קוּנְטְרֵס
מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה
חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אוֹמְרִים (תַּעֲנִית כט.): מִשֶּׁנִּכְנָס אֲדָר "מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה"; מַהִי סְגֻלַּת חֹדֶשׁ אֲדָר? הָמָן-עֲמָלֵק "הִפִּל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל" (אֶסְתֵּר ט, כד), וְנָפַל עַל חֹדֶשׁ אֲדָר. הָמָן חָשַׁב שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ נִפְטַר בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, וְאָז יוּכַל לְהִתְגַּבֵּר עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲבָל הוּא שָׁכַח שֶׁבּוֹ בַּחֹדֶשׁ גַּם נוֹלַד מֹשֶׁה רַבֵּנוּ (מְגִלָּה יג:). חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אוֹמְרִים (אָבוֹת א, א): מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה; וְכָךְ הוֹלֶכֶת הַמָּסֹרֶת מִדּוֹר דּוֹר עַד דּוֹרוֹתֵינוּ אֵלּוּ. בְּכָל דּוֹר וָדוֹר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ לָנוּ צַדִּיקִים קְדוֹשִׁים הַדְּבוּקִים בָּאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, הַנִּקְרָאִים מֹשֶׁה, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ב'), שֶׁכָּל צַדִּיק וְצַדִּיק נִקְרָא מֹשֶׁה, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (שַׁבָּת קא :): מֹשֶׁה שַׁפִּיר קָאֲמַרְתְּ; וְהִנֵּה מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק עֲדַיִן לֹא נִסְתַּיְּמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת יז, טז): "מִלְחָמָה לַהֲוָיָ"ה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר"; עֲמָלֵק, אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּנְחוּמָא חֻקַּת יח), מֵעוֹלָם הָיְתָה רְצוּעַת מַרְדּוּת לְיִשְׂרָאֵל; מֵאָז שֶׁיָּצְאוּ עַם יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, הִתְגַּבְּרָה קְלִפַּת עֲמָלֵק עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל.
עֲמָלֵ"ק בְּגִימַטְרִיָּה סָפֵ"ק, שֶׁמַּכְנִיס סְפֵקוֹת בָּאָדָם "הֲיֵשׁ הֲוָיָ"ה בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן" (שְׁמוֹת יז, ז), וְזֶה כְּלַל הַצָּרוֹת שֶׁעוֹבֵר עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, כִּי כְּשֶׁאָדָם חָזָק בֶּאֱמוּנָה בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְיוֹדֵעַ וְעֵד, אֲשֶׁר דָּבָר גָּדוֹל וְדָבָר קָטָן אֵינוֹ נַעֲשֶׂה מֵעַצְמוֹ, אֶלָּא בְּהַשְׁגָּחַת הַמַּאֲצִיל הָעֶלְיוֹן, אָז לֹא חָסֵר לוֹ מְאוּמָה; כִּי כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים, הַמְּרִירוּת, הַהַרְפַּתְקָאוֹת וְהַדִּכְאוֹנוֹת שֶׁעוֹבְרִים עַל בְּנֵי-אָדָם, הֵם רַק מֵחֲמַת חֶסְרוֹן אֱמוּנָה, וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ז'), שֶׁעִקַּר הַגָּלוּת זֶה רַק מֵחֲמַת חֶסְרוֹן אֱמוּנָה, כִּי כְּשֶׁיֵּשׁ לָאָדָם אֱמוּנָה, הוּא דָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאֵינֶנּוּ חָסֵר דָּבָר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי כ, כח): "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת". אֲבָל כָּל הַצָּרוֹת שֶׁאָדָם סוֹבֵל הֵן רַק מֵחֲמַת הֶעְדֵּר אֱמוּנָה; כִּי הַמַּאֲמִין הָאֲמִתִּי, שֶׁמַּאֲמִין שֶׁדָּבָר גָּדוֹל וְדָבָר קָטָן אֵינוֹ נַעֲשֶׂה מֵעַצְמוֹ, אֶלָּא בְּהַשְׁגָּחַת הַמַּאֲצִיל הָעֶלְיוֹן, שׁוּם דָּבָר לֹא יִשְׁבְּרוֹ. וְזוֹ קְלִפַּת הָמָן-עֲמָלֵק, שֶׁרוֹצָה לְהַשְׁכִּיחַ אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מִיִּשְׂרָאֵל.
וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ לָנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר צַדִּיקֵי הַדּוֹר וּמַנְהִיגָיו, חַכְמֵי הַתּוֹרָה, רָאשֵׁי יְשִׁיבוֹת, רָאשֵׁי כּוֹלְלִים, הַלּוֹמְדִים תּוֹרָה עִם עַם יִשְׂרָאֵל, מְלַמְּדִים אוֹתָם אֱמוּנָה, מְחַזְּקִים וּמְעוֹדְדִים אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וּבָזֶה מוֹחִים אֶת הָמָן-עֲמָלֵק. וְלָכֵן חָשַׁב הָמָן-עֲמָלֵק שֶׁהוּא יִתְגַּבֵּר עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה שֶׁנִּפְטַר בּוֹ מֹשֶׁה, אֲבָל שָׁכַח שֶׁמֹּשֶׁה לֹא מֵת, אֶלָּא מִסִּטְרָא דִּילַן, כַּמּוּבָא (זֹהַר ח"ב קע"ד:). וּמַה שֶּׁאָנוּ חוֹשְׁבִים שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ נִסְתַּלֵּק, זֶה רַק כְּשֶׁאֵינֶנּוּ לוֹמְדִים אֶת הַתּוֹרָה, אָז נִדְמֶה כְּאִלּוּ מֹשֶׁה מֵת, שֶׁזֶּה הָיָה חֵטְא הָעֵגֶל, שֶׁאָמְרוּ (שְׁמוֹת לב, כג): "כִּי זֶה הָאִישׁ מֹשֶׁה לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ". וְלָכֵן עָשׂוּ אֶת הָעֵגֶל, אֲשֶׁר גָּרַם לָנוּ אֶת כָּל הַצָּרוֹת, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (עַיֵּן סַנְהֶדְרִין קב.): אֵין לְךָ צָרָה שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהּ מֵחֵטְא הָעֵגֶל; כִּי בָּרֶגַע שֶׁמַּפְרִידִים בֵּין נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְבֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, זֶה נִקְרָא חֵטְא הָעֵגֶל. וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן סב): בָּרֶגַע שֶׁאָדָם מַפְרִיד אֶת עַצְמוֹ מֵהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְעוֹשֶׂה מֵהַסִּבָּה עִקָּר – זֶה חֵטְא הָעֵגֶל;
כִּי עָלָיו לָדַעַת, אֲשֶׁר אֵין לוֹ עַל מִי לְהִשָּׁעֵן אֶלָּא עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם. אֵין לָנוּ בְּזֶה הָעוֹלָם רַק הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְכָל צְרָכֵינוּ נְבַקֵּשׁ רַק מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְנָבוֹא אֵלָיו יִתְבָּרַךְ בְּכָל עֵת, וְנִבְטַח בּוֹ, אֲזַי אָנוּ נִצּוֹלִים מִכָּל הַצָּרוֹת. וְלָכֵן הָמָן-עֲמָלֵק חָשַׁב, שֶׁהִנֵּה בְּחֹדֶשׁ אֲדָר נִסְתַּלֵּק מֹשֶׁה, אֲזַי תִּהְיֶה מַפָּלָה לְיִשְׂרָאֵל, אֲבָל הוּא שָׁכַח, שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ חַי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מַלְאָכִי ג, כב): "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה"; כָּל הַתּוֹרָה שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל לוֹמְדִים – זוֹ תּוֹרַת מֹשֶׁה, שֶׁנִּקְרֵאת עַל שְׁמוֹ, עַל שֶׁמָּסַר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר יִשְׂרָאֵל, בְּשָׁעָה שֶׁחָטְאוּ בְּחֵטְא הָעֵגֶל, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא רָצָה לִמְחוֹתָם, מָסַר מֹשֶׁה נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּרָם, וְאָמַר (שְׁמוֹת לב, לב): "מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ", תִּמְחֹק אוֹתִי, אֲבָל לֹא אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל; כִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת מוֹסֵר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר עַם יִשְׂרָאֵל, מַחְדִּיר בָּהֶם אֱמוּנָה, מְחַזֵּק וּמְעוֹדֵד וּמְשַׂמֵּחַ אוֹתָם, מְדוֹבְבָם שֶׁיַּחְזְרוּ בִּתְשׁוּבָה. וְזֹאת הָמָן לֹא יָדַע, וְעַל-כֵּן הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ דַּיְקָא בְּחֹדֶשׁ אֲדָר. וְלָכֵן מִשֶּׁנִּכְנָס אֲדָר "מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה", אֵין עוֹד שִׂמְחָה כְּשִׂמְחַת הָאֱמוּנָה, כְּשֶׁיְּהוּדִי מַאֲמִין בְּבוֹרֵא כָּל עוֹלָמִים, וְיוֹדֵעַ שֶׁאֵין לוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם רַק הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וּמִכָּל צָרָה שֶׁעוֹבֶרֶת עָלָיו, וּמִכָּל מַשְׁבֵּר וְצוּקָה, הוּא בּוֹרֵחַ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וּמִסְתַּתֵּר בְּסֵתֶר צֵל כְּנָפָיו, זוֹ הַשִּׂמְחָה הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר, וְזוֹ מְחִיַּת הָמָן-עֲמָלֵק, שֶׁנַּעֲשֵׂית בְּחֹדֶשׁ אֲדָר.
וְלָכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בְּרָכוֹת נח.): "לְךָ הֲוָיָ"ה הַמַּמְלָכָה" – זוֹ מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק; בָּזֶה שֶׁמְּגַלִּים אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְעַם יִשְׂרָאֵל, בָּזֶה שֶׁמְּחַזְּקִים וּמְעוֹדְדִים אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בֶּאֱמוּנָה פְּשׁוּטָה בּוֹ יִתְבָּרַךְ, בָּזֶה בְּעַצְמוֹ נִמְחָק הָמָן-עֲמָלֵק, אֲשֶׁר כָּל קְלִפָּתוֹ לְהַכְנִיס סְפֵקוֹת בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל. וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ לָחַם אִתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת יז, ז): "וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים, וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו, וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ, וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד, וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ", אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (רֹאשׁ הַשָּׁנָה כט.): וְכִי יָדָיו שֶׁל מֹשֶׁה עוֹשׂוֹת מִלְחָמָה אוֹ שׁוֹבְרוֹת מִלְחָמָה? אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מִסְתַּכְּלִים כְּלַפֵּי מַעְלָה וּמְשַׁעְבְּדִים לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם – הָיוּ נוֹצְחִים. מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הִגְבִּיהַּ יָדָיו, וְהֶרְאָה לְעַם יִשְׂרָאֵל לְהִסְתַּכֵּל רַק כְּלַפֵּי מַעְלָה, שֶׁנֵּדַע אֲשֶׁר אֵין לָנוּ בְּזֶה הָעוֹלָם רַק הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְעַל-יְדֵי-זֶה זָכִינוּ לִמְחוֹת אֶת הָמָן-עֲמָלֵק. "אַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד", מֹשֶׁה רַבֵּנוּ גִּלָּה שֶׁלְּאֵיזֶה צַד שֶׁנִּפְנֶה נִמְצָא רַק אֶחָד – אַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, "מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד", מַה שֶּׁרַק יַעֲבֹר עָלֵינוּ, צְרִיכִים לִפְנוֹת רַק אֶל אֶחָד – אַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ.
אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ד'): אֶחָ"ד גִּימַטְרִיָּה אַהֲבָה; מֵאַיִן אֲנִי יוֹדֵעַ, שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם אֱמוּנָה בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְהוּא דָּבוּק בְּאֶחָד – אַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ? כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, וְאוֹהֵב אֶת כָּל יְהוּדִי, וְעַז רְצוֹנוֹ וְחֶפְצוֹ לַעֲזֹר לְכָל אֶחָד, זֶה סִימָן שֶׁהוּא אוֹחֵז בְּאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ. אֲבָל אִם יֵשׁ לָאָדָם אֵיזוֹ שִׂנְאָה אוֹ קִנְאָה כְּלַפֵּי הַזּוּלָת, אוֹ גּוֹנֵב וְגוֹזֵל מֵחֲבֵרוֹ, צְרִיכִים לָדַעַת שֶׁאָדָם זֶה כּוֹפֵר בָּעִקָּר, כִּי אֵין זֶה עוֹלֶה בְּקָנֶה אֶחָד; אִם אָדָם אֵינוֹ אוֹהֵב אֶת עַם יִשְׂרָאֵל, סִימָן שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב, כִּבְיָכוֹל, אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, אֶלָּא כּוֹפֵר בָּעִקָּר הוּא, אִם אָדָם עָשָׂה עָוֶל לַזּוּלָת, גָּזַל אוֹתוֹ, אוֹ הִלְבִּינוֹ בָּרַבִּים וְכַדּוֹמֶה, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, אֵין לוֹ חֵלֶק בֵּאלֹקֵי יִשְׂרָאֵל. וְלָכֵן מָצִינוּ שֶׁהָמָן-עֲמָלֵק אָמַר (אֶסְתֵּר ג, ח): "יֶשְׁנוֹ עַם מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים", כָּל הַכֹּחַ שֶׁל הָמָן-עֲמָלֵק, שֶׁשָּׂרוֹ הוּא הַסָּמֶ"ךְ-מֵ"ם – 'הַפְרֵד וּמְשֹׁל', לְהַפְרִיד בֵּין נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, לַעֲשׂוֹת פֵּרוּדִים בֵּינֵיהֶם, שֶׁיִּהְיוּ מַחֲלוֹקוֹת וּמְרִיבוֹת בֵּינֵיהֶם, שֶׁתִּהְיֶה גִּזְעָנוּת בֵּינֵיהֶם, שֶׁאֶחָד לֹא יָבִין אֶת הַשֵּׁנִי, זוֹ קְלִפַּת הָמָן-עֲמָלֵק.
אֲבָל אֶסְתֵּר, הַמְרַמֶּזֶת עַל הַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (חֻלִּין קלט:): אֶסְתֵּר מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים לא, יח) : "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי", אֲפִלּוּ בְּתוֹךְ הַהַסְתָּרָה שֶׁיֵּשׁ בֵּין נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, הִיא אוֹמֶרֶת לְמָרְדְּכַי הַצַּדִּיק: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים", הַיְנוּ אִם אָנוּ רוֹצִים לָצֵאת מֵהַגָּלוּת הַמָּרָה שֶׁאָנוּ נִמְצָאִים בָּהּ, שֶׁזֶּה "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא", יֶשְׁנָהּ הַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה, הָעֵצָה – לְהִתְאַחֵד יַחַד, שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל יֹאהֲבוּ זֶה אֶת זֶה, וִיכַבְּדוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, שֶׁנִּשְׂרֹף כְּבָר אֶת הַשִּׂנְאַת חִנָּם, אֶת הַגִּזְעָנוּת הָאֲרוּרָה וְנִתְאַחֵד יַחַד, שֶׁנְּאַחֶה אֶת כָּל הַקְּרָעִים שֶׁבֵּינֵינוּ, נְסַלֵּק אֶת כָּל הָאִי הֲבָנוֹת שֶׁבֵּינֵינוּ, דַּיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה אָנוּ יְכוֹלִים לְהִגָּאֵל.
וּמָרְדְּכַי הַצַּדִּיק, אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (מְגִלָּה יג.), שֶׁנִּקְרָא אִישׁ יְהוּדִי – עַל שֵׁם שֶׁכָּפַר בָּעֲבוֹדָה זָרָה, הוּא פִּרְסֵם וְגִלָּה אֶת הָאֱמוּנָה בֵּין נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְדַיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה הִכְנִיעוּ אֶת הָמָן-עֲמָלֵק, עַד שֶׁתָּלוּהוּ עַל עֵץ. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (חֻלִּין קלט:) הָמָן מִן הַתּוֹרָה – מִנַּיִן? שֶׁנֶּאֱמַר (בְּרֵאשִׁית ג, יא): "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל אָכָלְתָּ"; הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּרָא אֶת הָאָדָם, כְּדֵי שֶׁיִּזְכּוּ לְהַכִּירוֹ (עַיֵּן זֹהַר בֹּא מב.), בְּגִין דְּיִשְׁתְּמוֹדְעוּן לֵיהּ, שֶׁזֶּה עֵץ הַחַיִּים, אִם אָדָם זוֹכֶה וּמְבַטֵּל עַצְמוֹ לְגַמְרֵי אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְיוֹדֵעַ וְעֵד אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְהַכֹּל לַכֹּל אֱלֹקוּת גָּמוּר הוּא, אָז הוּא חַי לְעוֹלָם. וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן כא): כְּשֶׁאָדָם מַאֲמִין בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְיוֹדֵעַ וְעֵד אֲשֶׁר אֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ, אֲזַי אֵין הֶפְרֵשׁ אֶצְלוֹ בֵּין חַיִּים לְמִיתָה, הוּא תָּמִיד דָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, אֶלָּא שֶׁעַכְשָׁו הוּא מְלֻבָּשׁ בִּלְבוּשׁ גַּשְׁמִי וְחָמְרִי, וּמַכִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאַחַר-כָּךְ כְּשֶׁיּוֹצֵא מִזֶּה הָעוֹלָם, הוּא מַפְשִׁיט אֶת הַגּוּף הַגַּשְׁמִי וְהַחָמְרִי, וְגַם-כֵּן מַכִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאֵין אֶצְלוֹ הֶפְרֵשׁ בֵּין עַכְשָׁו לְאַחַר-כָּךְ, תָּמִיד הוּא מַכִּיר אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ! זֶה נִקְרָא עֵץ הַחַיִּים וְחַי לְעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים לב, מ):"כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי, וְאָמַרְתִּי חַי אָנֹכִי לְעֹלָם", בָּרֶגַע שֶׁאָדָם מַגְבִּיהַּ יָדָיו רַק אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְיוֹדֵעַ וְעֵד שֶׁאֵין לוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם אַף אֶחָד רַק אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, זֶה נִקְרָא עֵץ הַחַיִּים, וְחַי לְעוֹלָם.
אֲבָל בָּרֶגַע שֶׁאָדָם טוֹעֵם מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע, עוֹשֶׂה הֶפְרֵשׁ בֵּין טוֹב לְרַע, הַיְנוּ "עַכְשָׁו טוֹב לִי, עַכְשָׁו רַע לִי", זֶה נִקְרָא עֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע, זֶה מַה שֶּׁעוֹקֵר אוֹתוֹ, וּמִשָּׁם בָּאִים כָּל הַסְּפֵקוֹת וְהַבִּלְבּוּלִים וְהַחֲלִישׁוּת הַדַּעַת שֶׁיֵּשׁ לוֹ. וְלָכֵן 'הָמָן מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן?' שֶׁנֶּאֱמַר: "הֲמִן הָעֵץ" – זֶה עֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע, שֶׁמִּשָּׁם בָּאִים כָּל הַסְּפֵקוֹת, שֶׁזֶּה סָפֵ"ק גִּימַטְרִיָּה עֲמָלֵ"ק. וְלָכֵן הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁנִּקְרָא מָרְדְּכַי, הוּא לוֹחֵם עִם הָמָן-עֲמָלֵק. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (חֻלִּין קלט:): מָרְדְּכַי מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? שֶׁנֶּאֱמַר (שְׁמוֹת ל, כג): "מָר דְּרוֹר", לְשׁוֹן צִפּוֹר דְּרוֹר. אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שַׁבָּת קו:): לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ צִפּוֹר דְּרוֹר? שֶׁדָּרָה בַּבַּיִת כְּבַשָּׂדֶה, בֶּן חוֹרִין אֲמִתִּי, מָרְדְּכַי הוּא אִישׁ יְהוּדִי הַמְגַלֶּה אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְכֻלָּם. וּבְרֶגַע שֶׁאָדָם בַּעַל אֱמוּנָה, הוּא בֶּן חוֹרִין, שֶׁיּוֹצֵא מִגָּלוּתוֹ.
וְלָכֵן דַּיְקָא עַכְשָׁו בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, עָלֵינוּ לִרְאוֹת לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה, אֲשֶׁר אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן י'): כְּשֶׁיְּהוּדִים רוֹקְדִים בְּשִׂמְחָה וּמוֹחֲאִים כַּף אֶל כַּף בְּשִׂמְחָה, עַל-יְדֵי-זֶה מַמְתִּיקִים אֶת הַדִּין. כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁאָנוּ עוֹבְרִים לָאַחֲרוֹנָה, זֶה רַק מֵחֲמַת חֶסְרוֹן אֱמוּנָה, כִּי אִם הָיִינוּ מִתְאַחֲדִים יַחַד בְּאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, בֶּאֱמוּנָה בְּרוּרָה וּמְזֻכֶּכֶת, וּמְגַלִּים וּמְפַרְסְמִים לְכֻלָּם אֶת הָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְהָיִינוּ אוֹהֲבִים זֶה אֶת זֶה, וּמַרְבִּים אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, וְעוֹקְרִים שִׂנְאַת חִנָּם, וּמִי שֶׁגָּזַל וְעָשַׁק מָמוֹן מִבְּנֵי-אָדָם, הָיָה מֵשִׁיב גְּזֵלָתוֹ וְשָׁב בִּתְשׁוּבָה, אֲזַי מִיָּד הָיִינוּ נִגְאָלִים, כִּי כָּל הַצָּרוֹת הֵן רַק מֵחֲמַת הַפֵּרוּדִים שֶׁיֵּשׁ בֵּינֵינוּ, שֶׁזֶּה אֲשֶׁר מַגְבִּיר אֶת הָמָן-עֲמָלֵק שֶׁאָמַר: "יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד" וְגוֹ'.
לֹא-כֵן אִם אָנוּ נִתְאַחֵד יַחַד, עַל-יְדֵי-זֶה נִהְיֶה עַם אֶחָד דְּבֵקִים בְּאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְדָבָר זֶה אָנוּ צְרִיכִים עַכְשָׁו בְּחֹדֶשׁ אֲדָר – לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה, לְשַׂמֵּחַ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, לְחַזֵּק וּלְעוֹדֵד אֶת כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל, כִּי לְדַאֲבוֹנֵנוּ עוֹבְרִים עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד כָּל מִינֵי מְרִירוּת וְהַרְפַּתְקָאוֹת, כָּל מִינֵי יִסּוּרִים וְחוֹבוֹת, וְאִם אָדָם זוֹכֶה לְהַחֲזִיק מַעֲמָד, וּמְחַזֵּק גַּם אֶת זוּלָתוֹ, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא מְקָרֵב אֶת הַגְּאֻלָּה. וְלָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קו) עַל הַפָּסוּק (תְּהִלִּים מא, א): "אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל", אַשְׁרֵי אָדָם הַמַּכְנִיס שֵׂכֶל בַּדַּל, וְאֵין שֵׂכֶל גָּדוֹל יוֹתֵר מִזֶּה שֶׁמַּכְנִיסִים בָּאָדָם אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים ד, לה): "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי הֲוָיָ"ה אֱלֹקִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ", בָּרֶגַע שֶׁאָדָם חָזָק בַּדַּעַת הַזּוֹ, שֶׁאֵין בִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, אֲזַי נִגְאָל מִכָּל צָרוֹתָיו. וְלָכֵן זוֹ צְרִיכָה לִהְיוֹת עֲבוֹדָתֵנוּ בְּחֹדֶשׁ אֲדָר – לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה, לְשַׂמֵּחַ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וּלְהַכְנִיסָן תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה. וְעָלֵינוּ לְעוֹרֵר אֶת אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁיַּכְנִיסוּ אֶת יַלְדֵיהֶם בְּחִנּוּךְ תּוֹרָנִי, הֵן הַבָּנִים שֶׁיִּלְמְדוּ בְּתַלְמוּד תּוֹרָה, וְהֵן הַבָּנוֹת שֶׁתִּלְמַדְנָה בְּבֵית-סֵפֶר שֶׁלּוֹמְדִים שָׁם אֱמוּנָה וְקִיּוּם הַמִּצְווֹת, וְדַיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה נִזְכֶּה לְהִתְגַּבֵּר עַל כָּל הָאוֹיְבִים, כִּי כְּשֶׁמְּחַנְּכִים אֶת הַיְלָדִים לְתוֹרָה וֶאֱמוּנָה, אֲזַי "מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז" (תְּהִלִּים ח, ג), כְּשֶׁמְּלַמְּדִים אֶת הַיְלָדִים אֱמוּנָה, בָּזֶה מִתְחַזְּקִים לְהַמְשִׁיךְ אֶת שַׁרְשֶׁרֶת הַזָּהָב שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל מֵאָז שֶׁקִּבַּלְנוּ אֶת הַתּוֹרָה בְּהַר סִינַי. וְלָכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שַׁבָּת פח.) עַל הַפָּסוּק (אֶסְתֵּר ט, כז): "קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ" – קִיְּמוּ מַה שֶּׁקִּבְּלוּ כְּבָר, שֶׁגַּם בְּחֹדֶשׁ אֲדָר הָיְתָה קַבָּלַת הַתּוֹרָה.
וְכֵן מָצִינוּ בְּמַאֲמָרָם זַ"ל (רַשִּׁ"י שְׁמוֹת יט, ב), שֶׁלִּפְנֵי קַבָּלַת הַתּוֹרָה הָיוּ עַם יִשְׂרָאֵל מְסֻכְסָכִים זֶה עִם זֶה, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעוּ לְהַר סִינַי, "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" (שָׁם), שֶׁנִּתְאַחֲדוּ יַחַד כְּאִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד, וְכָךְ קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה. וְלָכֵן גַּם עַכְשָׁו בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁמַּרְבִּים בּוֹ בְּשִׂמְחָה, עָלֵינוּ לְהִתְאַחֵד יַחַד וְלֶאֱהֹב זֶה אֶת זֶה, וְלָדוּן זֶה אֶת זֶה לְכַף זְכוּת, וּמִי שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁעָשָׂה עָוֶל לַשֵּׁנִי, שֶׁיְּבַקֵּשׁ סְלִיחָה וִיפַיְּסוֹ, וּבִפְרָט מִי שֶׁפָּגַם בְּחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל, צַדִּיקֵי הַדּוֹר, וְנִפְגְּמָה אֶצְלוֹ אֱמוּנַת חֲכָמִים, עַכְשָׁו הוּא הַזְּמַן לְתַקֵּן זֹאת. וּבִזְכוּת שֶׁנִּתְאַחֵד יַחַד וְנֹאהַב זֶה אֶת זֶה, וְנַרְבֶּה בְּשִׂמְחָה, וּנְגַלֶּה וּנְפַרְסֵם אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, יִפֹּל פַּחַד עַל כָּל אֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְלֹא יִגְּעוּ בְּשׁוּם בַּר יִשְׂרָאֵל, וְאָנוּ נִגָּאֵל גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אֲשֶׁר עִקַּר הַשִּׂמְחָה הִיא הַגְּאֻלָּה.
ב.
חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אוֹמְרִים (תַּעֲנִית כט.): מִשֶּׁנִּכְנָס אֲדָר "מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה"; עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן מַהִי גְּדֻלַּת חֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁצְּרִיכִים כָּל-כָּךְ לִשְׂמֹחַ בּוֹ? אֶלָּא אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שׁוֹחֵר טוֹב תְּהִלִּים ב'): הָמָן אָמַר, שׁוֹטֶה הָיָה פַּרְעֹה שֶׁאָמַר (שְׁמוֹת א, כב): "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד" וְגוֹ' "וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן", וְלֹא הָיָה יוֹדֵעַ, שֶׁהַבָּנוֹת נִשָּׂאוֹת לַאֲחֵרִים, וְהֵן פָּרוֹת וְרָבוֹת, אֲבָל אֲנִי אֵינִי עוֹשֶׂה כֵּן, אֶלָּא (אֶסְתֵּר ג, יג): "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים", וְאַף גּוֹג וּמָגוֹג עָתִיד לוֹמַר כֵּן, שׁוֹטִים הָיוּ הָרִאשׁוֹנִים שֶׁהָיוּ מִתְעַקְּפִין בְּעֵצוֹת שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְלֹא הָיוּ יוֹדְעִין שֶׁיֵּשׁ לָהֶם פַּטְרוֹן בַּשָּׁמַיִם, אֲבָל אֲנִי אֵינִי עוֹשֶׂה כֵּן, אֶלָּא בִּתְחִלָּה אֲנִי מִזְדַּוֵּג לְפַטְרוֹנָם, וְאַחַר-כָּךְ אֲנִי חוֹזֵר עַל יִשְׂרָאֵל, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (תְּהִלִּים ב, ב): "יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל הֲוָיָ"ה וְעַל מְשִׁיחוֹ", וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אוֹמֵר לָהֶם: רְשָׁעִים, עָלַי אַתֶּם בָּאִים לְהִזְדַּוֵּג?! כַּמָּה גְדוּדִים יֵשׁ לִי לְפָנַי, כַּמָּה שְׂרָפִים וּבְרָקִים וְלַפִּידִים וּמַלְאָכִים יֵשׁ לִי לְפָנַי, וַאֲנִי יוֹצֵא עִמָּהֶם וְעוֹשֶׂה מִלְחָמָה עִמָּהֶם, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (יְשַׁעְיָה מב, יג): "הֲוָיָ"ה כַּגִּבּוֹר יֵצֵא כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת", וּכְתִיב (זְכַרְיָה יד, ג): "וְיָצָא הֲוָיָ"ה וְנִלְחַם בַּגּוֹיִם הָהֵם", מַה כְּתִיב שָׁם (פָּסוּק ט): "וְהָיָה הֲוָיָ"ה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ". וְהִנֵּה בְּחֹדֶשׁ אֲדָר אָז נוֹלַד מֹשֶׁה מוֹשִׁיעָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְהֵם אֵינָם יוֹדְעִים שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה לְמַעְלָה מֵהַטֶּבַע וּמִקְרֶה וּמַזָּל, וְעַל-יְדֵי-זֶה הוּא מַכְנִיעַ אוֹתָם, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (תַּנְחוּמָא בְּשַׁלַּח), שֶׁהָיוּ מְחַשְּׁבִים אֶת הַשָּׁעוֹת בְּאַסְטְרוֹלוֹגְיָה, מֶה עָשָׂה מֹשֶׁה? הֶעֱמִיד גַּלְגַּל חַמָּה וּלְבָנָה, וְעֵרֵב אֶת שְׁעוֹתֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר (חֲבַקּוּק ג, יא): "שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד זְבֻלָה" וְגוֹ'; כִּי עֲמָלֵ"ק גִּימַטְרִיָּה סָפֵ"ק, וּמַכְנִיס סְפֵקוֹת בָּאָדָם (שְׁמוֹת יז, ז): "הֲיֵשׁ הֲוָיָ"ה בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן", וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ הֶרְאָה לְכֻלָּם אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁהַטֶּבַע וְהַמַּזָּל מְשֻׁעְבָּדִים תַּחַת יַד הַצַּדִּיקִים, וּבָזֶה מַכְנִיעִים אֶת עֲמָלֵק.
כִּי בֶּאֱמֶת עִקַּר הַלֵּיצָנוּת בָּאָה מֵעֲמָלֵק, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (שׁוֹחֵר טוֹב, תְּהִלִּים קיא): "לֵץ תַּכֶּה" – זֶה עֲמָלֵק. כִּי כָּל כֹּחַ הַטֻּמְאָה שֶׁל עֲמָלֵק, זוֹ לֵיצָנוּת, שֶׁמִּתְלוֹצֵץ, כִּבְיָכוֹל, מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ. וְלָכֵן (שְׁמוֹת יז, טז): "מִלְחָמָה לַהֲוָיָ"ה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר", כִּי כָּל כֹּחַ הַטֻּמְאָה שֶׁל עֲמָלֵק זוֹ לֵיצָנוּת, שֶׁמַּכְנִיס בָּאָדָם לֵיצָנוּת כְּלַפֵּי מַעְלָה, רַחֲמָנָא לִישֵׁזְבָן, שֶׁזּוֹ קְלִפַּת טֻמְאַת הָעֵרֶב-רַב, שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל סָבְלוּ מֵהֶם מֵאָז הָיוּ לְגוֹי, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת יב, לח): "וְגַם עֵרֶב-רַב עָלָה עִמָּהֶם", וְאָמְרוּ (תִּקּוּנֵי-זֹהַר, תִּקּוּן סט) עֵרֶב-רַב דְּאִנוּן מְעֹרָבִין בְּיִשְׂרָאֵל דְּאִתְּמַר בְּהוֹן (יְשַׁעְיָה א, ד): "הוֹי גּוֹי חֹטֵא", דְּאִינוּן "זֶרַע מְרֵעִים בָּנִים מַשְׁחִיתִים" וְכוּ', וְאָמְרוּ (שְׁמוֹת לב, ד): "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" לָעִגְלָא; וְכָל זֻהֲמָתָם שֶׁל הָעֵרֶב-רַב שֶׁנִּתְעָרְבוּ בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַדּוֹרוֹת, הֵם קְלִפַּת הַלֵּיצָנוּת, שֶׁמִּתְלוֹצְצִים מִכָּל דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה, בִּפְרָט עַכְשָׁו בְּסוֹף יְמֵי הַגָּלוּת, שֶׁעֲמָלֵק וְהַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהַעֵרֶב-רַב רוֹאִים שֶׁהִנֵּה הִגִּיעַ סוֹפָם, וְלָכֵן הֵם מִתְגַּבְּרִים בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּבְיֶתֶר עֹז וּבְיֶתֶר כֹּחַ, כְּדֶרֶךְ שְׁנֵי אֲנָשִׁים שֶׁרָבִים בֵּינֵיהֶם, וּכְשֶׁאֶחָד רוֹאֶה שֶׁחֲבֵרוֹ יַפִּילוֹ, אָז הוּא מִתְגַּבֵּר בְּכָל כֹּחוֹ, וְהוּא מְנַסֶּה לְהַפִּיל אֶת חֲבֵרוֹ.
כְּמוֹ-כֵן עַכְשָׁו כְּשֶׁאָנוּ עוֹמְדִים לְהִגָּאֵל, אֲזַי הָעֵרֶב-רַב רוֹאִים שֶׁהִנֵּה הַסּוֹף שֶׁלָּהֶם בָּא, וְלָכֵן הֵם מִתְפַּשְּׁטִים בְּיוֹתֵר וּמִתְלוֹצְצִים מִכָּל הַקָּדוֹשׁ לְעַם יִשְׂרָאֵל, וְהֵם מַעֲבִירִים עַל הַדָּת מִילְיוֹנִים מֵאַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֵהֶם בָּאִים כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל סוֹבְלִים, כִּי מַרְגִּישִׁים, אֲשֶׁר הִנֵּה סוֹפָם בָּא, וְלָכֵן הֵם מִתְפַּשְּׁטִים בְּיוֹתֵר וּמִתְלוֹצְצִים מִכָּל הַקָּדוֹשׁ לְעַם יִשְׂרָאֵל, וְהֵם מַעֲבִירִים עַל הַדָּת מִילְיוֹנִים מֵאַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֵהֶם בָּאִים כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל סוֹבְלִים, כִּי מַרְגִּישִׁים, אֲשֶׁר הִנֵּה סוֹפָם בָּא, וְלָכֵן הֵם מִתְגַּבְּרִים בְּיוֹתֵר. וְאִי אֶפְשָׁר לְהַכְנִיעָם, אֶלָּא עַל-יְדֵי עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁלָּזֶה זוֹכִים עַל-יְדֵי שִׂמְחָה. כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן כב), שֶׁעַל-יְדֵי תֹּקֶף הַשִּׂמְחָה זוֹכִים לְעַזּוּת וּלְעַקְשָׁנוּת דִּקְדֻשָּׁה, וְזֶה מַה שֶּׁמּוֹחֶה אֶת עֲמָלֵק, וְלָכֵן שִׂמְּחָ"ה אוֹתִיּוֹת שֶׁמָּחָה, עַל שֵׁם (דְּבָרִים כה, יט): "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם"; וְלָכֵן עִקַּר מְחִיַּת עֲמָלֵק הוּא דַּיְקָא עַל-יְדֵי שִׂמְחָה.
וּבִשְׁבִיל זֶה אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּעֲנִית כט.): מִשֶּׁנִּכְנָס אֲדָר "מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה", כִּי דַּיְקָא בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, רָצָה הָמָן-עֲמָלֵק לְהִתְגַּבֵּר עַל עַם יִשְׂרָאֵל, כִּי חָשַׁב שֶׁבַּחֹדֶשׁ הַזֶּה נִסְתַּלֵּק מֹשֶׁה, אֲבָל הוּא לֹא יָדַע שֶׁדַּיְקָא בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה נוֹלַד מֹשֶׁה, וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ הוֹרִיד לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה וְנִקְרֵאת עַל שְׁמוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מַלְאָכִי ג, כב): "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה". וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שׁוֹחֵר טוֹב, תְּהִלִּים א'), שֶׁהֲרֵי הַתּוֹרָה שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (תְּהִלִּים יט, ח): "תּוֹרַת הֲוָיָ"ה תְּמִימָה", וְעָלָה מֹשֶׁה לַמָּרוֹם, וְעָשָׂה שָׁם אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה, וְנָתַן נַפְשׁוֹ עָלֶיהָ, לְפִיכָךְ נִקְרֵאת עַל שְׁמוֹ; וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים עַל חֹדֶשׁ אֲדָר (שַׁבָּת פח.): "קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים" – קִיְּמוּ מַה שֶּׁקִּבְּלוּ כְּבָר; כִּי אָז בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, יוֹם שֶׁנִּסְתַּלֵּק מֹשֶׁה, בּוֹ בַּיּוֹם גַּם נוֹלַד, וּכְמוֹ שֶׁהוּא הוֹרִיד לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה, כְּמוֹ-כֵן בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, שֶׁהִתְגַּבֵּר אָז הָמָן-עֲמָלֵק עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, חָזְרוּ וְקִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ, וּבָזֶה מָחוּ אֶת זֵכֶר הָמָן-עֲמָלֵק. וּכְמוֹ-כֵן עַכְשָׁו בְּחֹדֶשׁ אֲדָר "מַרְבִּין בְּשִׂמְחָה" דַּיְקָא, כִּי הָעֵרֶב-רַב שֶׁהֵם מִסִּטְרָא דַּעֲמָלֵק, רוֹצִים לְהִתְפַּשֵּׁט עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְעָלֵינוּ לָצֵאת נֶגְדָּם בְּכָל הַכֹּחַ. וְעִקַּר הַכֹּחַ צְרִיכִים בְּעִנְיַן הֲפָצַת מַעְיְנוֹת הַחָכְמָה חוּצָה, לְגַלּוֹת וּלְפַרְסֵם אֶת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּגִלּוּי רַב וְנוֹרָא מְאֹד, וּלְקָרֵב אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל אֵלָיו יִתְבָּרַךְ וּלְלַמְּדָם תּוֹרָה, כִּי רֻבָּם כְּכֻלָּם הֵם תִּינוֹקוֹת שֶׁנִּשְׁבּוּ, שֶׁלֹּא קִבְּלוּ חִנּוּךְ תּוֹרָנִי, וְעַל-כֵּן דַּיְקָא בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, צְרִיכִים לְהִתְחַזֵּק בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּבְיֶתֶר עֹז, וְלִהְיוֹת רַק בְּשִׂמְחָה עֲצוּמָה, וּבָזֶה מַכְנִיעִים אֶת הָעֵרֶב-רַב, כְּמַאֲמַר הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע: סְגֻלָּה לָרְשָׁעִים לֹא לְפַחֵד מֵהֶם; כִּי עִקַּר כֹּחָם הַטָּמֵא – רַק לְהַכְנִיס אֶת הָאָדָם בִּפְחָדִים, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַתְחִילִים לִפְחֹד מֵהֶם, וּבָזֶה הֵם מִתְגַּבְּרִים עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל. וְלָכֵן צְרִיכִים לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה, וְדַיְקָא עַל-יְדֵי שִׂמְחָה מַכְנִיעִים אוֹתָם לְגַמְרֵי.
וְזֶה עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל – לְהִתְגַּבֵּר בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּבְיֶתֶר עֹז בְּשִׂמְחָה עֲצוּמָה, שֶׁזֶּה מַכְנִיס בַּלֵּב עַזּוּת וְעַקְשָׁנוּת דִּקְדֻשָּׁה, וְלֹא מְפַחֲדִים מֵהָעֵרֶב-רַב, שֶׁכָּל כֹּחָם הוּא רַק מֵהַטֻּמְאָה הַנִּקְרֵאת יְלָלָה, כַּמּוּבָא (תִּקּוּנֵי-זֹהַר, תִּקּוּן כא): לִילִי"ת דְּאִיהִי עֵרֶב-רַב; שֶׁהֵם מַכְנִיסִים עַצְבוּת וּמְרִירוּת וְדִכָּאוֹן בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וּמְיָאֲשִׁים אוֹתָם מֵהַגְּאֻלָּה, כִּי הֵם כּוֹפְרִים לְגַמְרֵי. וְעַל-יְדֵי תֹּקֶף הַשִּׂמְחָה, שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל שְׂמֵחִים וְעַלִּיזִים, בָּזֶה מַכְנִיעִים אוֹתָם לְגַמְרֵי; כִּי בֶּאֱמֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא, שֶׁהֵם הָעֵרֶב-רַב, אֵינָם יְכוֹלִים לְהָבִין אֵיךְ נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שְׂמֵחִים בְּקִיּוּם הַמִּצְווֹת, כִּי הֵם תּוֹלִים בּוּקֵי וּסְרִיקֵי, כְּאִלּוּ הַמִּצְווֹת הֵן כְּדֵי לְאַחֵד אֶת הָעָם, וְהִנֵּה כְּשֶׁרוֹאִים שֶׁנִּשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שְׂמֵחִים וְעַלִּיזִים, אֲזַי אֵינָם יְכוֹלִים לְהָבִין עַל מַה זֶּה וְלָמָּה שְׂמֵחִים. וּבֶאֱמֶת דַּיְקָא עַל-יְדֵי הַשִּׂמְחָה, בָּזֶה מְבַטְּלִים אוֹתָם לְגַמְרֵי. וְלָכֵן אַשְׁרֵי מִי שֶׁמְּחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ בָּעִתִּים הַלָּלוּ לִהְיוֹת רַק בְּשִׂמְחָה, וּבָזֶה בְּעַצְמוֹ מַכְנִיעִים אֶת הָעֵרֶב-רַב, כִּי הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לְהָבִין מַה זּוֹ הַשִּׂמְחָה, וּבִפְרָט מַה זּוֹ שִׂמְחַת הַמִּצְווֹת, וְלָכֵן צְרִיכִים דַּיְקָא עַכְשָׁו בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁבּוֹ מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה, לְשַׂמֵּחַ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּכָל מִינֵי אֳפָנִים שֶׁבָּעוֹלָם, וּבִזְכוּת הַשִּׂמְחָה שֶׁמְּשַׂמְּחִים אֶת כָּל הַשְּׁבוּרִים וְהַמְיֹאָשִׁים מֵחַיֵּיהֶם, נִזְכֶּה לְהִגָּאֵל גְּאֻלַּת עוֹלָם. וּבָזֶה תְּלוּיָה כָּל גְּאֻלָּתֵנוּ; כִּי עִקַּר הַגְּאֻלָּה תִּהְיֶה עַל-יְדֵי שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְשַׁעְיָה נה, יב): "כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ", וּמוּבָא (זֹהַר וַיִּקְרָא ח:): שִׂמְחָה דָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל וְשִׂמְחָה הָא אוֹקְמוּהָ, כְּדִכְתִיב: "כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ" וְגוֹ'. וּזְמִינִין יִשְׂרָאֵל לְנָפְקָא מִן גָּלוּתָא בְּהַאי שִׂמְחָה, וּמַאן אִיהִי כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. וְעַל דָּא "עִבְדוּ אֶת הֲוָיָ"ה בְּשִׂמְחָה"; וּכְפִי תֹּקֶף הַשִּׂמְחָה, שֶׁנְּשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמֵנוּ וְאֶת כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא נִזְכֶּה לְהַכְנִיעַ אֶת הָעֵרֶב-רַב, שֶׁהֵם מִסִּטְרָא דַּעֲמָלֵק, וְיִתְבַּטְּלוּ לְגַמְרֵי, וִיקֻיַּם (זְכַרְיָה יג, ב): "וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ". וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (זֹהַר בְּרֵאשִׁית נד.): בְּגִין כָּךְ בָּעֵי בַּר נָשׁ לְאִסְטַמְרָא בְּכָל סִטְרוֹי מִסִּטְרָא דְּהַאי חִוְיָא בִּישָׁא דְּלָא יִשְׁלֹט עֲלוֹי [אָדָם צָרִיךְ לִשְׁמֹר מֵהַנָּחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי שֶׁמַּכְנִיס כְּפִירוֹת בָּאָדָם, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשֶׁכֶת הַטֻּמְאָה וְהַזֻּהֲמָה], וְזָמִין קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְעָלְמָא דְּאָתֵי לְאַעֲבָרָא לֵיהּ מֵעָלְמָא [וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְהַעֲבִירוֹ מִן הָעוֹלָם]. הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (זְכַרְיָה יג, ב): "וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ", וּכְדֵין כְּתִיב (יְשַׁעְיָה כה): "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח" וְגוֹ'.