קוּנְטְרֵס
מֹשֶׁה רַבֵּנוּ
רַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן ז',), שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ הוּא הָיָה הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהָיָה יָכוֹל לְהַרְאוֹת לַגְּדוֹלִים בַּמַּעֲלָה, שֶׁעֲדַיִן לֹא יוֹדְעִים כְּלוּם, וְלַקְּטַנִּים בַּמַּעֲלָה – הֵאִיר לָהֶם, שֶׁהֵם עֲדַיִן אֵינָם הֲכִי גְּרוּעִים, וִיכוֹלִים גַּם-כֵּן לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה. וְכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן סח): זֶה עִקַּר גְּדֻלַּת הַצַּדִּיק, שֶׁכָּל מַה שֶּׁהוּא עוֹלֶה יוֹתֵר לְמַעְלָה מַעְלָה, וּמַשִּׂיג רוּחָנִיּוּת חִיּוּת אֱלֹקוּת, יָכוֹל לָרֶדֶת מַטָּה מַטָּה, וּלְהָאִיר גַּם לַנְּמוּכִים גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְזֶה הָיָה "מֹשֶׁה רַבֵּנוּ". חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אוֹמְרִים (מְנָחוֹת סה:) מֹשֶׁה רַבֵּנוּ אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל הָיָה; אָהַב כָּל יְהוּדִי. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן עט): מֵחֲמַת שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ זָכָה לְשִׁפְלוּת אֲמִתִּית, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בָּמִדְבַּר יב, ג): "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם, אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה"; הוּא הֵבִין אֶת כָּל יְהוּדִי. כִּי כְּשֶׁאָדָם מְבַטֵּל עַצְמוֹ לְגַמְרֵי לָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְהוּא כְּבָר אֵינוֹ נִמְצָא בְּזֶה הָעוֹלָם כְּלָל, וּמַחֲזִיק עַצְמוֹ לַהֲכִי גָּרוּעַ וּפָחוּת שֶׁבָּעוֹלָם, עַד שֶׁהוּא בִּבְחִינַת מָ"ה – אֵינֶנִּי נִמְצָא בְּזֶה הָעוֹלָם, מִי שֶׁמַּשִּׂיג מַדְרֵגָה כָּזוֹ, הוּא יוֹדֵעַ מַעֲלַת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל. וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן עט): כְּשֶׁאָדָם מַכִּיר בְּשִׁפְלוּת עַצְמוֹ, אָז מַכִּיר גְּדֻלַּת יִשְׂרָאֵל.
וְלָכֵן "מֹשֶׁה רַבֵּנוּ", שֶׁזָּכָה לְהִתְבַּטֵּל לְגַמְרֵי אֶל הָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְנַעֲשָׂה בַּעְלָהּ דְּמַטְרוֹנִיתָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר (עַיֵּן ח"א כא:): מֹשֶׁה לֹא זָז מִשְּׁכִינְתָּא, לֹא הִסִּיחַ דַּעַת מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ כְּרֶגַע, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה נִכְלָל לְגַמְרֵי בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְדִבֵּר עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ פֶּה אֶל פֶּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים לד, י): "וְלֹא קָם עוֹד נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ הֲוָיָ"ה פָּנִים אֶל פָּנִים", מֹשֶׁה רַבֵּנוּ זָכָה לְגִלּוּי אֱלֹקוּת בַּמַּדְרֵגָה הֲכִי עֶלְיוֹנָה, עַד שֶׁהֵאִירָה עָלָיו הֶאָרַת פָּנִים אֶל פָּנִים. וְלָכֵן זָכָה לִמְסֹר נַפְשׁוֹ בִּשְׁבִיל כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל, וְזָכָה שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ (שָׁם פָּסוּק יא): "לְכָל הָאֹתֹת וְהַמּוֹפְתִים אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ ה' וְגוֹ', וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל". מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מָסַר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, מִפְּנֵי שֶׁזָּכָה לִהְיוֹת בָּטֵל וּמְבֻטָּל לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, עַד שֶׁהִכִּיר אֶת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ פָּנִים אֶל פָּנִים, וְאָז יָדַע מַעֲלַת כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל, וּמָסַר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּרָם. וְלָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן רטו): מֹשֶׁה עוֹמֵד בֵּין שְׁמָד לְרָצוֹן. שְׁמָ"ד זֶה עוֹלֶה – שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַרְבָּעִים וְאַרְבַּע, רָצוֹ"ן עוֹלֶה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַרְבָּעִים וָשֵׁשׁ, מֹשֶׁ"ה עוֹלֶה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַרְבָּעִים וְחָמֵשׁ, וְזֶהוּ מִסְפַּר מֹשֶׁה – שמ"ה, שֶׁעוֹמֵד בֵּין שְׁמָד לְרָצוֹן, בֵּין שמ"ד לְשמ"ו, וְהַכַּוָּנָה הִיא שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ כָּל-כָּךְ גָּדוֹל, וְנִכְלָל בָּאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאֲפִלּוּ אֵלּוּ שֶׁעָקְרוּ עַצְמָם מֵאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא וְהִגִּיעוּ לִשְׁמָד, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, שֶׁאֵין דָּבָר גָּרוּעַ מִזֶּה, שֶׁאָדָם מִשְׁתַּמֵּד וְכוּ', יָכוֹל לְהַעֲלוֹתוֹ לְרָצוֹ"ן, אֲשֶׁר אֵין מַדְרֵגָה יוֹתֵר עֶלְיוֹנָה מֵרַעֲוָא דְּרַעֲוִין, רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה מְאוּמָה רַק אֶת רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, וְזוֹ הַמַּעֲלָה הֲכִי עֶלְיוֹנָה, שֶׁהוּא בָּטֵל וּמְבֻטָּל לָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְאֵין לוֹ שׁוּם הִסְתַּכְּלוּת בְּזֶה הָעוֹלָם, רַק רוּחָנִיּוּת אֱלֹקוּת, וְאֵינוֹ רוֹאֶה כְּלוּם רַק אֱלֹקוּת, אֵינוֹ שׁוֹמֵעַ כְּלוּם, אֵינוֹ מְדַבֵּר כְּלוּם רַק אֱלֹקוּת, וּמַה שֶׁאוֹכֵל – אוֹכֵל אֱלֹקוּת, הוֹלֵךְ עַל אֱלֹקוּת, זוֹ הַמַּדְרֵגָה הֲכִי עֶלְיוֹנָה – לִהְיוֹת בָּטֵל וּמְבֻטָּל לָאֵין סוֹף, רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, אֵין לִי רָצוֹן אַחֵר, רַק רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ.
וּלְמַדְרֵגָה זוֹ צָרִיךְ לִזְכּוֹת כָּל יְהוּדִי. וּלְהֵפֶךְ, רַחֲמָנָא לִישֵׁזְבָן, הַיְרִידָה הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר שֶׁרַק יְכוֹלָה לִהְיוֹת הִיא שְׁמָד. אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן פ'), שֶׁאָנוּ מוֹצְאִים, שֶׁאֲפִלּוּ הֲכִי גָּרוּעַ שֶׁנָּפַל כְּבָר לַמָּקוֹם שֶׁנָּפַל, אֲבָל יַגִּיעַ עַד שְׁמָד, הַיְנוּ אֲפִלּוּ יִשְׂרְפוּהוּ בָּאֵשׁ, מוּכָן לְהִשָּׂרֵף עַל קִדּוּשׁ ה', וְלֹא לְהִשְׁתַּמֵּד, חַס וְשָׁלוֹם, כְּפִי שֶׁמָּצִינוּ מֶשֶׁךְ כָּל הַדּוֹרוֹת, שֶׁהָיוּ אֲנָשִׁים, שֶׁהָיוּ מוּכָנִים לִמְסֹר נַפְשָׁם עַל קִדּוּשׁ ה', הָעִקָּר לֹא לְהִשְׁתַּמֵּד, וְזֶה הָיָה אֲפִלּוּ הַפָּשׁוּט שֶׁבַּפְּשׁוּטִים. לְמֵדִים מִכָּאן שֶׁשְּׁמָ"ד זוֹ הַמַּדְרֵגָה הֲכִי נְמוּכָה. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן רמד), שֶׁהָרְשָׁעִים עוֹסְקִים שָׁנִים עַל גַּבֵּי שָׁנִים לַעֲקֹר עַצְמָם מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְאֵין עוֹלֶה בְּיָדָם, כִּי נְקֻדַּת הָאֱמוּנָה מְאִירָה בָּהֶם כָּל פַּעַם מֵחָדָשׁ, וַאֲפִלּוּ שֶׁבּוֹנִים בִּנְיָנִים נֶגֶד הָאֱמוּנָה, וְהִנֵּה פִּתְאֹם בָּאָה לָהֶם מַחֲשָׁבָה – אוּלַי יֵשׁ כֵּן הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁמְּחַיֶּה וּמְהַוֶּה וּמְקַיֵּם אֶת הַבְּרִיאָה, וְנֶהֱרַס לָהֶם כָּל הַבִּנְיָן, וּמַתְחִילִים שׁוּב לִבְנוֹת בִּנְיָנִים שֶׁל כְּפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, וְלַעֲקֹר עַצְמָם מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וּפִתְאֹם הַנְּשָׁמָה נוֹתֶנֶת לָהֶם זַעֲזוּעַ – אוּלַי בְּכָל זֹאת יֵשׁ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁמַּנְהִיג אֶת הָעוֹלָם. וְלָכֵן הָרְשָׁעִים מִסְכֵּנִים, אֵין לָהֶם תַּעֲנוּג בַּחַיִּים, מֵחֲמַת שֶׁעוֹקְרִים עַצְמָם מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְנִשְׁמָתָם מְנַעֲנַעַת אוֹתָם מֵחָדָשׁ בְּכָל פַּעַם. וּבִפְרָט כְּשֶׁרוֹאִים יְהוּדִי עִם זָקָן וּפֵאוֹת, שׁוֹמֵר שַׁבָּת, הוֹלֵךְ בְּצִיצִית וּתְפִלִּין, זֶה מְזַעְזֵעַ אוֹתָם לְגַמְרֵי לַחֲשֹׁב – אוּלַי בְּכָל זֹאת יֵשׁ אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם, וְזֶה מַפִּיל אֶת רִשְׁעוּתָם וְכוּ'. לְמֵדִים מִכָּאן, שֶׁכָּל זְמַן שֶׁאָדָם, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, לֹא הִשְׁתַּמֵּד, עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה.
עִם כָּל זֹאת אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁגְּדֻלַּת מֹשֶׁה – שֶׁעוֹמֵד בֵּין שְׁמָד לְרָצוֹן, אָדָם שֶׁרַחֲמָנָא לִצְּלָן, הִשְׁתַּמֵּד, אֲשֶׁר אֵין דָּבָר חָמוּר מִזֶּה, וַאֲפִלּוּ הָרְשָׁעִים שֶׁנִּמְצָאִים הַיּוֹם בָּעוֹלָם, הֵם עֲדַיִן נְשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (סַנְהֶדְרִין מד.): יִשְׂרָאֵל אַף-עַל-פִּי שֶׁחָטָא – יִשְׂרָאֵל הוּא; הוּא עוֹשֶׂה שְׁטֻיּוֹת, עֲדַיִן לֹא הִכִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא וְכוּ', אֲבָל לֹא הִשְׁתַּמֵּד עֲדַיִן. וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל (בְּרָכוֹת נז): אֲפִלּוּ רֵיקָנִים שֶׁבָּךְ מְלֵאִים מִצְווֹת כָּרִמּוֹן; וְלָמָּה דַּיְקָא רִמּוֹן? אֶלָּא מוּבָא בְּשֵׁם הַמְקֻבָּלִים, שֶׁרִמּוֹן יֵשׁ בָּזֶה תַּרְיַ"ג גַּרְעִינִים כְּתַרְיַ"ג מִצְווֹת; וְיֵשׁ מִצְוָה אַחַת, שֶׁשְּׁקוּלָה כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת, וּמַהִי? אֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים קיט, פו): "כָּל מִצְוֹתֶיךָ אֱמוּנָה", וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (מְגִלָּה יג.), שֶׁמָּרְדְּכַי נִקְרָא 'אִישׁ יְהוּדִי', שֶׁכָּל הַכּוֹפֵר בָּעֲבוֹדָה זָרָה נִקְרָא יְהוּדִי; נִמְצָא, יְהוּדִי הַכּוֹפֵר בָּעֲבוֹדָה זָרָה, אֲפִלּוּ שֶׁאוֹכֵל טְרֵפוֹת וּנְבֵלוֹת, רַחֲמָנָא לִצְּלָן, אֲפִלּוּ שֶׁמְּחַלֵּל שַׁבָּת, בַּר מִינָן, אַף-עַל-פִּי-כֵן אֵינוֹ מִשְׁתַּמֵּד, סִימָן שֶׁהוּא מָלֵא מִצְווֹת כָּרִמּוֹן, כִּי יֵשׁ לוֹ מִצְוָה אַחַת – אֱמוּנָה, שֶׁשְּׁקוּלָה כְּתַרְיַ"ג מִצְווֹת. וְכֵן אָנוּ רוֹאִים מִצְוַת מִילָה, עַם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים אוֹתָהּ בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה. וְלָכֵן רוֹאִים אֲפִלּוּ רְשָׁעִים גְּדוֹלִים, אֲבָל כְּשֶׁנִּזְדַּמֵּן לָהֶם לְקַיֵּם מִצְוַת מִילָה – מְקַיְּמִים אוֹתָהּ בְּשִׂמְחָה עֲצוּמָה "וּבְרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ".
כִּי יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ, אַךְ הִתְעָרֵב בֵּינֵינוּ עֵרֶב-רַב שֶׁמִּזֶּרַע עֲמָלֵק, הַמְקָרְרִים אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁזֶּהוּ עֲמָלֵק – שֹׁרֶשׁ הָעֵרֶב-רַב, וְאֶצְלוֹ כָּתוּב (דְּבָרִים כה, יח): "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ", מְקָרֵר אֶת הָאָדָם מֵעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְהִנֵּה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְהַעֲלוֹת אֶת הָאָדָם מִשְּׁמָד עַד רָצוֹן, רַעֲוָא דְּרַעֲוִין, זֶהוּ כֹּחַ הַצַּדִּיק, שֶׁמִּצַּד אֶחָד יָכוֹל לַעֲלוֹת מַעְלָה מַעְלָה עַד רָצוֹן שֶׁבָּרְצוֹנוֹת, שֶׁנִּסְתַּלֵּק בְּשַׁבָּת בְּמִנְחָה, וּמִצַּד שֵׁנִי יָכוֹל לָרֶדֶת וּלְקָרֵב אֶת כְּלַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל אֵלָיו יִתְבָּרַךְ. זוֹ מַעֲלַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ. וְרַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ב'), שֶׁכָּל צַדִּיק וְצַדִּיק נִקְרָא מֹשֶׁה, וּכְפִי שֶׁמָּצִינוּ, שֶׁהַתַּנָּאִים קָרְאוּ זֶה לָזֶה: מֹשֶׁה שַׁפִּיר קָאֲמַרְתְּ (שַׁבָּת קא:). וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן עט), שֶׁכָּל צַדִּיק וְצַדִּיק יֵשׁ בּוֹ בְּחִינַת מֹשֶׁה-מָשִׁיחַ, שֶׁיָּכוֹל לְחַזֵּק וּלְעוֹדֵד וּלְשַׂמֵּחַ אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל. וְזֶה הָיָה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, שֶׁמָּסַר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר יִשְׂרָאֵל. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (עַיֵּן פִּרְקֵי דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר, פֶּרֶק מו): תָּאֳרוֹ שֶׁל מֹשֶׁה כְּמַלְאַךְ אֱלֹקִים, שֶׁהָיָה דָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא.
עִם כָּל זֹאת לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ לֹא הָיוּ חֲסֵרִים מִתְנַגְּדִים לֵיצָנִים, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (שְׁמוֹת רַבָּה, פָּרָשָׁה נב), שֶׁהָיוּ לֵיצָנֵי הַדּוֹר אוֹמְרִים: וְכִי אֶפְשָׁר שֶׁהַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה עַל-יְדֵי בֶּן עַמְרָם?! שֹׁמּוּ שָׁמַיִם, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הוֹצִיא אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, וְנִכְנַס לְפַרְעֹה וּמָסַר לוֹ אֶת דִּבְרֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְדַרְכּוֹ עָבְרוּ כָּל עֶשֶׂר הַמַּכּוֹת, שֶׁכָּל מַכָּה וּמַכָּה הָיְתָה נֵס נִפְלָא, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ קָרַע אֶת הַיָּם, וְעַם יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בְּתוֹכוֹ בַּחֲרָבָה, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הוֹלִיכָנוּ בַּמִּדְבָּר, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָה לַשָּׁמַיִם, וְהוֹרִיד לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה, וּמָסַר נַפְשׁוֹ בַּעֲבוּר יִשְׂרָאֵל. וְהִנֵּה בָּאִים לֵיצָנִים, וְאֵינָם מַזְכִּירִים אֶת שְׁמוֹ, אֶלָּא אוֹמְרִים בְּזִלְזוּל: וְכִי בֶּן עַמְרָם יָקִים לָנוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן?! וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, קָמוּ עָלָיו שְׁנֵי רְשָׁעִים: דָּתָן וַאֲבִירָם, שֶׁהֵצִיקוּ לוֹ לְאֹרֶךְ כָּל הַדֶּרֶךְ, עַד שֶׁקָּם עָלָיו קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, מָשְׁכוּ אַחֲרֵיהֶם גַּם מָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים רָאשֵׁי סַנְהֶדְרִין וְכוּ', וְחָשְׁדוּ אֶת מֹשֶׁה בְּאֵשֶׁת אִישׁ, בִּגְנֵבָה וְכוּ', הֲרֵי זֶהוּ דְּבַר פֶּלֶא, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ תָּאֳרוֹ כְּשֶׁל מַלְאַךְ אֱלֹקִים, דָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְיַחְשְׁדוּהוּ בְּאֵשֶׁת אִישׁ?! עַד שֶׁאוֹמֵר הַכָּתוּב (בָּמִדְבַּר טז, ד): "וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו", אוֹמֵר הַתַּרְגּוּם יוֹנָתָן: מֵחֲמַת הַבּוּשָׁה.
