֵם בָּאִים וְאוֹמְרִים בְּאֹפֶן גָּלוּי מַה כַּוָּנָתָם וּרְצוֹנָם, אֲזַי נִזְהָרִים מֵהֶם מְאֹד, וּמוֹסְרִים נֶפֶשׁ לֹא לֵילֵךְ שׁוֹלָל אַחֲרֵיהֶם וְלֹא לְהִכָּשֵׁל בְּדַרְכָּם הָרָעָה. וְעַם יִשְׂרָאֵל לְמוּדֵי סֵבֶל, קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים, מָסְרוּ נַפְשָׁם מֶשֶׁךְ כָּל הַדּוֹרוֹת עַל קִדּוּשׁ ה', וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן פ'), שֶׁאֲפִלּוּ הֲכִי גָּרוּעַ בְּעַם יִשְׂרָאֵל, רָחוֹק מְאֹד וְרָשָׁע, בָּרֶגַע שֶׁרָצוּ שֶׁיָּמִיר דָּתוֹ, קָפַץ לְתוֹךְ הָאֵשׁ עַל קִדּוּשׁ שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ.
אֲבָל תַּרְבּוּת יָוָן, שֶׁזֶּה כְּלַל הָעֵרֶב-רַב, בָּאִים בְּמֶתֶק לְשׁוֹנָם, בְּאַהֲבָה: "בֹּאוּ לִמְדוּ תַּרְבּוּת יָוָן, לָמָּה לָכֶם לִלְמֹד תַּלְמוּד?! לָמָּה לָכֶם לִלְמֹד תּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה?!" וְיַעֲקֹב, אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי, לֹא הֵנִיחַ עַצְמוֹ, וְהֵשִׁיב לוֹ מָנָה אַחַת אַפַּיִם, כִּי יָדַע כַּוָּנָתוֹ הַטְּמֵאָה שֶׁל הַס"מ-שָׂרוֹ שֶׁל עֵשָׂו, שֶׁרָצָה רַק פֵּרוּדִים, אֲשֶׁר זֶה כָּל כֹּחוֹ-'הַפְרֵד וּמְשֹׁל', וַאֲפִלּוּ שֶׁמְּדַבֵּר בְּמֶתֶק שְׂפָתַיִם וּבַחֲבִיבוּת, כְּאִלּוּ הוּא חָבֵר וְרֵעַ לָאָדָם, אֲבָל הַטֻּמְאָה גְּלוּיָה, שֶׁרוֹצֶה לְהַעֲבִירוֹ עַל הַדָּת.
"וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ" וְגוֹ', כַּ"ף אוֹתִיּוֹת פַּ"ךְ שֶׁנָּתַן לְיַעֲקֹב מַכָּה עַל כַּ"ף יְרֵכוֹ, זֶהוּ הַפַּךְ שֶׁמֶן שֶׁנּוֹתַר, פַּ"ךְ-גִּימַטְרִיָּה ס"מ, פַּ"ךְ-אוֹתִיּוֹת כַּ"ף, וְרָאָה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְנַצֵּחַ אֶת יַעֲקֹב. יַעֲקֹב הוּא הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ לָנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, אֲשֶׁר אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן א'), שֶׁעִקַּר עֲבוֹדָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, לְהִסְתַּכֵּל עַל חִיּוּת אֱלֹקוּת שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דָּבָר, שֶׁזֶּה גִּלּוּי הָאוֹר הַגָּנוּז. אִם נִתְבּוֹנֵן בְּכָל פְּרָט וּפְרָט מֵהַבְּרִיאָה רַק עַל פְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בּוֹ, יָאִיר לָנוּ הַמֹּחַ, וְנִזְכֶּה לָצֵאת מֵהַגָּלוּת.
ג.
וְהִנֵּה מָה אָנוּ רוֹאִים? תָּמִיד חָל חֲנֻכָּה בְּפָרָשִׁיּוֹת וַיֵּשֶׁב-מִקֵּץ, שֶׁשָּׁם מְדַבֵּר מִמְּכִירַת יוֹסֵף, שֶׁהָאַחִים מְכָרוּהוּ מֵחֲמַת שִׂנְאָה, וְלֹא יָכְלוּ לְדַבֵּר עִמּוֹ לְשָׁלוֹם, עַד שֶׁהֶחְלִיטוּ לְהַשְׁלִיכוֹ לַבּוֹר, וּמֵהַבּוֹר הֶחְלִיטוּ לְמָכְרוֹ לְעֶבֶד. וְכָל סִפּוּר מְכִירַת יוֹסֵף חָל תָּמִיד בַּחֲנֻכָּה, מָה הַקֶּשֶׁר בָּזֶה?
אֶלָּא כְּשֶׁנִּכְנְסוּ הַיְּוָנִים לְבֵית-הַמִּקְדָּשׁ, וּפָרְצוּ שְׁלֹשָׁה-עָשָׂר פְּרָצוֹת, כְּנֶגֶד י"ג מִדּוֹת הָרַחֲמִים, מֵהֵיכָן לָקְחוּ אֶת הַכֹּחַ לְשַׁבֵּר אֶת חוֹמַת בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, לְהַפִּיל אֶת י"ג מִדּוֹת שֶׁל הָרַחֲמִים? אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (יוֹמָא ט:): מֵחֲמַת שִׂנְאַת חִנָּם, וַעֲדַיִן מְרַקֵּד בֵּינָן;
וְלָכֵן בַּ"חֲנֻכָּה מֵאִיר" הָאוֹר הַגָּנוּז, וּבְיָמִים קְדוֹשִׁים אֵלּוּ יְמֵי הַחֲנֻכָּה, אָנוּ יְכוֹלִים לְתַקֵּן אֶת הַשִּׂנְאַת חִנָּם, שֶׁהָיָה בְּעֵת חֻרְבַּן בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, וַעֲדַיִן מְרַקֵּד בֵּינָן, וַעֲדַיִן יֶשְׁנָהּ בֵּינֵינוּ. כָּל יוֹם וָיוֹם אָנוּ שׁוֹמְעִים שְׁפִיכוּת יָמִים, כָּל יוֹם וָיוֹם אָנוּ שׁוֹמְעִים פִּגּוּעִים, וְנִכְנָסוֹת בָּנוּ קֻשְׁיוֹת וּסְפֵקוֹת מַה זֶּה צָרִיךְ לִהְיוֹת, עַל מָה וְלָמָּה?! וְעַד מָתַי?!
וְאֵינֶנּוּ קוֹלְטִים, שֶׁעֲדַיִן נִמְצֵאת בֵּינֵינוּ גִּזְעָנוּת אֲרוּרָה, עֵדוֹת עֵדוֹת, בִּמְקוֹם לְהַכְנִיס אֶת כָּל יַלְדֵי יִשְׂרָאֵל בְּחִנּוּךְ תּוֹרָנִי, "כֻּלָּנוּ בְּנֵי אָב אֶחָד נַחְנוּ"-אָמְרוּ הַשְּׁבָטִים לְיוֹסֵף, בָּרֶגַע שֶׁבָּאוּ לִידֵי הַחְלָטָה (בְּרֵאשִׁית מ"ב, כ"א): "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ וְגוֹ' וְלֹא שָׁמָעְנוּ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ", אָז נִתְגַּלָּה אֲלֵיהֶם יוֹסֵף.
כִּי כָּל זְמַן שֶׁלֹּא נְתַקֵּן אֶת הָעַוְלוֹת שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים, שֶׁנִּמְצֵאת בֵּינֵינוּ שִׂנְאָה כְּבוּשָׁה, פִּלּוּגִים, פֶּלֶג פֶּלֶג, שֶׁזֶּה כְּלַל הַמִּפְלָגוֹת, שֶׁכֻּלָּן שֶׁקֶר אֶחָד גָּדוֹל, שֶׁכָּל אֶחָד רָץ אַחַר כָּבוֹד, כֶּסֶף וְשֵׁם, וּמְפַלְּגִים אֶת הָעָם, אֲשֶׁר זֶה כֹּחַ הַס"מ: 'הַפְרֵד וּמְשֹׁל', לֹא נוּכַל לְהִגָּאֵל.
מַהִי גְּאֻלַּת חֲנֻכָּה, שֶׁמֵּאִיר אָז הָאוֹר הַגָּנוּז? שֶׁמָּצְאוּ פַּךְ שֶׁמֶן חָתוּם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן גָּדוֹל, שֶׁזֶּה הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁמְּגַלֶּה לָנוּ אֶת הַגִּלּוּי הַזֶּה, שֶׁעָלֵינוּ לְדַבֵּק עַצְמֵנוּ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְנַפְסִיק אַחַת וּלְתָמִיד אֶת הַהֲסָתוֹת הַפְּרוּעוֹת שֶׁל הָעֵרֶב-רַב, הַיְּוָנִים, הַמִּתְיַוְּנִים, וּשְׁאָר מִינֵי שֵׁמוֹת, בָּרֶגַע שֶׁמְּסִיתִים וּמַדִּיחִים נֶגֶד עַם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד כָּל הַקָּדוֹשׁ לְעַם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד שַׁבָּת, נֶגֶד מִילָה, נֶגֶד חֹדֶשׁ, נֶגֶד אֱמוּנַת חֲכָמִים, נֶגֶד תּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה, זוֹ הַגָּלוּת! אֲבָל אִם אֲנַחְנוּ נִשְׁתַּדֵּל לְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם, אָז יָאֵר עָלֵינוּ אוֹרוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, שֶׁמִּתְגַּלֶּה בְּיָמִים אֵלּוּ, יְמֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים, כִּי בַּ"חֲנֻכָּה מֵאִיר" הָאוֹר הַגָּנוּז.
ד.
וְלָכֵן יֶשְׁנָם שְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה צַדִּיקִים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, שֶׁמְּקַבְּלִים פְּנֵי הַשְּׁכִינָה (סֻכָּה מ"ה:), שֶׁזֶּה ל"ו צַדִּיקִים הַמְקַבְּלִים אַנְפֵּי שְׁכִינְתָּא בְּכָל יוֹם וָיוֹם, כְּנֶגֶד ל"ו נֵרוֹת שֶׁמַּדְלִיקִים בַּחֲנֻכָּה, שֶׁאָז מְקַבְּלִים עַל עַצְמֵנוּ עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם, שֶׁזֶּה בְּגִימַטְרִיָּה בְּאוֹרוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, שֶׁהוּא הָאוֹר הַגָּנוּז שֶׁהֵאִיר לְאָדָם הָרִאשׁוֹן ל"ו שָׁעוֹת, וְזֶה יַחְזֹר וְיָאִיר לָנוּ בְּעֵת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ, אֲבָל עַכְשָׁו בַּגָּלוּת, הָאוֹר הַגָּנוּז מֵאִיר בַּחֲנֻכָּה בְּעֵת הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, כִּי הָא בְּהָא תַּלְיָא.
וְלָכֵן עָלֵינוּ לְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ בְּיָמִים אֵלּוּ אַחַת וּלְתָמִיד לְשָׁרֵשׁ מֵאִתָּנוּ וְלַעֲקֹר מִקִּרְבֵּנוּ אֶת הַגִּזְעָנוּת הַנּוֹרָאָה, אֶת הַפִּלּוּגִים וְהַפֵּרוּדִים, וְנַכְנִיס אֶת כָּל יַלְדֵי יִשְׂרָאֵל בְּמוֹסְדוֹת הַלִּמּוּד הַטְּהוֹרִים, שֶׁיְּקַבְּלוּ חִנּוּךְ תּוֹרָנִי, וּבָזֶה נַרְאֶה לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁנַּעֲשֵׂינוּ כֵּלִים לְקַבֵּל פְּנֵי הַשְּׁכִינָה.
וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן. חֵלֶק א', סִימָן ע"א), שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם יוֹרֵד הַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, נְעִימוּת יְדִידוּת עֲרֵבוּת זִיו חִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, בְּכָל יוֹם מִתְגַּלֶּה הָאוֹר הַגָּנוּז, וְלָמָּה אֵינֶנּוּ זוֹכִים לְהַשִּׂיג אֶת הָאוֹר הַגָּנוּז הַזֶּה, שֶׁהֵאִיר לְאָדָם הָרִאשׁוֹן שְׁלֹשִׁים וָשֵׁשׁ שָׁעוֹת? כִּי אֵין לָנוּ כְּלִי לָזֶה, וּמַהוּ הַכְּלִי? צְדָקָה, הַיְנוּ שֶׁאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ, וְנִמְסֹר נֶפֶשׁ בַּעֲבוּר כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל, וְלֹא נַפְלֶה בֵּין אֶחָד לַשֵּׁנִי, אֶלָּא אִם אֲנִי יְהוּדִי, עָלַי לַעֲזֹר לְאַחֵר, כִּי כֻּלָּנוּ בְּנֵי עַם אֶחָד נַחְנוּ, וּבָזֶה מְתַקְּנִים אֶת חֵטְא מְכִירַת יוֹסֵף.
וְלָכֵן כָּתוּב בַּפּוֹסְקִים, שֶׁבִּימֵי חֲנֻכָּה, אָז הוּא זְמַן שֶׁל צְדָקָה, שֶׁעֲנִיִּים מְחַזְּרִים עַל הַפְּתָחִים וּמְבַקְּשִׁים צְדָקָה, וּצְרִיכִים לִתֵּן לָהֶם בְּעַיִן יָפָה, וְאִם עָנִי בָּא עַל פֶּתַח בֵּיתְךָ-תְּקַבְּלוֹ בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת, כִּי כָּךְ אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (וַיִּקְרָא רַבָּה, פָּרָשָׁה ל"ד, סִימָן ט'): אִם אַתָּה נוֹתֵן לוֹ, אַתָּה נוֹתֵן לְזֶה שֶׁעוֹמֵד עַל יְמִינוֹ, וּמִיהוּ? הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (תְּהִלִּים ק"ט, ל"א): "כִּי יַעֲמֹד לִימִין אֶבְיוֹן", וְאִם אַתָּה מְבַזֶּה וּמְרַחֵק אוֹתוֹ, אֶת מִי שֶׁעוֹמֵד לִימִינוֹ אַתָּה מְבַזֶּה;
וְלָכֵן עָלֵינוּ לְהִזָּהֵר בִּמְאֹד מְאֹד כְּשֶׁעָנִי מִתְדַפֵּק עַל פֶּתַח בֵּיתֵנוּ, אָסוּר לִשְׁלֹחַ אֶת הַיְלָדִים לוֹמַר לוֹ: "אַבָּא אוֹ אִמָּא אֵינָם בַּבַּיִת" כִּי חַס וְשָׁלוֹם, בְּבַיִת שֶׁמְּגָרְשִׁים עֲנִיִּים, בַּר מִינָן, הָאַבָּא לֹא יִהְיֶה כְּבָר בַּבַּיִת, אוֹ הָאִמָּא, חַס וְשָׁלוֹם, לֹא תִּהְיֶה בַּבַּיִת. וְכָתוּב בַּזֹּהַר (חֵלֶק א' ק"ד): אֶת מִי שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אוֹהֵב-שׁוֹלֵחַ לוֹ מַתָּנָה עָנִי לִזְכּוֹת בּוֹ.
וְלָכֵן עָלֵינוּ בִּימֵי חֲנֻכָּה הַקְּדוֹשִׁים לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה, לַעֲזֹר לַעֲנִיִּים, לְאַלְמָנוֹת וְלִיתוֹמִים, שֶׁלְּצַעֲרֵנוּ הָרַב, בְּמֶשֶׁךְ הַשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת לָקִינוּ בְּמַכּוֹת קָשׁוֹת, הֲרוּגִים וּפְצוּעִים לָרֹב, דַּם יִשְׂרָאֵל נִשְׁפָּךְ כַּמַּיִם, שְׁכוֹל וְיַתְמוּת נִתְרַבּוּ, רַחֲמָנָא לִיצְּלָן, אָבוֹת וְאִמָּהוֹת שַׁכּוּלִים, אֲשֶׁר אֵין עוֹד צַעַר כַּצַּעַר הַזֶּה, שֶׁלְּאַבָּא אוֹ אִמָּא נֶהֶרְגוּ בֵּן אוֹ בַּת, וְאֵין צְדָקָה גְּדוֹלָה מִלְּעָזְרָם וּלְעוֹדְדָם;
זוֹ מַעֲלַת הַחֲנֻכָּה, שֶׁאָז מֵאִיר הָאוֹר הַגָּנוּז, שֶׁאָנוּ שָׁבִים בִּתְשׁוּבָה עַל מְכִירַת יוֹסֵף, אֲשֶׁר דָּבָר זֶה שַׁיָּךְ אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵאִתָּנוּ-אִם שׂוֹנְאִים יְהוּדִי אַחֵר, זֶה נִקְרָא בִּבְחִינַת 'מְכִירַת יוֹסֵף', אִם אֶחָד גּוֹנֵב וְגוֹזֵל וְעוֹשֵׁק אֶת הַשֵּׁנִי, זֶה נִקְרָא 'מְכִירַת יוֹסֵף' וְכוּ' וְכוּ'. וְלָכֵן בְּיָמִים אֵלּוּ עָלֵינוּ לָבוֹא לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְלוֹמַר לוֹ: "הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אוֹתְךָ, וְרוֹצִים לָשׁוּב אֵלֶיךָ, לְהִתְקָרֵב אֵלֶיךָ, וּלְקָרֵב אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל אֵלֶיךָ", וּבִזְכוּת זֶה נִזְכֶּה לְבִיאַת מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, שֶׁיָּבוֹא וְיִגְאָלֵנוּ גְּאֻלַּת עוֹלָם, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן וְאָמֵן!
תַּם וְנִשְׁלָם, שֶׁבַח לְאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם!