לא. לבעל – שאשתו תינצל מהפלה
עליך לזכור מה שאמר רבנו: "על ידי פחד האישה מפלת" (ספר המידות אות מפלת, א). על כן ראה לחזק את אשתך בכל מיני דיבורי חיזוק, ושלא תפחד כלל, כי הפחדים גורמים רעות רבות.
ראה שאשתך תשכב במיטה ותנוח הרבה, לבל תעבוד יותר מכוחה. גם תשתדל לפזר צדקה כי פיזר נתן לאביונים – ראשי תיבות" נ,פ,ל. על ידי שיפזר בצדקה – תינצל מלהפיל חס ושלום.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תת"י)
לב. בעבודת המידות – באיזה מידה להתחיל לעבוד?
תדע, כי ההתחלה צריכה להיות עם מידת השמחה, כי האדם צריך לעבוד הרבה על מידת השמחה, שיהיה תמיד שמח.
עליך לדעת, כי המידה הזאת מאוד קשה להגיע אליה, כי טבע האדם, שנמשכת עליו עצלות ועצבות, ועליו לעבוד במסירות נפש מאוד לזכות להגיע לשמחה, עד שיהיה תמיד שמח.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תתכ"ד)
לג. כיצד אפשר להיפטר ממידת הביישנות?
אודות מידת הביישנות שלך וכו', עליך לדעת שאי אפשר להתפטר מזה, כי אם על ידי ריבוי התבודדות, היינו כשהאדם מדבר הרבה עמו יתברך, אז אינו מתבייש ואינו מתפעל משום בריה שבעולם.
כי הוא בא אל ביטול כזה, עד שאינו רואה משום דבר רק את הקדוש ברוך, ואז אינו רואה שום בריה.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תת"מ)
לד. מהי העצה להצליח בחיים?
אם אתה רוצה להצליח בחייך, ראה להיות בשמחה עצומה, ואל תסתכל על שום בריה שבעולם. שב בפינה שלך, ותהיה דבוק רק בו יתברך, ותשתעשע בשעשוע דמלכא עלאה.
אשרי מי שבורח תמיד רק אליו יתברך, אשר אין טוב מזה… ומי שיושב בפינה שקטה, ומדבק עצמו באין סוף ברוך הוא, ומתבודד עמו יתברך, חי חיים טובים, ערבים ומתוקים.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תקטז)
מה הסיבה, שבעטיה האדם נשבר, עד שנדמה לו שהוא אינו יוצלח, וממנו כבר לא יהיה שום דבר?
רק מפני שאינו מסתכל על הנקודה הטובה שיש בו, כי רואה רק שחור.
ובאמת מגלה לנו רבנו, אשר כל בר ישראל יש בו נקודה טובה, שעם הנקודה הזו, הוא יכול להחיות את עצמו כל ימי חייו. וזה אפילו בגשמיות, יש לכל אחד נקודה טובה בחייו, אשר אין בשום בריה שבעולם, אף שהוא אינו רואה את זאת לעת עתה.
"כי חוכמת המסכן בזויה" (קוהלת ט, טז) ואף אחד אינו שם לב אל נקודת חוכמתו שיש בו גם בגשמיות, ומכל שכן באין ערך ברוחניות, יש בו בוודאי נקודה טובה כזו, שאין באחר כלל, כי אחרת לא היה נברא, כי אין שני בני אדם שווין כלל.
וזה סוד הצלחת האדם – הן בגשמיות והן ברוחניות, שאינו מסתכל על שום בריה שבעולם – רק על עצמו, ומנסה לבנות את נקודתו.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תקיט)
לה. עצה לרווקה – שמרגישה בודדה
איני יודע למה את מרגישה בודדה, הלוא מי שיש לו אמונה ברורה בקדוש ברוך הוא, שהכול אין סוף ברוך הוא, הוא מדבר עמו תמיד, ואז אינו בודד, ובכל מקום שרק הולך, הוא מדבר עמו יתברך, אקווה שתרגילי את עצמך לדבר אליו יתברך, ואז לא תרגישי בודדה.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תקצו)
לו. לאדם שאינו יודע שיש לו כוחות עצומים
תאמין לי אהובי, אחי היקר! שיש לך כוחות עצומים גנוזים, אשר אתה בעצמך אינך יודע. ראה להתחיל לדבר עם בני אדם דיבורי אמונה והשגחה פרטית, וזה יועיל גם לך.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תקצו)
לז. כיצד לחיות את הרגע?
רבנו גילה לנו עצה נפלאה מאוד, שהאדם צריך לקשר עצמו אל הנקודה השייכת ללבו בעת הזאת, ברגע זה מה יש לי לעשות, ולא יבלבל את עצמו – לא מהעבר ולא מהעתיד.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תרכד)
לח. לכאבי עיניים
בעניין כאב עיניך, ראה להסתכל בכל ליל שבת בכוס של הקידוש, וזה ימשיך עליך מאור עיניים, גם במוצאי שבת קודש תרחוץ עינייך עם היין שנשאר מההבדלה.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תרצא)
לט. מהי העצה להמתקת הדינים?
בעניין הדינים הקשים שעוברים עליך עכשיו, עצתי – שתקבל על עצמך מצווה, ותהיה זהיר בה כל ימי חייך בזהירות הכי גדולה שרק יכולה להיות.
לדעתי, תקבל על עצמך מצוות ברכת המזון, שהיא מצווה דאורייתא, שתכווין לומר מהסידור דיקא, מילה במילה כמונה מעות, ואז תראה המתקת הדינים, שיפלו כל שונאיך תחתיך ויתבטלו לגמרי, ויהיו כעפר ואפר, בטלים ומבוטלים, לא שרירין ולא קימין.
(אשר בנחל כרך לח', מכתב ו' רעא)
מ. עצה לברוח ממריבות וסכסוכים
ראה לברוח מכל מיני מריבות וסכסוכים – הן בבית עם אשתך וילדיך וכו', והן בחוץ עם בני אדם, הרגל עצמך להיות איש טוב, לעשות רק טובות לכל בריה, ולא לצפות לשום גמול חזרה בשביל זה.
תעשה לעצמך בכל יום ויום חשבון כזה: "היום הזה ממילא יעבור". על כן מה לי לריב בבית או בחוץ, מה לי להיות עצוב ומדוכא בדיכאון ובעיצבון.
הרגל עצמך לדחות את המריבות והעצבות ליום המחרת – "רק היום הזה אני רוצה שלום ושמחה" – כך תגיד לעצמך, וכן בכל יום ויום, אז תצליח בחייך.
(אשר בנחל כרך לח', מכתב ו' שלח)