וְדִבְּרוּ עָלָיו כָּל דָּבָר אָסוּר וְכוּ'. לְמֵדִים מִכָּאן, שֶׁעָלֵינוּ לְבַקְּשׁוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, לִהְיוֹת מְקֹרָבִים לַצַּדִּיק הָאֱמֶת, וְשֶׁלֹּא נַחְלֹק עָלָיו אַף פַּעַם. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (עַיֵּן תִּקּוּנֵי זֹהַר, דַּף קיד.): בְּכָל דּוֹר וָדוֹר יֵשׁ צַדִּיק כְּדֻגְמַת מֹשֶׁה, שֶׁמְּגַלֶּה וּמְפַרְסֵם אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּמְחַזֵּק וּמְעוֹדֵד אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁלֹּא יִפְּלוּ בְּיֵאוּשׁ, לוֹמֵד עִמָּהֶם תּוֹרָה, מְגַלֶּה לָהֶם סֵדֶר-דֶּרֶךְ-הַלִּמּוּד, שֶׁכָּל אֶחָד יָכוֹל לִלְמֹד מִקְרָא, מִשְׁנָה, גְּמָרָא, מִדְרָשׁ, וְנוֹתֵן לָהֶם דֶּרֶךְ נְכוֹנָה, אֵיךְ לְהַגִּיעַ אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּלְהַשִּׂיג אֶת הַתּוֹרָה. אֲבָל זֶה לְעֻמַּת זֶה יֵשׁ רַמָּאִים, צְבוּעִים, הָעוֹבְדִים עַל בְּנֵי-אָדָם, הָעִקָּר לְנַתְּקָם מֵהַצַּדִּיק הָאֱמֶת. וְאוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (דְּבָרִים רַבָּה, פָּרָשָׁה יא): מֹשֶׁה שָׁקוּל כְּשִׁשִּׁים רִבּוֹא נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל; כִּי הָיָה יָכוֹל לְהַחְדִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בֵּין נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל. וְכָתוּב בַּזֹּהַר (עַיֵּן זֹהַר ח"ב יט.): מִיּוֹם שֶׁנּוֹלַד מֹשֶׁה, לֹא נִסְתַּלְּקָה שְׁכִינָה מִמֶּנּוּ, וְהָיְתָה עִמּוֹ תָּמִיד כְּאִמָּא שֶׁמְּסַכֶּכֶת עַל בְּנָהּ; מֹשֶׁה רַבֵּנוּ נוֹלַד עִם טוֹב, "וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב" (שְׁמוֹת ב, ב), הָיָה אִישׁ טוֹב, וְהִנֵּה תִּרְאוּ מַה שִּׁלְּמוּ לוֹ בַּחֲזָרָה? חֵרְפוּהוּ, בִּזּוּהוּ וְדִבְּרוּ עָלָיו כָּל דָּבָר אָסוּר. וְדָבָר זֶה הוֹלֵךְ וְנִשְׁנֶה בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, מִי שֶׁמְּקָרֵב אֲנָשִׁים אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא – נִקְרָא מֹשֶׁה, וְעָלָיו מְדַבְּרִים כָּל דָּבָר אָסוּר.
וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קכח), שֶׁנְּשָׁמָה שֶׁיְּכוֹלָה לְקָרֵב אֲנָשִׁים אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וּלְהַחְדִּיר בָּהֶם אֵיךְ לִלְמֹד תּוֹרָה וּלְהַשִּׂיגָהּ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּעַצְמוֹ מֵקִים עָלֶיהָ מִתְנַגֵּד, רוֹדֵף, כְּדֵי שֶׁהַהִתְקָרְבוּת תִּהְיֶה עִם אֱמֶת, כִּי אִם לֹא הָיְתָה הִתְנַגְּדוּת עַל אוֹתָהּ נְשָׁמָה, עַל אוֹתוֹ צַדִּיק, כֻּלָּם הָיוּ מִתְקָרְבִים אֵלָיו, וּבָרֶגַע שֶׁיֵּשׁ לֵיצָנִים וְכוּ', אוֹמְרִים שֶׁזֶּהוּ אֵינֶנּוּ צַדִּיק וְכוּ', אֲבָל יֶשְׁנָם מִעוּט שֶׁאֵינָם עוֹזְבִים אֶת הַצַּדִּיק הַזֶּה, וְאוֹמְרִים לְעַצְמָם: "הֲלֹא אֲנִי הָיִיתִי בַּדְּיוֹטָה הַתַּחְתּוֹנָה, וְהִנֵּה בִּזְכוּתוֹ יָצָאתִי מִן הַבֹּץ וְהַחִלּוֹתִי לִלְמֹד חֻמָּשׁ וְרַשִּׁ"י, עַד כֹּה אַף פַּעַם לֹא פָּתַחְתִּי חֻמָּשׁ, וְהִנֵּה עַל-יְדֵי הַצַּדִּיק הַזֶּה אֲנִי מְסַיֵּם שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם, אָז כְּבָר הָיָה לִי כְּדַאי לְהִתְקָרֵב אֵלָיו, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, הַצַּדִּיק הַזֶּה מַכְנִיס בִּי תְּשׁוּקָה עֲצוּמָה לִלְמֹד שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, עַד שֶׁאֲנִי לוֹמֵד לְלֹא הֶפְסֵק, וְסִיַּמְתִּי כְּבָר כַּמָּה פְּעָמִים, וְזֶה מַה שֶּׁיִּשָּׁאֵר מִמֶּנִּי. וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, הִכְנִיס בִּי תְּשׁוּקָה עֲצוּמָה לִלְמֹד גְּמָרָא, וַאֲנִי בּוֹנֶה לִי בַּיִ"ת: בַּ'בְלִי, יְ'רוּשַׁלְמִי, תּ'וֹסֶפְתָּא, וְזָכִיתִי לְסַיֵּם כְּבָר כַּמָּה פְּעָמִים אֶת כָּל הַשַּׁ"ס, זֶה מַה שֶּׁיִּשָּׁאֵר לִי וִילַוֶּה אוֹתִי, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה, הוּא מַחְדִּיר בִּי מַה זֶּה לִלְמֹד מִדְרָשׁ רַבָּה וְתַנְחוּמָא בְּכָל שָׁבוּעַ, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה הוּא מְעוֹרֵר וּמְחַזֵּק אוֹתִי לִלְמֹד זֹהַר וְתִקּוּנֵי זֹהַר" וְכוּ' וְכוּ' וְכָךְ מַחְדִּיר בָּנוּ הַצַּדִּיק תְּשׁוּקָה עֲצוּמָה לִלְמֹד תּוֹרָה, אֲשֶׁר אֵין עֲרֹךְ אֵלֶיהָ, וְאִם לֹא דַּי בָּזֶה הוּא מְחַזֵּק אוֹתָנוּ לְהִתְפַּלֵּל אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שָׁלֹשׁ תְּפִלּוֹת: שַׁחֲרִית, מִנְחָה, עַרְבִית, וְכֵן תְּפִלַּת חֲצוֹת, וּלְבַקֵּשׁ עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל וּבִנְיַן בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, זֶה נִקְרָא צַדִּיק אֱמֶת, שֶׁמְּחַזֵּק וּמְעוֹדֵד וּמְשַׂמֵּחַ אוֹתִי, וּמְקָרְבֵנִי אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. לֹא-כֵן כָּל אֵלּוּ הַמְדַבְּרִים עָלָיו, הֵם סְתָם לֵיצָנִים נוֹאֲפִים כִּכְלָבִים. כֶּלֶב הוּא נוֹאֵף, וְדַרְכּוֹ לִנְבֹּחַ עַל כָּל עוֹבֵר וָשָׁב לְלֹא סִבָּה. וְכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן נ'), שֶׁאֵלּוּ הָעַזֵּי פָּנִים הֵם כְּלָבִים נוֹבְחִים, כִּי אִם אֶחָד מְדַבֵּר עַל צַדִּיק הַדָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, הַמְעוֹרֵר וּמְחַזֵּק אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, אִם יֵשׁ לוֹ עַזּוּת לְדַבֵּר עַל הַצַּדִּיק – סִימָן שֶׁאֵינֶנּוּ יוֹתֵר מִכֶּלֶב, שֶׁהוּא נוֹאֵף שֶׁבַּחַיּוֹת.
וְכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּעֲנִית ז.): כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עַזּוּת פָּנִים, בְּיָדוּעַ שֶׁעָבַר עֲבֵרָה; אִם רוֹאִים אָדָם הַמְדַבֵּר עַל הַצַּדִּיק הַדָּבוּק בְּהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, תֵּדְעוּ לָכֶם שֶׁמְּגַלֶּה מַעֲשָׂיו בָּרַבִּים, וְעָבַר עַל אֵשֶׁת אִישׁ, עַל עֲרָיוֹת, אַחֶרֶת לֹא הָיָה מְדַבֵּר עַל הַצַּדִּיק. וְזֶהוּ שֶׁאוֹמֵר דָּוִד הַמֶּלֶךְ (תְּהִלִּים נה, כ): "שָׁלַח יָדָיו בִּשְׁלֹמָיו (שֶׁל הַצַּדִּיק) חִלֵּל בְּרִיתוֹ", אִם אָדָם מְדַבֵּר עַל הַצַּדִּיק, שֶׁהוּא שְׁלוֹמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁעוֹשֶׂה שָׁלוֹם בֵּין עַם יִשְׂרָאֵל, סִימָן שֶׁאוֹתוֹ אָדָם חִלֵּל בְּרִיתוֹ. וְלָכֵן צָרִיךְ לְהִתְרַחֵק מֵרְשָׁעִים אֲרוּרִים אֵלּוּ, הַמְדַבְּרִים עַל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה. וְלָכֵן עָלֵינוּ לְבַקֵּשׁ בְּכָל יוֹם וָיוֹם וּבְכָל שָׁעָה וְשָׁעָה: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנִי לִהְיוֹת מְקֹרָב אֶל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה, שֶׁיָּכוֹל לְהַעֲלוֹתֵנִי אֲפִלּוּ מִשְּׁמָד, שֶׁנָּפַלְתִּי בִּכְפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, עַד שֶׁרֹב הַיּוֹם וּלְרַבּוֹת הַלַּיְלָה אֵינֶנִּי זוֹכֵר מֵהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. וְהִנֵּה יֵשׁ צַדִּיק אֱמֶת, שֶׁיָּכוֹל לְקָרְבֵנִי אֵלֶיךָ, וּלְהַדְבִּיק נִשְׁמָתִי אֵלֶיךָ, שֶׁלֹּא אַסִּיחַ דַּעְתִּי מִמְּךָ כָּל הַיּוֹם וְהַלַּיְלָה, אָנָּא מִמְּךָ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, עֲזֹר לִי, שֶׁאֵלּוּ הָעַזֵּי פָּנִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת כְּלָבִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְשַׁעְיָה נט): 'וְהַכְּלָבִים עַזֵּי נֶפֶשׁ', שֶׁלֹּא יִתְקָרְבוּ אֵלַי, וְלֹא יְקָרְרוּ אוֹתִי", כִּי הֵם עֲמָלֵקִים, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל (פְּסִיקְתָּא רַבָּתִי יב): כֶּלֶב זֶה עֲמָלֵק; הַסֵּמֶל שֶׁל עֲמָלֵק הָיָה כֶּלֶב, וּמָה הַקֶּשֶׁר בָּזֶה? אֶלָּא כֶּלֶב נוֹבֵחַ עַל כָּל עוֹבֵר וָשָׁב, וְכֵן עֲמָלֵק מְקָרֵר אֶת כֻּלָּם, וְלָכֵן כֶּלֶב וַעֲמָלֵק הֵם הַיְנוּ הַךְ. וְלָכֵן נַרְבֶּה לְבַקְּשׁוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁנִּהְיֶה מְקֹרָבִים אֶל הַצַּדִּיק וּלְצַיְּתוֹ. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (שִׂיחוֹת-הֲרַ"ן, סִימָן נא): אֶת זֶה תְּקַבְּלוּ מִמֶּנִּי, שֶׁהָעוֹלָם לֹא יַטְעֶה אֶתְכֶם, כִּי הָעוֹלָם מַטְעֶה מְאֹד;
וְלָכֵן עָלֵינוּ לְבַקְּשׁוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁנֵּצֵא מֵהַדִּמְיוֹנוֹת, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן כה), שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע נִקְרָא כֹּחַ הַמְדַמֶּה, וְאָדָם צָרִיךְ לַעֲבֹד עַל עַצְמוֹ לָצֵאת מִדִּמְיוֹנוֹתָיו, וְלָבוֹא אֶל הַשֵּׂכֶל, וּמַהוּ? לְהַכִּיר אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן א'), שֶׁאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי צָרִיךְ לְהִסְתַּכֵּל עַל הַשֵּׂכֶל שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דָּבָר, עַל רוּחָנִיּוּת חִיּוּת אֱלֹקוּת וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (שִׂיחוֹת הֲרַ"ן, סִימָן נב): מִכָּל הַדְּבָרִים צְרִיכִים לְהִתְקָרֵב אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. וְדָבָר זֶה מְגַלֶּה לָנוּ הַצַּדִּיק הָאֱמֶת. לָכֵן אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קלה), שֶׁהַצַּדִּיק זָכָה לְמ"ט שַׁעֲרֵי בִּינָה, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ זָכָה לִהְיוֹת עָנָו מִכָּל הָאָדָם. וְלָכֵן זָכָה לְהַשִּׂיג מ"ט שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְכָל יְהוּדִי שֶׁמִּתְקָרֵב אֶל הַצַּדִּיק הַזֶּה, גַּם אֶצְלוֹ מִזְדַּכֵּךְ הַמֹּחַ, וּמַתְחִיל לְהִתְבּוֹנֵן אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן כו), שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ נִמְצָא בְּכָל אֵיבָר וְאֵיבָר, וּמְעוֹרֵר אוֹתוֹ: תַּעֲשֶׂה מִצְוָה, תַּעֲשֶׂה מִצְוָה; מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מְלֻבָּשׁ בְּכָל רְמַ"ח אֵיבְרֵי הָאָדָם, וּמְעוֹרֵר כָּל אֵיבָר וְאֵיבָר שֶׁיַּעֲשֶׂה מִצְוָה. וְלָכֵן עָלֵינוּ לְבַקְּשׁוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁנִּזְכֶּה לְהִתְקָרֵב אֶל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה, וְשֶׁלֹּא נִתְרַחֵק מֵהַצַּדִּיק הַזֶּה, שֶׁזֶּהוּ נִסָּיוֹן קָשֶׁה מְאֹד, כִּי עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ חוֹלְקִים. וְכֵן הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁיֵּשׁ בְּכֹחוֹ לְקָרֵב נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, עָלָיו מִתְרַבָּה הַמַּחֲלֹקֶת, וְרוֹצִים לְנַתֵּק אֶת הָאָדָם מִמֶּנּוּ. אֲבָל אִם הָאָדָם יִשָּׁאֵר דָּבוּק בְּצַדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה, יִהְיֶה בָּטוּחַ, שֶׁיָּשׁוּב בִּתְשׁוּבָה. וְלָכֵן לֹא בְּחִנָּם שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ח'), שֶׁאָדָם צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ הֵיכָן הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁיָּכוֹל לְקָרְבֵנִי אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא.
וְאוֹמֵר מוֹהַרְנַ"ת זַ"ל (לִקּוּטֵי-הֲלָכוֹת, שְׁלוּחִין, הֲלָכָה ה'), שֶׁאָדָם צָרִיךְ יוֹמָם וָלַיְלָה לְחַפֵּשׂ הֵיכָן הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁיָּכוֹל לְקָרְבוֹ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, הֵיכָן הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, שֶׁיָּכוֹל לְהַכְנִיס בּוֹ הַתְמָדָה בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כִּי סוֹף כָּל סוֹף מַה נּוֹתָר מֵהָאָדָם – אִם לֹא הַתּוֹרָה; וְהַתַּנָּא רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא אוֹמֵר (אָבוֹת ו): אֵין מְלַוִּין לוֹ לָאָדָם לֹא כֶּסֶף וְלֹא זָהָב, וְלֹא אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת, אֶלָּא תּוֹרָה וּמִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בִּלְבַד; בָּחוּר צָעִיר צָרִיךְ לִרְאוֹת לִלְמֹד בְּכָל יוֹם חֻמָּשׁ וְרַשִּׁ"י עִם הַתַּרְגּוּם, בָּחוּר צָעִיר צָרִיךְ לִלְמֹד הַרְבֵּה מִשְׁנָיוֹת, מִשְׁנָ"ה אוֹתִיּוֹת מְשַׁנֶּה, שֶׁמְּשַׁנֶּה טֶבַע הַבָּחוּר; כִּי בְּטִבְעוֹ יֵשׁ לוֹ יֵצֶר לְבַטֵּל הַזְּמַן, מִשְׁנָה אוֹתִיּוֹת נְשָׁמָה, אִם לוֹמֵד הַרְבֵּה מִשְׁנָה, מְקַבֵּל נְשָׁמָה חֲדָשָׁה. וְכָתוּב בְּמִדְרַשׁ תַּלְפִּיּוֹת (עֵרֶךְ מִשְׁנָה), שֶׁאָשֵׁר בֶּן יַעֲקֹב עוֹמֵד עַל פִּתְחוֹ שֶׁל גֵּיהִנּוֹם, וְאֵינוֹ מֵנִיחַ לְמִי שֶׁלָּמַד מִשְׁנָיוֹת לְהִכָּנֵס. בָּאָה נְשָׁמָה פְּגוּמָה, וּבָאִים מַלְאֲכֵי חַבָּלָה וּמְאַיְּמִים לְקַחְתָּהּ עִמָּהֶם, וְהַנְּשָׁמָה פּוֹחֶדֶת מֵהֶם מְאֹד, וּלְפֶתַע רָץ אָשֵׁר בֶּן יַעֲקֹב, וְצוֹעֵק: "רֶגַע, רֶגַע, עִזְבוּ אֶת הַנְּשָׁמָה הַזּוֹ", וְהֵם מְגָרְשִׁים אוֹתוֹ, אֲבָל אָשֵׁר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר: תִּסְלְחוּ לִי, זֶה שֶׁלִּי", וְהֵם מִתְעַקְּשִׁים: "זֶה שֶׁלָּנוּ", וְהוּא מִתְעַקֵּשׁ: זֶה לָמַד הַרְבֵּה מִשְׁנָיוֹת", וְאֵינוֹ מַנִּיחָם לְקַחְתּוֹ וְכוּ'. וְלָכֵן כְּדַאי לִלְמֹד הַרְבֵּה מִשְׁנָיוֹת, וּלְהַתְחִיל מִימֵי נְעוּרָיו וּבְבַחֲרוּתוֹ, וְאַל תִּהְיוּ בַּטְלָנִים! וְלָכֵן מִ'שְׁ'נָ'ה' זֶה אוֹתִיּוֹת מֹשֶׁה נ', מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְבַסּוֹף זָכָה לְהִכָּנֵס אֶל שַׁעַר נ', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: הַר נְבוֹ, רָצָה לוֹמַר נ' בּוֹ, שֶׁזָּכָה לְהַגִּיעַ אֶל שַׁעַר נוּ"ן, עַל-יְדֵי שֶׁהִבִּיט בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, הֵיכָן שֶׁעָלָה לְהִסְתַּכֵּל עַל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (סַנְהֶדְרִין קיא.): מָה רָאָה? אֱמֶת רָאָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם רָאָה. וְאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קנה), שֶׁבְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל נִתְגַּלָּה אֱמֶת וַאֲרִיכַת אַפַּיִם שֶׁהוּא שַׁעַר נוּ"ן, תֹּקֶף הָאֱמוּנָה, שֶׁזֶּה הַר נְבוֹ – הַר נ'. וְזֶה מִשְׁנָ"ה אוֹתִיּוֹת מֹשֶׁה נ', מִי שֶׁלּוֹמֵד הַרְבֵּה מִשְׁנָה – זוֹכֶה לְשַׁעַר נ'.
וְלָכֵן הַבֵּית-יוֹסֵף זָכָה לְמַגִּיד מִן הַשָּׁמַיִם, רַק בִּזְכוּת שֶׁלָּמַד הַרְבֵּה מִשְׁנָה. וְלָכֵן מִי שֶׁיּוֹדֵעַ, שֶׁבּוֹעֲרוֹת בּוֹ הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, שֶׁיִּלְמַד הַרְבֵּה מִשְׁנָיוֹת. וְכֵן אוֹמְרִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (וַיִּקְרָא רַבָּה, פָּרָשָׁה ז', סִימָן ג'): אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת, אֶלָּא בִּזְכוּת לִמּוּד מִשְׁנָיוֹת; וְעַל כֻּלָּם – לִהְיוֹת בָּקִי בַּהֲלָכָה. וְאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (שִׂיחוֹת הֲרַ"ן, סִימָן כט), שֶׁכָּל יְהוּדִי מְחֻיָּב לִלְמֹד בְּכָל יוֹם הֲלָכָה; וְכֵן אָמַר (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן מא), שֶׁאֵלּוּ שֶׁיּוֹדְעִים פּוֹסְקִים, שֶׁהֵם מִפּוֹסְקֵי הַדּוֹר, יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ לִפְסֹק גַּם בַּשָּׁמַיִם, יֵשׁ לָהֶם דֵּעָה בַּשָּׁמַיִם, כִּי הַצַּדִּיקִים שֶׁלּוֹמְדִים הַרְבֵּה פּוֹסְקִים, הֵם בַּעֲלֵי מוֹפְתִים. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן רמו): מִי שֶׁלּוֹמֵד פּוֹסְקִים, נַעֲשֶׂה בַּעַל-הַבַּיִת עַל הָעוֹלָם. וְזֹאת מְגַלֶּה לָנוּ רַבֵּנוּ זַ"ל. וְלָכֵן בְּרַבֵּנוּ זַ"ל מִתְעַבֶּרֶת נִשְׁמַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וְאִם אָנוּ רוֹצִים לִהְיוֹת מְקֹרָבִים אֶל רַבֵּנוּ זַ"ל, עָלֵינוּ לִלְמֹד הַרְבֵּה "לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר עַל לְשׁוֹנֵנוּ בְּעַל-פֶּה, עָלֵינוּ לִלְמֹד הַרְבֵּה "סֵפֶר הַמִּדּוֹת", כִּי הַמִּדּוֹת הֵן עִקַּר הָאָדָם. וְרַבֵּנוּ זַ"ל רָצָה שֶׁנִּלְמַד בָּזֶה, עַד שֶׁנִּהְיֶה בְּקִיאִים בּוֹ בְּעַל-פֶּה, וְנִלְמַד הַרְבֵּה "סִפּוּרֵי-מַעֲשִׂיּוֹת", כַּמּוּבָא בִּדְבָרָיו זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ס'), שֶׁהַסִּפּוּרֵי-מַעֲשִׂיּוֹת מְעוֹרְרִים מֵהַשֵּׁנָה, כִּי יֵשׁ בְּנֵי-אָדָם שֶׁיְּשֵׁנִים יְמֵיהֶם;
וְלָכֵן אַשְׁרֵינוּ מַה טּוֹב חֶלְקֵנוּ וּמַה נָּעִים גּוֹרָלֵנוּ, שֶׁזָּכִינוּ לְהִתְקָרֵב אֶל רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁהוּא מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁל הַדּוֹר הַזֶּה. וְלָכֵן כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵאִתָּנוּ צָרִיךְ לֵילֵךְ לְהָפִיץ אֶת אוֹר רַבֵּנוּ זַ"ל וְלֹא לְהִתְבַּיֵּשׁ, כִּי בְּפֵרוּשׁ גִּלָּה לָנוּ רַבֵּנוּ זַ"ל: מַה יֵּשׁ לָכֶם לְהִתְבַּיֵּשׁ? רַבֵּנוּ הוֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם! וְעָלֵינוּ לֹא לְהַטְעוֹת אֶת עַצְמֵנוּ. וְזֶהוּ כֹּחַ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, שֶׁהֶחְדִּיר בְּעַם יִשְׂרָאֵל אֱלֹקוּת, וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל (מְכִילְתָּא בְּשַׁלַּח): רָאֲתָה שִׁפְחָה עַל הַיָּם, מַה שֶּׁלֹּא רָאָה יְחֶזְקֵאל בֶּן בּוּזִי; יְחֶזְקֵאל בֶּן בּוּזִי סָבַל בִּזְיוֹנוֹת רַבִּים מְאֹד, וּבִזְכוּת זֶה זָכָה לִנְבוּאָה. יֵשׁ צַדִּיק שֶׁכֻּלָּם מְבַזִּים אוֹתוֹ, כְּמוֹ שֶׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן קסג), שֶׁיֵּשׁ צַדִּיק שֶׁנַּעֲשֶׂה מִכָּל כֻּלּוֹ דִּבּוּר, שֶׁכָּל אֶחָד צָרִיךְ לְדַבֵּר מִמֶּנּוּ וְלִלְעֹס אוֹתוֹ, אַף שֶׁאֵין מַכִּירִים אוֹתוֹ. וְזֶהוּ הַנִּסָּיוֹן הֲכִי קָשֶׁה, שֶׁאָדָם אוֹמֵר: "אֲבָל מְדַבְּרִים עָלָיו, וְאֵיךְ אֶתְקָרֵב אֵלָיו?!" אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק א', סִימָן ה') אַתָּה יוֹדֵעַ לָמָּה מְדַבְּרִים עָלָיו? כִּי פָּגַמְתָּ בַּבְּרִית, וְאֵינְךָ רָאוּי שֶׁיְּקַבְּלוּ אוֹתְךָ בִּתְשׁוּבָה, אֲבָל הַצַּדִּיק רַחֲמָן, וְרוֹצֶה שֶׁיְּקַבְּלוּ גַּם אוֹתְךָ, אֲזַי מָה עוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא? מֵקִים עַל הַצַּדִּיק מַחֲלֹקֶת, וְאִם יֵשׁ לָאָדָם שֵׂכֶל, וְאוֹמֵר: "מָה אִכְפַּת לִי מַה שֶּׁכְּלָבִים נוֹבְחִים, אֲבָל הַצַּדִּיק מְקָרְבֵנִי אֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּמַכְנִיס בִּי חֵשֶׁק לִלְמֹד תּוֹרָה, וּמֵאִיר בִּי נְעִימוּת הַתּוֹרָה, אָז מָה אִכְפַּת לִי מֵאֲחֵרִים?!" אָדָם זֶה זוֹכֶה לִתְשׁוּבָה. אֲבָל אִם אֵין לָאָדָם שֵׂכֶל – הוּא מִתְרַחֵק.
וְלָכֵן עָלֵינוּ לְבַקֵּשׁ הַרְבֵּה אֶת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁנִּהְיֶה דְּבוּקִים בְּצַדִּיק הָאֱמֶת, וְלֹא תִּהְיֶינָה לָנוּ שׁוּם קֻשְׁיוֹת עָלָיו, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי-מוֹהֲרַ"ן, חֵלֶק ב', סִימָן נב): כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ קֻשְׁיוֹת עַל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, כָּךְ יֵשׁ קֻשְׁיוֹת עַל הַצַּדִּיק; עַל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְכָל אֶחָד יֵשׁ קֻשְׁיוֹת, אֶחָד מִסְכֵּן רַוָּק, וְחוֹשֵׁב לָמָּה אֵינִי מוֹצֵא אֶת זִוּוּגִי?! וְיֵשׁ לוֹ סְפֵקוֹת, לָמָּה הַהוּא מָצָא אֶת בַּת זוּגוֹ וְכוּ', אֶחָד אֵין לוֹ פַּרְנָסָה, וְיֵשׁ לוֹ קֻשְׁיוֹת עָלָיו יִתְבָּרַךְ וְכוּ'. אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל, גַּם עַל הַצַּדִּיק יֵשׁ קֻשְׁיוֹת וּסְפֵקוֹת – לָמָּה הַצַּדִּיק לֹא עוֹשֶׂה כָּזֹאת?! לָמָּה קָרָה לַצַּדִּיק דָּבָר כָּזֶה, בִּזָּיוֹן כָּזֶה וְכוּ'?! וְלָמָּה וְלָמָּה וְכוּ', אוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל: אַשְׁרֵי הָאָדָם, שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם קֻשְׁיוֹת – לֹא עַל הַצַּדִּיק וְלֹא עַל שׁוּם בַּר יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא יוֹדֵעַ, אֲשֶׁר "צַדִּיק הֲוָיָ"ה כִּי פִיהוּ מָרִיתִי" (אֵיכָה א, יח), אֵין לִי שׁוּם קֻשְׁיוֹת עַל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא וְעַל הַצַּדִּיק, "צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא". אִם אָדָם מַגִּיעַ לְמַדְרֵגָה זוֹ, זוֹכֶה לְכָל טוּב אֲמִתִּי וְנִצְחִי; אַשְׁרֵי לוֹ בָּזֶה וְאַשְׁרֵי לוֹ בַּבָּא!
תַּם וְנִשְׁלַם, שֶׁבַח לְאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם!