קוּנְטְרֵס
טוּב הַחַיִּים
א. חיי האדם מלאים נסיונות קשים ומרים
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי, כִּי חַיֵּי הָאָדָם מְלֵאִים נִסְיוֹנוֹת קָשִׁים וּמָרִים, כִּי בְּכָל יוֹם וָיוֹם עוֹבֵר עַל כָּל אָדָם כָּל מִינֵי קַטְנוּת וַחֲלִישׁוּת הַדַּעַת, וְנוֹפֵל לַמָּקוֹם שֶׁנּוֹפֵל, עַד שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְמַרְמְרִים חַיָּיו, וְאֵינוֹ זוֹכֶה לְהַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים", כִּי מֵרֹב קַטְנוּת וִירִידוֹת שֶׁעוֹבְרִים עָלָיו מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ, וְנוֹפֵל וְנִתְלַכְלֵךְ בְּכָל מִינֵי מַחֲשָׁבוֹת זָרוֹת וְהִרְהוּרִים רָעִים, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְעַקֵּם לְבָבוֹ, וְנִתְמַלֵּא בְּקֻשְׁיוֹת וּבִסְפֵקוֹת עָלָיו יִתְבָּרַךְ, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, כִּי כְּשֶׁהַמֹּחַ פָּגוּם בְּכָל מִינֵי מַחֲשָׁבוֹת וְהִרְהוּרִים רָעִים, עַל-יְדֵי-זֶה לִבּוֹ נִתְעַקֵּם בְּכָל מִינֵי עַקְמוּמִיּוֹת, וְנִתְמַלֵּא בְּקֻשְׁיוֹת עָלָיו יִתְבָּרַךְ, וְעַל-יְדֵי-זֶה עוֹקֵר עַצְמוֹ מִשָּׁרְשׁוֹ, וְאָז מַרְגִּישׁ כָּל מִינֵי מְרִירוּת בְּחַיָּיו, וְאֵינוֹ מַרְגִּישׁ שׁוּם טַעַם טוֹב בַּחַיִּים. וְעַל-כֵּן אֲהוּבִי, בְּנִי, אִם אַתָּה רוֹצֶה לְהַרְגִּישׁ "טוּב הַחַיִּים", הַרְגֵּל עַצְמְךָ לַחֲשֹׁב רַק מַחֲשָׁבוֹת קְדוֹשׁוֹת, מַחֲשָׁבוֹת טְהוֹרוֹת, וְתַכְנִיס בְּדַעְתְּךָ אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאֵיךְ שֶׁאֵין שׁוּם מְצִיאוּת בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְעַל-יְדֵי מַחֲשָׁבוֹת אֵלּוּ, מִמֵּילָא יִטְהַר מֹחֲךָ וְיִזְדַּכֵּךְ, וְעַל-יְדֵי-זֶה יִתְיַשֵּׁב לְבָבְךָ, וְלֹא יִהְיוּ לְךָ שׁוּם קֻשְׁיוֹת וּסְפֵקוֹת כְּלָל, וְתִזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ "טוּב הַחַיִּים", כִּי בֶּאֱמֶת הַמַּאֲמִין הָאֲמִתִּי בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ, הוּא מַרְגִּישׁ כָּל מִינֵי טְעָמִים בְּחַיָּיו, וּמַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים", כִּי אֵין לְךָ עוֹד טוּב וַעֲרֵבוּת וּנְעִימוּת בַּחַיִּים כְּמוֹ שֶׁזּוֹכֶה לְהַכְנִיס אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, לְהַאֲמִין בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְכָל מַה שֶּׁקּוֹרֶה עִמּוֹ בֵּין בְּגַשְׁמִי וּבֵין בְּרוּחָנִי זֶה רַק מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ; אַשְׁרֵי מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַגִּיעַ אֶל "טוּב הַחַיִּים" הַזֶּה, וְיַרְגִּישׁ אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ עָלָיו, וְאָז יִטְעַם "טוּב הַחַיִּים" הָאֲמִתִּי שֶׁל הָעוֹלָם הַבָּא בְּזֶה הָעוֹלָם; אַשְׁרֵי לוֹ.
ב. מחיצות והסתרות
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, אֲשֶׁר הָעִקַּר "טוּב הַחַיִּים" הוּא רַק הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי בֶּאֱמֶת מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם בַּחַיִּים, הִנֵּה הוּא חַי וְהִנֵּה יָמוּת וְיִסְתַּלֵּק מִן הָעוֹלָם, וְעַל-כֵּן מַהִי תַּכְלִיתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם אִם לֹא הַדְּבֵקוּת בְּחַי הַחַיִּים, אֲשֶׁר רַק זֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים", שֶׁזּוֹכֶה לְדַבֵּק עַצְמוֹ בְּחַי הַחַיִּים, אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל; וְעַל-כֵּן אֲהוּבִי, בְּנִי, אֲפִלּוּ שֶׁכְּבָר נָפַלְתָּ בַּמָּקוֹם שֶׁנָּפַלְתָּ, וְנִשְׁלַכְתָּ בַּמָּקוֹם שֶׁנִּשְׁלַכְתָּ, וְנִתְלַכְלַכְתָּ אֵיךְ שֶׁנִּתְלַכְלַכְתָּ, עִם כָּל זֹאת הֲרֵי חַי הַחַיִּים מְחַיֶּה אוֹתְךָ, כִּי בִּלְעֲדֵי חִיּוּתוֹ יִתְבָּרַךְ לֹא הָיָה לְךָ קִיּוּם, וְעַל-כֵּן מָה וְלָמָּה לְךָ לִהְיוֹת כָּל-כָּךְ מְמֻרְמָר עַד שֶׁתִּרְצֶה לָמוּת, בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר, עַד שֶׁתְּקַלֵּל, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, אֶת יוֹם הֻלַּדְתְּךָ מֵרֹב מְרִירוּת שֶׁעוֹבֶרֶת עָלֶיךָ בְּחַיֶּיךָ, מַדּוּעַ לֹא תִּקַּח אֶת עַצְמְךָ בְּיָדֶיךָ, וְתִבְרַח עַכְשָׁו אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְתַרְגִּיל אֶת עַצְמְךָ לְדַבֵּר עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וְהַבֵּן אֶל אָבִיו בִּתְמִימוּת וּבִפְשִׁיטוּת גְּמוּרָה, וְאַף שֶׁבִּתְחִלָּה יִדְמֶה לְךָ כְּאִלּוּ אֵין מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ אוֹתְךָ, וּכְאִלּוּ אַתָּה מְדַבֵּר אֶל הַקִּיר, כָּל זֶה מֵחֲמַת הַכְּפִירוּת שֶׁנִּכְנְסָה בְּךָ, כִּי עַל-יְדֵי כָּל חֵטְא וְעָוֹן, הָאָדָם גּוֹרֵם לְעַצְמוֹ מְחִיצוֹת, הַסְתָּרוֹת וְהַעֲלָמוֹת לְהַעֲלִים וּלְהַסְתִּיר מִמֶּנּוּ אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר דָּבָר זֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים", כִּי הַהִפּוּךְ מֵהַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, זֶה נִקְרָא מְרִירוּת וְעִצְּבוֹן הַחַיִּים, וּמִזֶּה בָּא לְךָ, שֶׁאַתָּה כָּל-כָּךְ מְמֻרְמָר וְשָׁרוּי בְּעִצָּבוֹן, עַד שֶׁאַתָּה מְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשְׁךָ לָמוּת, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, הַכֹּל מֵחֲמַת חֲטָאֶיךָ הַמְרֻבִּים, אֲבָל אִם תַּרְגִּיל עַצְמְךָ לְדַבֵּר עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ, וּתְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ כָּל מַה שֶּׁאַתָּה צָרִיךְ, וְתִשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשְׁךָ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, אִם תִּהְיֶה עַקְשָׁן גָּדוֹל עַל דָּבָר זֶה, אֲזַי בְּמֶשֶׁךְ הַזְּמַן יֵרְדוּ מִמְּךָ כָּל הַמְּחִיצוֹת וְהַהַעֲלָמוֹת וְהַהַסְתָּרוֹת, וְתַתְחִיל לְהַרְגִּישׁ אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאָז תַּרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים", שֶׁהוּא נֹעַם הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר אֵין עֲרֹךְ אֵלָיו.
ג. אדם צריך לעמוד חזק בזה העולם כעמוד חזק
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, כִּי מְנַסִּים אֶת הָאָדָם בְּכָל יוֹם וָיוֹם בְּכָל מִינֵי מַצָּבִים קָשִׁים וּמָרִים, לִרְאוֹת לְהֵיכָן יִבְרַח כְּשֶׁבָּאָה לוֹ אֵיזוֹ צָרָה וּמַשְׁבֵּר, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, וְאִם לֹא יְאַבֵּד עַצְמוֹ (שֶׁקּוֹרִין פַארְלִירֶען זִיךְ) חַס וְשָׁלוֹם, אֲשֶׁר דָּבָר זֶה גָּרוּעַ מֵהַכֹּל, כִּי כָּל זְמַן שֶׁאָדָם עוֹמֵד חָזָק בְּזֶה הָעוֹלָם כְּעַמּוּדָא תַּקִּיפָא (עַמּוּד חָזָק), אָז נָכוֹן לִבּוֹ יִהְיֶה בָּטוּחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי סוֹף כָּל סוֹף הַכֹּל יִסְתַּדֵּר עַל הַצַּד הַטּוֹב בְּיוֹתֵר, אִם רַק יִהְיֶה עַקְשָׁן גָּדוֹל לֹא לִפֹּל בְּדַעְתּוֹ עַל אַף כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים, עָגְמַת הַנֶּפֶשׁ וְהַטִּלְטוּלִים שֶׁסּוֹבֵל. וּבֶאֱמֶת זֹאת הַהִתְחַזְּקוּת לִהְיוֹת סַבְלָן גָּדוֹל עַל כָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו, מוֹעִילָה יוֹתֵר מִכָּל הָעֲבוֹדוֹת שֶׁלּוֹ, כִּי אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ מְאֹד חָשׁוּב לִבּוֹ שֶׁל הָאָדָם, לִרְאוֹת אֶל מִי יִפְנֶה בְּעֵת צָרָה וַחֲלִישׁוּת הַדַּעַת, קַטְנוּת וִירִידוֹת, וּבֶאֱמֶת עָלֶיךָ לָדַעַת, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, כִּי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נִמְצָא וְאֵין בִּלְעָדָיו נִמְצָא, כִּי הַכֹּל הוּא אֱלֹקוּת וֶאֱלֹקוּת הוּא הַכֹּל, וּבְוַדַּאי אִם תַּכְנִיס בְּעַצְמְךָ יְדִיעוֹת אֵלּוּ, אָז תַּתְחִיל לְהַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים" הָאֲמִתִּיִּים, כִּי אֵין לְךָ עוֹד "טוּב הַחַיִּים" מֵהַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר אֵין עֲרֹךְ אֵלֶיהָ כְּלָל, כִּי אָדָם צָרִיךְ לְהַכְנִיס בְּעַצְמוֹ תָּמִיד אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, לֵידַע אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְהוּא יִתְבָּרַךְ נִמְצָא בָּעוֹלָם, וּמַנְהִיג אֶת עוֹלָמוֹ בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטִית, וּבִידִיעוֹת אֵלּוּ יִגָּאֵל מִכָּל צָרוֹתָיו, כִּי שׁוּם דָּבָר לֹא יוּכַל לְשָׁבְרוֹ בְּשׁוּם פָּנִים וָאֹפֶן כְּלָל, מֵאַחַר שֶׁמְּדַבֵּק עַצְמוֹ תָּמִיד רַק בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאָז טוֹב לוֹ כָּל הַיָּמִים.
ד. צדיק האמת מאיר במקרביו את הקדוש ברוך הוא
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, כִּי הַחַיִּים הֵם לֹא כָּל-כָּךְ מָרִים כְּמוֹ שֶׁנִּדְמֶה לְךָ, וְאַף שֶׁלְּעֵת עַתָּה נִדְמֶה לְךָ כְּאִלּוּ אָבַד מָנוֹס וְתִקְוָה מִמְּךָ, וּכְאִלּוּ כְּבָר אַף פַּעַם בְּחַיֶּיךָ לֹא תִּרְאֶה אוֹר, תֵּדַע שֶׁכָּל זֶה הֲסָתַת יִצְרְךָ אֲשֶׁר מֵסִית וּמַדִּיחַ אוֹתְךָ מֵאַחֲרָיו יִתְבָּרַךְ, וְלֹא דַּי שֶׁהִכְשִׁיל אוֹתְךָ בַּחֲטָאִים וַעֲווֹנוֹת וּפְשָׁעִים, וְזָרַק אוֹתְךָ לִמְקוֹם אֹפֶל, חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת, עוֹד זֹאת רוֹצֶה לְמָרֵר אֶת חַיֶּיךָ, כְּאִלּוּ כָּל הַחַיִּים הֵם רַק חֹשֶׁךְ וְאֹפֶל וּמַר מְאֹד, וּבֶאֱמֶת מִי שֶׁיּוֹדֵעַ אֲשֶׁר "טוֹב הֲוָיָ"ה לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תְּהִלִּים קמה, ט), וְהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, וְהַחַיִּים טוֹבִים וּנְעִימִים מְאֹד, וְהַכֹּל תָּלוּי בִּבְחִירַת הָאָדָם, כִּי כָּךְ בָּרָא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת הָעוֹלָם, שֶׁתִּהְיֶה בְּחִירָה לְכָל בַּר יִשְׂרָאֵל לִבְחֹר בַּטּוֹב, אוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, לְהִפּוּךְ – בָּרַע, הַיְנוּ אַף שֶׁחָטָא הָאָדָם בְּמַה שֶּׁחָטָא, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אָב הָרַחֲמָן, וּמְרַחֵם עַל בְּרִיּוֹתָיו, אִם הָאָדָם זוֹכֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מְרַחֵם עָלָיו וּמְקַבְּלוֹ, כִּי טוֹב וְרַחֲמָן הוּא, אַךְ כְּשֶׁאֵין לָאָדָם שֵׂכֶל, הוּא תָּמִיד בּוֹחֵר בָּרַע, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, וְנִדְמֶה לוֹ תָּמִיד כִּי הַחַיִּים מְרוּרִים מְאֹד מְאֹד, וְזֶה מַה שֶּׁהוֹרֵס אוֹתוֹ לְגַמְרֵי, וּמָרִים וְצָרִים לוֹ הַחַיִּים, עַד שֶׁיֵּשׁ בְּנֵי-אָדָם, שֶׁכָּל-כָּךְ מָרִים וּמְרוּרִים לָהֶם הַחַיִּים, עַד שֶׁנִּדְמֶה לָהֶם כִּי לְעוֹלָם לֹא יֵצְאוּ מֵהֶם, וּמִשָּׁם נִמְשָׁכוֹת לָהֶם מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל טֵרוּף הַדַּעַת לְהִתְאַבֵּד, אוֹ שֶׁמְּקַלְּלִים אֶת חַיֵּיהֶם וִימֵיהֶם. וּבֶאֱמֶת מִי שֶׁזּוֹכֶה לִהְיוֹת מְקֹרָב אֶל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁהוּא הָרַחֲמָן הָאֲמִתִּי, הוּא מֵאִיר בּוֹ אֶת "טוּב הַחַיִּים", כִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת מֵאִיר בִּמְקֹרָבָיו אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאֶת רַחֲמָנוּתוֹ הַגְּדוֹלָה וְעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ עַל הָאָדָם "טוּב הַחַיִּים", כִּי אֵין לְךָ עוֹד טוֹב בַּחַיִּים כְּמוֹ הַיְדִיעָה מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר בָּזֶה שֶׁמַּכְנִיס אֶת עַצְמוֹ בַּאֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, הַיְנוּ בֶּאֱמוּנַת הַשְׁגָּחָה פְּרָטִית, אָז מַמָּשׁ מַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים" עַל כָּל פְּרָט וּפְרָט, וּמֵאִיר לוֹ אוֹרוֹ הַגָּנוּז בְּאוֹר, זִיו וְחִיּוּת, וְהוּא מְבָרֵךְ אֶת יְמֵי חַיָּיו, וְטוֹב לוֹ תָּמִיד; אַשְׁרֵי מִי שֶׁבּוֹחֵר תָּמִיד רַק בְּ"טוּב הַחַיִּים", שֶׁזֶּה אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ.
ה. העולם הזה הוא רק מעבר לעולם הבא
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי, כִּי בְּזֶה הָעוֹלָם עוֹבְרִים עַל כָּל אֶחָד כָּל מִינֵי עֲלִיּוֹת וִירִידוֹת, קַטְנוּת וְהַשְׁלָכוֹת, וְכָל מִינֵי הַרְפַּתְקָאוֹת בְּחַיָּיו, וְעִקַּר שֶׁבַח וּמַעֲלַת הָאָדָם הוּא כְּשֶׁזּוֹכֶה לְהַחֲזִיק מַעֲמָד וּלְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּכָל הַמַּצָּבִים שֶׁרַק עוֹבְרִים עָלָיו, וְלֹא יִתְפַּעֵל וְלֹא יִשָּׁבֵר מִכָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו, וְרַק זֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים", כִּי בְּדֶרֶךְ כְּלָל בְּנֵי-אָדָם חוֹשְׁבִים תָּמִיד, אֲשֶׁר לְזוּלָתָם טוֹב יוֹתֵר מֵהֶם, וְעַל-כֵּן הֵם מְקַנְּאִים בְּזוּלָתָם תָּמִיד, וְחַיִּים עִם מִדַּת הַקִּנְאָה פֶּן וְאוּלַי אֵצֶל אַחֵר הַחַיִּים טוֹבִים יוֹתֵר מִשֶּׁלָּהֶם, וְרַק לָהֶם כָּל-כָּךְ מַר וּמָרוֹר, וְרַק עֲלֵיהֶם עוֹבְרִים כָּל מִינֵי מִשְׁבָּרִים וְגַלִּים בְּחַיֵּיהֶם, וּמִזֶּה כָּל אֶחָד שָׁבוּר עַד מְאֹד, וְאֵינוֹ מַרְגִּישׁ שׁוּם טַעַם בְּ"טוּב הַחַיִּים", וּבֶאֱמֶת הַכֹּל לְהִפּוּךְ, כִּי אֵין לְךָ אָדָם שֶׁלֹּא יַעֲבֹר עָלָיו אֵיזֶה מַשְׁבֵּר אוֹ צָרָה אוֹ אַכְזָבָה בְּחַיָּיו, עַד שֶׁקָּשֶׁה וְכָבֵד עָלָיו לִסְבֹּל עֹל הַמְּרִירוּת, וְדָבָר זֶה אַף אֶחָד אֵינוֹ יוֹדֵעַ, עִם כָּל זֹאת כְּשֶׁאָדָם זוֹכֶה מִתֹּקֶף קַטְנוּתוֹ וְדַחֲקוּתוֹ וִירִידוֹתָיו לְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וּמַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לְדַבֵּר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וּמְסַפֵּר לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ אֶת כָּל אֲשֶׁר עִם לְבָבוֹ וְשׁוֹפֵךְ נַפְשׁוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, וְיוֹדֵעַ אֲשֶׁר אֵין מִי שֶׁיַּעֲזֹר לוֹ רַק הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּעַצְמוֹ, בְּנִי, בְּנִי, זֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים", כִּי בֶּאֱמֶת אַחַר יִשּׁוּב הַדַּעַת אֲמִתִּי, יָבִין וְיַשְׂכִּיל הָאָדָם, כִּי מַה יִּתְרוֹן לוֹ לָאָדָם בְּחַיָּיו, אִם לֹא הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר לֹא יִשְׁוֶה שׁוּם הוֹן בָּעוֹלָם נֶגֶד דְּבֵקוּת אַחַת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי סוֹף כָּל סוֹף אֵין הָאָדָם נִשְׁאָר בְּזֶה הָעוֹלָם, כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא רַק מַעֲבָר לָעוֹלָם הַבָּא, וְעַל-כֵּן אַשְׁרֵי מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַמְשִׁיךְ אֶת הָעוֹלָם הַבָּא עוֹד בְּזֶה הָעוֹלָם, וּכְבָר כָּאן מְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ כְּדֻגְמַת הַדְּבֵקוּת שֶׁתִּזְכֶּה אֵלֶיהָ הַנְּשָׁמָה בָּעוֹלָם הַבָּא, וְזֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים", שֶׁאָדָם יָכוֹל לַהֲפֹךְ אֶת כָּל מְרִירֻיּוֹתָיו וְהַרְפַּתְקָאוֹתָיו וְצָרוֹתָיו, אֶל תּוֹךְ הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ וְיַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ עֲרֵבוּת, יְדִידוּת, זִיו, חִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְתָמִיד חוֹשֵׁב רַק מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ וְלֹא מֵאַחֵר כְּלָל, וְלֹא אִכְפַּת לוֹ מַה שֶּׁעוֹבֵר עַל שׁוּם בְּרִיָּה שֶׁבָּעוֹלָם, וְאֵינוֹ מְקַנֵּא בְּשׁוּם בְּרִיָּה שֶׁבָּעוֹלָם, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא זוֹכֶה לְהַגִּיעַ אֶל שְׁלֵמוּת "טוּב הַחַיִּים"; אַשְׁרֵי מִי שֶׁמַּכְנִיס דִּבּוּרִים אֵלּוּ הֵיטֵב אֶל תּוֹךְ לִבּוֹ, וְאָז יַרְגִּישׁ טַעַם "טוּב הַחַיִּים" בְּחַיָּיו, אַשְׁרֵי לוֹ.
ו. מי שמתרחק מהתורה מוחו ומחשבות נעשים ריקים לגמרי
צָרִיךְ שֶׁתִּרְאֶה לְחַזֵּק אֶת עַצְמְךָ, אֲהוּבִי, בְּנִי, עַל כָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלֶיךָ, וְתֵדַע כִּי זֶה עִקַּר הַנִּסָּיוֹן שֶׁלְּךָ, לִרְאוֹת אֶל מִי תִּפְנֶה בְּעֵת צָרָה, וּבֶאֱמֶת כְּשֶׁאָדָם מַכְנִיס עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הַתּוֹרָה, אָז דַּיְקָא מַרְגִּישׁ "טוּב הַחַיִּים", כִּי אֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה, וּמִי שֶׁלּוֹמֵד תּוֹרָה, יִסּוּרִין בְּדֵלִין וְנִפְרָשִׁין מִמֶּנּוּ, כִּי הַתּוֹרָה הִיא חָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּכְשֶׁאָדָם מַכְנִיס אֶת מֹחוֹ וְדַעְתּוֹ בְּתוֹךְ לִמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, הֲרֵי הוּא נִכְנָס בְּמֹחוֹ וּבְחָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל, וְאָז נַעֲשֶׂה אֶחָד עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי הוּא וְדַעְתּוֹ אֶחָד, וְעַל-יְדֵי-זֶה יִתְבַּטְּלוּ מִמֶּנּוּ כָּל צָרוֹת הַחַיִּים, וְיַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים" הָאֲמִתִּי, וְדוּק וְהָבֵן הֵיטֵב, אֲהוּבִי, בְּנִי, וְתִרְאֶה אֵיךְ שֶׁכָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁאָדָם סוֹבֵל, הֵם רַק בְּשָׁעָה שֶׁמְּבַטֵּל אֶת עַצְמוֹ מֵהַתּוֹרָה, כִּי כָּל מִי שֶׁמִּתְרַחֵק מֵהַתּוֹרָה, עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה מְשֻׁעְמָם, וּמֹחוֹ וּמַחֲשַׁבְתּוֹ נַעֲשִׂים רֵיקִים לְגַמְרֵי, וְאָז נִדְבָּקִים בּוֹ כָּל מִינֵי נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים, שֶׁהֵם מַחֲשָׁבוֹת זָרוֹת וְדִמְיוֹנוֹת וּקְלִפּוֹת הַמַּסְתִּירִים וּמַעֲלִימִים מִמֶּנּוּ אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאָז מַתְחִיל לְהַרְגִּישׁ אֶת מְרִירוּת הַחַיִּים, אֲבָל בּוֹ בָּרֶגַע שֶׁהָאָדָם מַכְנִיס בְּדַעְתּוֹ אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, אָז כָּל חַיָּיו הוֹלְכִים כְּבָר בְּצוּרָה אַחֶרֶת לְגַמְרֵי; אַשְׁרֵי מִי שֶׁמַּחֲזִיק מַעֲמָד בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו, וּבוֹרֵחַ תָּמִיד אֶל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וְאָז יִהְיֶה בֶּן חוֹרִין מַמָּשׁ, וְאָז טוֹב לוֹ כָּל הַיָּמִים.
ז. צא מכל המרירות העוברת עליך
צָרִיךְ שֶׁתְּחַזֵּק אֶת עַצְמְךָ, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלֶיךָ, וְאַל תִּהְיֶה כָּל-כָּךְ מְמֻרְמָר, אֶלָּא תֵּדַע כִּי אֶת הַחַיִּים יְכוֹלִים לְנַצֵּל בַּטּוֹב, אִם יֵשׁ לוֹ רַק שֵׂכֶל וְדַעַת, חָכְמָה וּתְבוּנָה, כִּי זֶה עִקַּר הַבְּחִירָה לָאָדָם, לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל אֶת "טוּב הַחַיִּים", אִם הוּא זוֹכֶה וְיוֹדֵעַ אֲשֶׁר כָּל הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא רַק עוֹלָם עוֹבֵר, וְכָל הַחַיִּים הֵם גֶּשֶׁר הַמְגַשֵּׁר בֵּין שְׁנֵי עֲבָרִים, הַיְנוּ מִבֶּטֶן אִמּוֹ אֶל בֶּטֶן הָאֲדָמָה, אָז עוֹבֵר אֶת הַחַיִּים בַּטּוֹב וּבַנְּעִימִים, וְשׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם אֵינוֹ שׁוֹבֵר אוֹתוֹ, וּמִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינוֹ מַפִּילוֹ וּמְבַטְּלוֹ, וְזוֹכֶה לַעֲבֹר עַל הַכֹּל בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב, לֹא-כֵן מִי שֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל וּלְהַגִּיעַ לִידִיעָה זוֹ, אָז כָּל דָּבָר קָטָן שׁוֹבֵר אוֹתוֹ, וּמַרְגִּישׁ כָּל מִינֵי מְרִירוּת בְּחַיָּיו; וְעַל-כֵּן רְאֵה אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר לֹא לִהְיוֹת בַּטְלָן, אֶלָּא תִּקַּח אֶת עַצְמְךָ בְּיָדְךָ, וְתֵצֵא מִכָּל הַמְּרִירוּת שֶׁעוֹבֶרֶת עָלֶיךָ, וְתַמְשִׁיךְ אֶת עַצְמְךָ רַק אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, כִּי רַק הוּא יִתְבָּרַךְ עֶצֶם הַטּוֹב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים קמה, ט): "טוֹב הֲוָיָ"ה לַכֹּל", וְכָל מַה שֶּׁתַּמְשִׁיךְ עַל עַצְמְךָ עֲרֵבוּת, נְעִימוּת, יְדִידוּת, זִיו, חִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ-כֵן תִּזְכֶּה לְ"טוּב הַחַיִּים", אֲשֶׁר אֵין טוֹב יוֹתֵר מִזֶּה; אַשְׁרֵי מִי שֶׁתָּמִיד חוֹשֵׁב מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְאָז זוֹכֶה לְ"טוּב הַחַיִּים".
ח. בתחיית המתים יהיה עיקר השמחה וטוב החיים
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, אֲשֶׁר מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לְ"טוּב הַחַיִּים", הוּא צָרִיךְ לְצַמְצֵם אֶת עַצְמוֹ מְאֹד מְאֹד לֹא לַהֲרֹס לְהִכָּנֵס יוֹתֵר מִכְּפִי הַמִּדָּה, אֶלָּא צָרִיךְ לְתַקֵּן אֶת הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב שֶׁבְּמֹחוֹ, הַיְנוּ כִּי אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד יֵשׁ בְּחִינַת מְסַדֵּר וּמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, כִּי מִצַּד אֶחָד הַמֹּחִין רוֹצִים לָרוּץ וְלִרְדֹּף וּלְהַשִּׂיג דְּבָרִים שֶׁלְּמַעְלָה מֵהַשָּׂגָתוֹ, וְרוֹצִים לָצֵאת חוּץ מֵהַמִּדָּה וְהַצִּמְצוּם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת הֲרִיסָה, וּמִצַּד שֵׁנִי יֵשׁ אֶצְלוֹ כֹּחַ הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב לְצַמְצֵם אֶת דַּעְתּוֹ וּמֹחוֹ, לֵידַע שֶׁאָסוּר לַהֲרֹס וְלַעֲלוֹת חוּץ מֵהַמִּדָּה, וְאָז כְּשֶׁזּוֹכִים לְהַגִּיעַ אֶל זֶה, זֶה נִקְרָא "טוּב הַחַיִּים". וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, אֲשֶׁר מְקוֹם הֶעָפָר הַגַּשְׁמִי הַזֶּה שֶׁל זֶה עוֹלַם הָעֲשִׂיָּה שֶׁאָנוּ עוֹמְדִים עָלָיו, נִמְשָׁךְ בְּתַכְלִית שָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן מִבְּחִינַת מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַשֵּׂכֶל שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, שֶׁבּוֹ נֶאֱמַר "בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ" (יְחֶזְקֵאל ג, יב), מִמְּקוֹמוֹ דָּא כֶּתֶר עֶלְיוֹן כַּיָּדוּעַ, רַק מֵחֲמַת שֶׁעִקַּר הַבְּרִיאָה הָיְתָה בִּשְׁבִיל הַבְּחִירָה, וְעִקַּר הַבְּחִירָה הוּא לְבָרֵר בְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת לְהִנָּצֵל מִכָּל הַשְּׁקָרִים וְהַחֲלִיפִין וְהַתְּמוּרוֹת שֶׁלָּהֶם, שֶׁהֵם מְמִירִין רַע בְּטוֹב וְכוּ', שֶׁקֶר בֶּאֱמֶת וְכוּ', וְעִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁהֵם כָּל הַסִּטְרָא אַחֲרָא הוּא עַל-יְדֵי עַצְבוּת שֶׁהוּא בִּיסוֹד הֶעָפָר כַּיָּדוּעַ, וְכָל מַה שֶּׁזּוֹכִין לְהִתְגַּבֵּר עֲלֵיהֶם וּלְבָרֵר הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים מִבֵּינֵיהֶם, וְהָעִקָּר עַל-יְדֵי שִׂמְחָה דִּקְדֻשָּׁה, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִים בְּיוֹתֵר לְתַקֵּן בְּחִינַת הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב שֶׁל הַמֹּחִין, שֶׁהוּא תַּכְלִית שֹׁרֶשׁ הַמָּקוֹם דִּקְדֻשָּׁה, וְשָׁם מְקוֹר הַשִּׂמְחָה, בְּחִינַת "וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם" (יְשַׁעְיָה לה, י), שֶׁמְּרַמֵּז עַל בְּחִינַת כֶּתֶר, וְעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִים לְהַשִּׂיג הַתִּשְׁעָה הֵיכָלִין שֶׁהֵם אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת, שֶׁעַל יָדָם מַשִּׂיגִים אֶת הָאוֹר אֵין סוֹף יִתְבָּרַךְ, בִּבְחִינַת "מָטֵי וְלָא מָטֵי", שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַחַיִּים דִּקְדֻשָּׁה, לְהִתְדַּבֵּק בּוֹ יִתְבָּרַךְ בְּתַכְלִית שְׁלֵמוּת הַדְּבֵקוּת, שֶׁזֶּה עִקַּר הַחִיּוּת, רַק מֵחֲמַת כֹּחַ הַבְּחִירָה וּמֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן וּמִקִּלְקוּלֵי הַדּוֹרוֹת, שֶׁכֻּלָּם נִמְשָׁכִים מֵחֲמַת שֶׁאֵינָם זוֹכִים לְתַקֵּן הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב שֶׁל הַמֹּחִין בִּשְׁלֵמוּת. וּבְעִנְיָן זֶה יֵשׁ כַּמָּה בְּחִינוֹת, כִּי יֵשׁ גַּם כַּמָּה צַדִּיקִים נוֹרָאִים שֶׁפָּגְמוּ בָּזֶה שֶׁלֹּא זָכוּ לְתַקֵּן הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב שֶׁל הַמֹּחִין, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה רָדְפוּ הַמֹּחִין שֶׁלָּהֶם לְהַשִּׂיג בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁהָרְסוּ לַעֲלוֹת אֶל ה', שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַפְּגָם שֶׁל נָדָב וַאֲבִיהוּ וְשֶׁל בֶּן עַזַּאי וּבֶן זוֹמָא וְכַיּוֹצֵא בְּכַמָּה צַדִּיקִים, שֶׁזֶּה בְּעַצְמוֹ גּוֹרֵם מְרִירוּת הַחַיִּים, וְיֵשׁ שֶׁפָּגְמוּ בָּזֶה בְּיוֹתֵר, וְיֵשׁ עוֹד יוֹתֵר שֶׁלֹּא זָכוּ לְצַמְצֵם אֶת הַמֹּחִין, עַד שֶׁיֵּשׁ שֶׁבָּאוּ עַל-יְדֵי-זֶה לְכָל הַתַּאֲווֹת הָרָעוֹת, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן רוֹדֶפֶת מַחֲשַׁבְתָּם לְהִסְתַּכֵּל בְּחָכְמוֹת וּבְהַשָּׂגוֹת עֶלְיוֹנוֹת שֶׁאֵין לָהֶם רְשׁוּת לְהִסְתַּכֵּל בָּהֶן, שֶׁזֶּה בְּחִינַת פְּגָם שֶׁל כָּל הַחֲכָמִים לְהָרַע וְהַמְחַקְּרִים שֶׁל עַכְשָׁו, שֶׁכְּרוּכִים אַחַר כָּל הַתַּאֲווֹת וְכוּ', וּבְכָל זֹאת רוֹצִים לְהָבִין וּלְהִתְחַכֵּם וְכוּ' וְכוּ', וְכָל זֶה נִמְשָׁךְ מִפְּגַם הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מִתְגַּבְּרִין מְאֹד הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת בִּפְרָט בְּתַכְלִית גַּשְׁמִיּוּת הַמָּקוֹם הַזֶּה, וּמְמָרְרִים אֶת הַחַיִּים בְּיוֹתֵר, וְכָל זֶה נִמְשָׁךְ בְּשָׁרְשׁוֹ מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁל אֲכִילַת עֵץ הַדַּעַת, שֶׁעִקַּר הַפְּגָם הָיָה גַּם-כֵּן בְּעִנְיָן זֶה, וּמֵאָז נִגְזְרָה מִיתָה לְדוֹרוֹת, כִּי עַתָּה אִי אֶפְשָׁר לְשׁוּם אָדָם אֲפִלּוּ לְצַדִּיקִים גְּמוּרִים לָבוֹא לְאוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת, שֶׁהֵם "טוּב הַחַיִּים", בְּחַיֵּיהֶם בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת, רַק כָּל אֶחָד כְּפִי עֲבוֹדָתוֹ זוֹכֶה לְהַשִּׂיג בְּחַיָּיו מַה שֶּׁמַּשִּׂיג בָּזֶה, עַד אֲשֶׁר בַּסּוֹף מֻכְרָח לָמוּת וְלָשׁוּב אֶל הֶעָפָר, וְשָׁם דַּיְקָא יִתְבַּלֶּה הַגּוּף שֶׁהוּא עָפָר, וְנֶאֱחֶזֶת בּוֹ זֻהֲמַת הֶעָפָר, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֲחִיזַת הָעַצְבוּת שֶׁל הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, שֶׁזֶּה עִקַּר זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכוֹת כָּל הַתַּאֲווֹת וְהַצָּרוֹת וְכוּ', וְאָז יָשׁוּב הַכֹּל וְיִזְדַּכֵּךְ וְיִתְהַפֵּךְ לְעָפָר קָדוֹשׁ, בְּחִינַת אַדְמַת קֹדֶשׁ, בְּחִינַת "קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם בְּשָׁרְשׁוֹ", שֶׁמְּקַבֵּל הֶאָרָתוֹ מִבְּחִינַת כֶּתֶר, שֶׁהוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שֶׁנִּתְהַפֵּךְ מֵעַצְבוּת וְיָגוֹן וַאֲנָחָה לְחִיּוּת וְשִׂמְחָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יָקוּם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, שֶׁאָז יִהְיֶה עִקַּר הַשִּׂמְחָה וְ"טוּב הַחַיִּים" בִּשְׁלֵמוּת, וּמֵחֲמַת שֶׁעִקַּר נְקֻדַּת קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם שֶׁל זֶה הֶעָפָר הַגַּשְׁמִי הוּא אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁמְּקַבֶּלֶת קְדֻשָּׁתָהּ מִבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ וְקָדְשֵׁי קָדָשִׁים, שֶׁשָּׁם הַקְּדֻשָּׁה הָעֲשִׂירִית, כְּנֶגֶד בְּחִינַת כֶּתֶר כַּיָּדוּעַ, וְשָׁם מְאִירִין הַתִּשְׁעָה הֵיכָלִין, אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת, עַל-כֵּן אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לְהִקָּבֵר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁשָּׁם תַּכְלִית קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִים לְהִכָּלֵל בְּשֹׁרֶשׁ קְדֻשַּׁת הַמָּקוֹם שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַשִּׂיגִין אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת בִּשְׁלֵמוּת לְאַחַר הַהִסְתַּלְּקוּת וְלֶעָתִיד בְּעֵת הַתְּחִיָּה, וְכָל זְמַן שֶׁאָדָם חַי עַל הָאֲדָמָה, הוּא גַּם-כֵּן יָכוֹל לִזְכּוֹת לְכָל הַמַּדְרֵגוֹת וְהַהַשָּׂגוֹת הָאֵלּוּ, אִם רַק לוֹקֵחַ אֶת עַצְמוֹ בְּיָדָיו, וְיוֹדֵעַ שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ מְחַיֶּה וּמְקַיֵּם וּמְהַוֶּה אֶת הַכֹּל, וּבִידִיעוֹת אֵלּוּ זוֹכֶה שֶׁמְּסַדֵּר אֶצְלוֹ הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, וְאֵינוֹ הוֹרֵס לַעֲלוֹת יוֹתֵר מִכְּפִי הַמִּדָּה, וְאָז מַרְגִּישׁ אֶת "טוּב הַחַיִּים"; אַשְׁרֵי מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַשָּׂגוֹת אֵלּוּ, וְאָז דַּיְקָא יִזְכֶּה לְ"טוּב הַחַיִּים".
ט. הצדיק שביטל גופו בחייו אינו מת גם לאחר פטירתו
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, אֲשֶׁר בְּזֶה הָעוֹלָם צְרִיכִים הִתְחַזְּקוּת חֲדָשָׁה בְּכָל יוֹם וָיוֹם בָּאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, לְהַאֲמִין בּוֹ יִתְבָּרַךְ אֲשֶׁר אֵין שׁוּם מְצִיאוּת בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְהוּא יִתְבָּרַךְ מְחַיֶּה וּמְהַוֶּה אֶת כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, כִּי עַל-יְדֵי הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁמַּאֲמִינִים שֶׁכָּל הָעוֹלָמוֹת נִמְשָׁכִין וּמִתְנַהֲגִין וּמִתְקַיְּמִין רַק עַל-יְדֵי סְתִימָא דְּכָל סְתִימִין, וַאֲפִלּוּ בַּמְּקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים מֵהַקְּדֻשָּׁה מְאֹד, הַנִּמְשָׁכִין מִבְּחִינַת הֶחָלָל הַפָּנוּי, גַּם שָׁם נֶעֱלֶמֶת חִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּמְחַפְּשִׂין וּמְבַקְּשִׁים גַּם מִשָּׁם "אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ", עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה יִחוּד גָּדוֹל וְנִפְלָא בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וְחוֹזְרִין וְנִכְלָלִין כָּל הַמַּאֲמָרוֹת הַמִּתְגַּלִּין בְּמַאֲמָר סָתוּם דִּבְרֵאשִׁית, וְנִתְחַבְּרִין וְנִתְיַחֲדִין כָּל הָעוֹלָמוֹת בְּשֹׁרֶשׁ חִיּוּתָן, הַיְנוּ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁמְּחַיֶּה אֶת כֻּלָּם, וְכָל זֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי אֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת חִבּוּר הַגּוּף עִם הַנֶּפֶשׁ בִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת חִבּוּר וּכְלָלִיּוּת הָעוֹלָמוֹת בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי בְּחִינַת הַחִיּוּת שֶׁהַנֶּפֶשׁ מְחַיָּה אֶת הַגּוּף, הוּא בְּחִינַת הַחִיּוּת שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְחַיֶּה וּמְקַיֵּם כָּל הָעוֹלָמוֹת, כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (מִדְרַשׁ שׁוֹחֵר טוֹב, תְּהִלִּים קג): "מָה הַנֶּפֶשׁ מְמַלְּאָה אֶת הַגּוּף, כָּךְ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מְמַלֵּא אֶת עוֹלָמוֹ, וּמָה הַנֶּפֶשׁ סוֹבֶלֶת אֶת הַגּוּף כָּךְ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא סוֹבֵל אֶת הָעוֹלָם, אֲבָל מֵחֲמַת חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, שֶׁפָּגַם בַּאֲכִילַת עֵץ הַדַּעַת, עַל-יְדֵי-זֶה הִמְשִׁיךְ סִטְרָא דְּמוֹתָא, שֶׁהוּא פֵּרוּד בֵּין הַנֶּפֶשׁ וְהַגּוּף, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָרֵר עַכְשָׁו הָאֲכִילָה בִּשְׁלֵמוּת, עַד שֶׁתּוּכַל לְהִתְחַבֵּר הַנֶּפֶשׁ עִם הַגּוּף, שֶׁיִּחְיֶה לְעוֹלָם, מֵחֲמַת שֶׁכְּבָר נִתְעָרְבָה פְּסֹלֶת רַבָּה בָּאֲכִילָה, מֵחֲמַת הַחֵטְא שֶׁל אֲכִילַת עֵץ הַדַּעַת, עַל-כֵּן בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיָּמוּת הָאָדָם, וְהָעִקָּר עַל-יְדֵי פְּגַם הָאֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בְּרֵאשִׁית ג, יט): "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם, עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה" וְגוֹ', וְעִקַּר תִּקּוּנוֹ לְאַחַר מִיתָתוֹ הוּא עַל יָדוֹ, שֶׁאָז עוֹלָה נִשְׁמָתוֹ לִבְחִינַת מַאֲמָר סָתוּם "טוּב הַחַיִּים", וּמִשָּׁם חוֹזֶרֶת וּמַמְשִׁיכָה חִיּוּת חֲדָשָׁה לְהַחֲיוֹת הָעֲצָמוֹת הַיְבֵשׁוֹת, עַד שֶׁיַּעֲמֹד בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים לִחְיוֹת חַיִּים נִצְחִיִּים, וְכָל אֶחָד כְּפִי מַעֲשָׂיו, כֵּן זוֹכֶה לָזֶה, כִּי הַצַּדִּיק שֶׁבִּטֵּל גּוּפוֹ בְּחַיָּיו, וְזָכָה לַעֲלוֹת בְּחַיָּיו בְּעוֹדוֹ בְּגוּפוֹ לִבְחִינַת אַיֵּה הַמַּאֲמָר סָתוּם "טוּב הַחַיִּים", הוּא אֵינוֹ מֵת כְּלָל, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (עַיֵּן בְּרָכוֹת יח.), כִּי מִיתָתוֹ הִיא רַק בְּחִינַת בִּטּוּל, שֶׁמְּבַטֵּל עַצְמוֹ בְּבִטּוּל נִפְלָא, כְּדֵי שֶׁיַּעֲלֶה לְמַאֲמָר סָתוּם בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה לְעֵילָא וּלְעֵילָא וְכוּ', כְּדֵי שֶׁתַּמְשִׁיךְ מִשָּׁם חִיּוּת חֲדָשָׁה וְנִפְלָאָה לְתַקֵּן כָּל הַנְּפָשׁוֹת כֻּלָּן, אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ צַדִּיק, צָרִיךְ לִסְבֹּל צַעַר כְּפִי מַעֲשָׂיו בַּגֵּיהִנּוֹם וְכַיּוֹצֵא, עַד שֶׁיַּעֲלֶה גַּם הוּא לִבְחִינַת מַאֲמָר סָתוּם כְּפִי בְּחִינָתוֹ וּמַדְרֵגָתוֹ, וְהַכֹּל לְפִי הַחֶשְׁבּוֹן, וְעַל-כֵּן אֲפִלּוּ מִי שֶׁלֹּא זָכָה בֶּאֱמֶת לְהֵיטִיב מַעֲשָׂיו בִּשְׁלֵמוּת בְּחַיָּיו, אֲבָל זָכָה עַל-כָּל פָּנִים לְחַפֵּשׂ וְלִדְרֹשׁ תָּמִיד אַחֲרֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, זוֹהִי גַּם-כֵּן טוֹבָה נִפְלָאָה וְנוֹרָאָה לְנַפְשׁוֹ וּלְגוּפוֹ, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה גַּם לְאַחַר מִיתָתוֹ לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלֹא יוּכְלוּ לְהַטְעוֹתוֹ עַל-יְדֵי עוֹלַם הַתֹּהוּ, מֵאַחַר שֶׁגַּם שָׁם מְבַקֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַל-כֵּן בְּנָקֵל יוּכַל לָשׁוּב לִמְקוֹם מְנוּחָתוֹ, וְהַכֹּל בְּכֹחַ צַדִּיקֵי הָאֱמֶת, וְעַל-כֵּן אַשְׁרֵי מִי שֶׁזּוֹכֶה עוֹד בַּחַיִּים חַיּוּתוֹ לְחַפֵּשׂ אַחַר הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, וּמִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁזּוֹכֶה לִמְצֹא אוֹתוֹ, שֶׁאָז יִזְכֶּה לְ"טוּב הַחַיִּים" עוֹד בְּזֶה הָעוֹלָם, וְיִזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ עֲרֵבוּת, נְעִימוּת, זִיו "טוּב הַחַיִּים", אֲשֶׁר אֵין לְמַעְלָה מִזֶּה, כִּי הַצַּדִּיק יָכוֹל לְהַחְדִּיר בְּכָל מְקֹרָבָיו אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּגִלּוּי כָּזֶה, עַד שֶׁעוֹד בַּחַיִּים חַיּוּתָם יִזְכּוּ לְהַרְגִּישׁ כָּל מִינֵי טַעַם וְנֹעַם וַעֲרֵבוּת; אַשְׁרֵי מִי שֶׁאֵינוֹ מַטְעֶה אֶת עַצְמוֹ כְּלָל, רַק מְחַפֵּשׂ וּמְבַקֵּשׁ אַחַר הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, וְאָז טוֹב לוֹ בָּזֶה וּבַבָּא.
י. עיקר החיות באמת הוא רק מחיי החיים
צָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, אֲשֶׁר אֵין לְךָ עוֹד "טוּב הַחַיִּים" כְּמוֹ מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהִכָּלֵל לְגַמְרֵי בָּאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, הַיְנוּ בְּעוֹדוֹ בַּחַיִּים חַיּוּתוֹ זוֹכֶה לְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְנִכְלָל לְמַעְלָה מֵהַמָּקוֹם וּלְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, וְאַף-עַל-פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת עִקַּר תַּכְלִית הָאָדָם שֶׁיִּזְכֶּה לִבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, עַד שֶׁיִּתְבַּטֵּל בְּחִינַת הַזְּמַן לְגַמְרֵי, שֶׁאָז זוֹכֶה לְהַכִּיר אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי, שֶׁזֶּה בְּחִינַת כָּל שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, אַף-עַל-פִּי-כֵן צָרִיךְ הָאָדָם לְהַאֲרִיךְ יָמִים וְשָׁנִים בְּזֶה הָעוֹלָם דַּיְקָא שֶׁהוּא בִּזְמַן וּבְמִדּוֹת, כִּי כָּל מַה שֶּׁחַי יוֹם יוֹתֵר בְּזֶה הָעוֹלָם וְעוֹבֵד ה' יוֹתֵר בְּזֶה הָעוֹלָם בַּזְּמַן וּבַיָּמִים, עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא זוֹכֶה לִשְׁלֵמוּת הַדַּעַת בְּיוֹתֵר, וְזוֹכֶה בְּיוֹתֵר לִבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, וְזֶה עִקַּר אֲרִיכוּת יָמִים שֶׁצְּרִיכִים לִזְכּוֹת בְּזֶה הָעוֹלָם, בְּחִינַת "לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים" (דְּבָרִים כב, ז), דְּהַיְנוּ שֶׁיִּזְכֶּה בְּכָל יוֹם וָיוֹם מִימֵי חַיָּיו לְהִכָּלֵל בִּבְחִינַת יוֹם שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ, שֶׁהוּא בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, וְזֶה עִקַּר בְּחִינַת הַזִּקְנָה דִּקְדֻשָּׁה בְּחִינַת זָקֵן – זֶ'ה קָ'נָ'ה חָכְמָה (קִדּוּשִׁין לב.), כִּי כָּל מַה שֶּׁנִּזְקָן יוֹתֵר, צָרִיךְ לִקְנוֹת חָכְמָה וְדַעַת אֲמִתִּיִּים יוֹתֵר, וְאָז נִכְלָל בְּכָל יוֹם בִּבְחִינַת הַזִּקְנָה שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים בֶּאֱמֶת, בְּחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר הַחַיִּים, עִקַּר אֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים, כִּי מִי שֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה לְדַעַת אֲמִתִּית בִּימֵי חַיָּיו, אָז אֲפִלּוּ אִם יַרְבֶּה יָמִים כַּחוֹל אֵין זוֹ אֲרִיכוּת יָמִים כְּלָל, כִּי מַה יִּתְרוֹן לוֹ בְּרִבּוּי יָמָיו הָעוֹבְרִין כְּצֵל עוֹבֵר, כִּי הֲלֹא בְּכָל יוֹם הָאָדָם מֵת, כִּי הַיּוֹם שֶׁחַי לֹא יִהְיֶה עוֹד, וְאִם-כֵּן הוּא מֵת בְּכָל יוֹם, בִּבְחִינַת "וְיוֹם הַמָּוֶת מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ" (קֹהֶלֶת ז, א), שֶׁתֵּכֶף מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ מַמָּשׁ מַתְחִיל הָאָדָם לָמוּת מִיָּד, וְזֶה בָּרוּר וּמוּבָן לְכָל בַּר דַּעַת, וְאִם-כֵּן מַה יִּתְרוֹן לְבֶן מֵאָה שָׁנִים עַל בֶּן יוֹם אֶחָד, אַדְּרַבָּה זֶה מֵת יוֹם אֶחָד וְזֶה מֵת מֵאָה שָׁנִים, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם ו, ו): "וְאִלּוּ חָיָה אֶלֶף שָׁנִים" וְגוֹ', הֲלֹא טוֹב מִמֶּנּוּ הַנֵּפֶל, כִּי תַּחַת הַזְּמַן אֵין שׁוּם חִיּוּת כְּלָל, כִּי שָׁם עִקַּר אֲחִיזַת סִטְרָא דְּמוֹתָא כַּנִּרְאֶה בְּחוּשׁ, שֶׁהַזְּמַן הוֹלֵךְ וָמֵת בְּכָל יוֹם וּבְכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, כִּי כָּל בְּנֵי-אָדָם וְכָל מִינֵי בַּעֲלֵי חַיִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מִימוֹת עוֹלָם, כֻּלָּם הוֹלְכִים וּמֵתִים בְּכָל שָׁעָה וּבְכָל יוֹם, כִּי הַיּוֹם וְהַשָּׁעָה שֶׁחָיוּ לֹא יִהְיוּ עוֹד, וְעַל-כֵּן בֶּאֱמֶת אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת יח:): רְשָׁעִים בְּחַיֵּיהֶם קְרוּיִים מֵתִים, מֵאַחַר שֶׁנִּמְשָׁכִין אַחַר הַכְּסִילוּת וְהָרוּחַ שְׁטוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת תַּחַת הַזְּמַן שֶׁחוֹלֵף וְעוֹבֵר וְכָלֶה בְּכָל רֶגַע, שֶׁזֶּה בְּחִינַת סִטְרָא דְּמוֹתָא, כִּי עִקַּר הַחִיּוּת בֶּאֱמֶת הוּא רַק מֵחַי הַחַיִּים, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, וְכָל עִקַּר קִיּוּם הַזְּמַן הוּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל וּבִשְׁבִיל הַצַּדִּיקִים, שֶׁעוֹסְקִין כָּל יְמֵיהֶם בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַשְׁלִימִין דַּעְתָּם בְּיוֹתֵר בְּכָל פַּעַם עַל-יְדֵי אֲרִיכוּת הַזְּמַן דַּיְקָא, וְעַל-יְדֵי-זֶה מְקַשְּׁרִין וּמַעֲלִין אֶת בְּחִינַת הַזְּמַן לִבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, וְהֵם זוֹכִים לְחַיִּים אֲמִתִּיִּים לָעַד וְלָנֶצַח, וּמִשָּׁם עִקַּר הַמְשָׁכַת הַחִיּוּת לְכָל בָּאֵי עוֹלָם בִּשְׁבִיל קִיּוּם הָעוֹלָם, כִּי הַכֹּל נִבְרָא וּמִתְקַיֵּם רַק בִּשְׁבִיל הַצַּדִּיקִים. הַכְּלָל שֶׁעִקַּר הַחִיּוּת הָאֲמִתִּית הִיא בִּבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, אַךְ אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא לָזֶה, כִּי אִם עַל-יְדֵי שֶׁאָדָם בָּא בְּתוֹךְ הַזְּמַן שֶׁשָּׁם עִקַּר הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף שֶׁלּוֹ, וְאָז אִם זוֹכֶה לְקַדֵּשׁ עַצְמוֹ כָּרָאוּי, וּלְהוֹסִיף כָּל יוֹם תּוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה וָדַעַת, אֲזַי זוֹכֶה עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא לְהִכָּלֵל בִּבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן בִּשְׁלֵמוּת כָּרָאוּי, שֶׁזֶּה בְּחִינַת: "וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים" (בְּרֵאשִׁית כד, א), שֶׁדַּיְקָא עַל-יְדֵי הַזְּמַן וְהַיָּמִים זָכָה לָבוֹא לִבְחִינַת לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן, שֶׁשָּׁם עִקַּר אֲרִיכוּת יָמִים וְהַזִּקְנָה הָאֲמִתִּית; וְעַל-כֵּן רְאֵה, אֲהוּבִי, בְּנִי הַיָּקָר, מַה לְּפָנֶיךָ, לְאֵיזֶה נֹעַם וַעֲרֵבוּת יְכוֹלִים לִזְכּוֹת בְּזֶה הָעוֹלָם, אִם רַק זוֹכִים לְהִתְקָרֵב אֶל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וּלְצַיֵּת לוֹ, שֶׁאָז יִזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ "טוּב הַחַיִּים", וְיִזְכֶּה לְקַשֵּׁר אֶת הַזְּמַן וְהַמָּקוֹם אֶל לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן וּלְמַעְלָה מֵהַמָּקוֹם, וְיִחְיֶה חַיִּים טוֹבִים וַעֲרֵבִים, נְעִימִים וּמְתוּקִים; אַשְׁרֵי מִי שֶׁמַּכְנִיס דִּבּוּרִים אֵלּוּ בְּתוֹכוֹ, וְאָז טוֹב לוֹ כָּל הַיָּמִים.
תַּם וְנִשְׁלַם, שֶׁבַח לְאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם!